Wolff – “Πιστεύω ότι μπορούμε να επιστρέψουμε δυνατότεροι”

Ο επικεφαλής της Mercedes, Toto Wolff, ανέφερε ότι είναι πεπεισμένος ότι η Mercedes θα έχει καλύτερη εικόνα στο Grand Prix του Bahrain σε σχέση με αυτή που είχε στις χειμερινές δοκιμές.

O Toto Wolff μίλησε για το επερχόμενο Grand Prix του Bahrain, τονίζοντας ότι η δύναμη της ομάδας είναι οι άνθρωποι που την απαρτίζουν κι οι αξίες τους. Η ομάδα της Mercedes είχε αρκετά δύσκολες χειμερινές δοκιμές, καθώς η W12 παρουσιάστηκε αρκετά ασταθής.

Ωστόσο, ο Αυστριακός επικεφαλής είναι σίγουρος ότι η ομάδα του θα είναι δυνατότερη στο Grand Prix, καθώς, όπως ο ίδιος δήλωσε, έγινε πολύ δουλειά από το τέλος των χειμερινών δοκιμών.

“Μου φαίνεται ότι περάσαμε αρκετό χρόνο στο Bahrain πρόσφατα με ανάμεικτα συναισθήματα. Συνολικά, ήταν τρεις δύσκολες ημέρες χειμερινών δοκιμών. Η W12 δεν ήταν τόσο σταθερή και προβλέψιμη όσο ήταν των αντιπάλων μας. Η Red Bull φάνηκε να είναι γρήγορη τόσο στον έναν γύρο όσο και στα μεγάλα stint, αλλά, όπως γίνεται πάντα με τις χειμερινές δοκιμές, είναι δύσκολο να ξέρεις την πραγματική απόδοση.”

“Το μόνο που ξέρουμε είναι ότι πρέπει να αποδείξουμε την ικανότητα που έχουμε στο να αντιδράμε. Από την στιγμή που τελείωσαν οι δοκιμές, δουλεύουμε σκληρά και προσπαθούμε να επιστρέψουμε καλύτεροι στο Bahrain σε λίγες μέρες.”

“Ενώ αυτά τα μονοθέσια έχουν κάποια ίδια κομμάτια με τους προκατόχους τους, υπήρξαν σημαντικές αλλαγές κανονισμών που έπρεπε να ερμηνεύσουμε και να αντιμετωπίσουμε. Έπρεπε, επίσης, να αλλάξουμε τον τρόπο που δουλεύουμε, για να τον εναρμονίσουμε τους οικονομικούς περιορισμούς. Αλλά, όπως καταλάβαμε νωρίτερα, είναι από τις δύσκολες στιγμές που μάθαμε πολλά.”

“Το μεγαλύτερο όπλο αυτής της ομάδας είναι οι άνθρωποι της κι οι αξίες της και, μετά από δύσκολες δοκιμές, είμαι σίγουρος ότι μπορούμε να επιστρέψουμε δυνατότεροι. Ανυπομονώ να ξεκινήσει αυτή η νέα, συναρπαστική σεζόν και να δούμε την πρόοδο που κάναμε.”

Bottas
Valtteri Bottas – Bahrain International Circuit -F1 2021 pre-season test
O Wolff ρωτήθηκε για το πώς οι ομάδες βρίσκουν το ιδανικό set-up, με τον Αυστριακό να απαντάει ότι είναι αδύνατον να βρουν το τέλειο set-up.

“Το να βρεις το τέλειο set-up για ένα μονοθέσιο είναι πραγματικά αδύνατο. Τα μονοθέσια αποτελούνται από χιλιάδες κομμάτια, που αλληλοεπιδρούν μεταξύ τους, μερικά από τα οποία οι ομάδες έχουν δικαίωμα να αλλάξουν σε κάθε αγώνα. Όταν γίνεται αυτό, οι επιδράσεις γίνονται αντιληπτές σε όλο το μονοθέσιο. Έτσι, το set-up του μονοθεσίου παραπέμπει στον καλύτερο συμβιβασμό των στοιχείων του μονοθεσίου. Η αρμονία είναι ο στόχος των μηχανικών.”

“Τα set-ups διαφοροποιούνται από πίστα σε πίστα, επειδή κάθε πίστα έχει τα δικά της χαρακτηριστικά και παρουσιάζει μία μοναδική πρόκληση για τα ελαστικά και την αεροδυναμική. Το μοναδικό οδηγικό στυλ κάθε οδηγού είναι, επίσης, ένας σημαντικός παράγοντας, τον οποίο οι μηχανικοί πρέπει να λάβουν υπόψιν τους, και κανένα οδηγικό set-up δεν είναι μοναδικό. Αν βρεθεί ο κατάλληλος συμβιβασμός, ο οδηγός θα νιώσει σίγουρος και θα πάρει το μέγιστο από το μονοθέσιο.”

