Red Bull RB6 Renault – Η κάθετη δύναμη και ο ‘blown diffuser’

Ένα ακόμα αγαπημένο μονοθέσιο αρκετών φιλάθλων, ένα μονοθέσιο σταθμός στην ιστορία του αθλήματος, ένα μονοθέσιο που αποτέλεσε την αρχή για μία κυριαρχία οδηγού και ομάδας διάρκειας 4 ετών, ήταν η Red Bull RB6 Renault. H Red Bull RB6 Renault ήταν το μονοθέσιο της Red Bull για την σεζόν του 2010 και έδωσε στην Red Bull το πρώτο της double, ενώ έδωσε και στον Sebastian Vettel το 1ο εκ των 4 πρωταθλημάτων του.

Διαβάστε εδώ για την Renault R26 και τον ‘tuned mass damper’.

Ας δούμε, όμως, ποιοί αποτελούσαν την ομάδα της Red Bull καθώς και τα επιτεύγματα της Red Bull RB6 Renault:

ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΤΗΣ ΟΜΑΔΑΣ (Team Principal): Christian Horner
Red Bull

Από την αρχή της ύπαρξης της Red Bull ως ομάδα, ο Christian βρίσκεται στο τιμόνι των Αυστριακών. Στις μεγαλύτερες επιτυχίες του μέχρι το 2010 θα μπορούσαμε να βάλουμε την υπογραφή συμβολαίου με τον Adrian Newey και την ομάδα του. Οδήγησε την ομάδα σε 4 διαδοχικά double, ενώ δίνει μεγάλη βαρύτητα στην ακαδημία πιλότων της Red Bull. Ο Christian Horner βρίσκεται μέχρι σήμερα στο “τιμόνι” της Red Bull.

ΟΜΑΔΑ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ

Επικεφαλής Τεχνικός Διευθυντής (Chief Technical Officer): Adrian Newey
Red Bull

Δεν υπάρχουν και πολλά να ειπωθούν για τον συγκεκριμένο μηχανικό. Αρκεί να δει κανείς πόσες επιτυχίες έχει φέρει σε McLaren, Williams, Red Bull και πόσο συνεππής είναι ανά τα χρόνια στο να σχεδιάζει γρήγορα μονοθέσια. Πάντα εφευρετικός, πάντα έτοιμος να ανταπεξέλθει στις προκλήσεις, αλλά ταυτόχρονα αρκετά επίμονος σε ένα συγκεκριμένο τρόπο σκέψης. Αν και έχουν υπάρξει αρκετοί μηχανικοί θρυλικού επιπέδου, προσωπικά θα ήθελα να αναφέρω πως θεωρώ τον Adrian Newey τον κορυφαίο εξ αυτών, τουλάχιστον για την τελευταία 15ετία που παρακολουθώ το άθλημα. O Adrian Newey βρίσκεται μέχρι σήμερα στην Αυστριακή ομάδα.

Επικεφαλής σχεδιαστής (Chief Designer): Rob Marshall

Ένας σχετικά αφανής ήρωας εκείνης της χρονιάς για την ομάδα της Red Bull ήταν ο Rob Marshall. Από τις μεγαλύτερές του επιτυχίες είναι σίγουρα το πέρασμά του από την Benetton από το 1994 μέχρι και την μετονομασία της ομάδας σε Renault οπότε και προήχθη σε Επικεφαλής Μηχανολογικού Σχεδιασμού (Head of Mechanical Design). Η πιο γνωστή δημιουργία του είναι ο αποσβεστήρας ρυθμιζόμενης μάζας, γνωστός και ως tuned mass damper, για τον οποίο και αναφερθήκαμε ενδελεχώς εδώ. Από το 2006 μέχρι σήμερα εργάζεται δίπλα στον Adrian Newey για λογαριασμό της Red Bull Racing.

