WRC

Rally Ακρόπολις preview: Το πρόγραμμα κι η τηλεοπτική κάλυψη

Το Rally Ακρόπολις επιστρέφει για πρώτη φορά μετά από 8 χρόνια στο καλεντάρι του WRC, με όλα τα πληρώματα να είναι έτοιμα για δυνατές μάχες στα βουνά.

Μετά από 8 χρόνια απουσίας από το καλεντάρι του WRC, το Rally Ακρόπολις επιστρέφει, όντας έτοιμο να χαρίσει μεγάλες μάχες στις σκληρές κι απαιτητικές ειδικές διαδρομές του. Όντας ένα από τα ιστορικότερα Rally, η επιστροφή του συμπίπτει με την επιστροφή ενός έτερου σκληρού, απαιτητικού κι ιστορικού Rally, του Rally Safari.

Οι ειδικές διαδρομές αναμένονται να είναι λιγότερο σκληρές απ’ ότι ήταν στο παρελθόν, χωρίς, ωστόσο, να έχει χαθεί ο ιδιαίτερος χαρακτήρας του “Ράλι των Θεών”. Μιλάμε για ένα Rally που ξεκίνησε το 1951, όντας ένας τεράστιος αγώνας συνολικής απόστασης 1.923 χιλιομέτρων, με τους οδηγούς να εκκινούν από την Αθήνα, να περνούν από Τρίπολη, Λάρισα, Θεσσαλονίκη, Σέρρες, Καβάλα και να τερματίζουν και πάλι στην Αθήνα.

Πρώτος νικητής ο Πέτρος Περατικός, ο οποίος οδήγησε ένα Fiat 1400. Την επόμενη χρονιά, ο αγώνας διοργανώθηκε από την ΕΛΠΑ (Ελληνική Λέσχη Αυτοκινήτου και Περιήγησης), ενώ το 1953 διενεργήθη, για πρώτη φορά, σε διεθνές επίπεδο, με την ονομασία “Ράλι Ακρόπολις”. Ο πρώτος οδηγός που κέρδισε δύο φορές τον αγώνα ήταν ο Τζόνι Πεσματζόγλου, ο οποίος αναδείχθηκε νικητής και το 1952, οδηγώντας μία Chevrolet Deluxe V8 κι έχοντας ως συνοδηγό τον Νίκο Παπαμιχαήλ, και το 1955, οδηγώντας ένα Opel Capitan, με συνοδηγό τον Μιχάλη Παπανδρέου.

Rally Ακρόπολις 1951
Η ευρωπαϊκή και διεθνής καθιέρωση:

Το 1956 ο αγώνας έγινε μέρος του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος Rally, με τους Walter Shock-Rolf Mol να είναι το πρώτο ξένο πλήρωμα που κερδίζει τον αγώνα, οδηγώντας μία Mercedes Benz 330 SL. Το 1973, με την σύσταση του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Rally (WRC), το Rally Ακρόπολις έγινε αναπόσπαστο κομμάτι της διοργάνωσης. Πρώτοι νικητές σε διεθνές επίπεδο ήταν οι Jean-Luc Thérier-Christian Delferier, οδηγώντας μία Alpine-Renault A110 1800. Μάλιστα, αυτή η νίκη βοήθησε το Γαλλικό εργοστάσιο να κατακτήσει το πρωτάθλημα κατασκευαστών και να αποχωρήσει από τον θεσμό με ψηλά το κεφάλι μετά από πολλά χρόνια επιτυχιών.

Το 1975 ήρθε η ώρα για έναν από τους μετέπειτα θρύλους του Rally Ακρόπολις, τον Walter Röhrl, o οποίος πήρε τρεις συνολικά νίκες στον εθνικό μας αγώνα (1975,1978,1983), με τρεις διαφορετικούς κατασκευαστές (Opel, Fiat, Lancia). Το Ακρόπολις γρήγορα απέκτησε την φήμη του σκληρού Rally, με την Lancia Stratos, που ήταν ένα από τα καλύτερα αυτοκίνητα εκείνης της εποχής, να πέφτει επανειλημμένα “θύμα” των πολύ σκληρών ειδικών και να μην καταφέρνει να κερδίσει ποτέ το Rally.