“Από την μεριά της αεροδυναμικής, το επίπεδο της πίσω πτέρυγας κι η κλίση της μπροστά πτέρυγας μπορούν να αναπροσαρμοστούν, ενώ και το ύψος του μπροστά και πίσω μέρους μπορούν να αλλάξουν, για να παραλλαχθεί η αεροδυναμική συμπεριφορά. Ρυθμίσεις στην ανάρτηση, όπως το camber, τα toe angles κι η δυσκαμψία μπορούν να τροποποιηθούν, όπως κι η κατανομή του βάρους, το οποίο βάρος μπορεί να μετακινηθεί στο μπροστά ή στο πίσω μέρος πάντα εντός των ορίων που ορίζει η FIA. Μερικές ρυθμίσεις, όπως το διαφορικό ή η ισορροπία στα φρένα, μπορούν να αλλαχτούν από τον οδηγό μέσω του τιμονιού.”

“Είναι σπάνιο για τους οδηγούς να χρησιμοποιούν ίδια set-ups και αυτό θα γίνει μόνο, όταν ένας οδηγός δεν έχει γράψει πολλά χιλιόμετρα ή αντιμετωπίζει θέματα με την ισορροπία. Μεγαλύτερες παράμετροι, όπως το επίπεδο των φτερών και το ύψος του μπροστά και του πίσω μέρους, θα είναι παρόμοιες, αλλά μικρότερες λεπτομέρειες, όπως η αεροδυναμική κι η μηχανική ισορροπία, μπορούν να διαφέρουν αρκετά ανάλογα με το οδηγικό στυλ.”

O Toto Wolff ρωτήθηκε και για την προετοιμασία της ομάδας πριν από ένα Grand Prix, με τον κάτοχο του 33% της ομάδας της Mercedes να τονίζει ότι, πριν από κάθε Grand Prix, γίνεται πολλή δουλειά στους προσομοιωτές.

“Πολλές ώρες ξοδεύονται στην προετοιμασία του set-up πριν από ένα τριήμερο αγώνα. Στόχος είναι να μεταφέρουμε το μονοθέσιο στην πίστα στην καλύτερη κατάσταση. Μεγάλο μέρος της δουλειάς γίνεται στους προσομοιωτές, τόσο στον προσομοιωτή του οδηγού όσο και στον προσομοιωτή του υπολογιστή, για να δοκιμαστούν διαφορετικά set-ups. Με αποτελεσματική προσομοίωση, η ομάδα μπορεί να βγει στην πίστα την Παρασκευή και να εστιάσει στο να βρει το ιδανικό set-up για κατατακτήριες και αγώνα, κοιτάζοντας στοιχεία, όπως η θερμοκρασία της πίστας, η κατεύθυνση του ανέμου κι η κατάσταση των ελαστικών.”

“Χιλιάδες γύροι γίνονται στον εικονικό κόσμο του προσομοιωτή μας στο Brackley, ο οποίος έχει την τεχνική LIDAR, 3D χάρτες και λεπτομερέστατα μοντέλα των μονοθεσίων. Οι οδηγοί των προσομοιωτών δοκιμάζουν διαφορετικά set-ups και συνεχίζουν το πρόγραμμά τους και την Παρασκευή, μερικές φορές δουλεύοντας και το βράδυ, για να αξιοποιήσουν όλα τα κέρδη από την πίστα.”

“Ενόψει αγώνων, οι μηχανικοί διενεργούν και offline προσομοιώσεις στον υπολογιστή, χρησιμοποιώντας μία αγωνιστική γραμμή, η οποία παράγεται από τον προσομοιωτή των οδηγών. Οι μηχανικοί μπορούν να ολοκληρώσουν χιλιάδες γύρους, χρησιμοποιώντας αυτήν την μέθοδο, επειδή οι γύροι μπορούν να γίνονται παράλληλα και με γρήγορο ρυθμό, ενώ οι οδηγοί του προσομοιωτή πρέπει να το κάνουν στον πραγματικό χρόνο.”

“Οι προσομοιώσεις του υπολογιστή δίνουν χιλιάδες gigabytes δεδομένων κι αυτές οι πληροφορίες γίνονται γραφήματα, τα οποία είναι χρήσιμα, για να καταλάβουμε τις σωστές κλίσεις των πτερυγίων, τα ύψη του μπροστά και πίσω μέρους κι άλλες παραμέτρους ενός set-up. Αυτή η δύναμη του υπολογιστή επιτρέπει στους μηχανικούς να συγκρίνουν αλλαγές στα set-ups.”