Επικεφαλής αεροδυναμικής (Head of Aerodynamics): Peter Prodromou
Red Bull

Ελληνοκύπριος στην καταγωγή, γεννημένος στην Μεγάλη Βρετανία, ο Peter Prodromou ήταν στην ομάδα της Red Bull από το 2006 έως το 2013. Το 2014 επέστρεψε στην ομάδα της McLaren όπου βρίσκεται μέχρι σήμερα. Από τις μεγαλύτερες επιτυχίες του είναι τα πρωταθληματικά μονοθέσια της McLaren τις σεζόν 1991, 1998, 1999*. O Peter Prodromou είναι ο κύριος σχεδιαστής των μονοθεσίων της McLaren για τις σεζόν 2018,2019,2020, οπότε γίνεται εύκολα αντιληπτό πως η ανοδική πορεία της ομάδας πρέπει να του πιστωθεί σε μεγάλο βαθμό, μαζί με τον εξαιρετικό Andreas Seidl.

Βλέπουμε λοιπόν πως η τεχνική ομάδα της Red Bull αποτελείτο από ένα σύνολο μηχανικών, ειδικευμένων στην αεροδυναμική με μεγάλο προσόν την ευρηματικότητα και την στόφα του πρωταθλητισμού. Όλα αυτά υπό την επίβλεψη και την καθοδήγηση του εξαιρετικού Adrian Newey.

Ωστόσο, κάθε ομάδα ξεκινάει και τελειώνει με τους πιλότους. Αυτοί είναι οι άνθρωποι που κρίνονται πρώτοι όταν αποτυγχάνουν και δέχονται επευφημίες όταν πετυχαίνουν.

ΠΙΛΟΤΟΙ

Sebastian Vettel
sebastian vettel

Με το συγκεκριμένο μονοθέσιο, ο Sebastian Vettel πέτυχε 5 νίκες, 2 δεύτερες θέσεις, 3 τρίτες θέσεις, 10 pole positions και 3 ταχύτερους γύρους σε 19 αγώνες. Επίσης, το συγκεκριμένο μονοθέσιο έδωσε στον Sebastian Vettel το πρώτο του παγκόσμιο πρωτάθλημα, με τον Γερμανό να γίνεται ο νεότερος παγκόσμιος πρωταθλητής, ρεκόρ που κρατάει μέχρι και σήμερα. Ο Sebastian Vettel, ήταν στην ομάδα της Red Bull από το 2009 έως και το 2014, όταν και υπέγραψε στην θρυλική ομάδα της Ferrari. Από το 2021, ο Sebastian Vettel θα είναι πιλότος της Aston Martin με ένα νέο κεφάλαιο να ανοίγει για τον Γερμανό.

Mark Webber
Red Bull

O Αυστραλός, Mark Webber, ήταν για χρόνια αφοσιομένος στην ομάδα των Αυστριακών, μέχρι που οι Helmut Marko και Christian Horner είδαν στο πρόσωπο του Γερμανού, Sebastian Vettel, το μέλλον της ομάδας, καθιστώντας έτσι τον Αυστραλό ως “νούμερο 2”. Παρ’όλα αυτά, ο Mark Webber στο τιμόνι της Red Bull RB6 Renault πέτυχε 4 νίκες, 4 δεύτερες θέσεις, 2 τρίτες θέσεις, 5 pole positions και 3 ταχύτερους γύρους σε 19 αγώνες. Ο Mark Webber ήταν “στρατιώτης” για την ομάδα της Red Bull από το 2007, ενώ συνέβαλε τα μέγιστα στην εξέλιξη της ομάδας ανά τα χρόνια. Ωστόσο, το γνωστό περιστατικό με το “multi-map 21” στάθηκε η αφορμή για την λήξη της καριέρας του το 2013.

ΣΥΝΟΛΙΚΑ

Συνολικά λοιπόν, η Red Bull RB6 Renault πέτυχε 9 νίκες, 6 δεύτερες θέσεις, 5 τρίτες θέσεις, 15 pole positions και 6 ταχύτερους γύρους σε 19 αγώνες, ενώ έδωσε 1 παγκόσμιο πρωτάθλημα οδηγών και 1 παγκόσμιο πρωτάθλημα κατασκευαστών στους Sebastian Vettel και Red Bull Racing, αντίστοιχα.

