Sebastian Vettel – H άνοδος και η πτώση ενός χαρισματικού πρωταθλητή

Sebastian Vettel
Ο Sebastian Vettel είναι, ίσως, ο μεγαλύτερος “χαμένος” της υβριδικής εποχής. Ωστόσο, γυρίζοντας πίσω στο μακρινό 2008, πολύ δύσκολα θα προέβλεπε κάποιος πως ο Sebastian Vettel θα ήταν αυτός που βλέπουμε σήμερα.

Ο Sebastian Vettel είναι από τους λίγους πιλότους που έδειξαν από νωρίς για το τι είναι ικανοί.

Ρεκόρ για τον νεότερο πιλότο που συμμετέχει σε αγωνιστικό τριήμερο, τον νεότερο που παίρνει βαθμο, είναι ρεκόρ που μόλις στους πρώτους αγώνες του κατέκτησε ο Γερμανός, χωρίς, ωστόσο, να είναι τα μόνα.

Στα 34 του πλέον, ο Γερμανός έχει μια καριέρα που λίγοι στο άθλημα μπορούν να πουν ότι έχουν, συγκεκριμένα άλλοι 4 πιλότοι στην Ιστορία. 4 Παγκόσμια Πρωταθλήματα, 57 Pole Position, 122 Βάθρα και 53 Νίκες, ανεβάζουν τον Γερμανό σε μεγαλεία που λίγοι έχουν φτάσει.

Sebastian Vettel
Τι είναι αυτό, όμως που έκανε τον Sebastian Vettel να ξεχωρίσει από την πρώτη στιγμή που “πάτησε γκάζι”

Ωμή ταχύτητα: Ο Sebastian Vettel έδειξε από νωρίς ότι το μεγάλο του προσόν είναι η ταχύτητα. Σε ότι κατάσταση και να ήταν το μονοθέσιό του (λίγο καύσιμο – πολύ καύσιμο, prime tyres – options), έδειχνε ότι ήταν γρήγορος. Το οδηγικό στυλ του Sebastian Vettel είχε ως επίκεντρο την ταχύτητα και ο Γερμανός ήταν μετρ σε αυτό.

Η Ιταλία, 2008, είναι ταιριαστό παράδειγμα με τον Sebastian Vettel να καταφέρνει να κερδίζει σε καταρρακτώδη βροχή, με μια Toro Rosso, επίτευγμα που δεν έχει επαναληφθεί έως σήμερα. Εξίσου αξιοθαύμαστο είναι ότι εκεί πήρε και την πρώτη του Pole Position.

Διαχείριση ελαστικών: O Sebastian Vettel έχει δείξει ότι είναι “μάστερ” στο να διαχειρίζεται τα ελαστικά του. Οι περισσότεροι αγώνες του το 2010-2013 αλλά και η Ουγγαρία, 2020 μπορούν να επιβεβαιώσουν. Ακόμα και ο κορυφαίος Lewis Hamilton χρειάστηκε αρκετά χρόνια, ώστε να μάθει να κάνει διαχείριση όπως ο Sebastian Vettel.

Ταχύτητα στις στροφές: Είναι το μονοθέσιο; Είναι οι πίστες; Πολλά μπορούν να ειπωθούν. Το γεγονός είναι, όμως, ότι το οδηγικό στυλ του Sebastian Vettel τον βοηθάει να είναι γρήγορος στις στροφές. Κουβαλάει αρκετή ταχύτητα στην είσοδο, καταφέρνοντας να μην “θυσιάσει” ταχύτητα εξόδου. Δυστυχώς, τα μονοθέσια της Ferrari δεν τον βοήθησαν αρκετά σε αυτό με εξαίρεση, ίσως, το 2017.