“Φυσικά, αυτές οι προσομοιώσεις δεν μπορούν ποτέ να είναι 100% έγκυρες κι η ποιότητα του προσομοιωτή θα εξαρτηθεί από την ποιότητα των δεδομένων και πως το μοντέλο αντιπροσωπεύει την πραγματική εικόνα του μονοθεσίου και των ελαστικών. Ωστόσο, σε ένα κόσμο με περιορισμένες δοκιμές, αυτά τα εργαλεία είναι πολύ σημαντικά και μας δίνουν το πρώτο βήμα για την διαδικασία του set-up.”

toto wolff
Σε ερώτηση για το πώς εξελίσσεται το set-up κατά την διάρκεια του τριημέρου, ο Wolff εξήγησε την διαδικασία που ακολουθεί η Mercedes ανάμεσα στα ελεύθερα δοκιμαστικά.

“Από την στιγμή που οι μηχανικοί ξέρουν τι set-up θα έχουν τα μονοθέσια την Παρασκευή, είναι ευθύνη των μηχανικών να εξασφαλίσουν ότι κάθε μονοθέσιο βγαίνει στην πίστα με τις σωστές ρυθμίσεις και τα σωστά εξαρτήματα. Τα ελεύθερα δοκιμαστικά της Παρασκευής είναι κομβικά στο να βρούμε το σωστά ισορροπημένο set-up που θα χρησιμοποιήσουμε στις κατατακτήριες και τον αγώνα. Άρα, όλα έχουν να κάνουν με την αξιοποίηση του χρόνου στην πίστα και των συνθηκών.”

“Οι μηχανικοί μπορούν να αλλάξουν όσες παραμέτρους θέλουν στο μονοθέσιο, αλλά όσες περισσότερες αλλαγές κάνουν, τόσο πιο δύσκολο είναι να καταλάβουν την επίδραση κάθε αλλαγής στην απόδοση του μονοθεσίου, ειδικά κατά την διάρκεια των ελεύθερων δοκιμαστικών. Όταν αλλάζεις τις παραμέτρους, φαίνεται ότι βρίσκεις μία λύση σε ένα πρόβλημα. Ωστόσο, υπάρχουν περιπτώσεις, όπου χρειάζονται πολλές αλλαγές.”

“Ανάμεσα στις περιόδους είναι που γίνονται οι σημαντικότερες αλλαγές στο set-up, για να ενταχθούν κι η θερμοκρασία του οδοστρώματος κι οι συνθήκες. Μεταξύ των περιόδων γίνονται περίπου πέντε με δέκα αλλαγές στις ρυθμίσεις, γεγονός που εξαρτάται από την πρόοδο που έχει γίνει με το set-up.”

“Την εβδομάδα πριν τον αγώνα, η ομάδα των μηχανικών συζητάει και αποφασίζει το πλάνο για κάθε περίοδο του τριημέρου. Όπως στις χειμερινές δοκιμές, τα πλάνα είναι οργανωμένα χρονοδιαγράμματα που λένε πόσοι γύροι πρέπει να ολοκληρωθούν και ποιοι είναι οι στόχοι κάθε stint.”

“Επιρροή στο πλάνο μπορεί να έρθει από άλλο τμήμα, το οποίο θα βάλει προτεραιότητες, όπως να δοκιμαστούν νέα μέρη ή να συλλεχθούν συγκεκριμένα δεδομένα. Η ομάδα των μηχανικών, τότε, βάζει σε σειρά προτεραιότητας τα πράγματα και προσπαθεί να εντάξει όσα περισσότερα γίνεται στο πλάνο κάθε περιόδου. Οι προσομοιώσεις των οδηγών και του υπολογιστή δείχνουν περιοχές, οι οποίες θα πρέπει να συμπεριληφθούν στο πλάνο.”

“Κάθε γύρος στις ελεύθερες δοκιμές παράγει 60 με 100MB δεδομένων, ανάλογα με τον αριθμό των αισθητήρων στο μονοθέσιο. Παίρνουμε live τηλεμετρία στο γκαράζ μόλις 10 milliseconds μετά, για να την εξετάσουμε κι αυτή η τηλεμετρία φτάνει μετά από 30 milliseconds στο εργοστάσιο του Brackley.”

“Μόλις ολοκληρωθούν τα stint, τα δεδομένα χρειάζονται 20 δευτερόλεπτα, για να παραχθούν και να είναι διαθέσιμα στο γκαράζ και το εργοστάσιο. Όλα αυτά τα δεδομένα αναλύονται τόσο στην πίστα όσο και στο εργοστάσιο, για να να γίνουν αντιληπτές οι δυνατότητες κι οι αδυναμίες του μονοθεσίου. Στοιχεία, όπως η θερμοκρασία των ελαστικών, η φθορά κι οι πιέσεις, επίσης, μετριούνται, για να καταλάβουμε αν το μονοθέσιο είναι στο σωστό παράθυρο λειτουργίας.”

