Αναλύοντας τις βλέψεις του δις παγκόσμιου πρωταθλητή ράλι για…αλλαγή καριέρας: ο στόχος της F1, τα αποτελέσματα που χρειάζεται αλλά και η δυσκολία του εγχειρήματος…
Ας ξεκινήσουμε με μια παραδοχή: οι αγώνες πίστας με τα ράλι δεν έχουν πολλά κοινά, με μια αδόκιμη φράση η οποία κυκλοφορεί στο διαδίκτυο να το συνοψίζει ωραία: “στη F1 παίρνεις μια στροφή εκατοντάδες φορές, στα ράλι εκατό στροφές μια φορά“.
Για αυτό, η προϊστορία των οδηγών που έχουν συμμετέχει τόσο στη F1 όσο και στο WRC δεν είναι ιδιαίτερα μεγάλη, με τα πιο γνωστά ονόματα να είναι αυτά των Kimi Raikkonen και Robert Kubica, των οποίων η καριέρα στους αμμόλοφους δεν ήταν στο επίπεδο που μας είχαν δείξει στις πίστες.
Ωστόσο, τόσο ο Φιλανδός όσο και ο Πολωνός ήταν οδηγοί μονοθεσίων οι οποίοι μεταγενέστερα αποφάσισαν τη στροφή στα ράλι – αν αντιστρέψουμε την παραπάνω συνθήκη, θα δούμε πως η λίστα έχει μόλις ένα όνομα: τον Sebastien Loeb.

Πίσω στο 2009, η σύνδεση του Loeb με τη Red Bull ήταν τέτοια που έδινε όλο και περισσότερο…καύσιμο στις πολλές φήμες σχετικά με το όνομά του, έχοντας μάλιστα οδηγήσει το μονοθέσιό της σε επίσημη ημέρα δοκιμών στη Βαρκελώνη – και σύμφωνα με πρόσφατες δηλώσεις[i] του εννιά φορές παγκόσμιου πρωταθλητή, τα πράγματα ήταν πολύ πιο σοβαρά.
Τόσο, που ο Helmut Marko τον πήρε τηλέφωνο θέλοντας να ανοίξει και επίσημα την συζήτηση για την ένταξή του στη Toro Rosso αντί του συμπατριώτη του (και συνονόματου) Sebastien Bourdais. Δυστυχώς, μερικές μαζεμένες ατυχίες στα επόμενα ράλι ανάγκασαν τον Loeb να επικεντρωθεί πλήρως στο WRC, τελειώνοντας έτσι την οποιαδήποτε κουβέντα…
…μέχρι που ήρθε ο Kalle.
01: Kalle καλεί F1…
Δεν είναι τυχαίο πως τόσο στα διάφορα άρθρα και ρεπορτάζ που έχουν βγει τις τελευταίες μέρες όσο και γενικότερα τα τελευταία χρόνια, ο Rovanperä συγκρίνεται άμεσα με τον Max Verstappen. Οι ομοιότητες πράγματι είναι αρκετές: και οι δύο είναι παιδιά πρώην οδηγών, ξεκίνησαν τη καριέρα τους σε φοβερά μικρή ηλικία (κατέχοντας επίσης το ρεκόρ νεαρότερου νικητή σε αγώνα) φτάνοντας στο πολυπόθητο τρόπαιο. Κυρίως όμως, είναι αυτό που λέμε “γεννημένοι να τρέχουν”.
Έχοντας πριν από λίγες μέρες κλείσει 25 χρόνια ζωής, προφανώς ο Rovanperä – ο οποίος πρέπει να σημειώσουμε ότι «ψαχνόταν» με άλλες μορφές motorsport ήδη από το 2024 – δεν θεωρεί ότι το rallying μπορεί να του προσφέρει κάτι παραπάνω, γεγονός που τον οδηγεί, φυσιολογικά ίσως, στους αγώνες πίστας.