H Red Bull RB6 Renault στην πίστα του Abu Dhabi
Ποιά ήταν τα τεχνικά χαρακτηριστικά της Red Bull RB6 Renault:
Μηχανικά μέρη (προδιαγραφές)

Πλαίσιο (chassis): Συνθετική κελυφοειδής κατασκευή, σχεδιασμένη να ενσωματώνει τον Renault V8 κινητήρα ως ενιαίο μέρος του πλαισίου (fully stressed member)
Μπροστινή ανάρτηση: Ορθοστάτες (uprights)* από κράμα αλουμινίου, διπλά ψαλίδια από συνθετικό άνθρακα, με ελατήρια και αντικλεπτική μπάρα, Multimatic αποσβεστήρες
*Τμήμα της ανάρτησης πάνω στο οποίο στηρίζονται τα φρένα και οι τροχοί. Όλα τα επιμέρους κομμάτια της ανάρτησης στηρίζονται πρώτα εδώ και κατόπιν ενώνονται με τους τροχούς. Επίσης, εδώ στηρίζονται τα δισκόφρενα και οι καλίμπρες*
Πίσω ανάρτηση: Ορθοστάτες από κράμα αλουμινίου, διπλά ψαλίδια από συνθετικό άνθρακα, με ελατήρια και αντικλεπτική μπάρα, Multimatic αποσβεστήρες
Φρένα: δαγκάνες Brembo, δίσκοι και τακάκια από άνθρακα, Brembo
Ηλεκτρονικά: FIA (MESL) τυπική μονάδα ηλεκτονικού ελέγχου
Καύσιμο: Total Group
Τροχοί: OZ Racing (μπροστινοί: 12.7in x 13in; πίσω: 13.4in x 13in)
Ελαστικά: Bridgestone
Μάρκα φρένων: Brembo

Κιβώτιο Ταχυτήτων (προδιαγραφές)

Κιβώτιο ταχυτήτων: Επτατάχυτο κιβώτιο ταχυτήτων, τοποθετημένο κατά μήκος, με υδραυλικό σύστημα για αλλαγές στην ισχύ και λειτουργία συμπλέκτη
Συμπλέκτης: AP Racing

Κινητήρας (προδιαγραφές)

Είδος: Renault RS27 – 2010
Ρύθμιση: 90° V8
Χωρητικότητα: 2400cc
Μέγιστος αριθμός στροφών ανά λεπτό [Revolutions Per Minute (RPM)]: 18.000 rpm (όριο που είχε θέσει η FIA)
Αριθμός Βαλβίδων: 32
Κατασκευή κινητήρα: Συγκρότημα κυλίνδρων από χυτό αλουμίνιο
Διαχείριση κινητήρα: FIA (MESL) τυπική μονάδα ηλεκτρονικού ελέγχου TAG310B
Λάδια: Total Group
Βάρος: ελάχιστο βάρος που έχει θέσει η FIA, δηλαδή 95kg

Η Red Bull RB6 αποτελεί ένα μηχανικό σύνολο που ξεχώρισε έντονα σε σχέση με τους ανταγωνιστές, κάτι που φαίνεται και από τα περίπλοκα μηχανικά του μέρη. Ωστόσο, γεγονός είναι πως η Red Bull προσπάθησε να κλείσει συμφωνία με την Mercedes, ωστόσο κάτι τέτοιο δεν συνέβη ποτέ. Αντ’αυτού, η Renault έκανε τεράστια βήματα προς τα εμπρός και σε συνεργασία με την Red Bull κατάφερε να κλείσει αισθητά την ψαλίδα με τους υπόλοιπους ανταγωνιστές.