“Στο τέλος κάθε ημέρα, οι ομάδες στην πίστα και στην Βρετανία με τους μηχανικούς και τους οδηγούς μοιράζονται το feedback και ψάχνουν να βρουν την κατεύθυνση του set-up ή χαράσσουν μία διαφορετική πορεία. Το set-up του μονοθεσίου τείνει να διαφέρει ελαφρώς για τις κατατακτήριες και τον αγώνα. Στις κατατακτήριες, η προτεραιότητα είναι να έχεις ένα μονοθέσιο πιο εύκολο στην οδήγηση. Άρα, προσθέτεις κάθετη δύναμη στο μπροστά μέρος εις βάρος της φθοράς των ελαστικών. Αλλά στον αγώνα χρειάζεσαι περισσότερη υποστροφή, για να προστατεύσεις τα πίσω ελαστικά, που φθείρονται πολύ γρήγορα.”

Hamilton
Στην ερώτηση για το τι ιδιαιτερότητες παρουσιάζει το Bahrain, o Wolff υποστήριξε ότι δίνεται προτεραιότητα στις στροφές μέσης και χαμηλής ταχύτητας.

“Το Bahrain είναι μία ιδιαίτερη πίστα, η οποία είναι δύσκολη για τα ελαστικά, ειδικά τα πίσω ελαστικά, εξαιτίας του τραχιού οδοστρώματος, διαφορετικές στροφές, μεγάλες ευθείες και δυνατές ζώνες φρεναρίσματος. Το set-up του μονοθεσίου στο Bahrain είναι προσανατολισμένο στις στροφές μέσης και χαμηλής ταχύτητας, επειδή οι στροφές υψηλής ταχύτητας μπορούν εύκολα να περαστούν με τέρμα γκάζι. Η μηχανική πρόσφυση είναι, επίσης, σημαντική, για να βγουν τα μονοθέσια σωστά από τις αργές στροφές. Αυτό είναι το αντίθετο από πίστες, όπως το Silverstone, όπου η απόδοση στις υψηλής ταχύτητας στροφές είναι προτεραιότητα.”

“Μία ιδιαίτερη πρόκληση του Bahrain είναι οι διαφορετικές συνθήκες μεταξύ των ελεύθερων δοκιμαστικών. Το FP1 και το FP3 λαμβάνουν χώρα σε θερμές συνθήκες υπό το φως του ηλίου, ενώ το FP2 διεξάγεται σε χαμηλότερες θερμοκρασίες, οι οποίες υπάρχουν και στις κατατακτήριες και τον αγώνα. Η θερμοκρασία κι οι συνθήκες της πίστας έχουν μεγάλη επίδραση στα ελαστικά και στον χειρισμό του μονοθεσίου. Άρα, κάνει το set-up του μονοθεσίου αρκετά δύσκολο.”

“Η δράση στο FP1 και στο FP3 έχει περιορισμένη αξία. Αυτές οι περίοδοι είναι αποκλειστικά αφιερωμένες στην δοκιμή νέων πραγμάτων ή στην συμπεριφορά των ελαστικών. Η πίεση πέφτει μετά στα stint του FP2, διότι αυτή η περίοδος δοκιμών είναι η μόνη που παρέχει αντιπροσωπευτικές συνθήκες για τις κατατακτήριες και τον αγώνα. Άρα, ο χρόνος που θα βρεθούμε στην πίστα στο FP2 πρέπει να αξιοποιηθεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.”

“Η άμμος είναι, επίσης, ένας παράγοντας στο Bahrain, αν και, όπως είδαμε στις χειμερινές δοκιμές, δεν προκαλεί πολλά προβλήματα στους οδηγούς και στα μονοθέσια ούτε επηρεάζει ιδιαίτερα το γυρολόγιο των ομάδων. Η άμμος, ωστόσο, επηρεάζει την εξέλιξη της πίστας. Άρα, θα ήταν προτιμότερο να μην είσαι το πρώτο μονοθέσιο στην πίστα.”

Διαβάστε όλα τα νέα της Formula 1 εδώ, ενώ πλέον μπορείτε να μας βρείτε στο InstagramYouTube,Discord και Twitter.

Παύλος Γασπαρινάτος

Μεγάλος λάτρης της Formula 1 και του WRC. Ενίοτε παρακολουθώ και MotoGP ή οτιδήποτε κινείται σε 2 ή 4 τροχούς. Η πίεση του Σάκη Ζαφειρόπουλου με "ανάγκασε" να επισκεφτώ την πίστα Speed Park κι από τότε είμαι μεγάλος θαμώνας της συγκεκριμένης πίστας.

F1RACINGNEWS