WRC

Colin McRae: If in doubt,flat out… 

Πέρασαν 16 χρόνια από τότε που ο Colin McRae πέταξε για τις ειδικές διαδρομές του παραδείσου, με τον Βρετανό να παραμένει μέχρι και σήμερα ένα από τα πιο αγαπητά πρόσωπα του WRC. 

Ήταν Σάββατο 15 Σεπτεμβρίου του 2007. Σύσσωμη η κοινότητα του μηχανοκίνητου αθλητισμού παγώνει στο άκουσμα της είδησης πως ο Colin McRae δεν ήταν πλέον εν ζωή. Το ελικόπτερο στο οποίο επέβαινε ο ίδιος και ο γιος του Johnny συνετρίβη περίπου 2 χιλιόμετρα μακριά από το σπίτι τους, κλείνοντας με αυτόν τον άδοξο τρόπο ένα πολύ σημαντικό κεφάλαιο στην ιστορία του WRC. 

Όσοι διανύουν τα δεύτερα άντα τους, πρόλαβαν τον McRae στα καλύτερα του χρόνια. Από τα χρόνια της δόξας με τη Subaru, μέχρι και την παρακμή του Βρετανού στα μέσα της δεκαετίας του 2000. Άλλωστε έγινε και ο ίδιος βιντεοπαιχνίδι, το οποίο έπαιξε και αυτό τον ρόλο του στην μετέπειτα εξέλιξη των υπόλοιπων Racing παιχνιδιών.  

Οι συχνές εγκαταλείψεις και το δέος 

Στην καριέρα του, του είχαν βγάλει το παρατσούκλι “Colin McCrash” και όχι άδικα. Το ποσοστό των αγώνων που είχε εγκαταλείψει έφτασε το εξωφρενικό 41%. Ακόμα κι έτσι, η ανατριχίλα και το δέος ήταν τα κύρια συναισθήματα που προκαλούσε όποτε περνούσε από τις ειδικές διαδρομές οποιουδήποτε ράλλυ. Το στυλ οδήγησης που έγινε και σήμα κατατεθέν του ήταν τέρμα γκάζι. Μια φράση που έμεινε άλλωστε βαθιά χαραγμένη στις μνήμες μας ήταν το “If in doubt, flat out”.  

Με αυτό το μότο πορεύθηκε μέχρι και το τέλος της καριέρας του. Ίσως εάν κινούνταν λίγο περισσότερο συνετά, θα μπορούσε να έχει στο παλμαρέ του περισσότερους τίτλους. Το “τέρμα γκάζι παντού”, του απέφερε τον έναν και μοναδικό παγκόσμιο τίτλο το 1995, όταν και ξεκινούσε σιγά σιγά η δυναστεία του Subaru Impreza, που διαδέχτηκε το Legacy το οποίο μεσουρανούσε στις ειδικές μερικά χρόνια πριν.   

Η άρρηκτη σχέση του με το ράλλυ Acropolis και το παχυλό συμβόλαιο. 

Οι πέντε νίκες του στον εθνικό μας αγώνα, καθιστούν τον Βρετανό τον πολυνίκη του ράλλυ Acropolis μέχρι και σήμερα. Έκανε την πρώτη του εμφάνιση το 1992, με ένα Subaru Legacy RS, κερδίζοντας 11 ειδικές διαδρομές, σε μια περίοδο που το Acropolis ήταν ακόμα δοκιμασία μηχανών, ομάδων και ανθρώπων.  

Η τέταρτη θέση γενικής, ανάμεσα σε ιερά τέρατα όπως ο Kankkunen, o Auriol και ο Biasion αποτελεί από μόνο του ένα πολύ μεγάλο παράσημο. Έναν χρόνο μετά αναδεικνύεται νικητής στην Νέα Ζηλανδία, και έγινε ο νεότερος (για τα δεδομένα της εποχής) νικητής σε αγώνα του WRC 

Θα ακολουθήσουν οι νίκες το 1996 και το 1998, στην χρυσή εποχή της Subaru. Η εκτόξευση ωστόσο ήρθε την περίοδο 1999-2002, όταν και κατέκτησε τρεις φορές τη νίκη στο ράλλυ Acropolis (2000,2001,2002), σε μια περίοδο που η Ford ήταν στα φόρτε της, με το Ford Focus WRC. 