Τι έκανε, όμως, την Red Bull RB6 Renault να είναι τόσο καλύτερη από τα μονοθέσια των υπόλοιπων ομάδων;

Αποσβεστήρες (dampers): Για να καταλάβουμε πως λειτουργούν οι αποσβεστήρες της Red Bull RB6 Renault και τι της προσφέρουν, πρέπει να δούμε πως λειτουργούν και τι προσφέρουν οι συμβατικοί αποσβεστήρες. H χρησιμότητα ενός αποσβεστήρα έγγειται στην απορρόφηση των κραδασμών του μονοθεσίου. Απορροφάει, δηλαδή, τις ταλαντώσεις στις οποίες υπόκειται το μονοθέσιο. Στην καθομιλουμένη, οι αποσβεστήρες συχνά ονομάζονται και ‘αμορτισέρ’. Οι συμβατικοί αποσβεστήρες χρησιμοποιούν πολλαπλούς λεπτούς δίσκους, οι οποίοι καλύπτουν τις θύρες σε ένα έμβολο (πιστόνι) κινούμενοι πάνω-κάτω μέσα σε έναν σωλήνα που περιέχει υδραυλικό υγρό που παράγει τις δυνάμεις που ελέγχουν την κίνηση των τροχών και του αμαξώματος. Η ευελιξία με την οποία έχουν ρυθμιστεί να κινούνται αυτοί οι δίσκοι, καθώς και το σχήμα και το μέγεθος των θυρών που καλύπτουν, καθορίζουν την ροή του υγρού μεταξύ των θαλάμων πάνω και κάτω από το έμβολο (πιστόνι). Όσο μεγαλύτερος είναι ο περιορισμός της ροής, τόσο μεγαλύτερη είναι η δύναμη απόσβεσης.

Τι προβλήματα αντιμετωπίζουν οι συμβατικοί αποσβεστήρες;

Το πρώτο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι συμβατικοί αποσβεστήρες αφορά την διάρκεια. Το υλικό του ατσάλινου δίσκου υπόκειται σε κόπωση. Η κόπωση αυτή μειώνει την αντοχή και την σκληρότητα του υλικού. Κομμάτια από θραύσματα από τις τσιμούχες των αποσβεστήρων, το έμβολο και τον άξονα παγιδεύονται ανάμεσα στις στρώσεις του δίσκου, μεταβάλλοντας έτσι την ποιότητα της απόσβεσής του.

Το δεύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι συμβατικοί αποσβεστήρες αφορά το οδόστρωμα. Οι συμβατικοί αποσβεστήρες δεν παρέχουν πλήρη ποιότητα απόσβεσης σε κάθε περίπτωση. Αν δηλαδή το μονοθέσιο βρεθεί εκτός οδοστρώματος, σε κάποια αμμοπαγίδα ή σε κάποια πολύ τραχιά επιφάνεια, είναι πολύ πιθανόν ο αποσβεστήρας να αστοχήσει και να δημιουργήσει πρόβλημα στην ανάρτηση του μονοθεσίου.

Από τι αποτελείτο ο αποσβεστήρας της Red Bull RB6 Renault;

H ανάρτηση της Red Bull RB6 ως διαφορετικό στοιχείο είχε αντικαταστήσει τους ατσάλινους δίσκους με ένα ζευγάρι από κούφια κυλινδρικά χιτώνια, τοποθετημένα ομόκεντρα το ένα με το άλλο και διαχωρισμένα από ελατήρια σπειρών. Κάθε άλλο στοιχείο όπως τα έμβολα ή οι σωλήνες παραμένουν ίδια.

Πως λειτουργούσε ο αποσβεστήρας της Red Bull RB6 Renault;

Η κίνηση της ανάρτησης διοχετεύει λάδι αποσβεστήρα στο χιτώνιο. Όταν η εσωτερική πίεση είναι αρκετή, ώστε να ξεπεράσει την δύναμη των ελατηρίων, το ένα χιτώνιο κινείται ελαφρώς, συγκριτικά με τα άλλα, δημιουργώντας νέα ανοίγματα που επιτρέπουν στο λάδι να κινηθεί προς την αντίθετη μεριά του εμβόλου. Η μία βαλβίδα χιτωνίου ελέγχει την απόσβεση συμπίεσης, ενώ μία άλλη ελέγχει την απόσβεση ανάκαμψης.