Την πρώτη πενταετία της δεκαετίας του 1980, με τα πολύ γρήγορα και πολύ επικίνδυνα Group B να κυριαρχούν, έγιναν μερικά από τα πιο εντυπωσιακά Rally Ακρόπολις. Το 1982, oι Michele Moutton και Fabrizia Pons πήραν την νίκη, οδηγώντας το επαναστατικό Audi Quattro, το πρώτο τετρακίνητο WRC car. Το Quattro θα έπαιρνε την νίκη και το 1983, αλλά ο Hannu Mikkola εγκατέλειψε, με την πισωκίνητη Lancia 037 να κάνει το 1-2. Ωστόσο, το 1984 ήρθε και πάλι η σειρά της βελτιωμένης έκδοσης του Quattro, του Audi Quattro A2, να νικήσει, αυτήν την φορά δια χειρός Stig Blomqvist. Ακολούθησαν δύο νίκες του Peugeot 205 Turbo 16 E2 δια χειρός Τimo Salonen το 1985 και Juha Kankunnen το 1986, προτού τα Group B αποσυρθούν λόγω της επικινδυνότητάς τους.

Michele Mouton-Fabrizia Pons, Audi Quattro, Ράλι Ακρόπολις 1982
Η σύγχρονη ιστορία του Rally Ακρόπολις:

Από την δεκαετία του 1990 άρχισε μία προσπάθεια να γίνει το Rally Ακρόπολις αγώνας όλης της Ελλάδας. Έτσι, εμφανίστηκαν πολλές νέες έδρες, ενώ στα τέλη της δεκαετίας του 1980 έγινε η υπερειδική της Αναβύσσου, η οποία άνοιξε τον δρόμο για τέτοιου είδους καινοτομίες. Η ιστορικότερη, ίσως, ειδική του Rally είναι εκείνη του Ταρζάν, η οποία μέχρι το 1979 ήταν γνωστή ως Φουρνά ή Ρεντίνα. Μάλιστα, σε αυτήν την ειδική, το 1991, ο Didier Auriol είχε σπάσει μία ζάντα της Lancia Integrale του, γεγονός που του στέρησε την νίκη. Ωστόσο, ο Γάλλος δήλωσε ότι αυτή ήταν η αγαπημένη του ειδική διαδρομή σε ολόκληρο το καλεντάρι.

Το 1995, το Rally Ακρόπολις δεν συμπεριλήφθηκε στο καλεντάρι του WRC, με αποτέλεσμα να έχουμε την πρώτη νίκη Ελληνικού πληρώματος από το 1955. Οι Άρης Βωβός και Κώστας Στεφανής επικράτησαν εύκολα, οδηγώντας μία Lancia Delta HF Integrale. Αυτή ήταν κι η τελευταία νίκη ελληνικού πληρώματος έως σήμερα.

Η αυγή της νέας χιλιετίας είδε το Rally Ακρόπολις να μετακινείται προς την κεντρική Ελλάδα και να εγκαθίσταται στην Λαμία. Απόλυτος ήρωας εκείνης της εποχής ήταν ο Colin McRae, ο οποίος με 5 νίκες (1996, 1998, 2000, 2001, 2002) είναι ο πολυνίκης του αγώνα κι ένας από τους πιο αγαπημένους οδηγούς στην πατρίδα μας. Μάλιστα, ο μεγάλος Σκωτσέζος, ο οποίος είχε κερδίσει τον αγώνα τόσο με την Subaru (και με το Impreza 555 και με το Impreza S5) όσο και με την Ford, είχε επισημάνει τις δυσκολίες του Ακρόπολις.

Μου αρέσει το Ακρόπολις γιατί είναι ένα Rally που φτάνει τον οδηγό, την ομάδα και το αυτοκίνητο στα όρια τους. Είναι πολύ δύσκολο και σκληρό και πρέπει να τα κάνεις όλα σωστά για να κερδίσεις,” είχε δηλώσει ο παγκόσμιος πρωταθλητής του 1995.

