Nelson Piquet – Ένας αντιδημοφιλής πρωταθλητής

Στις 17 Αυγούστου το 1952 στο Rio de Janeiro της Βραζιλίας γεννήθηκε ο θρύλος και τρεις φορές παγκόσμιος πρωταθλητής της Formula 1 Nelson Piquet Souto Maior περισσότερο γνωστός ως Nelson Piquet.
Τα πρώτα χρόνια:

Ειχε μια σύντομη καριέρα στο τένις πριν ξεκινήσει τα καρτ στα οποία έκρυψε την ταυτότητα του από τον πατερα του για μην μάθει αυτή την ενασχόληση του.

Στέφθηκε εθνικός πρωταθλητής το 1971-1972 ενώ πήρε το πρωτάθλημα στην Formula Vee το 1976.

Με προτροπή του συμπατριώτη και μέντορα του τον ήδη 2 φορές πρωταθλητής της F1 Emerson Fittipaldi ταξίδεψε στην Ευρώπη και αγωνίστηκε στην Formula 3 όπου το 1978 όπου πήρε τον τίτλο.

Έχοντας αποφοιτήσει με άριστα δεν θα μπορούσε να μείνει απαρατήρητος από τα αφεντικά της F1.

Έτσι ξεκίνησε το ταξίδι του το 1978 στην F1 στο Γερμανικό GP με την ομάδα Ensign εκκινώντας μόλις 21ος ενώ στο 31 γύρο εγκατέλειψε με πρόβλημα στον κινητήρα.

Στους επόμενους 3 αγώνες της σεζόν συμμετείχε με την McLaren ως ιδιώτης τερματίζοντας στον τρίτο εξ αυτών ένατος.

Στο Καναδικό GP, τελευταίο αγώνα της σεζόν συμμετείχε με την Brabham την ομάδα που ταυτίστηκε περισσότερο με τις επιτυχίες του.

Για την ιστορία τερμάτισε μόλις 11ος όμως αυτό δεν είχε σημασία. Είχε ήδη στεριώσει σε ομάδα και οι επιτυχίες δεν θα αργούσαν να έρθουν.

Ο οδηγός από τον οποίο έμαθε πολλά ο Piquet ήταν ο ήδη δύο φορές πρωταθλητής αλλά και teammate του Niki Lauda.

Ο Lauda έγινε ένας από τους ελάχιστους πολύ καλούς φίλους που είχε στην 13ετη καριέρα του στην F1.

Το 1979 η ομάδα της Brabham δεν ήταν ανταγωνιστική όμως ο Piquet ήταν αρκετά κοντά στον Lauda σημειώνοντας 3 και 4 βαθμούς αντίστοιχα.

Με την αποχώρηση του Αυστριακού ο Nelson έγινε ο ηγέτης της ομάδας έχοντας αποκομίσει πολύτιμες εμπειρίες από αυτή την δύσκολη σεζόν.

Μαζί με την ομάδα έχτισαν ένα δυνατό “πακέτο” με συμπαίκτη τον Ricardo Zunino και έτσι το 1980 κέρδισε τρεις αγώνες σε Aμερικη,Γαλλια και Βρετανία.

Έτσι λοιπόν όχι μόνο ήταν ανταγωνιστικοί αλλά ο Nelson Piquet διεκδίκησε τον τίτλο απέναντι στην πιο ανταγωνιστική Williams του Alan Jones.

Το πρωτάθλημα πήγε στον Jones με πέντε νίκες και 67 βαθμούς έναντι 54 βαθμών και τριών νικών του Piquet.

Το 1981 ήταν η χρονιά που θα κατακτήσει το πρώτο τίτλο της καριέρας του (ο Μεξικανός Hector Rebaque αυτή την φορά θα είναι ο νέος teammate του Piquet).

Kέρδισε άλλες τρεις νίκες ενώ έχασε μία στην Monza μετά από βλάβη στον κινητήρα.

Ο τίτλος όμως θα έρθει την τελευταία στιγμή στον τελευταίο αγώνα της σεζόν στο Las Vegas απέναντι στο μέχρι τότε φαβορί Carlos Reutemann.

αγώνας τελείωσε και με τους δύο σε χαμηλές θέσεις, με τον Piquet να τερματίζει πέμπτος και ημιλιπόθυμος και τον Reutemann μόλις όγδοο.