Ποιά είναι τα πλεονεκτήματα του συγκεκριμένου αποσβεστήρα;

Το καλό με τα συγκεκριμένα εξαρτήματα, είναι αρκετά ανθεκτικά στην φθορά. Επίσης, η σκληρότητα του ελατηρίου, καθώς και το σχήμα των ανοιγμάτων μεταξύ των χιτωνίων δίνουν στους μηχανικούς μεγάλη ελευθερία κινήσεων, όσον αφορά το είδος απόσβεσης. Συγκεκριμένα, η Red Bull μπορούσε να διαλέξει ανάμεσα σε δυνάμεις απόσβεσης ευθέως ανάλογες της ταχύτητας της κίνησης της ανάρτησης (linear), προοδευτικές δυνάμεις απόσβεσης (progressive), δηλαδή σταδιακής αύξησης των δυνάμεων απόσβεσης ανάλογα με την ταχύτητα της κίνησης της ανάρτησης, και σταθερές δυνάμεις απόσβεσης (digressive), δηλαδή την αρχική άνοδο των δυνάμεων μέχρις ότου φτάσουν ένα συγκεκριμένο σημείο και σταθεροποιηθούν. Έτσι, λοιπόν, η Red Bull είχε δημιουργήσει ένα μονοθέσιο το οποίο ήταν πλήρως προσμαρμόσιμο σε κάθε πίστα και ικανό να παρέχει τέλεια πρόσφυση και ομαλή οδήγηση στους πιλότους. Τότε, το σύστημα είχε χαρακτηριστεί και ως “tuned mass damper on steroids”.

Εμπρός αεροτομή, ανάρτηση, αεροδυναμική

Η Red Bull RB6 Renault ήταν ένα μονοθέσιο με δυνατό στοιχείο την κάθετη δύναμη και την διανομή του βάρους του πλαισίου (Chassis Weight Distribution). O Adrian Newey είχε κάνει πολλές μικρές αναβαθμίσεις σε διάφορα σημεία, ώστε να τελειοποιήσει το μονοθέσιό του.

Όσον αφορά την διανομή του βάρους, ο Adrian Newey διάλεξε να τοποθετήσει τους δίσκους των φρένων στο κέντρο και χαμηλά στους τροχούς. Σε συνδυασμό με το σύστημα ψύξης των φρένων, ο Adrian Newey κατάφερε να χαμηλώσει όσο το δυνατόν περισσότερο, το κέντρο βάρους, ενώ κατάφερε να δέχονται τα φρένα ικανοποιητική ποσότητα αέρα για να ψύχονται.

red bull

Όσον αφορά την ανάρτηση, ο Adrian Newey σχεδίασε ένα σύστημα ελέγχου της στάθμης ύψους (ride height). Αυτό σημαίνει πως μπορούσε να ρυθμίζει το μονοθέσιό ανάλογα με τις απαιτήσεις του βάρους. Η χρησιμότητα του συγκεκριμένου συστήματος, φαίνεται κυρίως στις κατατακτήριες. Με τους τότε κανονισμούς, οι κατατακτήριες διεξάγονταν με χρήση όσο το δυνατόν λιγότερου καυσίμου. Αυτό σημαίνει πως λειτουργούν με το ελάχιστο βάρος, ενώ στον αγώνα λειτουργούν με το μέγιστο.

Ενώ οι περισσότερες ομάδες είχαν ανάρτηση με υψηλή στάθμη ύψους, ώστε να είναι κατάλληλα ρυθμισμένη για τον αγώνα, θυσιάζοντας κάποια δέκατα από τις κατατακτήριες, ο Adrian Newey είχε την δυνατότητα να λειτουργεί χαμηλή στάθμη ύψους για τις κατατακτήριες και υψηλή για τον αγώνα.

