Όσοι γεννήθηκαν στις αρχές της δεκαετίας του 2000,πιθανότατα θα τον θυμούνται. Πόσο μάλλον όσοι γεννήθηκαν νωρίτερα. Στις 25 Νοεμβρίου συμπληρώθηκαν 17 χρόνια από τον αδόκητο χαμό του Richard Burns, τέσσερα χρόνια ακριβώς από την κατάκτηση του μοναδικού τίτλου στην καριέρα του.
Μέχρι τότε ωστόσο κατάφερε να πετύχει πολλά πράγματα στην πολυσχιδή καριέρα του. Αν η μοίρα ωστόσο δεν του έπαιζε άσχημο παιχνίδι το 2003 (θα μιλήσουμε παρακάτω για αυτό) θα μπορούσε να είχε πετύχει πολλά περισσότερα.
Μαζί με τον συμπατριώτη του και επίσης αδικοχαμένο Colin McRae θα μπορούσαν να πετύχουν πολλά αλλά τους συνδέει το κοινό του ότι χάθηκαν αμφότεροι άδικα.
Στην πόλη Reading,σε κάποιο σπίτι στην κωμόπολη Berkshire ακούγεται το κλάμα ενός μωρού. Ο Richard Burns μόλις ήρθε στον κόσμο. Το ημερολόγιο έδειχνε 17 Ιανουαρίου 1971…
Η πορεία προς την καταξίωση
Μόλις στα οκτώ του χρόνια κόλλησε το μικρόβιο του μηχανοκίνητου αθλητισμού.
Ο μικρός τότε Burns πήρε την Triumph 2000 του πατέρα του και άρχισε να την οδηγεί σε ένα οικόπεδο που είχε στο σπίτι του. Αυτή ήταν και η αρχή για μια μεγάλη και πολυσχιδή καριέρα.
Το 1984 εντάχθηκε στο κλάμπ οδηγών κάτω των 17 και κατάφερε την ίδια χρονιά να γίνει ο οδηγός της χρονιάς.
Το 1986 και με την άδεια του πατέρα του εντάσσεται στο Craven Motor Club σε ηλικία 15 ετών.
Εκεί ο ένας λάτρης του ράλι ο David Williams εντοπίζει το ταλέντο του. Ο συγκεκριμένος άνθρωπος θα έπαιζε πρωτεύοντα ρόλο στην καριέρα του.
Κάνει δειλά δειλά τα πρώτα του βήματα στα ράλι το 1988 με ένα Talbot Sunbeam. Ήταν πολύ αργό για εκείνα τα χρόνια και έτσι αναγκάζεται να χρησιμοποιήσει τους κινητήρες άλλων συμμετεχόντων προκειμένου να εξελιχθεί.
Το 1990 παίρνει μέρος στο Peugeot Challenge,με ένα Peugeot 205 GTI που του είχε αγοράσει ο David Williams. Έπαθλο ήταν η συμμετοχή σε αγώνα WRC,κάτι που τελικά το πήρε.
Πρώτος του αγώνας είναι το Ράλι Ουαλίας την ίδια χρονιά.
Έναν χρόνο αργότερα, το 1991 γνωρίζει τον Robert Reid, με τον οποίο θα γίνουν αχώριστοι μέχρι το 2003.
Στο πρώτο τους ράλι μαζί καταφέρνουν να τερματίσουν στην 16η θέση. Το 1992 και με την βοήθεια της Prodrive αγοράζει ένα Subaru Legacy, κατηγορίας Group N.
Με αυτό παίρνει μέρος στο εθνικό πρωτάθλημα ράλι της πατρίδας του και κατακτά το πρωτάθλημα. Η βοήθεια του επίσης rookie Colin McRae με τις σημειώσεις του στις χωμάτινες ειδικές ήταν αμέριστη.
Χάρη σε αυτήν καταφέρνει να κερδίσει το ράλι Severn Valley,παρότι ήταν σε αργό αυτοκίνητο.