Πάθος για την νίκη: Ένα προσόν που λίγοι διαθέτουν σε βαθμό όπως ο Sebastian Vettel. Ο Γερμανός, ήταν αδίστακτος όταν επρόκειτο για την νίκη. Πάντα την διεκδικούσε με κάθε μέσο, θέλοντας να είναι και επιβλητικός. Κάθε αγώνας που μαχόταν με τον 2ο, όποιος και αν ήταν, μπορεί να επιβεβαιώσει. Χαρακτηριστικός ο αγώνας στην Ουγγαρία το 2011, όπου ο Jenson Button πήρε την νίκη χάρη στην καλύτερη στρατηγική της McLaren, με αποτέλεσμα ο Seb να είναι επικριτικός προς την ομάδα του στην ενδοεπικοινωνία.

Ρυθμός αγώνα: Ο Sebastian Vettel είναι και αυτός ένας πιλότος με ρυθμό αγώνα που έχουν οι πρωταθλητές. Δεν είναι λίγες οι φορές που “χάνεται”, ή μάλλον, “χανόταν”, στη πρώτη θέση και ο δεύτερος τον έβλεπε στο βάθρο. Το Άμπου Ντάμπι, 2010 είναι ίσως το πιο ταιριαστό παράδειγμα, χωρίς να είναι το μόνο. Σχεδόν κάθε αγώνας του στην Red Bull το επιβεβαιώνει.

Sebastian Vettel
Και μερικά ακόμα

Κατατακτήριες: Μετά τον μάστερ του είδους, Lewis Hamilton, ο Sebastian Vettel είναι, ίσως, ο καλύτερος, συνολικά, στον 1 γύρο. Το 2010 – 2013 δεν είναι λίγες οι φορές που άφηνε τους υπόλοιπους να παλεύουν για την δεύτερη θέση με πάνω από 1 δευτερόλεπτο διαφορά. Ωστόσο, ακόμα και στην Scuderia Ferrari ο Γερμανός έδειξε πάρα πολλές φορές την ικανότητά του στον ένα γύρο, με κατατακτήριες όπως το Μεξικό, 2019, και άλλους.

Πίεση στο όριο: Το ένστικτο του Sebastian Vettel πάντα του έλεγε να πιέζει στο όριο. Δεν ήταν σπάνιο το φαινόμενο με τον Sebastian Vettel να πιέζει στο μέγιστο, κάνοντας συνεχόμενα fastest laps, με τον horner να απαντά “take it easy seb, bring the car home”.

Υπεύθυνος στρατηγικής: Ο Γερμανός έχει δείξει πως με τα χρόνια έχει την κατάλληλη εμπειρία, ώστε να μπορέσει να κρίνει και την στρατηγική του. Όπως έχουμε αναφέρει και εδώ, αυτό είναι ένα μοναδικό προσόν. Στην Ουγγαρία, 2020, όμως, ο Sebastian Vettel έδειξε πως είναι ικανός να κρίνει και να προβλέψει το σωστό για εκείνον και τον αγώνα του.

Το μεγαλύτερο, ίσως, προσόν του Sebastian Vettel, αυτό που τον ξεχώριζε, ήταν η αυτοπεποίθηση που είχε. “Έβγαζε”, ότι μόνο αν πάθει DNF μπορεί να νικηθεί. Η στόφα πρωταθλητή, φαινόταν στον τρόπο που πίεζε, που οδηγούσε, που έπαιρνε τις Pole, ακόμα και στις δηλώσεις του.
Από που πηγάζει όμως, κατά την προσωπική μου άποψη αυτή η αυτοπεποίθηση και γιατί δεν το είδαμε και στην Scuderia Ferrari;

Ο Sebastian Vettel στην Red Bull είχε φτιάξει ένα δικό του γκαράζ θα μπορούσαμε να πούμε (“Είχε και τον Helmut στο πλευρό του,” έχει πει ο Mark Webber). Αυτό δείχνει πως έχαιρε πλήρους εμπιστοσύνης και στήριξης από την ομάδα του. Δηλαδή, ο ‘baby Schumi’ είχε τα περιθώρια να κάνει λάθη, να ξεπεράσει τα όρια και να τον στηρίζει πλήρως η ομάδα του δίχως να του ασκεί πίεση.