Για να είμαστε ακριβείς, ο ίδιος ο Φιλανδός ανέφερε πως ο στόχος του είναι «το υψηλότερο επίπεδο».[ii]. Προφανώς, αυτή τη στιγμή αρκείται σε ένα γενικό και αόριστο «ας δούμε πως θα πάει» με μεγάλη πιθανότητα να καταλήξει λ.χ. στα sportscar (τα οποία είναι σαφώς πιο φιλικά προς τους ραλίστες), αλλά σύμφωνα με τον ατζέντη του υπάρχει μια προκαθορισμένη διαδρομή η οποία θα ξεκινήσει από τη ιαπωνική Super Formula, μετά θα συνεχίσει στη Formula 2 και αν – μεγάλο αν – θεωρηθεί έτοιμος, να κληθεί στη F1.

Οι πόντοι στη superlicence του δεν θα είναι μάλλον κάποιο μεγάλο εμπόδιο, καθώς η Super Formula δίνει ακριβώς τους ίδιους με τη F3 – και η κατάκτηση κάποιου πρωταθλήματος δεν είναι προαπαιτούμενο, από τη στιγμή που λ.χ. μια 3η θέση στη βαθμολογία της SF και μια 5η στη F2 φτάνουν για τον μαγικό αριθμό 40, που είναι και το όριο για τη Formula 1.
Αυτό μας φέρνει στο επόμενο ερώτημα: έστω ότι ο Rovanperä δείχνει από την αρχή τις ικανότητές του εντός πίστας και καταφέρνει σε 2-3 χρόνια να μαζέψει τους απαιτούμενους πόντους, σε συνδυασμό φυσικά με πολλές καλές εμφανίσεις – πως θα εισέλθει στη F1;
02: …η F1 ακούει;
Την ώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές, δεν υπάρχει κάποια επίσημη αντίδραση από οποιονδήποτε εντός paddock για τη κίνηση του Rovanperä, κάτι φυσιολογικό, αφού όπως αναφέραμε πιο πάνω απέχουμε χρόνια από το να υπάρχει έστω και ως σκέψη η είσοδός του στο grid.
Παίρνοντας ως δεδομένο παρόλα αυτά ότι στη σημερινή εποχή οι ομάδες είναι σταθερότατες – τόσο οικονομικά όσο και ως προς τη θέση τους στη F1 – μπορούμε να πούμε με σχετική ασφάλεια πως ο Φιλανδός θα έχει τουλάχιστον δύο μνηστήρες: τις Haas και Red Bull.
Η σύνδεση με τη Haas επιτυγχάνεται μέσω της Toyota, η οποία εδώ και ένα χρόνο έχει μια στενή συνεργασία μαζί της, η οποία όπως γράψαμε τότε μπορεί κάλλιστα να μεταλλαχτεί μακροπρόθεσμα σε εργοστασιακή συμμετοχή.
Μέχρι τότε, η Haas – μεταξύ άλλων – έχει δεσμευτεί για την “παροχή ευκαιριών εξέλιξης” σε οδηγούς της Toyota, με έμφαση κυρίως στο σημαντικό πρόγραμμα sportscar της δεύτερης – αν και κανείς δεν μπορεί να αποκλείσει τη συμμετοχή του Kalle, ειδικά από τη στιγμή που η αμερικανική ομάδα είναι η μοναδική στο grid χωρίς κάποια “ακαδημία” οδηγών[iii], χωρίς να φαίνεται στο ορίζοντα κάποια προσπάθεια επανενεργοποίησής της.

Όσο για τη Red Bull; Οι Ταύροι ως γνωστόν έχουν ένα…τσουβάλι οδηγούς σε όλες τις βαθμίδες κάτω από τη F1, ωστόσο η περίπτωση του Rovanperä – εφόσον δείξει εξαιρετικό πρόσωπο αγωνιστικά – δύσκολα θα τους αφήσει ασυγκίνητους. Άλλωστε, από τη στιγμή που υπάρχουν (και θα υπάρχουν) δύο θέσεις στη Racing Bulls, ίσως είναι πιο εύκολο για τον Φιλανδό να βρει την ευκαιρία του στη Faenza παρά στο Maranello.
