Ράλλυ Φινλανδίας – Οι οδηγοί που έσπασαν το Σκανδιναβικό γκέτο

ράλλυ Φινλανδίας
Το ράλλυ Φινλανδίας ήταν ανέκαθεν “σημαία” των Σκανδιναβών οδηγών. Οκτώ οδηγοί, κατάφεραν να σπάσουν αυτό το άβατο και το f1racingnews.gr, σας τους παρουσιάζει σε ένα εκτενές αφιέρωμα.

Στα 72 χρόνια ύπαρξης του ράλλυ Φινλανδίας (εκ των οποίων τα 49 στο WRC, με εξαίρεση το 2020 που δεν διεξήχθη λόγω κορονοϊού), την τιμητική τους είχαν οι οδηγοί από την λεγόμενη Σκανδιναβική σχολή. Ούτε ένας, ούτε δύο αλλά συνολικά οκτώ οδηγοί, κατάφεραν να σπάσουν το συγκεκριμένο “άβατο” ξεκινώντας από τις αρχές της δεκαετίας του 1990.

Carlos Sainz (1990)

Μέχρι το 1989, κανείς δεν πίστευε πως αυτόν τον ιστορικό αγώνα θα τον κέρδιζε κάποιος μη-Φινλανδός οδηγός. Την αρχή έκανε ο δις παγκόσμιος πρωταθλητής, Carlos Sainz, κατακτώντας την νίκη στο ράλλυ των “1000 λιμνών” με μιαToyota Celica ST-4 (ST165). Ο Ισπανός, προερχόταν από δύο νίκες στο ράλλυ Acropolis και την Νέα Ζηλανδία. Ένας τραυματισμός στο πόδι και ένα ατύχημα κατά τη διάρκεια καταγραφής πληροφοριών στις ειδικές διαδρομές έθεσαν σε κίνδυνο την συμμετοχή του “Matador” στην Φινλανδία.

Τελικά ρίχτηκε στην μάχη και την κέρδισε, κατακτώντας μια κομβικής σημασίας νίκη και έκανε ένα πολύ σημαντικό βήμα για την κατάκτηση του παρθενικού τίτλου της καριέρας του. Δεύτεροι τερμάτισαν οι Ari Vatanen/Bruno Berglund και τρίτοι οι Kenneth Eriksson/Staffan Parmander, αμφότεροι με Mitsubishi Galant VR-4.

Didier Auriol (1992)

Μετά το διάλειμμα του 1991, με νικητές τους Juha Kankkunen/Juha Pironen, το 1992 ήταν η σειρά του Didier Auriol να προσθέσει το όνομα του στην σχετική λίστα των μη-Φινλανδών νικητών του ράλλυ Φινλανδίας. Η νίκη αυτή είχε μια ιδιαίτερη χροιά, αφού το 1992 ήταν η τελευταία επίσημη χρονιά της Lancia στο WRC, με την Ιταλική ομάδα να έχει γράψει την δική της ιστορία στο σπορ.

Παρτενέρ του Γάλλου ήταν ο Bernard Occeli, πριν τον αντικαταστήσει μερικά χρόνια αργότερα ο Denis Giraudet, με τον οποίο πορεύθηκε μέχρι το τέλος της καριέρας του.

Markko Martin (2003)

Έπρεπε να περάσουν δέκα ολόκληρα χρόνια για να σπάσει το σερί νικών από Φινλανδούς οδηγούς (1993 Juha Kankkunen, 1994-1999 Tommi Makinen, 2000-2002 Marcus Gronholm). Αυτός που είχε το σθένος να βάλει τέλος σε αυτή την δεκαετή κυριαρχία, ήταν ο Εσθονός Markko Martin, που με συνοδηγό τον αείμνηστο Michael Park, έκοψε πρώτος το νήμα του τερματισμού.

O Martin στις δηλώσεις του, τόνισε πως ήρθε στην Φινλανδία προκειμένου να κερδίσει τους Φινλανδούς. Κάτι το οποίο έκανε πράξη, με την Ford να ζει στιγμές δόξας, διανύοντας ίσως μια από τις καλύτερες περιόδους της πολυσχιδούς ιστορίας της στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ. Για την ιστορία, τον τίτλο εκείνη τη χρονιά κατέκτησε ο Petter Solberg, με διαφορά ενός βαθμού από τον (τότε) “νεοσσό” Sebastien Loeb.

Το βάθρο σε εκείνο τον αγώνα, πλαισίωσαν οι Petter Solberg/Phil Mills και οι Richard Burns/Robert Reid, με Subaru Impreza S9 και Peugeot 206 αντίστοιχα.

Sebastien Loeb (2008,2011,2012)

Από την σχετική λίστα, δεν θα μπορούσε να λείπει ο 9 φορές παγκόσμιος πρωταθλητής Sebastien Loeb! Ο Αλσατός, μετράει τρεις νίκες στην Φινλανδία, την εποχή που ο Citroen διένυε τον χρυσό της αιώνα.

