Styrian GP: 2004-2020, μια κυριαρχία δρόμος

hamilton styrian gp
Στον χτεσινό αγώνα της Στυρίας (που θα είναι στην Αυστρία, αλλά δεν θα είναι), δεν γίναμε ιδιαίτερα σοφότεροι: η Mercedes έδειξε πως δύσκολα θα την απειλήσει κάποιος όσο αφορά την δυναμική, η Ferrari έδειξε το ίδιο αλλά όσο αφορά την απογοήτευση, και στο ενδιάμεσο η Racing Point δοκιμάζει τα όρια της F1…

Ας ξεκινήσουμε με το τελευταίο: ήδη από τις δοκιμές του Φεβρουαρίου, είχε γίνει μεγάλος ντόρος για το γεγονός πως η RP20 ήταν παρόμοια με την περσινή Mercedes, με την ομοιότητα να ξεπερνάει ακόμα και προηγούμενα περιστατικά στην F1 όπως π.χ. την Haas του 2018.

Αυτός ο ντόρος μεγάλωσε ακόμα πιο πολύ, όταν έγινε φανερό μετά τον πρώτο αγώνα πως η πάλαι ποτέ Force India αποτελεί μάλλον το τρίτο καλύτερο μονοθέσιο του grid: η απόφαση του pitwall να μην βάλει τον Perez στα πιτ κατά την διάρκεια του δεύτερου Safety Car σε μεγάλο βαθμό στέρησε το ένατο συνολικά podium από τον Μεξικανό, ενώ και ο Lance Stroll ήταν γρήγορος πριν την εγκατάλειψη του.

Χτες τα πράγματα πήγαν ακόμα καλύτερα πάντως, με τον Checo να παλεύει για την τέταρτη θέση με την Red Bull του Albon, παρά το γεγονός ότι ξεκίνησε από την 17η θέση (!), ενώ ένα λάθος του στην μονομαχία με τον Ταϊλανδό οδηγό της RBR ήταν αυτό που έδωσε έμμεσα την ευκαιρία στον ομόσταυλο του να προσπεράσει τον Daniel Ricciardo και να κάνει το 6-7 για την ομάδα τους.

Ενώ μετά τον αγώνα ο Christian Horner δήλωνε πως «όλες οι ομάδες πρέπει να φοβούνται την Racing Point» και ο Lance Stroll κατέτασσε το μονοθέσιο του ως «πιθανότατα το δεύτερο γρηγορότερο στο grid», η Renault πήγαινε στο δωμάτιο των αγωνοδικών έχοντας ανά χείρας την ένσταση της για την νομιμότητα μερών της RP20.

H ένσταση των Γάλλων επικεντρώνεται στο Παράρτημα 6 του κανονισμού της FIA, το οποίο αναφέρει μεταξύ άλλων ότι «[…] η αγωνιζόμενη ομάδα έχει δικαίωμα να χρησιμοποιήσει μόνο μέρη του μονοθεσίου τα οποία έχουν σχεδιαστεί από την ίδια» και «σε περίπτωση που αυτά τα μέρη έχουν δηλωθεί ως σχεδιασμένα από εξωτερικό συνεργάτη, αυτός δεν πρέπει να είναι ανταγωνίστρια ομάδα ή να σχεδιάζει έμμεσα ή άμεσα μέρη για άλλο ανταγωνιστή».

Οι αρχικές και βελτιωμένες εκδόσεις των brake ducts της περσινής Mercedes συγκριτικά με την φετινή έκδοση της Racing Point

Σε απλά ελληνικά; Η Renault πιστεύει ότι πέρα από το γενικότερο κόνσεπτ, και άλλα επιμέρους κομμάτια της φετινής Racing Point (πιο συγκεκριμένα οι εμπρός και πίσω αεραγωγοί φρένων, αγγλιστί brake ducts) είναι πιστές κόπιες της περσινής Mercedes, παραβιάζοντας τους παραπάνω κανόνες.

Επιπρόσθετα, οι Γάλλοι θεωρούν ότι η αντιγραφή των αεραγωγών και πιο συγκεκριμένα, των εσωτερικών συστημάτων ροής (internal flow systems) αυτών, είναι αντίθετη με τον ισχυρισμό της ομάδας πως «είδαμε ότι βλέπουν και οι άλλες ομάδες (δηλαδή φωτογραφίες) και προσπαθήσαμε να το αντιγράψουμε όσο καλύτερα μπορούμε», αφού αποτελούν μέρος της εσωτερικής γεωμετρίας ενός μονοθεσίου (internal geometry) η οποία θέλει γνώση των σχεδίων και δεν μπορεί να αντιγραφεί έτσι απλά.