Έτσι ο Βραζιλιάνος κέρδισε τον τίτλο για ένα βαθμό διαφορά (50 έναντι 49 του Αργεντίνου).

Το 1982 η Brabham αλλάζει προμηθευτή κινητήρων από Ford σε BMW και ο Ricardo Patrese θα είναι ο νέος teammate του Piquet.

Προβλήματα απόδοσης του ίδιου και του μονοθεσίου του αλλά και η έλλειψη αξιοπιστίας θα κρατήσουν τον Piquet πίσω και μακριά από τον τίτλο τον οποίο θα κερδίσει o Keke Rosberg της Williams σε μια δύσκολη σεζόν για την F1 με το θάνατο του Gilles Villeneuve και του Ricardo Paletti και τον τραυματισμό του Didier Pironi.

Ο Nelson κέρδισε μόλις ένα GP(Καναδά) ενώ ο team mate του Patrese κέρδισε το χαώδες GP του Monaco.

Το 1983 Piquet και Brabham επέστρεψαν δυναμικά.

Ο Βραζιλιάνος ήταν πάντα γνωστός για τις μηχανικές του γνώσεις και μπορούσε να δώσει πολύτιμο feedback στους μηχανικούς.

Bοήθησε μάλιστα και την BMW να ενσωματωθεί στο πλαίσιο της Brabham.

Η χρονιά κύλησε σαν σε επανάληψη του 1981. Δηλαδή όπως και στον πρώτο του τίτλο πήρε τρεις νίκες και τον τίτλο τον κατέκτησε και πάλι την τελευταία στιγμή αυτή την φορά στο GP Νοτίου Αφρικής τερματίζοντας τρίτος με αντίπαλο τον Alain Prost της Renault.

Ο οποίος κέρδισε και εκείνος τρία GP όμως εγκατέλειψε με πρόβλημα στο Turbo χάνοντας τον τίτλο. Για την ιστορία ο αγώνας κερδήθηκε από τον Ricardo Patrese ολοκληρώνοντας τον θρίαμβο εκείνης της σεζόν.

Ο Piquet πια είναι 2 φορές παγκόσμιος πρωταθλητής.

Τα επόμενα δύο χρόνια είναι σχετικά άκαρπα για τον Βραζιλιάνο ο οποίος ναι μεν κέρδισε το ρεκόρ των 9 Pole Position το 1984, όμως η αξιοπιστία ήταν σε πολύ χαμηλά επίπεδα κερδίζοντας μόλις δύο αγώνες σε Καναδά και Αμερική.

Τερμάτισε μόλις πέμπτος στο πρωτάθλημα.

Το 1985 κύλησε ακόμα χειρότερα με μια μόλις νίκη για τον Βραζιλιάνο και κάπως έτσι ο Nelson Piquet ψάχνει τον επόμενο σταθμό της καριέρας του και αυτός ήταν η ομάδα της Williams ως νο1 οδηγός πλάι στον Nigel Mansell.

Η πρώτη συνάντηση μεταξύ Nelson Piquet και Frank Williams μέσα στο αυτοκίνητο του Williams σε ενα πάρκινγκ ήταν αρκετά κωμική (άλλωστε πολύ γνωστός φαρσέρ ο Βραζιλιάνος)

Ο Frank Williams τον ρωτάει: Έχεις βρεθεί ποτέ ξανά σε τέτοια θέση;”

Με τον Piquet να απαντάει : “Ναι όταν ήμουν 18 αλλά ήταν πιο όμορφη από εσένα!”

Αυτή ήταν η κωμική αρχή μιας επιτυχημένης αλλά και δύσκολης διετίας καθώς o Piquet θα διαπιστώσει ότι ο Nigel Mansell είναι παραπάνω γρήγορος από ότι θα ήθελε.

Κάπως έτσι το 1986 ξεκινάει μία από τις μεγαλύτερες αντιπαλότητες όλων των εποχών.

Ο Nelson θα κερδίσει το πρώτο του GP με την νέα του ομάδα.

Το μονοθέσιο της Williams ήταν ξανά ανταγωνιστικό αλλά και ο Nelson Piquet και ο Nigel Mansell στέρησαν ο ένας από τον άλλο αποτελέσματα κάτι που του στέρησε και του ίδιου τον τίτλο (ως νο1 οδηγός) κατηγορώντας την Williams ότι θα κέρδιζε τον τίτλο από τον Alain Prost αν η ομάδα του έδινε προτεραιότητα έναντι του Mansell.

