Το δις εξαμαρτείν της Red Bull

Παρά την σχεδόν όμοια δυναμική των μονοθεσίων τους, η Red Bull έχει κάνει ήδη κάποια σοβαρά λάθη, τα οποία έχουν γείρει την πλάστιγγα υπέρ της Mercedes…

…και ας ξεκινήσουμε με το πιο πρόσφατο στο χτεσινό GP της Ισπανίας, το οποίο έδωσε ουσιαστικά την νίκη στον Hamilton.

Αν θέλουμε να είμαστε ειλικρινείς, η απόφαση που έκρινε τον χτεσινό αγώνα δεν ήταν τόσο η άρνηση της RBR να κάνει έγκαιρα ένα δεύτερο pitstop στον Verstappen, όσο η απόφαση της Mercedes να “κρατήσει” ένα παραπάνω σετ μεσαίας γόμας για τον Hamilton. Έτσι, τα τέως ασημί και νυν μαύρα βέλη είχαν μια ακόμη επιλογή στην στρατηγική τους – αυτή των δυο στοπ και του S-M-M – επιλογή την οποία η Red Bull δεν μπορούσε να υποστηρίξει από την στιγμή που είχε αποφασίσει να “κρατήσει” με την σειρά της ένα σετ μαλακής.

Όλα τα παραπάνω έβαλαν την Mercedes στην θέση του οδηγού ακόμα και αν o Verstappen έμπαινε για μαλακή γόμα στους τελευταίους γύρους, αφού ο Ολλανδός θα έπρεπε να πιέσει και να κάνει το προσπέρασμα με τον χρόνο να πιέζει και όχι το αντίθετο. Άλλωστε, στην συγκεκριμένη πίστα (όπου το προσπέρασμα είναι εκ προοιμίου δύσκολο) το αβαντάζ πάει συνήθως στον προπορευόμενο.

Επιπρόσθετα, οι καταστάσεις δεν επέτρεπαν στην RBR να αντιδράσει ακαριαία στο δεύτερο pit του Hamilton, παρά το γεγονός πως για περίπου δύο γύρους, ο Βρετανός παρέμενε εκτός του pit window του Verstappen. Συνεπώς, ένα stop σε εκείνους τους γύρους θα κράταγε την πρωτοπορία του αγώνα στα χέρια του Ολλανδού – αλλά το πρόβλημα τότε θα βρισκόταν στο γεγονός πως η μαλακή γόμα θα ήταν αδύνατο να βγάλει τόσους πολλούς γύρους χωρίς κατακόρυφη πτώση στην απόδοση και η σκληρή ήταν…ξεχασμένη στα γκαράζ των ομάδων λόγω της άθλιας δυναμικής της.

Ήταν ουσιαστικά, όπως πολλοί θεατές τόνισαν τόσο κατά την διάρκεια όσο και μετά το τέλος του αγώνα, μια επανάληψη του προπέρσινου αγώνα της Ουγγαρίας, όταν ο τότε πεντάκις παγκόσμιος και η ομάδα του κατάλαβαν πάλι πως η προσπέραση εντός πίστας με παρόμοια ελαστικά θα ήταν μάταιη υπόθεση, αποφάσισαν να πάνε σε στρατηγική δύο pitstop – και δικαιώθηκαν, με τον Hamilton να προσπερνάει τον Verstappen στους τελευταίους γύρους.

Ακόμα και έτσι, θα μπορούσε να κάνει κάτι διαφορετικό η Red Bull; Η απάντηση είναι θετική, καθώς ο Ολλανδός όπως προείπαμε είχε ένα απάτητο σετ μαλακής γόμας, το οποίο θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για 10-15 γύρους. Σε αυτή την περίπτωση, ο Verstappen θα είχε στα χέρια του τις τύχες του αγώνα, με την έκβαση αυτού να εξαρτάται από το πόσο γρήγορα θα έφτανε (και φυσικά αν θα προσπέρναγε) τον πρωτοπόρο Hamilton.

Υπήρχε βέβαια και ένας ακόμα παράγοντας ο οποίος μάλλον απέτρεψε την Red Bull από το να το προσπαθήσει: ο Valtteri Bottas. Η αδυναμία του Φιλανδού να περάσει τον Charles Leclerc (σ.σ. η βελτίωση της Ferrari από πέρσι τηρουμένων των αναλογιών είναι εκπληκτική) τον έβγαλε από πολύ νωρίς εκτός διεκδίκησης νίκης, αλλά η παρουσία του προσέφερε στην ομάδα του κάτι πιο σημαντικό: ένα “τοίχο” για τον Max Verstappen, αφού η διαφορά του με τον Bottas 15 γύρους πριν το τέλος ήταν στα 10 δευτερόλεπτα – και δεν υπάρχει αμφιβολία πως η Mercedes με χαρά θα τον κράταγε εντός πίστας και με πολύ υψηλό γυρολόγιο, αρκεί να καθυστερούσε τον Verstappen.

