Formula 1ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑΓΙΩΡΓΟΣ ΤΣΙΑΚΑΛΟΣ

Φόβος και Παράνοια στο Las Vegas

Τις σημερινές κωμικοτραγικές καταστάσεις στην έρημο της Nevada, από το καπάκι μιας βαλβίδας νερού που διέλυσε τη Ferrari του Sainz μέχρι την εκδίωξη των θεατών πριν ξεκινήσει το FP2, δεν θα μπορούσε να τις γράψει ούτε ο πιο τρελός συγγραφέας…


Στα περισσότερα από τα αφιερώματα που γράφτηκαν τις προηγούμενες ημέρες για τον επερχόμενο αγώνα του Las Vegas, τονιζόταν η αντίθεση μεταξύ της προηγούμενης προσπάθειας για GP στη «Sin City» στα 80’s και του τωρινού εγχειρήματος. 40+ χρόνια πριν, ο αγώνας περιορίστηκε σε έναν χώρο πάρκινγκ[i] του καζίνο Caesars Palace, με μειωμένη έως μηδαμινή ορατότητα των διάσημων στοιχείων της πόλης (η εκκίνηση δόθηκε ντάλα μεσημέρι), μια διαδρομή που επικρίθηκε από όλους, και εγκαταστάσεις που απείχαν πολύ από το τότε επίπεδο.

Τώρα, όλη η πόλη του Las Vegas θα συμμετείχε στη «γιορτή» με μια χάραξη η οποία θα περνούσε από το φημισμένο Strip, και η διοργάνωσή του αργά το βράδυ (τοπική ώρα) θα έφερνε στις οθόνες μας την πρωτεύουσα του τζόγου ακριβώς όπως την ξέρουμε.

Συνολικά, όλο το τριήμερο θα ήταν στη θεωρία κάτι σαν γύρος του θριάμβου για τη Liberty Media, η οποία σε λιγότερο από μια δεκαετία παρουσίας της στο σπορ κατάφερε όχι μόνο να το εκτοξεύσει εμπορικά, αλλά και να εκπληρώσει την προφητεία του πρώην CEO Chase Carey περί «entertainment product – προϊόντος διασκέδασης». Άλλωστε, τίποτα δεν σημαίνει «διασκέδαση» περισσότερο από το Vegas…

μέχρι που ένα καπάκι μιας βαλβίδας νερού διέλυσε τη Ferrari του Carlos Sainz.


Το παραπάνω συμβάν δεν είναι κάτι πρωτοφανές: τη τελευταία δεκαετία έχει συμβεί δις στο Baku – μια από αυτές επίσης στη πρώτη σεζόν της πίστας στη F1 – όπως και στο Μονακό. Όπως έχει ειπωθεί, είναι ένα άσχημο αλλά φυσικό επακόλουθο της χρήσης δημόσιων δρόμων από μονοθέσια.

Υπάρχει βέβαια μια ειδοποιός διαφορά με το τώρα – και στις τρεις άνωθεν περιπτώσεις, δεν υπήρξε καμία άλλη παρατυπία μετά τον έλεγχο όλων των καλυμμάτων. Σήμερα, το μεγαλύτερο μέρος των 5 ωρών που πέρασαν μεταξύ του συμβάντος του Sainz (το οποίο έκανε ζημιά και στον επερχόμενο Esteban Ocon) και της έναρξης του FP2 στιγματίστηκε από την προσπάθεια των συνεργείων όχι μόνο να ελέγξουν κάθε κάλυμμα εντός πίστας, αλλά και να γεμίσουν αρκετά εξ’ αυτών με τσιμέντο ταχείας πήξεως (!) προκειμένου να βεβαιωθούν ότι δεν θα επαναλαμβανόταν κάποιο απρόοπτο.

Συνεπώς, ήταν ηλίου φαεινότερο ότι το πρόβλημα δεν περιοριζόταν σε ένα μόνο σημείο.

Κάπου εκεί, ξεκίνησε να διαδίδεται με ταχύτητα φωτός στα social media ένα χτεσινό ρεπορτάζ του Γερμανού δημοσιογράφου Christian Nimmervoll, το οποίο ανέφερε πως υπήρχαν προβλήματα μέχρι τη τελευταία στιγμή με τον έλεγχο της πίστας.