Τα δύο αυτοκίνητα της Γαλλικής εταιρείας που ανέβηκαν πρώτα την ράμπα του τερματισμού ήταν το Citroen C4 WRC και το Citroen DS3 WRC. Στο δεξί μπάκετ και στις τρεις νίκες του ήταν ο Daniel Elena, με τον οποίο έτρεξε μέχρι το τέλος της πλήρους εμπλοκής του στο WRC. Επιπλέον είναι το πρώτο από τα συνολικά τρία πληρώματα που κατακτά την νίκη στην Φινλανδία περισσότερες από μια φορές.

Sebastien Ogier (2013)

Η κυριαρχία των Γάλλων συνεχίστηκε και στην μετά-Loeb εποχή, με τον έτερο Sebastien να παίρνει μια πολύ άνετη νίκη το 2013 πίσω από ένα VW Polo R WRC, με τους Γερμανούς να ξεκινούν την δική τους χρυσή εποχή, που διήρκησε μέχρι το 2016, όταν το περιβόητο “Dieselgate” προκάλεσε ανεπανόρθωτο πλήγμα στο πρεστίζ της Volkswagen, που αρκέστηκε σε ιδιωτικές συμμετοχές στην κατηγορία R5.

Ο οκτάκις παγκόσμιος πρωταθλητής, με συνοδηγό τον Julien Ingrassia, κέρδισε τις 12 από τις 23 ειδικές διαδρομές του αγώνα, βάζοντας με αυτόν τον τρόπο φαρδιά πλατιά την υπογραφή του στην πέμπτη του νίκη στην σεζόν.

Για να συμβεί όμως αυτό, έπρεπε να βγουν εκτός μάχης οι δύο άμεσοι ανταγωνιστές του, ο ομόσταυλος του Jari-Matti Latvala και ο οδηγός της Citroen Mikko Hirvonen.

Kris Meeke (2016)

Η μακρά λίστα των μη-Σκανδιναβών και Φινλανδών οδηγών δεν θα μπορούσε να μην έχει μέσα έναν Βρετανό οδηγό. Αυτός είναι ο Kris Meeke. O οδηγός της Citroen, αναρριχήθηκε στην κορυφή της γενικής κατάταξης και έκτοτε δεν ξανακατέβηκε από εκεί. Πίεσε στο όριο, και ολοκλήρωσε τον αγώνα με τον υψηλότερο μέσο όρο ταχύτητα που έχει επιτευχθεί ποτέ σε ράλλυ, ρεκόρ που δεν έχει σπάσει μέχρι και σήμερα.

Στο βάθρο ανέβηκαν και οι Jari-Matti Latvala/Mikka Antilla και Craig Breen/Martin Scott, με τον Ιρλανδό να ξεσπά σε λυγμούς μετά το τέλος του αγώνα καθώς ήταν το πρώτο του βάθρο στο WRC, κάνοντας το 1-3 για την Citroen.

Ott Tanak (2018,2019,2022)

15 χρόνια μετά την νίκη του Markko Martin, ήρθε η σειρά του Ott Tanak να βάλει την Εσθονία ξανά στον (Φινλανδικό) χάρτη. O πρωταθλητής του 2019, έγραψε ιστορία τρεις φορές στο ράλλυ Φινλανδίας, κατακτώντας δύο νίκες με Toyota Yaris WRC (2018,2019) και μια με Hyundai i20 N Rally1 (2022). Στόχος του Tanak είναι κάποια στιγμή, να κερδίσει και με την τωρινή του ομάδα, την M-Sport, ωστόσο κάτι τέτοιο ίσως αργήσει να συμβεί καθώς η ομάδα διανύει μια κρίσιμη καμπή και μια μέτρια χρονιά.

Το μόνο σίγουρο της όλης υπόθεσης είναι πως δεν έχει ξεχάσει (ακόμα) πως είναι να διεκδικείς νίκες και τίτλους, κάτι που το αποδεικνύει άλλωστε και η νίκη του στην Σουηδία φέτος.

Elfyn Evans (2021,2023)

Τελευταίος οδηγός στην σχετική λίστα είναι ο Elfyn Evans. O Ουαλός οδηγός, κέρδισε δύο φορές το ράλλυ Φινλανδίας το 2021, αλλά και φέτος. Ωστόσο μετά το 2021, ακολούθησε μια περίοδος “ανομβρίας” που διήρκησε μέχρι και το ράλλυ Κροατίας το 2023, όταν και τα προβλήματα που αντιμετώπισε ο Ott Tanak, άνοιξαν διάπλατα τον δρόμο στον Evans για να κερδίσει.

Elfyn Evans

Αν κάτι βοήθησε τον οδηγό της Toyota να βάλει για δεύτερη φορά το όνομα του στον πίνακα των νικητών, ήταν το αρκετά βρεγμένο οδόστρωμα καθιστώντας τις ειδικές του αγώνα όμοιες με αυτές της πατρίδας του. Με μια διαστημική εμφάνιση το Σάββατο (κέρδισε τις 7 από τις 8 ειδικές της ημέρας), κατέκτησε την νίκη και αναπτέρωσε κάπως το ηθικό του ενόψει του υπόλοιπου της σεζόν.

Διαβάστε όλα τα νέα της F1 εδώ, ενώ πλέον μπορείτε να μας βρείτε στο InstagramYouTubeTik TokDiscord,Twitter

Total
0
Shares
Related Posts