Η FIA πάντως δέχτηκε σε πρώτο βαθμό την ένσταση, παίρνοντας τα επίμαχα σημεία της RP20 και ζητώντας από την Mercedes να δώσει τα αντίστοιχα περσινά για να υπάρξει σύγκριση μεταξύ τους – το ζήτημα όμως εδώ είναι άλλο και πολύ μεγαλύτερο.

Η απόφαση του τεχνικού επιτελείου της ομοσπονδίας θα είναι κρίσιμη, αφού σε περίπτωση απόρριψης της ένστασης ανοίγει ο δρόμος για όποια ομάδα ενδιαφέρεται να κάνει το ίδιο «τέχνασμα» με την μέλλουσα Aston Martin.

Πραγματικά, παίρνοντας υπόψη μας και τους μεγάλους περιορισμούς στην αεροδυναμική εξέλιξη από το 2022 και έπειτα, τι θα εμποδίζει σε αυτή την περίπτωση την κάθε Alfa Romeo/Alpha Tauri και οποιαδήποτε άλλη «πελατειακή» ομάδα να αντιγράψει πρακτικά το περσινό μονοθέσιο του προμηθευτή κινητήρων της, ξέροντας ότι θα έχει εκ προοιμίου καλή απόδοση;

Φεύγοντας από το paddock και πηγαίνοντας πίσω στην πίστα τώρα, ο Lewis Hamilton πήρε μια vintage «Χαμιλτονική» νίκη, χάνοντας την πρωτοπορία μόνο όταν μπήκε για να αλλάξει ελαστικά. Πέρα από τις αριθμητικές εκφράσεις που ακολουθούν κάθε νίκη του εδώ και καιρό (βλ. 7 νίκες ακόμα για να σπάσει το ρεκόρ του Michael Schumacher), η απόδοση του στις βρεγμένες κατατακτήριες του Σαββάτου έδειξε πως ακόμα και υπό βροχή (η οποία θεωρείται «ο μεγάλος ισοσταθμιστής» στην απόδοση, όπως λένε εδώ και δεκαετίες στα paddock), παραμένει το σημείο αναφοράς για το υπόλοιπο grid.

Στην άλλη πλευρά του ασημί μαύρου γκαράζ, ο Valtteri Bottas κατάφερε να ολοκληρώσει το 1-2 για την Merc, αν και με κάποια δόση τύχης: όντας πίσω από τον Max Verstappen σε σχεδόν όλη την διάρκεια του αγώνα, χρειάστηκε την βοήθεια μιας ζημιάς στην εμπρόσθια πτέρυγα του Ολλανδού για να τον περάσει, παρά την εξαιρετική άμυνα του τελευταίου. Όπως και να έχει, ο Φιλανδός οδηγός της Mercedes συνεχίζει να κρατάει την πρωτοπορία στο Πρωτάθλημα Οδηγών μετά από τον δεύτερο αγώνα (όπως και πέρσι), και απομένει να δούμε αν θα αποτελέσει απειλή για τον εξάκις παγκόσμιο teammate του ή δεν θα σταθεί εμπόδιο (όπως και πέρσι!).

Γενικότερα, η όλη κατάσταση φαίνεται σαν επανάληψη της σεζόν του 2004: αν και είναι νωρίς για οποιαδήποτε πρόβλεψη, φαίνεται να υπάρχει μια άπιαστη ομάδα με έναν all time great οδηγό στο τιμόνι (Ferrari/Mercedes), οι περσινοί ανταγωνιστές να έχουν τα δικά τους προβλήματα και να μην φαίνονται ικανοί να απειλήσουν (McLaren και Williams/Red Bull και Ferrari), ενώ στο βάθος έρχονται ομάδες του midfield όντας ανεβασμένες (Honda και Renault/Racing Point και McLaren). Οι όποιες ομοιότητες σταματάνε εδώ – τουλάχιστον, το πρωτάθλημα δεν θα κριθεί μαθηματικά μέσα στο καλοκαίρι…

Και ερχόμαστε στον ελέφαντα στο δωμάτιο: τα προβλήματα της Ferrari είναι πολύ μεγάλα για να αναλυθούν σε μερικές γραμμές εδώ πέρα, αλλά ακόμα και για την πολύ κακή κατάσταση που βρίσκεται το Cavallino Rampante, η Κυριακή ήταν αποτυχία. Παταγώδης, για να είμαστε ειλικρινείς.

Ένας από τους πλέον κλισέ όρους σε κάθε ομιλία μηχανικού προς οδηγό στην Formula 1 είναι «ότι και να κάνεις, μην χτυπήσεις τον teammate σου», ειδικά όταν δύο μονοθέσια ξεκινάνε κοντά στο grid – και δυστυχώς για την Ferrari, o Charles Leclerc έκανε ακριβώς αυτό.

