Τα τελευταία χρόνια τα team orders χρησιμοποιούνται ελεύθερα όπως είδαμε και στον χθεσινό αγώνα ανάμεσα στους δύο οδηγούς της McLaren, Oscar Piastri και Lando Norris. Παρακάτω θα δούμε μερικά team orders στην ιστορία της Formula 1 όπως επιλέχτηκαν από την ομάδα του F1racingnews.gr.
10)Luigi Fagioli και Juan Manuel Fangio ,Γαλλία 1951
Τα team orders ήταν μέρος της Formula 1 από το ξεκίνημα της.
Όταν ακόμα σε αυτές τις μέρες επιτρεπόταν να μοιράζονται μέχρι και τα αυτοκίνητα τους.
Σε εκείνον τον αγώνα η Alfa Romeo έδωσε εντολή στον Luigi Fagioli να ανταλλάξει αυτοκίνητα με τον ηγέτη της ομάδας Juan Manuel Fangio.
Αυτό έγινε επειδή ο Fangio αντιμετώπισε προβλήματα νωρίς στον αγώνα.
Ο Fagioli υποχρεώθηκε να υπακούσει και σημείωσαν μία κοινή νίκη.
Αν και ο Ιταλός δεν ήταν χαρούμενος που υποχρεώθηκε να δώσει το αυτοκίνητο του με τέτοιο τρόπο και εγκατέλειψε την ομάδα αμέσως μετά.
9)Luigi Musso,Peter Collins και Juan Manuel Fangio,Ιταλία 1956
Για τον Fangio δεν ήταν άγνωστα τα team orders στα χρόνια που ακολούθησαν.
Υποχρεώθηκε να υπακούσει στο αίτημα της Mercedes να επιτρέψει στον Stirling Moss να κερδίσει το Βρετανικό GP του 1955.
Έναν χρόνο αργότερα στο Ιταλικό GP του 1956,o Fangio ήταν 8 βαθμούς μπροστά από τον team mate του Peter Collins πηγαίνοντας στον τελευταίο γύρο του πρωταθλήματος.
Όταν αποσύρθηκε από σπασμένο βραχίωνα η Ferrari ζήτησε από τον Luigi Musso να παραδώσει το αυτοκίνητο του στον Fangio.
Ο Ιταλός αρνήθηκε.
Από την άλλη ο Collins εθελοντικά έκανε στην άκρη,στην μεγαλύτερη ίσως ένδειξη αθλητικού πνεύματος στην ιστορία της Formula 1,παραδίδοντας τις δικές του πιθανότητες για έναν πρώτο τίτλο.
Ο Fangio τερμάτισε δεύτερος κλειδώνοντας τον τρίτο διαδοχικό και τέταρτο συνολικά τίτλο του.
8) Carlos Reutemann και Alan Jones,Βραζιλια 1981
Μετά από μία εξαιρετική συνήρπαξη το 1980 που είδε τον Alan Jones να κερδίζει το πρωτάθλημα οδηγών και την Williams το πρωτάθλημα κατασκευαστών,οι team mates ξεκίνησαν την σεζόν του 1981 με υψηλό ηθικό.
Ωστόσο οι σχέσεις μεταξύ τους ψυχράνθηκαν όταν ο Reutemann παράκουσε τις εντολές της ομάδας ,στο να παραχωρήσει την πρωτιά του Βραζιλιάνικου GP,αγνοώντας τα μηνύματα από την πινακίδα στα pit.
O Reutemann έφτασε στο Las Vegas για τον τελικό γύρο της σεζόν ευρισκόμενος έναν βαθμό μπροστά στην κατάταξη
Ωστόσο τερμάτισε όγδοος χάνοντας το πρωτάθλημα για έναν βαθμό από τον Nelson Piquet.
7)Gilles Villeneuve και Didier Pironi,San Marino 1982
Πολλοί οπαδοί του μεγάλου Gilles Villeneuve κατηγόρησαν τα team orders ότι συνέβαλλαν στον θάνατο του.