Όχι, αυτό δεν είναι αρνητικό του Seb ούτε λάθος πρακτική του Horner. Αυτό είναι ακριβώς αυτό που έπρεπε να γίνεται για να αποδίδει ο Sebastian. Είναι αυτό που κάνει τον Γερμανό να αναδεικνύει τις αρετές του. Είναι αυτό που χρειαζόταν ο Sebastian Vettel για να φέρει 38 νίκες στην ομάδα και 4 πρωταθλήματα, αυτό που ήθελε για να κάνει το απίστευτο comeback στην Βραζιλία το 2012 και να κατακτήσει όλη την Ασία εκείνη τη χρονιά.

Κι εδώ κάπου εδώ έρχεται το 2014, που ξαφνικά ο Sebastian Vettel έχασε την πολυτέλεια του να είναι ο μόνος που οδηγάει υπερμονοθέσιο. Βρέθηκε από θέση ισχύος, σε θέση αδύναμου.

Με την έλευση του Daniel Ricciardo, o Horner, o Marko και οι λοιποί βρήκαν έναν νέο ταλέντο να στηρίξουν. Ο Sebastian Vettel έγινε ξαφνικά στα μάτια τους ένας απλός υποστηρικτής του Αυστραλού!

Αυτό ήταν που ξεκίνησε και την πτώση του Γερμανού, καθώς από εκεί και έπειτα, ουδέποτε είδαμε στην πράξη αυτόν τον αδίστακτο οδηγό που έκανε τα πάντα για να κερδίσει, όχι επειδή δεν μπορούσε ή “ξέχασε” να οδηγάει, αλλά επειδή βλέπαμε πως πλέον δεν είχε την εμπιστοσύνη που χρειαζόταν για να αποδώσει και αυτοί που μέχρι πρότινος τον στήριζαν με κάθε τρόπο, πλέον τον περίμεναν στην γωνία, κάτι το οποίο είδαμε να συμβαίνει στην Ferrari.

Και enter Scuderia Ferrari

O Sebastian Vettel ήρθε με όνειρα και στόχους στην κόκκινη ομάδα. Οι περγαμηνές που κουβαλούσε και τα παράσημα που έφερε ήταν αρκετά για να κάνουν τους tifosi να απαιτήσουν από αυτόν τα μέγιστα, δηλαδή πρωτάθλημα. Αυτό δεν ήρθε, για πολλούς και διάφορους λόγους που έχουν αναλυθεί πολλάκις, ωστόσο θα σταθούμε στον ίδιο τον Γερμανό.

Επειδή τα πολλά λόγια είναι φτώχεια, θα τα πούμε τα γράψουμε με λίγες μόνο λέξεις. Η Scuderia ήσκησε αφόρητη πίεση στον Γερμανό, κάτι που όπως είπαμε έχει δείξει πολλάκις ότι τον λυγίζει. Όχι, δεν μιλάμε για την πίεση από τον ανταγωνισμό. Μιλάμε για την πίεση από την ομάδα. Μιλάμε για το να μην σε στηρίζει με κάθε τρόπο ο εργοδότης σου. Με το πρώτο λάθος, ο εκάστοτε επικεφαλής των κόκινων (όποιος κι αν ήταν) είχε έτοιμη την ατάκα για τον Τύπο με την οποία θα εξέθετε τον Sebastian Vettel (“σήμερα δώσαμε στον Sebastian την νίκη” ή “είχαμε μονοθέσιο να κερδίσουμε και δεν κερδίσαμε”).

Και θα πει κανεί: “Μα ο Sebastian Vettel δεν φέρει ευθύνη για την αποτυχία της συνεργασίας με την Ferrari?”