Πριν την μεγάλη άνοδο…
Στα 22 του πλέον, το 1993 παραμένει στο Βρετανικό Πρωτάθλημα, αλλά με την εργοστασιακή ομάδα της Subaru.
Στο πλευρό του θα είναι και ο αδελφός του αείμνηστου Colin McRae,Alister.
Καταφέρνει να κατακτήσει το πρωτάθλημα με τέσσερις νίκες και να γίνει ο νεότερος παγκόσμιος πρωταθλητής. Έμεινε στην Subaru για τα επόμενα δύο χρόνια (1994,1995).
Παράλληλα συμμετέχει και στο πρωτάθλημα Ασίας-Ωκεανίας, έχοντας ωστόσο την άδεια να πάρει μέρος και στο ράλι της πατρίδας του.
Η τρίτη θέση στην γενική κατάταξη στο ράλι Ουαλίας το 1995 πλάι σε Sainz και McRae αποτελεί και το εισιτήριο για την είσοδο του στα μεγάλα σαλόνια του WRC.
Το ξεκίνημα στην Mitsubishi
Τα τελευταία κατορθώματα του Burns δεν άφησαν ασυγκίνητη την Mitsubishi, η οποία του προσφέρει συμβόλαιο στην εργοστασιακή της ομάδα το 1996.
Χωρίς ωστόσο να τρέξει σε πλήρη εμπλοκή στην σεζόν καταφέρνει να τερματίσει 9ος με 18 βαθμούς, με καλύτερο τερματισμό την τέταρτη θέση γενικής στην Αργεντινή. Οδηγώντας στο πλευρό των Piero Liatti και Kenneth Eriksson έβαλε περισσότερο πρεστίζ στο όνομα του.
Το 1997 τερματίζει τέσσερις φορές στην τέταρτη θέση και δεύτερος στο ράλι Σαφάρι, τερματίζοντας στην έβδομη θέση της βαθμολογίας.
Τέλος το 1998 βάζει στο «πέτο» του την πρώτη του νίκη, και μάλιστα σε ένα δύσκολο ράλι,το ράλι Σαφάρι.
Επιπλέον παίρνει την παρθενική του νίκη στον αγώνα της πατρίδας του,χάρη στην εγκατάλειψη του Carlos Sainz αλλά και του μετέπειτα παγκόσμιου πρωταθλητή Tommi Makinen.
Η Subaru και ο παγκόσμιος τίτλος
Μαζί δεν έκαναν και χώρια δεν μπορούσαν.
Το 1999, και με δύο χρόνια εμπειρίας στην μεγάλη κατηγορία, επιστρέφει εκ νέου στην Subaru, με ομόσταυλους του τον Juha Kankkunen και τον Βέλγο Bruno Thiry.
Καταφέρνει και τερματίζει στην έκτη θέση της βαθμολογίας, την υψηλότερη ως τότε στην καριέρα του.
Το 2000 διεκδικεί για πρώτη φορά στην καριέρα του τον τίτλο.
Ωστόσο ένα ατύχημα που είχε στην Φινλανδία του στερεί κάθε πιθανότητα, δίνοντας πρόσφορο έδαφος στον Marcus Gronholm να το κατακτήσει στην πρώτη του συμμετοχή ως οδηγός εργοστασιακής ομάδας.
Παρόλα αυτά με δύο τέταρτες θέσεις (Κύπρος,Γαλλία), μια δεύτερη θέση (Αυστραλία) και μια εγκατάλειψη (Σαν Ρεμό), τερματίζει δεύτερος.
Το 2001 δεν ξεκίνησε καθόλου καλά για τον Burns.
Ο Βρετανός εγκατέλειψε στους δύο πρώτους αγώνες της σεζόν (Μόντε Κάρλο, Σουηδία) ,θέτοντας σε κίνδυνο την σεζόν με το καλημέρα σας.
Η τέταρτη θέση στο (υπό αντίξοες συνθήκες) ράλι Πορτογαλίας αποτελεί την απαρχή της μεγάλης αντεπίθεσης στη σεζόν.