Όσον αφορά την αεροδυναμική, o Adrian Newey επέδειξε μεγάλη ευρηματικότητα στον σχεδιασμό της εμπρός αεροτομής, αλλά και στις μετέπειτα αναβαθμίσεις. Η συνεχής αναζήτηση για καθαρότερη ροή αέρα γύρω και κάτω από το μονοθέσιο έκανε τη Red Bull να κατασκευάσει ένα σετ περιστρεφόμενων πτερυγίων κάτω από το ρύγχος του μονοθεσίου για να βελτιστοποιήσει την ροή αέρα προς το κάτω μέρος του μονοθεσίου. Τα πτερύγια είναι τοποθετημένα ανάμεσα στους μπροστινούς τροχούς και μπροστά από τον άξονα των τροχών. Η εμπρός αεροτομή τροποποιήθηκε με ένα νέο σύστημα εσωτερικού πτερυγίου, απλοποιώντας το σχήμα της. Η περιοχή, όπου το βασικό πτερύγιο συναντά το ακραίο τμήμα της αεροτομής (endplate), έχει αναδιαμορφωθεί, έχοντας τώρα μικρότερο όγκο και ένα νέο σχήμα σε μια προσπάθεια να διαχωριστεί καλύτερα η ροή του αέρα που εισέρχεται στα δύο κανάλια Βεντούρι* κάτω από την αεροτομή.

*Το φαινόμενο Βεντούρι είναι η μείωση της πίεσης που προκύπτει όταν ένα ρευστό ρέει μέσω ενός στενού τμήματος ενός σωλήνα*

Το απλούστερο σχήμα του πτερυγίου της εμπρός αεροτομής που συναντάει πρώτο τον αέρα, μπορεί να δημιουργεί τα ίδα επίπεδα κάθετης δύναμης, ωστόσο δημιουργεί λιγότερους στρόβιλους (vortices), δηλαδή λιγότερο βρώμικο αέρα, δημιουργώντας, έτσι, καλύτερη και καθαρότερη ροή αέρα. Η λιγότερο επηρεασμένη ροή αέρα ωθείται προς τα έξω, χάρη στην εξωτερική επιφάνεια των περιστρεφόμενων πτερυγίων. Ταυτόχρονα, ο καθαρός αέρας εισέρχεται κάτω από το ρύγχος του μονοθεσίου (nosecone) μέσω ενός καναλιού Βεντούρι, επιταχύνεται και τελικά χωρίζεται από το πάτωμα του μονοθεσίου. Ένα μέρος του αέρα καταλήγει κάτω από το πάτωμα, ενώ ένα άλλο στις κάτω πλευρές (sidepods).

Ωστόσο, το συγκεκριμένο “στήσιμο” αυξάνει δραματικά την οπισθέλκουσα. Για να αντισταθμιστεί αυτό, η ομάδα μείωσε το πλάτος των πλευρικών ανοιγμάτων, ώστε να επιτρέψει σε περισσότερο αέρα να διαφεύγει ελεύθερα.

Όπως καταλαβαίνει εύκολα κανείς, το τεράστιο πλεονέκτημα της Red Bull RB6 έναντι των ανταγωνιστών της ήταν η κάθετη δύναμη. Παρά ταύτα, το μεγαλύτερό της αεροδυναμικό κέρδος ερχόταν από τον διαχύτη γνωστό και ως:

Blown Diffuser: Ο ‘blown diffuser’, όπως ονομάστηκε, ήταν πρακτικά ένας διπλός διαχύτης (double diffuser) ενισχυμένος με μία εξίσου ευρυματική πατέντα σχετικά με την εξάτμιση. Η δουλειά του διαχύτη είναι να δημιουργεί κάθετη δύναμη. Αυτό επιτυγχάνεται μέσω της διαφοράς στην πίεση του αέρα, επιταχύνοντας την ροή αέρα κάτω από το μονοθέσιο. Όσος περισσότερος αέρας διοχετεύεται στον διαχύτη, τόση περισσότερη κάθετη δύναμη παράγει. Επίσης, η γωνία ρύθμισης του διαχύτη παίζει τεράστιο ρόλο στην παραγωγή κάθετης δύναμης. Ο διπλός διαχύτης είχε σχεδιαστεί, ώστε να τροφοδοτείται με επιπλέον αέρα, παράγοντας σημαντική ποσότητα παραπάνω κάθετης δύναμης.