Ασφαλώς και φέρει. Και όχι, δεν το γράφω προς χάρην της δήθεν αντικειμενικότητας και των ‘ίσων αποστάσεω’, ώστε να μείνουν και οι μεν και οι δε ευχαριστημένοι. Το γράφω επειδή είμαι της άποψης πως όσο πιο πετυχημένος είναι ένας πιλότος, τόσο πιο αυστηρά κρίνεται. Είχα γράψει σε άρθρο για τον Lewis Hamilton πως είναι ο πιο αυστηρά κρινόμενος πιλότος. Όχι επειδή πρέπει, αλλά επειδή τα 7 πρωταθλήματα φέρουν και περισσότερες απαιτήσεις και αυστηρή κριτική, όχι μόνο καλά λόγια και θετικές κριτικές.

Για να επανέλθουμε όμως στον Sebastian Vettel και τις όποιες ευθύνες του. Η ευθύνη του Γερμανού είναι δυστυχώς και ένα από τα μεγαλύτερα μειονεκτήματά του. Η αδυναμία του να προσαρμοστεί στις καταστάσεις (και ίσως και σε μον0οθέσια, αλλά αυτό είναι άλλη ιστορία). Με απλά λόγια, ως 4 φορές παγκόσμιος πρωταθλητής, ο Seb οφείλει να αντιμετωπίζει τις αντίξοες συνθήκες. Οφείλει να προσαρμόζεται και να αποδίδει και να λειτουργεί είτε έχει τον Horner στην γωνία του είτε όχι! Δυστυχώς ο Seb έχει δείξει πως δεν μπορεί να το κάνει αυτό.

Στην Red Bull, όσο βρισκόταν υπό τον προστατευτικό κλοιό του Horner και του Marko, μεσουρανούσε. Το ίδιο φαίνεται πως μπορεί να συμβεί και τώρα με την Aston Martin.

Στην Scuderia, όμως, που δεν είχε ποτέ αυτήν την στήριξη και την εμπιστοσύνη, έδειξε να καταρρέι. Άρα, συνολικά η ευθύνη της ομάδας ήταν πως δεν του έδωσε το περιβάλλον το οποίο ο ίδιος έχει δείξει να χρειάζεται για να αποδώσει, ενώ του Sebastian ήταν πως δεν έμαθε ποτέ να λειτουργεί υπό συνθήκες οι οποίες δεν είναι αυτές που θέλει!

Aς δούμε όμως και μερικά μειονεκτήματα του Sebastian Vettel!

Sebastian Vettel
Μερικά από τα αρνητικά που είχε δείξει εξ αρχής ο Sebastian Vettel είναι:

Η αστάθειά του στην βροχή: Έχω πει πολλάκις, πως θεωρώ ότι ο Γερμανός υστερεί στην βροχή, τουλάχιστον σε σύγκριση με τον Lewis Hamilton που είναι και πιλότος της ίδιας γενιάς. Είμαι στην ευχάριστη θέση να παραδεχθώ πως ο Γερμανός με έχει διαψεύσει, κατά κάποιον τρόπο (τέτοιες διαψεύσεις καλό είναι να γίνονται πιο συχνά από τους πιλότους). Ο Seb έχει αποδείξει ότι μπορεί να κάνει εξαιρετικές εμφανίσεις στην βροχή. Εκεί που υστερεί, ίσως είναι η συνεκτικότητα στις εμφανίσεις του (consistency). Ιταλία 2008, Κίνα 2009, Γερμανία 2019, Τουρκία 2020 από την μία και Μεγάλη Βρετανία 2008, Ουγγαρία 2014 Καναδάς, 2011 από την άλλη είναι μερικά τεκμήρια.