Όμως η απώλεια του τίτλου δεν ήταν το χειρότερο που συνέβει.

Ο Frank Williams Κατά την διάρκεια της σεζόν είχε ένα σοβαρό τροχαίο ατύχημα όπου θα τον καθηλώσει σε αναπηρικό αμαξίδιο για την υπόλοιπη ζωή του, κάτι που δεν τον εμπόδισε να συνεχίσει να διευθύνει πετυχημένα αυτή την ομάδα.

Μέχρι σε αυτό το σημείο της καριέρας του o Nelson Piquet ίσως και να ήταν ο καλύτερος οδηγός του grid.

Το 1987 η Williams συνέχιζε να κερδίζει και η αντιπαλότητα Piquet και Mansell συνεχιζόταν χωρίς να υπάρχει τρίτος καθώς η McLaren του Prost υποχώρησε σε ανταγωνιστικότητα.

Κέρδισε τρεις νίκες έναντι έξι του Nigel Mansell όμως πρωταθλητής έγινε ο Βραζιλιάνος για τρίτη και τελευταία φορά στην καριέρα του, με αξιοθαύμαστη σταθερότητά εν αντίθεση με τον Mansell όμως ήταν πολύ πιο δύσκολο για τον ίδιο.

Ένα ατύχημα στον δεύτερο αγώνα στην Imola και την στροφή Tamburello τον τραυμάτισε και του άφησε μεγαλύτερα κατάλοιπα από ότι φαινόταν καθώς ο ίδιος έχασε μέρος της όρασης του και την αίσθηση το βάθους πεδίου (Σαν να λέμε μια εικόνα 3D γίνεται 2D) κάτι που παραδέχτηκε πολλά χρόνια μετά σε συνέντευξη την οποία έδωσαν από κοινού Piquet και Mansell.

Χαρακτηριστικά είπε:

Ήμουν καλός πια μόνο όταν ακολουθούσα άλλο μονοθέσιο σε αντίθεση όταν ήμουν μόνος μπροστά και “η καριέρα μου ουσιαστικά τελείωσε το 1987 στο ατύχημα της Imola και μετά έτρεχα μόνο για τα χρήματα.”

Ενώ επιπλέον δήλωση η οποία ήταν δίκαια σε σχέση με τον συμπαίκτη του Nigel Mansell.

Εγώ έπρεπε να κατακτήσω το πρωτάθλημα το 1986 και ο Mansell το 1987“.

Στο Ουγγρικό GP της ίδιας σεζόν ο Piquet ανακοίνωσε ότι αποχωρεί από την Williams για να πάει στην Lotus ως νο1 καθώς όπως είπε ο Frank Williams δεν τήρησε την αρχική υπόσχεση που έδωσε στον ίδιο ότι θα ήταν εκείνος νο1.

Η Honda που τροφοδότησε τις Williams με τους κινητήρες της αποχώρησε επίσης για λογαριασμό των Mclaren και Lotus κυρίως εξαιτίας αυτής της μη τήρησης.

Ο Nelson αρχικά είχε πρόταση να τρέξει με την McLaren για το 1988 όμως οι όροι του συμβολαίου δεν τον κάλυψαν.

Έτσι η επόμενη λογική επιλογή ήταν η Lotus-Honda και πάρα τον πολύ δυνατό κινητήρα της Honda (κατέκτησε 15/16 αγώνες) το πλαίσιο της lotus ήταν εξαιρετικά απογοητευτικό με τον Βραζιλιάνο να μην καταφέρνει τίποτα περισσότερο από τρεις τρίτες θέσεις.

Το κακό για τον ίδιο είναι ότι κατέφυγε σε δηλώσεις που στόχευαν σε αντιπάλους . Για τον Mansell και την γυναίκα του και για τον γέρο Enzo Ferrari κλείνοντας για πάντα την πόρτα να αγωνιστεί για την Ferrari.

Το 1989 η Honda αποχωρεί από την Lotus και τα πράγματα έγιναν ακόμα πιο δύσκολα για τον Piquet.

Στην θέση της ήρθε ο μη ανταγωνιστικός κινητήρας της Judd με τον Βραζιλιάνο να καταφέρνει μόλις τέσσερις τέταρτες θέσεις.