Ο Adrian Newey δημιούργησε ένα σύστημα εξάτμισης (blown diffuser), για να τροφοδοτεί με αέρα τον διαχύτη, ώστε να μεγιστοποιηθεί η κάθετη δύναμη.

Και εξηγώ!

Οι κανόνες απαγόρευαν το να βρίσκεται η εξάτμιση εντός του διαχύτη, ώστε να αποφευχθεί το λεγόμενο “ground effect”. Παρ’όλα αυτά, ο Adrian Newey βρήκε έναν τρόπο να παρακάμψει “νόμιμα” τον συγκεκριμένο κανονισμό. Έφτιαξε την εξάτμιση, ώστε να στέλνει τον αέρα στις πλευρές του διαχύτη. Αυτό σημαίνει πως οι διαφορές στην πίεση του αέρα στις πλευρές, δημιουργούν ένα τοίχος ανάμεσα στον αέρα που βγαίνει από τον διαχύτη και τον αέρα που διέρχεται από τους τροχούς. Σε κανονικές συνθήκες ο αέρας των ελαστικών δεν είναι καθαρός και “μπερδεύται” με τον αέρα του διαχύτη, μειώνοντας την απόδοσή του. Ο Adrian Newey, λοιπόν, κατάφερε να εξαλείψει με τεράστια επιτυχία το συγκεκριμένο πρόβλημα.

Τέλος, αξίζει να αναφερθεί πως η Red Bull είχε στενή συνεργασία με την Renault, ώστε να δημιουργήσουν ειδικές χαρτογραφήσεις κινητήρα που θα αναγκάσουν την εξάτμιση να παράγει αέρα, ακόμα και όταν ο οδηγός δεν βρίσκεται στο γκάζι, δηλαδή μεγιστοποιώντας την κάθετη δύναμη ακόμα και σε σε συνθήκες μηδενικής εφαρμογής ισχύος από τον πιλότο. Επίσης, ο ‘blown diffuser’ εν τέλη, απαγορεύτηκε, όπως και άλλα αεροδυναμικά ευρήματα.

Ο λόγος ήταν πως η FIA θεωρούσε πως τα μονοθέσια γίνονταν υπερβολικά γρήγορα, λόγω αεροδυναμικών βοηθημάτων. Άλλες αεροδυναμικές δημιουργίες που κρίθηκαν παράνομες συμπεριλαμβάνουν τον διπλό διαχύτη και τους αγωγούς σχήματος ‘F’ (f-ducts).
Παρά τα αεροδυναμικά της πλεονεκτήματα, η Red Bull RB6 Renault είχε και αυτή τα δικά της ελαττώματα. Μερικά εξ αυτών είναι:

Εξέλιξη: Δυστυχώς, η Red Bull RB6 δεν ήταν εύκολο μονοθέσιο για εξέλιξη. Συγκεκριμένα, ο τρόπος που είχε σχεδιαστεί από τον Adrian Newey απαιτούσε αρκετές αλλαγές σε πάρα πολλούς τομείς, σε περίπτωση που η ομάδα αποφάσιζε να φέρει μία αναβάθμιση σε κάποιον συγκεκριμένο τομέα. Για παράδειγμα, οι αναβαθμίσεις της ανάρτησης που αναφέρθηκαν προηγουμένως, επέβαλαν στον Adrian Newey να σχεδιάσει και νέα πτερύγια για την αεροτομή, νεο σχέδιο ρύγχους, όπως επίσης και να επανασχεδιάσει τον τρόπο λειτουργίας των αγωγών. Το θετικό της υπόθεσης, είναι πως το μονοθέσιο ήταν ήδη αρκετά δυνατό και ο τρόπος εξέλιξης ήταν προαποφασιμένος. Ο Adrian Newey είχε ήδη σχεδιάσει το πως θα εξελίξει το μονοθέσιο.