Για την ακρίβεια, γράφει ότι «ο αλυτάρχης Niels Wittich, θα έπρεπε να είχε δώσει το πράσινο φως την Τρίτη, αλλά όταν τσέκαρε την πίστα με την ομάδα του, πολλά σημεία δεν ήταν σε κατάσταση που θα επέτρεπε κάτι τέτοιο. […] Αυστηρά μιλώντας, την ώρα της τελετής έναρξης την Τετάρτη (σ.σ. τοπική ώρα) δεν μπορούσε να πραγματοποιηθεί αγώνας εκεί, με τον έλεγχο να έχει προγραμματιστεί για αργότερα.»

Δυστυχώς για τη F1, η παραπάνω αστοχία έδωσε τη θέση της σε όχι ένα, αλλά δυο συμβάντα τα οποία έπληξαν τους θεατές εντός πίστας. Πρώτα ήρθε το κλείσιμο όλων των «fan areas» (δλδ. των παροχών για τους φιλάθλους) πέριξ της πίστας, και μια ώρα πριν την προσδοκώμενη έναρξη του FP2 ανακοινώθηκε το κλείσιμο όλων των εξεδρών. Και για τα δύο, χρησιμοποιήθηκε ως (υπαρκτή) δικαιολογία η απουσία προσωπικού ελέω της προχωρημένης ώρας, αφού υπό φυσιολογικές συνθήκες το FP2 θα αποτελούσε ήδη παρελθόν.

Σαν να μην έφτανε αυτό, το δεύτερο σκέλος των ελεύθερων δοκιμών αναβλήθηκε όχι μια αλλά δύο φορές από την αρχική ώρα έναρξης, για να ξεκινήσει τελικά στις 02:30 τοπική ώρα και να τελειώσει χωρίς κάποιο απρόοπτο στις 04:00, ακριβώς όταν έπρεπε να δοθούν σε κυκλοφορία οι δρόμοι της πόλης.

Μέσα σε όλα αυτά, υπήρξε και η παράνοια της ποινής του Carlos Sainz, ο οποίος άλλαξε κινητήρα και σασί εκτός λίστας, μεταξύ άλλων – κάτι που σημαίνει πως δέχτηκε ποινή 10 θέσεων, παρά το γεγονός πως η ζημιά προήλθε από ένα ξένο αντικείμενο και χωρίς καμία υπαιτιότητα του ιδίου ή/και της ομάδας του. Εισέπραξε βέβαια τη συμπάθεια (sic) των αγωνοδικών για τη περίπτωσή του, αν και τα χέρια τους ήταν δεμένα καθώς δεν προβλέπεται από τους κανονισμούς κάποιου είδους αναίρεση της ποινής σε τέτοιες καταστάσεις.

Αυτά σε γενικές γραμμές είναι όσα έγιναν την πρώτη μέρα του Las Vegas GP – πλην του αθλητικού σκέλους – το οποίο είναι με διαφορά από το δεύτερο αυτό με το μεγαλύτερο…hype, τουλάχιστον τα τελευταία χρόνια. Από τους celebrities που το προωθούσαν και τη τελετή έναρξης (!) μέχρι τη χάραξη της πίστας και την ενοικίαση του εντυπωσιακού Sphere για αποκλειστική διαφημιστική χρήση, η F1/Liberty υπολογίζεται πως ξόδεψε πάνω από μισό δις. δολάρια μόνο και μόνο για τη δημιουργία και προώθηση του συγκεκριμένου αγώνα.


Αντιπαραβάλλοντας όλα τα παραπάνω με την εικόνα που είδαμε σήμερα, γίνεται φανερό ότι η εικόνα είναι κάτι παραπάνω από κακή για όλους όσους σχεδίασαν αυτό το τριήμερο – μπορεί η ώρα έναρξης του FP1 να έκανε δύσκολη τη παρακολούθησή της από τους Ευρωπαίους, όπως δήλωσε και ο Wolff (περισσότερα για αυτόν πιο κάτω), όμως οι εικόνες με τη κατεστραμμένη Ferrari, τα συνεργεία εντός πίστας και την αστυνομία να συνοδεύει τους θεατές εκτός πίστας έκαναν τον γύρο του κόσμου.

