Μία γραμμή από pixel


Απομένουν λίγοι γύροι για το τέλος του Indianapolis 500, ενός από τους αγώνες που συνιστούν το «Triple Crown» του μηχανοκίνητου αθλητισμού, και ο νικητής δεν έχει ακόμα κριθεί – για την ακρίβεια, οι Lando Norris, Graham Rahal και Simon Pagenaud έτρεχαν κυριολεκτικά πλάι πλάι στο οβάλ. Μια μικρή κίνηση του Rahal προς τα δεξιά όμως, ήταν αρκετή για να καταστρέψει τον αγώνα του Pagenaud, ο οποίος έπεσε με μεγάλη ταχύτητα στον τοίχο, και φυσιολογικά μπήκε στα pits. Όταν βγήκε από αυτά, όντας ένα γύρο πίσω, δεν επιτάχυνε φυσιολογικά, αλλά περίμενε τους πρωτοπόρους, τοποθετώντας το μονοθέσιο του ακριβώς πάνω στην αγωνιστική γραμμή του Norris – και νομοτελειακά ο Βρετανός οδηγός της McLaren έπεσε πάνω του και βγήκε εκτός μάχης. Και σαν να μην έφτανε αυτό, μόλις μερικά μέτρα πριν το τέλος ο Santino Ferrucci έπεσε επίτηδες πάνω στον Oliver Askew, δίνοντας την νίκη στον Scott McLaughin.

Φανταστείτε το παραπάνω σενάριο ή καλύτερα τις επιπτώσεις αυτού: δίχως αμφιβολία η καριέρα του Pagenaud θα βρισκόταν σε πολύ δύσκολη θέση, ενώ και ο Ferrucci θα ήταν με το ένα πόδι εκτός IndyCar, αν όχι εκτός μηχανοκίνητου αθλητισμού.

Όπως μάλλον θα ξέρετε ήδη, δεν χρειάζεται να χρησιμοποιήσει κάποιος την φαντασία του για τα παραπάνω, για τον απλούστατο λόγο πως είναι όλα υπαρκτά γεγονότα, τα οποία συνέβησαν στον τελευταίο γύρο του IndyCar iRacing Challenge, του επίσημου esports event για την μεγαλύτερη open-wheel διοργάνωση των ΗΠΑ.

Το θέμα εδώ, πέρα από την όποια αντιαθλητική συμπεριφορά των Pagenaud-Ferrucci, είναι άλλο: μπορεί αυτή να δικαιολογηθεί από το γεγονός πως έγινε σε ένα videogame και όχι στην κανονική ζωή;

Από την μια, και οι δυο παραπάνω οδηγοί το χρησιμοποίησαν ως δικαιολογία: ο μεν Ferrucci δήλωσε πως «το κάναμε για την πλάκα μας», και ο δε Pagenaud ανέφερε το ίδιο σε επικοινωνία που είχε με τον Norris μετά το τέλος του αγώνα. Και πραγματικά, το γεγονός πως μιλάμε για μια σειρά από pixels, ουσιαστικά βγάζει από την εξίσωση τον μεγαλύτερο αποτρεπτικό παράγοντα σε τέτοιες πράξεις: την σωματική βλάβη. Το χειρότερο που θα μπορούσε να πάθει ο Norris ή ο Askew ήταν…ένα τράνταγμα από το force feedback (τον μηχανισμό δόνησης στα τιμόνια τους) και τίποτε παραπάνω, ανεξάρτητα από την δύναμη με την οποία θα συγκρούονταν στον τοίχο.

Από την άλλη όμως, ίσως το όλο εγχείρημα να μην είναι τόσο «πλάκα» – στους πολύ παράξενους καιρούς που ζούμε, τα esports είναι πλέον ο μοναδικός τρόπος ψυχαγωγίας όσων αγαπάνε τα motorsports και θέλουν να δουν κάτι το οποίο προσεγγίζει την κανονικότητα. Αυτό δεν αφορά μόνο τους θεατές, αλλά και ένα κομμάτι πολύ σημαντικότερο οικονομικά: τους χορηγούς, οι οποίοι προωθούνται κανονικά όχι μόνο από την ίδια την διοργάνωση (στην οποία οι πίστες αναπαρίστανται με κάθε λεπτομέρεια και φυσικά με τους σπόνσορες όπως και στην πραγματικότητα) αλλά και από τις ομάδες/οδηγούς, οι οποίοι τους έχουν σε περίοπτη θέση όχι μόνο στα streams τους, αλλά και στην εικόνα τους – με πολλούς μάλιστα (όπως και ο Pagenaud) να τρέχουν ντυμένοι για κανονικό αγώνα.

Κάπου εδώ πέρα εμφανίζεται ένα οξύμωρο σχήμα, όπου οι ίδιοι οι οδηγοί προωθούν προσωπικούς χορηγούς ή/και τους ίδιους τους εαυτούς τους ακριβώς όπως θα έκαναν και σε κανονικό αγώνα, την ίδια στιγμή που κάποιοι από αυτούς βλέπουν την όλη κατάσταση ως συγκρουόμενα και ευκαιρία να βγάλουν τις αντιπάθειες τους χωρίς προσωπικό κόστος.