Κινητήρας – Ιπποδύναμη – Αξιοπιστία: Η Renault έκανε αλλαγές στον κινητήρα της το 2010. Οι αλλαγές αυτές, της επέτρεψαν να πλησιάσει αρκετά τον τότε πανίσχυρο κινητήρα της Mercedes. Παρ’όλα αυτά, η Red Bull διάλεξε να δημιουργήσει ένα μονοθέσιο με πυρήνα την αεροδυναμική και όχι την ιπποδύναμη. Πρακτικά, αυτό σημαίνει πως σε γρήγορες πίστες, η Red Bull RB6 Renault δεν ήταν τόσο ανταγωνιστική όσο σε πίστες με υψηλές απαιτήσεις σε κάθετη δύναμη. Τρανό παράδειγμα του παραπάνω είναι η Monza. Όπως φάνηκε, η Red Bull “πόνταρε” στην καλή αξιοπιστία και όχι στην ιπποδύναμη του Renault RS27 -2010 V8 κινητήρα.

Καταπόνηση του μονοθεσίου: Ένα μειονέκτημα της RB6 ήταν η ανοχή στην καταπόνηση. Δεν είναι λίγες οι φορές που ακούγαμε τον μηχανικό του Sebastian Vettel να του ζητάει να “ηρεμήσει με τα φρένα” ή “να συγκεντρωθεί στα σημεία του φρεναρίσματός του και να το φέρει σπίτι” ή “ήρεμα με το γκάζι, θέλουμε να σώσουμε την μηχανή”. Ο Sebastian Vettel έδειχνε να αρέσκεται στο να πιέζει το μονοθέσιο στα όριά του. Ωστόσο, η κύρια μέριμνα του μηχανικού του ήταν η κατάσταση του μονοθεσίου. Οι άνθρωποι της Red Bull είχαν μόνιμα το άγχος της πιθανής ζημιάς στο μονοθέσιο.

Παρά ταύτα, ο ίδιος ο Sebastian Vettel δήλωσε το 2014 πως η RB6 ήταν το καλύτερο μονοθέσιο που είχε οδηγήσει μέχρι τότε. Είναι γεγονός πως ο Γερμανός ξεκίνησε τον δικό του θρύλο στο άθλημα με αυτό το μονοθέσιο. Πέτυχε 5 νίκες, 10 pole positions και 3 ταχύτερους γύρους σε 19 αγώνες, ενώ κατέκτησε και το παγκόσμιο πρωτάθλημα.

Η Red Bull RB6 αποτελεί ένα από τα πλέον αξιομνημόνευτα μονοθέσια. Οι 15 pole positions σε 19 αγώνες, αποτυπώνουν την απίστευτη απόδοση που είχε το συγκεκριμένο μονοθέσιο και ξεκλείδωσαν οι Sebastian Vettel και Mark Webber. Η Red Bull RB6 Renault θα μπορούσε να θεωρηθεί μέχρι και σήμερα ένα τέρας κάθετης δύναμης. Η ευρυματικότητα του Adrian Newey και ο “blown diffuser” έφτασαν την κάθετη δύναμη του μονοθεσίου σε άλλα επίπεδα. Εξάλλου, όπως είχε πει και ο ίδιος ο Adrian Newey, “η RB6 είναι ίσως το μονοθέσιο με την περισσότερη κάθετη δύναμη στην ιστορία”.

Διαβάστε όλα τα νέα της Formula 1 εδώ, ενώ πλέον μπορείτε να μας βρείτε στο InstagramYouTube και Twitter.

Νίκος Δαφνομήλης

Ξεκίνησα την ενασχόληση μου με τον κόσμο της Formula 1, όταν ένα κυριακάτικο μεσημέρι άκουσα τυχαία τον Πουρναράκη να σχολιάζει αγώνα στα τέλη του 2004. Αργότερα μπήκα και στον κόσμο του MotoGP που επίσης παρακολουθώ ανελλιπώς

F1RACINGNEWS