Ο Villeneuve αισθανόταν εξαπατημένος όταν ο Γάλλος team mate του στην Ferrari αγνόησε τα team orders από την ομάδα που τους έλεγαν να κόψουν ρυθμό καθώς ήταν στο 1-2 . Ο Pironi πέρασε τον Καναδό και ο Villeneuve ορκίστηκε να μην του ξαναμιλήσει ποτέ παρά την φιλία που είχαν.
Δύο βδομάδες αργότερα ο Villeneuve σκοτώθηκε στα προκριματικά του Βελγικού GP ενώ προσπαθούσε να ξεπεράσει τον χρόνο του team mate του.
6)Alain Prost και Ayrton Senna,San Marino 1989
Τα team orders μεταξύ των αντιπάλων Alain Prost και Ayrton Senna δεν επρόκειτο ποτέ να ήταν εύκολα και αυτό φάνηκε στο San Marino το 1989.
Ο αγώνας μόλις είχε ξαναρχίσει μετά από ένα πολύ σοβαρό ατύχημα του Gerhard Berger στην Tamburello και παρόλο που ο Prost ξεκίνησε καλύτερα,ο Senna τον πέρασε στην Tosa και έτσι τερμάτισαν τον αγώνα.
Μετά την κούρσα ωστόσο,ο Prost είπε ότι η McLaren είχε κάνει μια συμφωνία πριν τον αγώνα πως όποιος προηγηθεί στην πρώτη στροφή θα μείνει και εκεί.
Ο Senna έσπασε αυτή την συμφωνία.
Η ειρωνεία στην όλη ιστορία είναι πως ο Senna το είχε προτείνει.
5)Mika Hakkinen και David Coulthard,Αυστραλία 1998
Η McLaren είναι μία ομάδα που είναι σεβαστή ως προς την φιλοσοφία της να αφήνει τους οδηγούς τους να αγωνιστούν για την νίκη. Κάτι που συχνά τους κοστίζει.
Έτσι ήταν κάτι σαν έκπληξη όταν ο David Coulthard ο οποίος είχε τον έλεγχο της κούρσας επέτρεψε στον Mika Hakkinen να περάσει και να του πάρει την νίκη στο τέλος του Αυστραλιανού GP.
Μετά τον αγώνα έγινε φανερό πως οι δύο οδηγοί είχαν συμφωνήσει πως όποιος στην εκκίνηση του GP έστριβε πρώτος θα κέρδιζε και τον αγώνα.
Μετά το συμβάν,το παγκόσμιο συμβούλιο μηχανοκίνητου αθλητισμού αποφάσισε ότι:
“κάθε μελλοντική πράξη που θα θίγει τα συμφέροντα του ανταγωνισμού πρέπει να τιμωρείται αυστηρά σύμφωνα με το άρθρο 151c του διεθνούς αθλητικού κώδικα.”
4)Damon Hill και Ralf Schumacher,Βέλγιο 1998
Όταν ο Michael Schumacher έπεσε στο πίσω μέρος της McLaren του David Coulthard στις τρομακτικές συνθήκες στο Spa το 1998,η Jordan βρέθηκε στην αξιοζήλευτη θέση να έχει τα μονοθέσια της στην πρώτη και δεύτερη θέση για πρώτη φορά στην ιστορία της.
Το πρόβλημα ήταν πως ο δεύτερος Ralf Schumacher γυρνούσε γρηγορότερα στην πίστα από τον Damon Hill. Τοποθετώντας την ομάδα σε μία δύσκολη κατάσταση ως προς αν θα τους άφηναν να παλέψουν και να ρισκάρουν μία σύγκρουση ή να διατηρήσουν τις θέσεις τους.
Ο Hill ωστόσο πήρε την κατάσταση στα χέρια του.
Ζήτησε να μην παλέψουν και ευτυχώς γι’ αυτόν αλλά και την ομάδα ο Ralf Schumacher το σεβάστηκε.
Μετά το τέλος του αγώνα ο Ralf ήταν σαφώς δυσαρεστημένος.