Βέβαια, αξίζει να σημειωθεί πως η άνοδος των esports έχει φέρει και κάτι άλλο: πλήρη διαφάνεια. Σε κανονικές συνθήκες, ακόμα θα συζητάγαμε εάν ο Pagenaud το έκανε επίτηδες ή εάν ευσταθεί η δικαιολογία του πως πήγαινε αργά επειδή ήθελε να ξαναμπεί στα pits. Εδώ όμως, η αλήθεια φάνηκε εντός δευτερολέπτων: μια απλή ματιά στο stream του Γάλλου μερικά δευτερόλεπτα πριν την σύγκρουση τον δείχνει να μιλάει στον spotter του (σ.σ. το άτομο το οποίο σε οβάλ πίστες λέει στον οδηγό εάν υπάρχουν οδηγοί κοντά ή/και δίπλα του για την αποφυγή ατυχημάτων) πως «πρέπει να βγάλω τον Lando εκτός», με τον δεύτερο να συμφωνεί και να του λέει πόσο μακριά είναι ο Βρετανός – και όλα αυτά ενώπιον χιλιάδων θεατών.

Το παραπάνω δείχνει ίσως το πόσο ο Pagenaud (δεν) βλέπει το όλο εγχείρημα ως κάτι που θα μπορούσε να έχει επιπτώσεις σε εκείνον προσωπικά – παρόλο το γεγονός ότι άλλοι οδηγοί όπως ο Bubba Watson (επειδή αποσυνδέθηκε πρόωρα λόγω της κακής του θέσης) και φυσικά ο Kyle Larson (ο οποίος χρησιμοποίησε μια ρατσιστική λέξη στο voice chat) έχασαν χορηγούς και…την δουλειά τους αντίστοιχα σε παρόμοια events.

Μια άλλη παράμετρος είναι και η νοοτροπία του όσο αφορά την θέση των οδηγών IndyCar στον κόσμο του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Ο ίδιος άλλωστε, όταν επικοινώνησε με τον Norris, απάντησε κυνικά πως «δεν ήθελα να σε τρακάρω, απλά να σε επιβραδύνω για να κερδίσει ο Askew (δηλαδή ένας οδηγός Indy) και όχι εσύ», προφανώς βλέποντας το ενδεχόμενο ένας οδηγός F1 να κάνει το 2/2 στις νίκες ως δυσφήμιση για τους ίδιους και το επίπεδο τους.

(Ο μοναδικός λόγος που αναφερόμαστε στον Simon Pagenaud – πέρα από την σύνδεση του συμβάντος του με οδηγό της F1 – είναι επειδή ο θύτης του έτερου περιστατικού, Santino Ferrucci, είναι «σεσημασμένος»: μιλάμε για έναν οδηγό ο οποίος αποβλήθηκε από την F2 όχι μόνο επειδή τράκαρε επίτηδες συναθλητή του μετά την καρό σημαία, αλλά και επειδή στον γύρο σχηματισμού οδηγούσε με το ένα χέρι επειδή…έστελνε μηνύματα στο κινητό!)

Σύμφωνα με πολλούς χρήστες του r/IndyCar, την μεγαλύτερη κοινότητα φίλων της διοργάνωσης στο internet, «τα περιστατικά του σαββατιάτικου αγώνα αποτελούν τεράστια δυσφήμιση για την διοργάνωση, αφού καταστρέφουν τις όποιες προσπάθειες έκανε επί χρόνια για να προσεγγίσει ένα κομμάτι του (πολύ μεγαλύτερου) κοινού της Formula 1». Και πραγματικά, μόνο η σύγκριση με τον επίσημο αγώνα της F1 μια μέρα μετά, όπου οι Albon-Leclerc έδωσαν μεγάλη μάχη για την νίκη αλλά χωρίς παρατράγουδα (με τον Μονεγάσκο να δίνει την θέση πίσω μάλιστα μετά από επαφή), βγάζει ξεκάθαρα νικητή και ηττημένο.

Εν κατακλείδι, κάποιοι οδηγοί έχουν μπερδέψει τελείως τον ρόλο τους στους χαλεπούς καιρούς που ζούμε, θέλοντας να τα έχουν όλα δικά τους: από την μια, να προσελκύσουν χορηγούς και πελάτες αυτών μέσω streaming (φυσικά με το αζημίωτο), και από την άλλη να συμπεριφέρονται σαν παιδιά στον εικονικό κόσμο, βγάζοντας από την μέση όσους δεν συμπαθούν, περιμένοντας ταυτόχρονα την πλήρη απουσία συνεπειών για τις πράξεις τους.

Από ότι φαίνεται, τα έχουν μπερδέψει τελείως – όπως έχει μπερδευτεί στις μέρες μας και η γραμμή από pixel που χωρίζει τον πραγματικό από τον εικονικό κόσμο.

Για περισσότερα νέα πατήστε εδώ. Ενώ μπορείτε να μας ακολουθήσετε και στο κανάλι μας στο youtube.

Total
0
Shares
Related Posts