Παρόλα αυτά, η ανακοίνωση της αποχώρησής του από το WRC αναφέρει ότι η Toyota τον στηρίζει 100% στο νέο του βήμα, γεγονός που δείχνει πιθανότατα πως η Haas θα έχει τον πρώτο λόγο αν φτάσει στο κατώφλι της Formula 1.
Αν φτάσει βέβαια…
03: ένας ανηφορικός δρόμος
Ο διευθυντής της Toyota Gazoo Racing Rally Jari-Matti Latvala ήταν ειλικρινής στις δηλώσεις του όταν ανέφερε πως “έχουμε δει οδηγούς αγώνων να δοκιμάζουν τις δυνάμεις τους στα ράλι, αλλά πολύ σπάνια το αντίθετο.”
Αυτό που θέλει να κάνει ο Kalle Rovanpera είναι πραγματικά ρηξικέλευθο – από την άποψη πως ξεκινάει από σχετικά χαμηλά προκειμένου να ανέλθει στη κορυφή του μηχανοκίνητου αθλητισμού.
Προφανώς, το καλύτερο σενάριο θα είναι ακριβώς αυτό: το φυσικό ταλέντο που έχει σε αφθονία ο Φιλανδός του επιτρέπει να ανταπεξέλθει άμεσα στις ριζικά διαφορετικές απαιτήσεις ενός σιρκουί, και εντός δύο-τριών ετών, η Haas του δίνει την ευκαιρία.
Στον αντίποδα, υπάρχει και το χειρότερο σενάριο, αυτό που ο ανταγωνισμός με πιλότους που τρέχουν σε πίστες από πολύ νεαρή ηλικία αποδεικνύεται ανυπέρβλητο εμπόδιο για έναν κατ’ εξοχήν ραλίστα, γεγονός που πιθανότατα θα ωθήσει τον Rovanpera σε επιστροφή στα γνώριμα λημέρια του WRC.
Μπορεί επίσης να υπάρξει μια…μέση κατάσταση, στην οποία η εξέλιξή του είναι τέτοια που τον ωθεί προς άλλα πρωταθλήματα, όπως το DTM ή τους αγώνες αντοχής, όπως και ένα σωρό άλλες πιθανότητες – και το ζήτημα είναι πως κανείς δεν ξέρει ακριβώς τι θα γίνει, αφού δεν υπάρχει προηγούμενο!
Όπως είπαμε και στην αρχή του κειμένου, οι συγκρίσεις του Kalle με τον Max δίνουν και παίρνουν – τόσο μεγάλο είναι το ταλέντο του Φιλανδού. Επίσης μεγάλο όμως είναι και το κενό που πρέπει να καλύψει στα αγωνιστικά…γεράματα όσον αφορά το racecraft και άλλες πτυχές των αγώνων πίστας που οι περισσότεροι ανταγωνιστές του αντιμετώπισαν σε πολύ νεαρότερη ηλικία.
Για αυτό, όσο και αν “πουλάει” το όνομά του, καλό θα ήταν να κρατάμε μικρό καλάθι, ακόμα και αν τα sites γεμίσουν με διθυράμβους στα καλά αποτελέσματα και κριτική στα άσχημα.
Το μόνο σίγουρο είναι πως τόσο ο Kalle Rovanperä όσο και η Toyota πιστεύουν ακράδαντα πως ο δις παγκόσμιος πρωταθλητής στο WRC έχει αυτό που χρειάζεται για να μεταπηδήσει στη F1 – και για να μιλήσουμε με όρους ράλι, ο Φιλανδός βλέπει μπροστά του μια μεγάλη ανηφόρα, χωρίς να ξέρει τι ακριβώς υπάρχει στην άλλη πλευρά του λόφου.
Βέβαια, δεν φοβήθηκε ποτέ τα άλματα…

[i] https://dirtfish.com/rally/wrc/how-close-did-loeb-come-to-racing-in-f1/
[ii] https://dirtfish.com/rally/wrc/rovanperas-ultimate-goal-is-formula-1/
[iii] Η 24χρονη Courtney Crone έχει την υποστήριξη της Haas ως μέλος της ART Racing Team στη F1 Academy, αλλά δεν αποτελεί μέλος της ακαδημίας της.