3)Michael Schumacher και Rubens Barichello,Αυστρία 2002
Ίσως η πιο κραυγαλέα χρήση team orders ήρθε στο Αυστριακό GP του 2002.
Ο Rubens Barichello είχε οδηγήσει έναν υπέροχο αγώνα και θα έπαιρνε μία άξια νίκη.
Όμως του είπαν από την Ferrari να αφήσει τον Michael Schumacher να περάσει.
Αυτό έγινε για να μπορέσει ο Γερμανός να συλλέξει όσους περισσότερους βαθμούς μπορούσε για τον πρωτάθλημα οδηγών.
Κάπως έτσι ο Barichello υποχρεώθηκε από την ομάδα και επιβράδυνε αφήνοντας τον Schumacher να τον περάσει στον τελευταίο γύρο με τα γιουχαρίσματα των οπαδών να συνεχίζονται μέχρι και στο πόντιουμ.
Ως απάντηση στο κοινό ο Schumacher ανέβασε στο πρώτο σκαλί του βάθρου τον Barichello και του έδωσε μέχρι και το τρόπαιο του νικητή.
Μετά το συμβάν η FIA απαγόρευσε την χρήση των team orders.
2)Fernando Alonso και Felipe Massa,Γερμανία 2010
Tα team orders εξακολουθούσαν να είναι επίσημα απαγορευμένα το 2010. Ωστόσο η Ferrari προσπάθησε με πλάγιο τρόπο να δώσει εντολή στον Felipe Massa να αφήσει τον Fernando Alonso να περάσει κάτι το οποίο όμως ήταν απόλυτα αντιληπτό από όλους.
Ο Felipe Massa οδηγούσε τον αγώνα μπροστά από τον team mate του Fernando Alonso όταν ο μηχανικός του, Rob Smedley του είπε στο ραδιόφωνο:
“Ο Fernando είναι ταχύτερος από εσένα.Μπορείς να επιβεβαιώσεις ότι κατάλαβες το μήνυμα;”
O Massa τελικά υποχρεωμένος από την ομάδα έκανε στην άκρη και άφησε τον Alonso να περάσει.
Στο τέλος της χρονιάς η FIA πήρε την απόφαση να επιτρέψει πάλι τα team orders.
1)Mark Webber και Sebastian Vettel,Μαλαισία 2013
<<Multi 21 Seb>> είπε ο Webber στον Vettel μετά το τέλος του Μαλαισιανού GP όπου ο Γερμανός σκόπιμα δεν υπάκουσε την άμεση εντολή της ομάδας να διατηρήσει την θέση του πίσω από τον Αυστραλό.
Οι δυο τους είχαν συγκρουστεί στο παρελθόν και ο Christian Horner ήθελε να αποφύγει ένα άλλο τέτοιο περιστατικό στην αρχή της σεζόν.
Αλλά ο Vettel δεν το είδε έτσι και πέρασε τον Webber, ο οποίος είχε ρίξει στροφές στον κινητήρα του για τους υπόλοιπους γύρους.
Ο Vettel ζήτησε συγνώμη αργότερα λέγοντας ότι δεν ήταν δίκαιος με τον Webber. Αλλά αργότερα αναθεώρησε λέγοντας ότι αγωνιζόταν,ότι ήταν γρηγορότερος και κέρδισε τον αγώνα.
Τελικά χρειαζόμαστε team orders ή όχι;
(οι επιλογές των team orders αποτελούν προσωπικές επιλογές της ομάδας του F1racingnews.gr. Περιοριζόμαστε μόνο σε 10 επιλογές οπότε κάποια πρέπει να μένουν εκτός λίστας.)
Και βέβαια, μην ξεχάσετε να δείτε το τελευταίο επεισόδιο του podcast του F1Racingnews, “GP2 Podcast…GP2”:
Διαβάστε όλα τα νέα της F1 εδώ, ενώ πλέον μπορείτε να μας βρείτε στο Instagram, YouTube, Tik Tok, Discord,Twitter”