WRC

Ράλι Μόντε-Κάρλο (Preview): Πρεμιέρα στην Γαλλική ριβιέρα 

Η αυλαία της φετινής σεζόν ανοίγει για μια ακόμα φορά στο Μόντε-Κάρλο στην 112η πρώτη έκδοση του αγώνα, εκ των οποίων 47η στο WRC. 

Μπήκαμε στην τελική ευθεία! Σε κάτι λιγότερο από ένα 24ωρο ο γνώριμος ήχος των υβριδικών αυτοκινήτων του WRC θα ακουστούν και πάλι και οι πρωταγωνιστές θα τα δώσουν όλα. Στόχος για οδηγούς και κατασκευαστές είναι ένας και μόνο ένας. Ο τίτλος! 

Το διάστημα ανάμεσα στον Νοέμβριο και τον Ιανουάριο, ήταν ένας αρκετά πολύτιμος χρόνος για ανασύνταξη, αναβαθμίσεις και προσθαφαιρέσεις. Και για να λέμε την αλήθεια έγιναν αρκετές! Η πιο σημαντική μεταγραφή ήταν η επιστροφή του Ott Tanak στην M-Sport μετά από ένα εύλογο διάστημα στην Hyundai. 

Η φετινή σεζόν, που αποτελεί και την 51η έκδοση του WRC, είναι η δεύτερη της υβριδικής εποχής. Με λίγα λόγια όλες οι ομάδες, εργοστασιακές και ιδιωτικές, στρέφονται στην πράσινη ενέργεια, τα βιώσιμα καύσιμα και τους υβριδικούς κινητήρες. Όλες αυτές οι αλλαγές που βλέπουμε δεν έχουν επηρεάσει ακόμα τον λατρεμένο ήχο των κινητήρων και ευχή αποτελεί να μην αλλάξουν! 

Το φετινό ράλι Μόντε-Κάρλο αποτελείται από 18 ειδικές διαδρομές συνολικού μήκους 325.02 χιλιομέτρων. Η πιο γνωστή ειδική διαδρομή, η Col de Turini  που αποτελεί και την εναρκτήρια ειδική διαδρομή του αγώνα θα επαναληφθεί τρεις φορές (Πέμπτη,Σάββατο,Κυριακή). Εκτός των άλλων θα αποτελέσει και την Powerstage του αγώνα. Βάση του αγώνα θα είναι το λιμάνι του Μόντε-Κάρλο το οποίο θα είναι και “στρατηγείο” για όλα τα πληρώματα. 

Τον τίτλο του πολυνίκη του αγώνα μοιράζονται αυτή τη στιγμή Sebastien Loeb και Sebastien Ogier με οκτώ νίκες. Ο οκτάκις παγκόσμιος πρωταθλητής, δεδομένης της απουσίας του Loeb από το Μόντε-Κάρλο θα επιδιώξει να πάρει την ένατη νίκη που θα τον ανεβάσει στην κορυφή της  κατάταξης. 

Όλες τις αλλαγές που έχουν γίνει σε πρόγραμμα και οδηγούς μπορείτε να τις δείτε εδώ

Ιστορία (1911-1966) 

Όλα ξεκίνησαν το 1909 όταν η ομοσπονδία αυτοκινήτου του Μόντε-Κάρλο είχε στα πλάνα της έναν αγώνα ράλι κατ’εντολή του πρίγκιπα Αλβέρτου του Α’. Αυτό έγινε πράξη το 1911 σε έναν αγώνα που είχε μήκος 1.020 χιλιόμετρα και νικητής ήταν ο Henri Rougier. 

Μετά το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου όλο και περισσότερα κριτήρια έμπαιναν στην φαρέτρα των διοργανωτών. Επιπλέον η λέξη “εργοστασιακό αυτοκίνητο” άρχισε να γίνεται περισσότερο γνωστή στους κύκλους των ράλι.  

Το 1966, στην 55η έκδοση του ράλι Μόντε-Κάρλο ήταν ίσως ο πιο αμφιλεγόμενος αγώνας. Οι Timo Makinen, Rauno Aaltonen, Paddy Hopkirk με Mini Cooper και ο Roger Clark με Ford Cortina δεν χρησιμοποίησαν λαμπτήρες χαλαζία με εμβάπτιση ιωδίου. και αποκλείστηκαν από τον αγώνα. 

Όλα αυτά είχαν ως αποτέλεσμα ο Pauli Toivonen (πατέρας του αδικοχαμένου Henri) να ανέβει στην κορυφή της γενικής κατάταξης. Ποινή αποκλεισμού είχε και η Ρόζμαρι Σμιθ η οποία είχε κερδίσει στην κατηγορία των γυναικών.  

Συνολικά αποκλεισμός επιβλήθηκε σε δέκα πληρώματα, με αποτέλεσμα οι ομάδες να απειλήσουν με μποϊκοτάζ. Έμεινε στην ιστορία ως “Το φιάσκο του Μόντε-Κάρλο”. 