Το 1990 αποδέχτηκε την πρόταση της ελπιδοφόρας Benneton η οποία έψαχνε έναν οδηγό ηγέτη και σίγουρα ο τρεις φορές πρωταθλητής Nelson Piquet ήταν αρκετά ελκυστικός ακόμα.

Η συνεργασία τους πήγε αρκετά καλά δεδομένο ότι ο Nelson βρισκόταν πια στο τελευταίο στάδιο της καριέρας του .

Το 1990 πέτυχε 2 νίκες και αν η πρώτη του στην Ιαπωνία ήρθε με μια δόση τύχης καθώς εγκατέλειψαν Senna,Prost και Mansell η δεύτερη στην Aδελαΐδα ήρθε με μια σπουδαία οδήγηση κερδίζοντας τους Mansell και Prost.

Τερμάτισε τρίτος στο πρωτάθλημα οδηγών πίσω από Senna και Prost.

Το 1991 ήταν η τελευταία του σεζόν με μερικές ακόμα καλές εμφανίσεις συμπεριλαμβανομένου της ανέλπιστης 23ης και τελευταίας νίκης του στο Καναδικό GP.

Το τέλος της καριέρας του Nelson Piquet το επιβεβαίωσε με τις επιδόσεις του ο 22 χρόνος teammate του Μichael Schumacher.

Στο τελευταίο GP στις δοκιμές ήταν αποφασισμένος να ξεπεράσει τον Michael Schumacher και το κατάφερε καθώς έκανε την πέμπτη επίδοση 0.2 Sec μπροστά από τον Michael πανηγυρίζοντας σαν να ήταν ένα τέταρτο πρωτάθλημα όμως ο μηχανικός του του είπε ότι αυτό συνέβη καθώς ο Schumacher έκανε ένα λάθος που του κόστισε τουλάχιστον 0.3 Sec με τον Piquet να λέει “Γ@ΜΩΤΟ!!

Στον αγώνα εν τέλη τερμάτισε τέταρτος και αποχώρησε στα 39 του χρόνια κλείνοντας για πάντα το κεφάλαιο F1.

Οι επιτυχίες του δυστυχώς δεν αναγνωρίζονται όσο θα άξιζαν από τον κόσμο της F1 και τους οπαδούς.

Η οδηγική του ικανότητα υποτιμήθηκε λέγοντας τον απλά “τυχερό” κάτι που σε μεγάλο βαθμό το προκάλεσε ο ίδιος με τον ακατέργαστο λόγο του που πολλές φορές προσέβαλε teammates του.

Oι φάρσες του που ήταν επίσης στα όρια, ενώ δεν επισκέπτονταν συχνά την Βραζιλία και δεν δημιούργησε κοινό καθώς δεν έδινε δεκάρα για την φήμη.

Ήθελε μόνο να οδηγεί.

Δεν του άρεσαν οι συνεντεύξεις και κατηγορήθηκε οτι η αγάπη του για το χρήμα καθόρισε της κινήσεις του.

Όμως δεν ήταν μόνο αυτά.

Κατέκτησε τρεις τίτλους με δραματικό τρόπο με τον τρίτο να τον κατακτά χωρίς να είναι πια ο ίδιος οδηγός από το ατύχημα στην Imola επιστρατεύοντας την εμπειρία του και ότι απέμεινε από την οδηγική του ικανότητα για να κερδίσει!

Στην προσωπική του ζωή έκανε αρκετά παιδιά με αρκετές γυναίκες τα οποία τα αναγνώρισε εξ αρχής.

Αυτός λοιπόν ήταν ο Nelson Piquet ένας αντιδημοφιλής ήρωας των αγώνων αλλά ένας άξιος πρωταθλητής

Σε έναν ανταγωνιστικό κόσμο και στην συγκεκριμένη περίπτωση στην F1, ο ανταγωνισμός λοιπόν κάποιες φορές ξυπνάει την “σκοτεινή πλευρά” των ανθρώπων έτσι το αφήνω σε εσάς τους αναγνώστες αν αξίζει μια διαφορετική οπτική ο Nelson Piquet.

Διαβάστε όλα τα νέα της Formula 1 εδώ, ενώ πλέον μπορείτε να μας βρείτε στο InstagramYouTube και Twitter.

F1RACINGNEWS