Το 2005, οι διοργανωτές επιχείρησαν κάτι καινούργιο, το οποίο έσπασε κάθε ρεκόρ. Διοργανώθηκε υπερειδική στο Ολυμπιακό Στάδιο, η οποία συγκέντρωσε 65.000 κόσμο και προκάλεσε τον θαυμασμό τόσο των θεατών όσο και των οδηγών, με αποτέλεσμα να ψηφιστεί ως το Rally της χρονιάς. Η υπερειδική επαναλήφθηκε και τον επόμενο χρόνο, ενώ στις τελευταίες παρουσίες του “Ράλι των Θεών” στο WRC η έδρα του μεταφέρθηκε σε Ιτέα, Λουτράκι και Λαμία. Τελευταίος νικητής στα πλαίσια του WRC ήταν ο Jari-Matti Latvala, νυν επικεφαλής της Toyota, με Volkswagen Polo R. Από το 2014 έως και το 2018 το Rally Ακρόπολις ήταν μέρος του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος Rally (ERC), προτού βρεθεί στα τέλη του 2018 εκτός διεθνών διοργανώσεων.

Rally Ακρόπολις, ΟΑΚΑ υπερειδική 2005
Το φετινό Rally Ακρόπολις:

Η φετινή έκδοση του Rally Ακρόπολις περιλαμβάνει 15 ειδικές διαδρομές, συνολικού μήκους 292,19 χιλιομέτρων. Οι λίγες ειδικές διαδρομές σε σχέση με άλλα φετινά Rally οφείλεται στο γεγονός ότι δεν θα γίνουν πολλά διπλά περάσματα από ειδικές. Η εκκίνηση θα δοθεί κάτω από τον ιερό βράχο της Ακρόπολης την Πέμπτη το απόγευμα, ενώ αμέσως μετά θα ακολουθήσει υπερειδική στο κέντρο της Αθήνας.

Την Παρασκευή, η δράση θα ξεκινήσει στις ειδικές των Αγίων Θεοδώρων και του Λουτρακίου, με το απογευματινό loop να διεξάγεται στις ειδικές “Θήβα” κι “Ελάτεια”. Έπειτα, πληρώματα κι ομάδες θα κατευθυνθούν στην Λαμία, όπου βρίσκεται το service park.

To Σάββατο περιλαμβάνει ιστορικές ειδικές του Rally, με δύο περάσματα από την Παύλιανη και το Ελευθεροχώρι κι ένα πέρασμα από Βωξίτες και Γραβιά. Η δράση θα κλείσει την Κυριακή με δύο περάσματα από δύο διαφορετικές σε μήκος εκδοχές της ειδικής “Ταρζάν”, καθώς και από την ειδική “Πύργος”.

H Pirelli θα φέρει πιο ενισχυμένα στα πλευρικά μέρη ελαστικά, με την σκληρή γόμα να αναμένεται να είναι η κύρια επιλογή των πληρωμάτων δεδομένου ότι οι υψηλές θερμοκρασίες κι οι σκληρές ειδικές θα καθιστούν αδύνατη την χρήση της μαλακής γόμας, η οποία, ωστόσο, ενδέχεται να χρησιμοποιηθεί σε ειδικές, οι οποίες δεν είναι πολύ σκληρές.

Συνολικά, κάθε οδηγός θα έχει στην διάθεσή του 32 ελαστικά σκληρής γόμας και 8 ελαστικά μαλακής γόμας, με τα πληρώματα να μπορούν να χρησιμοποιήσουν έως 32 ελαστικά. Υπενθυμίζουμε ότι σε αυτά τα 32 ελαστικά δεν συνυπολογίζονται τα 4 ελαστικά του shakedown, το οποίο θα διεξαχθεί την Πέμπτη το πρωί στην Δίβρη.