Δεν πρόκειται για μια νέα Indianapolis – η δημοτικότητα του σπορ στις ΗΠΑ παραείναι μεγάλη πλέον για να τορπιλιστεί από ένα μεμονωμένο συμβάν, ειδικά όταν αυτό λαμβάνει χώρα στις ελεύθερες δοκιμές – δεν πρόκειται όμως και για ένα «συμβάν που θα ξεχαστεί αύριο», όπως επίσης ειπώθηκε από τον team principal της Mercedes.

Για κάποιους, ίσως να πρόκειται για μια κατάσταση συμβατή με τα νέα ήθη και έθιμα. Ήδη από τη Τρίτη ο τρις παγκόσμιος πρωταθλητής Max Verstappen είχε αναφερθεί στο GP ως «99% σόου, 1% αγώνα», και από το γενικότερο πρόγραμμα των εκδηλώσεων είναι μάλλον φανερό πως η ψυχαγωγία των (τηλε)θεατών προηγείται αυτό το τριήμερο έναντι του όποιου αθλητικού γεγονότος.

Εάν υπήρχαν αμφιβολίες, αυτές διαλύθηκαν από τη τελευταία χρονικά ανακοίνωση των διοργανωτών, η οποία δεν περιέχει ούτε υπόνοια απολογίας – πόσο μάλλον αναφορά σε κάποια μορφή αποζημίωσης για τα…9 λεπτά που πρόλαβαν να δουν οι θεατές στα FP – και κλείνει με το μυθικό «ανυπομονούμε να προσφέρουμε ένα ασφαλές και διασκεδαστικό διήμερο για όλους».

Εάν είχαν χιούμορ στη F1, θα απαντούσαν στους θεατές με τα λόγια του Raoul Duke, πρωταγωνιστή στο πασίγνωστο βιβλίο του Hunter S. Thompson Φόβος και Παράνοια στο Las Vegas: «buy the ticket, take the ride» – άμα αγοράσεις το εισιτήριο, πρέπει να κάνεις ολόκληρη τη διαδρομή…


Αντί επιλόγου, μια παρατήρηση: πολλοί ξαφνιάστηκαν με τις εκρήξεις των Fred Vasseur και Toto Wolff στη συνέντευξη τύπου αμέσως μετά τη διακοπή του FP1, οι οποίες βέβαια αφορούσαν τελείως διαφορετικά πράγματα: ο μεν Vasseur ήταν εξαγριωμένος για τη τεράστια ζημιά στο μονοθέσιο του Sainz, ο δε Wolff εξαγριώθηκε μετά από μια ερώτηση ενός δημοσιογράφου για τον αντίκτυπο της ματαίωσης του FP1, αντίκτυπος ο οποίος είναι μηδενικός κατά τον ίδιο – ενώ ταυτόχρονα εκθείαζε όλους τους διοργανωτές!

Δεν υπάρχει λόγος έκπληξης για καμία από τις δυο αντιδράσεις, καθώς υπάρχουν δυο πολύ απλές εξηγήσεις για τα παραπάνω:

Α) ο Vasseur είδε μονοθέσιο της ομάδας του να καταστρέφεται και τον οδηγό του να τιμωρείται – ο Wolff όχι

Β) ο Wolff είναι πέρα από team principal και κάτοχος του 33% της Mercedes, τουτέστιν η εμπορική επιτυχία της F1 επηρεάζει άμεσα την αξία της ομάδας και δη του ποσοστού του – ο Vasseur είναι απλά ένας υπάλληλος, και ας βρίσκεται ψηλά στην ιεραρχία της Ferrari…


[i] Πρέπει να αναφερθεί πάντως ότι το Caesars Palace διοργάνωνε επί χρόνια παντός είδους events στον ίδιο χώρο, από πυγμαχία μέχρι…motocross.

Γιώργος Τσιάκαλος

Η πρώτη του ανάμνηση από Formula 1 είναι να ρωτάει το 2003 αποσβολωμένος τον πατέρα του γιατί ο Barrichello δεν πήρε το πρωτάθλημα αν και κέρδισε στον τελευταίο αγώνα - και μετά από κάποιες αναγκαίες εξηγήσεις μετά, άρχισε το κόλλημα... Θα τον βρείτε να ποστάρει μεγάλα και δυσανάγνωστα κείμενα στο f1racingnews.gr και να (προσπαθεί να) ταλαιπωρεί κόσμο στο twitter.