Αδυναμία να προσαρμοστεί σε μονοθέσια: Αν το μονοθέσιο δεν είναι στα μετρα του, απλά δεν αποδίδει. Δύσκολα ο Sebastian Vettel φτάνει υψηλές αποδόσεις αν το μονοθέσιο δεν είναι για εκείνον. Οι χρονιές του Γερμανού στην Ferrari είναι τρανά παραδείγματα, σε συνδυασμό με τα όσα ειπώθηκαν παραπάνω. Σε αντίθεση με τον πάλαι ποτέ μεγάλο του αντίπαλο, Fernando Alonso, ο Γερμανός φαίνεται να μπορεί να αποδώσει στο μέγιστο, μόνο με μονοθέσια που ταιριάζουν στο στυλ του, ενώ δυσκολεύεται να ταιριάξει το στυλ του σε μονοθέσια που δεν του ταιριάζουν.

Ένα μεγάλο μειονέκτημα του Sebastian Vettel, όμως, είναι η επιρρέπειά του στα λάθη.

Ήδη από τα χρόνια που κυριαρχούσε, ο Sebastian Vettel έδειχνε πως ήταν επιρρεπής στα λάθη. Καναδάς, 2011, Τουρκία, 2010, Ουγγαρία, 2014 είναι μόνο μερικοί από τους αγώνες στους οποίους ο Sebastian Vettel υπέπεσε σε λάθος, πολλές φορές μάλιστα μη βρισκόμενος ύπο πίεση.

Χαρακτηριστικό δε , πως κάθε φορά που “γλίτωνε” από τα λάθη του, ο μηχανικός του του έλεγε “don’t push sunshine, don’t push. Just focus on your breaking points and bring it home”.

Συμπερασματικά:

Ο Γερμανός έχει δείξει πως με το ταχύτερο μονοθέσιο φτάνει θρυλικές επιδόσεις. Ωστόσο, η αδυναμία του να δείξει τα προσόντα του όταν δεν λειτουργούν όλα υπέρ του, τον ανάγκασαν να κάνει “κοιλιά”.

Δεν είναι ότι δεν αντέχει στην πίεση του αγώνα. Αυτό το απέδειξε στην Βραζιλία, 2012, κάνοντας ίσως το καλύτερο recovery της δεκαετίας. Είναι η πίεση από την ομάδα του. Στη Red Bull πετύχαινε, δε πετύχαινε, δεν θα άλλαζε κάτι. Άτιτλη ήταν η ομάδα πριν από αυτόν και άτιτλη θα παρέμενε.

Στην Ferrari, όμως θα γινόταν ένας από τους πολλούς. Δυστυχώς, οι κόκκινοι είναι αυστηροί. Αν δε πετύχεις σε αυτούς είσαι “αποτυχημένος”. Αν πετύχεις σε κάνουν Θεό. Η κόκκινη φανέλα είναι βαριά και ο Sebastian Vettel μάλλον δε μπόρεσε να την αντέξει.

Γεγονός είναι ότι η Red Bull, αν δεν είχε την ποιότητα του Sebastian Vettel, σήμερα δεν θα ήταν τόσο πετυχημένη. Δυστυχώς, όμως, το ίδιο μπορεί να ειπωθεί και για τον Sebastian Vettel ο οποίος έδειξε πως χωρίς τον Adrian Newey να δημιουργεί “πυραυλοκίνητα”, δεν θα μπορούσε να είναι ο 4ακις πρωταθλητής που γνωρίσαμε και θαυμάσαμε.

Στην Red Bull ήταν ο πρώτος και μέχρι σήμερα ο τελευταίος που πέτυχε. Είναι ο Θεός τους, αυτός που είναι σε κάθε διάδρομο γραμμένο το όνομά του. Στην Ferrari είναι απλά ένας ακόμα που ήρθε και δεν έφερε πρωτάθλημα.
Vettel

Διαβάστε όλα τα νέα της Formula 1 εδώ, ενώ πλέον μπορείτε να μας βρείτε στο InstagramYouTubeTik TokDiscord και Twitter.

Total
0
Shares
Related Posts