Το πρόγραμμα κι η τηλεοπτική κάλυψη:

Πέμπτη 9 Σεπτεμβρίου 2021

Shakedown (4,3 χιλιόμετρα) 8:01

SS1 Cosmote 5G Athens Stage (0,98 χιλιόμετρα) 18:08

Παρασκευή 10 Σεπτεμβρίου 2021

SS2 Άγιοι Θεόδωροι 1 (17,99 χιλιόμετρα) 10:18

SS3 Λουτράκι (19,4 χιλιόμετρα) 11:11

SS4 Άγιοι Θεόδωροι 2 (17,99 χιλιόμετρα) 13:13

SS5 Θήβα (23,27 χιλιόμετρα) 15:32

SS6 Ελάτεια (11,17 χιλιόμετρα) 17:15

Σάββατο 11 Σεπτεμβρίου 2021

SS7 Παύλιανη 1 (24,64 χιλιόμετρα) 8:33

SS8 Γραβιά (24,81 χιλιόμετρα) 10:01

SS9 Βωξίτες (22,97 χιλιόμετρα) 11:52

SS10 Ελευθεροχώρι 1 (18,14 χιλιόμετρα) 13:08

SS11 Παύλιανη 2 (24,64 χιλιόμετρα) 16:26

SS12 Ελευθεροχώρι 2 (18,14 χιλιόμετρα) 18:08

Κυριακή 12 Σεπτεμβρίου 2021

SS13 Ταρζάν 1 (23,37 χιλιόμετρα) 8:08

SS14 Πύργος (33,3 χιλιόμετρα) 9:51

SS15
Ταρζάν 2 (17,58 χιλιόμετρα) 13:18

Για την πλήρη τηλεοπτική κάλυψη του ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις, η COSMOTE TV έχει δημιουργήσει ειδικό pop-up κανάλι, ενώ επίσης, η ΕΡΤ θα μεταδώσει ζωντανά την Τελετή Εκκίνησης και την COSMOTE 5G Athens Stage. Όπως σε κάθε γύρο του WRC, οι ειδικές διαδρομές θα μεταδίδονται ζωντανά και από τη συνδρομητική πλατφόρμα WRC All Live, στην επίσημη ιστοσελίδα του θεσμού.

Ειδικότερα, η COSMOTE TV έχει δημιουργήσει ένα νέο pop-up κανάλι, το οποίο μέχρι και τις 13 Σεπτεμβρίου θα μεταφέρει τον παλμό του αγώνα με αφιερώματα, συνεντεύξεις, ρεπορτάζ και μετάδοση ειδικών διαδρομών. Έχοντας βγει στον «αέρα» από τις 6 Σεπτεμβρίου, στο κανάλι “COSMOTE Sport Acropolis Rally” ήδη προβάλλεται καθημερινή εκπομπή διάρκειας 1,5 ώρας με παρουσιαστές τους Αντρέα Παλομπαρίνι και Γιάννη-Μάριο Παπαδόπουλο, ενώ οι ρεπόρτερ Βιδιάνος Ρούσσος και Κώστας Κατέβας μεταφέρουν τα τελευταία νέα από το ΕΚΟ Service Park στην Λαμία.

Σε ζωντανή τηλεοπτική μετάδοση του ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις θα προχωρήσει και η ΕΡΤ. Πιο συγκεκριμένα, η ΕΡΤ2 θα καλύψει στην Τελετή Εκκίνησης από την Ακρόπολη την Πέμπτη, 9 Σεπτεμβρίου από τις 17:00 έως τις 18:00, σε περιγραφή Ηλία Παπαϊωάννου, ενώ αμέσως μετά, και μέχρι της 20:00, τη σκυτάλη θα πάρει ο Άγγελος Σταθακόπουλος, για την ειδική διαδρομή COSMOTE 5G Athens Stage, στην Πλατεία Συντάγματος.

Όπως συμβαίνει με κάθε αγώνα του WRC, όλες οι ειδικές διαδρομές θα μεταδοθούν ζωντανά μέσω του WRC+ και πιο συγκεκριμένα, από τη συνδρομητική πλατφόρμα WRC All Live.

Διαβάστε όλα τα νέα της F1 εδώ, ενώ πλέον μπορείτε να μας βρείτε στο InstagramYouTubeTik TokDiscord,Twitter

Παύλος Γασπαρινάτος

Μεγάλος λάτρης της Formula 1 και του WRC. Ενίοτε παρακολουθώ και MotoGP ή οτιδήποτε κινείται σε 2 ή 4 τροχούς. Η πίεση του Σάκη Ζαφειρόπουλου με "ανάγκασε" να επισκεφτώ την πίστα Speed Park κι από τότε είμαι μεγάλος θαμώνας της συγκεκριμένης πίστας.