Επιπλέον βάζει το όνομα του στο βάθρο στους δύο επόμενους αγώνες (Αργεντινή και Κύπρος) και χτίζει πλέον σε γερά θεμέλια. Μαζί σε όλα αυτά οι βασικοί διεκδικητές Makinen και McRae αρχίζουν να σκοντάφτουν και να χάνουν βαθμούς.
Αυτό σε συνδυασμό με την προέλαση του Burns στην Νέα Ζηλανδία (2ος) τον τοποθετούν τρίτο πίσω από τους McRae και Makinen και κερδίζει έδαφος στην κούρσα του τίτλου.
Οι αλλεπάλληλες απώλειες βαθμών του Βρετανού και του Φινλανδού, σε συνδυασμό με την εγκατάλειψη τους στην Ουαλία τον φέρνουν στην κορυφή.
Η τρίτη θέση γενικής κατάταξης πίσω από τους Rovanpera και Gronholm, τον στέφει παγκόσμιο πρωταθλητή και έτσι γίνεται ο πρώτος Βρετανός που το καταφέρνει.
Τα πέτρινα χρόνια στην Peugeot και η αρχή του τέλους
Το 2002 ο Richard Burns παίρνει ένα βελούδινο διαζύγιο από την Subaru και καταλήγει σε γάμο με την Peugeot, η οποία με επικεφαλής τον Corrado Provera κατακτούσε τον έναν τίτλο μετά τον άλλο.
Προσπάθησε να προσαρμοστεί σε ένα αρκετά μικρότερο αυτοκίνητο (206 WRC) και συνάντησε πολλές δυσκολίες.
Δεν καταφέρνει να νικήσει σε κάποιο ράλι αλλά οι πέντε παρουσίες του στο βάθρο και οι δύο τέταρτες θέσεις σε Μόντε Κάρλο και Σαν Ρεμό, τον κατατάσσουν στην πέμπτη θέση με 34 βαθμούς.
Τότε ήταν πολύ πιο δύσκολο να πάρει κάποιος βαθμούς, καθώς τότε μόνον οι πρώτες έξι θέσεις ήταν βαθμολογούμενες και δεν υπήρχε Power Stage.
Πορεύθηκε χωρίς νίκη και το 2003, αλλά με επτά παρουσίες στο βάθρο.
Είχε ήδη ξεκινήσει διαπραγματεύσεις για να επιστρέψει στην Subaru το 2004. Αλλά η μοίρα του παίζει ένα πολύ άσχημο παιχνίδι.
Τον Νοέμβριο του ίδιου έτους κι ενώ πήγαινε με τον Team-Mate του Markko Martin στο ράλι Ουαλίας, ξαφνικά λιποθυμά. Η διάγνωση των γιατρών του κόβει ακόμα περισσότερο τα φτερά. Είχε διαγνωστεί με αστροκύττωμα, μια σπάνια μορφή καρκίνου του εγκεφάλου.
Ξεκίνησε θεραπεία το 2004 και υποβλήθηκε σε επέμβαση τον Απρίλιο του 2005 η οποία κρίθηκε επιτυχής.
Ο όγκος όμως ήταν κακοήθης και δεν ήταν σε θέση να οδηγήσει. Τον Αύγουστο έγινε εκδήλωση θαυμαστών στην οποία ο κόσμος θα μπορούσε να δει τα αυτοκίνητα που είχε οδηγήσει.
Το τέλος του Richard Burns
Στις 25 Νοεμβρίου του 2005, στην τέταρτη επέτειο της κατάκτησης του μοναδικού παγκόσμιου τίτλου στην καριέρα του, ο Richard Burns αφήνει την τελευταία του πνοή σε ηλικία 34 ετών.
Το βραβείο του νεαρότερου οδηγού στο ράλι Ουαλίας πήρε το όνομα του στη μνήμη του.
Διαβάστε όλα τα νέα της Formula 1 εδώ, ενώ πλέον μπορείτε να μας βρείτε στο Instagram, YouTube, Tik Tok, Discord και Twitter.