Πορεία προς το σήμερα 

Αποτελεί τον εναρκτήριο αγώνα της σεζόν από το 1973 μέχρι σήμερα, με εξαίρεση την περίοδο 2009-2011. Εκείνο το διάστημα ο αγώνας δεν προσμετρούσε στο WRC αλλά στο IRC. Ο ιστορικός αγώνας επέστρεψε στο καλεντάρι το 2012.  

Οι συνθήκες ποικίλουν ανάλογα με τον καιρό. Οι πιο συχνές επιφάνειες ωστόσο που συναντάμε είναι υγρή ή παγωμένη άσφαλτος, αλλά και χιόνι. Για να υπάρξει καλύτερη πρόσφυση, μερικές φορές οι οδηγοί βάζουν στα ελαστικά τους μικρά καρφιά (studs), προκειμένου να ανταπεξέλθουν στις πολύ δύσκολες συνθήκες. 

Οι επιλογές τους όμως δεν είναι πάντοτε επιτυχημένες, διότι τα ελαστικά που αποδίδουν καλά στον πάγο φθείρονται πανεύκολα στην στεγνή άσφαλτο.  

Η διάσημη ειδική διαδρομή Col de Turini 

Είναι μια από τις διασημότερες ειδικές διαδρομές του ράλι Μόντε-Κάρλο και του WRC. Περνάει από τις πόλεις La Bollène-Vésubie και Sospel. Έχει συνολικό μήκος 31 χιλιομέτρων (είναι μικρότερη φέτος), περνάει από απότομα μονοπάτια και έχει πολλές φουρκέτες.  

Μια από τις συνήθειες που έχουν οι θεατές σε αυτή την ειδική διαδρομή είναι να πετάνε χιόνι στον δρόμο. Το 2005, οι Marcus Gronholm και Petter Solberg έσπασαν τον ένα τροχό από τα αυτοκίνητά τους για αυτόν τον λόγο.

Ο Φινλανδός συνέχισε στον αγώνα και τερμάτισε πέμπτος, ενώ ο Νορβηγός εγκατέλειψε καθώς η ζημιά ήταν μη αναστρέψιμη. Ο Sebastien Loeb σημείωσε τον ταχύτερο χρόνο στην σύγχρονη εποχή σε 21 λεπτά και 40 δευτερόλεπτα.

H Col de Turini, διεξάγεται συνήθως την νύχτα, με τους θεατές να την αποκαλούν ως “Νύχτα των μακριών μαχαιριών”. Αιτία ήταν οι οδηγοί οι οποίοι χρησιμοποιούσαν την μεγάλη σκάλα στα αυτοκίνητα τους στο WRC. Η μοναδική χρονιά που δεν έγινε η συγκεκριμένη διαδρομή ήταν το 2007. 

Πρόγραμμα 

Πέμπτη 19 Ιανουαρίου 

SS1 – La Bollène-Vésubie / Col de Turini 1 – 21:00-22:00 

SS2 – La Cabanette / Col de Castillon – 22:00-22:45 

Παρασκευή 20 Ιανουαρίου 

SS4 – Roure / Roubion / Beuil 1 – 10:09-11:00 

SS5 – Puget-Théniers / Saint-Antonin 1 – 11:20-12:09 

SS6 – Briançonnet / Entrevaux 1 – 12:25-13:07 

SS7 – Roure / Roubion / Beuil 2 – 15:23-16:10 

SS8 – Puget-Théniers / Saint-Antonin 2 – 17:39-18:20 

Σάββατο 21 Ιανουαρίου 

SS9 – Le Fugeret / Thorame-Haute 1 – 09:24-10:10 

SS10 – Malijai / Puimichel 1 – 11:00-12:00 

SS11 – Ubraye / Entrevaux 1 – 13:17-14:04 

SS12 – Le Fugeret / Thorame-Haute 2 – 15:31-16:15 

SS13 – Malijai / Puimichel 1 – 17:00-18:00 

SS14 – Ubraye / Entrevaux 2 – 19:23-20:10 

Κυριακή 22 Ιανουαρίου 

SS15 – Lucéram / Lantosque 1 08:57-09:40 

SS16 – La Bollène-Vésubie / Col de Turini 2 – 10:00-11:00 

SS17 – Lucéram / Lantosque 2  – 11:40-12:25 

SS18 La Bollène-Vésubie / Col de Turini 3 (Power Stage) – 13:00-14:30 

Τηλεοπτικά μπορείτε να παρακολουθήσετε το ράλι Μόντε-Κάρλο από το Cosmote Sport 5 (ειδικές 1,3-5,9-11,16-18) και διαδικτυακά από την συνδρομητική πλατφόρμα του WRC+ (όλο το πρόγραμμα του τετραημέρου).

Μπορείτε να δείτε την λίστα των συμμετοχών εδώ

Διαβάστε όλα τα νέα της Formula 1 εδώ, ενώ πλέον μπορείτε να μας βρείτε στο InstagramYouTube και Twitter.

Χρήστος Κονδύλης

Η σχέση μου με τον μηχανοκίνητο αθλητισμό ξεκίνησε το 2007, και με το WRC από το 2014. Όταν δεν έχει WRC, παρακολουθώ F1 και MotoGP. Είμαι μέλος του f1racingnews.gr από τον Νοέμβριο του 2022.