Η μετακίνηση του στην Ford λίγο πριν μας αποχαιρετήσει ο 20ος αιώνας έμεινε στην ιστορία για έναν λόγο. Το συμβόλαιο του ήταν τόσο υψηλό, που μάλιστα ανταγωνιζόταν αυτό των οδηγών της Formula 1! Όσο κι αν ακούγεται απίστευτο, ήταν όμως αληθινό. 

2002-2007 – Η παρακμή και το άδοξο φινάλε 

Το 2002 ήταν η τελευταία σεζόν του Colin McRae με τα χρώματα της Ford. Ο Βρετανός έδωσε μια σπουδαία μάχη με τους Petter Solberg και τον συμπατριώτη του Richard Burns, για την δεύτερη θέση τερματίζοντας στην τέταρτη θέση με 35 βαθμούς. Για την ιστορία, εκτός από το Acropolis, έκοψε πρώτος το νήμα του τερματισμού στον αμέσως προηγούμενο αγώνα, το ράλλυ Σαφάρι.  

Στο τέλος της σεζόν, κι ενώ οργίαζαν οι φήμες για το μέλλον του αποχωρεί από την Ford, αφού δεν βρέθηκε η χρυσή τομή στις διαπραγματεύσεις για την ανανέωση του συμβολαίου του. Το διαζύγιο ήταν βελούδινο, κάτι το οποίο φάνηκε και από την ανακοίνωση της ομάδας, αλλά και τις δηλώσεις του ίδιου του McRae μετά τη φυγή του. 

O McRae δεν έμεινε για αρκετό καιρό χωρίς ομάδα, και το 2003 μεταπηδά στο έμψυχο δυναμικό της Citroen, δίπλα στον Carlos Sainz και τον Sebastien Loeb. Τερματίζει έβδομος στην βαθμολογία των οδηγών, αλλά καταφέρνει να γράψει το όνομα του με χρυσά γράμματα στο πρώτο 1-2-3 των Γάλλων στο Μόντε-Κάρλο.

 

Η αλλαγή των κανονισμών το 2004, τον άφησαν εκτός ομάδας καθώς ο τότε επικεφαλής της Γαλλικής ομάδας Guy Frequelin ήταν μπροστά σε ένα δίλημμα, είτε να αφήσει εκτός τον Sainz είτε τον McRae. Η παραμονή του Ισπανού έθεσε τον Βρετανό για πρώτη φορά χωρίς ομάδα. 

Θα επιστρέψει και πάλι το 2005 για περιορισμένο αριθμό αγώνων αυτή τη φορά για λογαριασμό της Skoda, στην Ουαλία και την Αυστραλία. Στην χώρα των καγκουρό θα φτάσει ακόμα και να διεκδικεί την δεύτερη θέση, την οποία του στέρησαν οι μηχανικοί του, εγκαταλείποντας τρεις ειδικές πριν από το φινάλε του αγώνα.  

Κύκνειο άσμα για τον Colin McRae ήταν το ράλλυ Τουρκίας το 2006, αντικαθιστώντας τον τραυματία Sebastien Loeb, και εγκατέλειψε εξαιτίας μηχανικού προβλήματος. Το έδαφος είχε προετοιμαστεί για να επιστρέψει το 2008 για λογαριασμό της Subaru, αλλά δυστυχώς τον πρόλαβε ο θάνατος. 

Σήμερα θα ήταν 55 ετών, ωστόσο πρόλαβε να εισπράξει τεράστια αγάπη από τον κόσμο όσο ήταν στη ζωή. Κατάφερε να γίνει ένας μεγάλος σταρ του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλλυ, όσο κι αν η πολύ επιθετική του οδήγηση του στέρησε τίτλους. Όσα χρόνια και αν περάσουν, το άστρο του θα λάμπει και θα μας θυμίζει το πόσο αγαπητός ήταν στους φίλους του motorsport, μικρούς και μεγάλους. 

Διαβάστε όλα τα νέα της Formula 1 εδώ, ενώ πλέον μπορείτε να μας βρείτε στο InstagramYouTubeTik TokDiscord και Twitter.

Χρήστος Κονδύλης

Η σχέση μου με τον μηχανοκίνητο αθλητισμό ξεκίνησε το 2007, και με το WRC από το 2014. Όταν δεν έχει WRC, παρακολουθώ F1 και MotoGP. Είμαι μέλος του f1racingnews.gr από τον Νοέμβριο του 2022.