Αποτελεί την δεύτερη φορά (Μονακό πέρσι η πρώτη) που ο Μονεγάσκος καταστρέφει τον αγώνα του μετά από εκκίνηση στο πίσω μέρος της κατάταξης. Και αν στο Πριγκιπάτο υπήρχαν κάποιες πολύ ελαφριές δικαιολογίες (όπως η δυσκολία προσπεράσματος και ο εκνευρισμός από το τρομερό λάθος της Ferrari στις κατατακτήριες), χτες δεν υπήρχε καμία: ο Charles πήγε κυριολεκτικά εκεί που δεν χωρούσε χωρίς απολύτως κανένα λόγο και με τρία μονοθέσια δίπλα του, με φυσικό επόμενο να είναι η σύγκρουση με τον teammate του, τον οποίο καβάλησε (!) καταστρέφοντας τον αγώνα και των δύο.

Προς τιμήν του, ο Leclerc δήλωσε αμέσως και προς όλες τις κατευθύνσεις ότι είχε το 100% της ευθύνης, με την Ferrari ταυτόχρονα να…ακυρώνει την καθιερωμένη συνέντευξη τύπου χωρίς λόγο, ενώ ο Sebastian Vettel σύμφωνα με ρεπορτάζ είχε ήδη αποχωρήσει από τα paddock.

Για να είμαστε ειλικρινείς, ο λόγος είναι φανερός: στην περίπτωση που ένας οδηγός σου κάνει λάθος, είναι σαφώς πιο εύκολο να το διαχειριστείς/εξωτερικεύσεις όταν αυτός θα φύγει στο τέλος της χρονιάς. Όταν όμως ο ένοχος (σε πολλά εισαγωγικά) είναι το άτομο στο οποίο έχεις εν πολλοίς εναποθέσει τις ελπίδες σου για το μέλλον, είναι πολύ πιο δύσκολο να το δικαιολογήσεις, ειδικά ενώπιον της πίεσης που ασκούν τα media στο Maranello…

(Επίσης, θα ήταν άδικο το εξόφθαλμο λάθος του Μονεγάσκου να τον εξισώσει με τον Vettel. Πέρα από το αριθμητικό της υπόθεσης (3 λάθη έναντι 4 στην κοινή τους παρουσία στην Ferrari), είναι φυσικό να κρίνεις αλλιώς έναν νέο οδηγό με μόλις έναν χρόνο παρουσία σε μεγάλη ομάδα, ειδικά σε σύγκριση με έναν τετράκις παγκόσμιο ο οποίος έχει πάνω από μια δεκαετία εμπειρία στο grid.)

+1: Ο Max Verstappen μπορεί να στάθηκε άτυχος την προηγούμενη εβδομάδα, αλλά επανήλθε δριμύτερος χτες τερματίζοντας στο τρίτο σκαλί του βάθρου, χάνοντας την δεύτερη θέση (και) από ατυχία, αφού κομμάτι του bargeboard κόλλησε στο αριστερό μέρος της εμπρός αεροτομής της RBR και επιβράδυνε το μονοθέσιο του – με τον ίδιο πάντως να παίζει εξαιρετική άμυνα τηρουμένων των αναλογιών. Τα κακά νέα; Οι Ταύροι δεν φαίνεται να πλησιάζουν την Mercedes σε απόδοση (με τον Albon να τερματίζει μισό λεπτό πίσω από τον Bottas), και το πρόβλημα βρίσκεται στον κινητήρα: ρεπορτάζ του AMuS αναφέρει πως η Mercedes κερδίζει περίπου 0.3-0.4 δευτερόλεπτα ανά γύρο έναντι της Honda όσο αφορά τις κινητήριες μονάδες τους. Όπως και να έχει, ο Ολλανδός ήταν επίσης ειλικρινής στις δηλώσεις του.

+2: Στο preview της φετινής σεζόν, γράφαμε πως «μένει να δούμε εάν ένας από τους μεγαλύτερους σταρ της Formula 1 εκτός πίστας έχει τα εχέγγυα να κάνει το ίδιο και εντός αυτής…», αναφερόμενοι φυσικά στον Lando Norris, και τα πρώτα δείγματα είναι πολύ θετικά. Πέρα από την τρίτη θέση στην πρεμιέρα της σεζόν η οποία γιορτάστηκε δεόντως (και δικαίως), η συνέχεια ήταν επίσης καλή, με τον Βρετανό να περνάει και τις δύο Racing Point στον τελευταίο γύρο (τον Perez στην τελευταία στροφή!) και να παίρνει μια άξια πέμπτη θέση. Ήδη έχει πάρει τους μισούς βαθμούς συγκριτικά με το περσινό σύνολο του, και ήδη τα Βρετανικά κυρίως media αναρωτιούνται εάν με την McLaren σε διαρκώς ανοδική πορεία και τους κινητήρες Mercedes να έρχονται κανονικά του χρόνου, οι μάχες Norris-Russell θα είναι συχνό φαινόμενο στο μέλλον…

Total
0
Shares
Related Posts