Κάπου εδώ πέρα φαίνεται η χρόνια “πληγή” της Red Bull στην θέση του δεύτερου οδηγού, η οποία φαίνεται να συνεχίζεται όσο ο Sergio Perez δεν δείχνει να εγκλιματίζεται στην ομάδα όπως εκείνος θα ήθελε. Case in point: μια 4η θέση στις κατατακτήριες θα του επέτρεπε να πιέσει τον Bottas και να λειτουργήσει επίσης ως “τοίχος”, με ό,τι σημασία θα είχε αυτό για τον Hamilton και τις στρατηγικές της Mercedes, άλλο αν η 8η δεν του επέτρεψε να κάνει τίποτα από τα παραπάνω. Ας μην κοροιδευόμαστε άλλωστε, η κύρια αποστολή των Bottas και Perez είναι να λειτουργούν προς όφελος των σταρ teammate τους και όχι να κυνηγήσουν κάτι περαιτέρω.

Ευτυχώς ή δυστυχώς, όλα τα παραπάνω οδήγησαν την Red Bull να κρατήσει τον Max εντός πίστας, με τον Ολλανδό απλά να περιμένει το μοιραίο – αποτέλεσμα περισσότερο της απόφασης της Red Bull να έχει “καβάτζα” ένα σετ soft αντί για medium, παρά της απόφασης για την παραμονή του Max εντός πίστας.

Είναι εύκολο να το παίξουμε μετά Χριστόν προφήτες, αλλά με τον Checo να μην βρίσκεται ακόμα σε θέση να “ξεκλειδώσει” την πλήρη δυναμική της Red Bull – ειδικά στις κατατακτήριες – η πιθανότητα ο Bottas να βρισκόταν μόνος του τρίτος ήταν πάντα μεγαλύτερη, και συνεπώς η επιλογή παραπάνω set medium απαραίτητη.

Τα χτεσινά γεγονότα αποτελούν το δεύτερο στρατηγικό λάθος της Red Bull μέσα στη σεζόν, με το πρώτο να βρίσκεται στον εναρκτήριο αγώνα του Μπαχρέιν. Αφήνοντας στην άκρη την όποια μεγάλη συζήτηση περί ορίων πίστας και τα συναφή (τα οποία αναλύσαμε εδώ) αποτελεί γεγονός πως οι Mercedes επί 30+ γύρους έπαιρναν μια διαφορετική γραμμή στη στροφή 4 από τις Red Bull, γραμμή η οποία τους έδινε μερικά κερδισμένα δέκατα ανά γύρο – δέκατα τα οποία στο σύνολο του αγώνα γίνονταν δευτερόλεπτα.

Δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε πως η απόφαση της Mercedes να εκμεταλλευτεί την συγκεκριμένη γκρίζα ζώνη της κέρδισε τον αγώνα, δείχνοντας για άλλη μια φορά πως σαν οργανισμός, οι νταμπλούχοι τα τελευταία επτά χρόνια λειτουργούν σε διαφορετικό επίπεδο από τους υπόλοιπους.

Μπορεί να είναι μόλις δύο αγώνες, αλλά αυτοί οι δύο αγώνες έκριναν τουλάχιστον 14 βαθμούς υπέρ του Hamilton – και μπορεί να παίξουν πολύ μεγάλο ρόλο στην οικονομία του πρωταθλήματος, ειδικά άμα αυτό κριθεί στους τελευταίους αγώνες. Από την μια, υπάρχουν ελαφρυντικά (ο οργανισμός Red Bull έχει κοντά μια δεκαετία να βρεθεί σε κατάσταση διεκδίκησης τίτλων, με ότι αυτό συνεπάγεται), αλλά απέναντι σε έναν οργανισμό-ρολόι, τα λάθη δεν συγχωρούνται – ρωτήστε και την Ferrari.

Μια πασίγνωστη αγγλική παροιμία λέει πως “when you come at the king, you better not miss” – όταν έρθεις για να εκθρονίσεις τον βασιλιά, δεν μπορείς να αστοχήσεις. Η Red Bull ήδη αστόχησε δις, και απομένει να δούμε στη συνέχεια του πρωταθλήματος τόσο αν θα το ξανακάνει, αλλά και εάν αυτές οι δύο φορές μπορούν κρίνουν τον τίτλο όταν γίνει η σούμα στο τέλος…

Γιώργος Τσιάκαλος

Η πρώτη του ανάμνηση από Formula 1 είναι να ρωτάει το 2003 αποσβολωμένος τον πατέρα του γιατί ο Barrichello δεν πήρε το πρωτάθλημα αν και κέρδισε στον τελευταίο αγώνα - και μετά από κάποιες αναγκαίες εξηγήσεις μετά, άρχισε το κόλλημα... Θα τον βρείτε να ποστάρει μεγάλα και δυσανάγνωστα κείμενα στο f1racingnews.gr και να (προσπαθεί να) ταλαιπωρεί κόσμο στο twitter.

F1RACINGNEWS