Formula 1ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑΝΙΚΟΣ ΔΑΦΝΟΜΗΛΗΣ

Mercedes – Οι τεχνικές αλλαγές της W12 σε σχέση με την W11

Η Mercedes παρουσίασε το μονοθέσιό της για την σεζόν του 2021 ενώ ανακοίνωσε και μερικές από τις τεχνικές αλλαγές που έκανε σε αυτό. Όπως ανακοίνωσε η ομάδα, οι αλλαγές επήλθαν λόγω της ανάγκης της ομάδας να βρει επιπλέον απόδοση, αλλά και για να είναι το μονοθέσιο σύμφωνο με τους τεχνικούς κανονισμούς του 2021.

Ας δούμε όμως τι αλλαγές έκανε η Mercedes, αλλά και τι περιμένουμε από αυτές.

Σχετικά με την κινητήρια μονάδα: Η ομάδα ανακοίνωσε πως δούλεψε πάνω σε 3 βασικούς τομείς αναφορικά με την κινητήρια της μονάδα.

Ο 1ος αφορά στην ανάπτυξη της τεχνολογίας της κινητήριας μονάδας, καθώς όπως δήλωσε η Mercedes, “είναι μία συνεχής διαδικασία και νιώθουμε πως μπορέσαμε να κάνουμε ένα βήμα μπροστά σε αυτόν τον τομέα”.

Σχετικά με τον 2ο τομέα η ομάδα μίλησε για την αξιοπιστία. Όπως δήλωσε, “ανακαλύψαμε μερικά σχεδιαστικά σφάλματα πέρσι, έτσι τα εξετάσαμε και φέρνουμε αλλαγές για να τα αντιμετωπίσουμε”. Είναι γνωστό πως η ομάδα αντιμετώπιζε κάποια προβλήματα με την αξιοπιστία της κινητήριας μονάδας. Αυτό φάνηκε κυρίως όταν το μονοθέσιο βρισκόταν σε βρώμικο αέρα, όπως στην Βραζιλία το 2019, αλλά και στην Ιταλία το 2020, με πρωταγωνιστή – θύμα, τον Valtteri Bottas και στις δύο περιπτώσεις. Κρίνοντας από το ιστορικό της πρωταθλήτριας, είναι λογικό και επόμενο να υποθέσουμε πως οι αλλαγές που φέρνει θα επιλύσουν τα προβλήματα αξιοπιστίας, τόσο για εκείνη, όσο και για τις πελάτισσές της που αντιμετώπισαν και εκείνες πέρυσι διάφορα προβλήματα.

Ο 3ος τομέας πάνω στον οποίο δούλεψε η ομάδα, αφορά τις καινοτομίες. Κρίνοντας πάλι βάσει του ιστορικού της ομάδας, με πρόσφατο παράδειγμα το DAS, οι καινοτομίες αυτές αναμένεται να ανεβάσουν την απόδοση της κινητήριας μονάδας και να την ανεβάσουν επίπεδο, δίνοντας στην Mercedes μεγάλο προβάδισμα ενόψει το 2022 και του παγώματος της εξέλιξης των κινητήριων μονάδων.

Σχετικά με την αεροδυναμική: Οι αλλαγές που έκανε η ομάδα είναι οι ακόλουθες
  • Τριγωνικό κόψιμο στο πάτωμα, μπροστά από τους πίσω τροχούς.
  • Μείωση της έκτασης των φτερών των πίσω αεραγωγών των φρένων (brake ducts), κατά μερικά εκατοστά.
  • Μείωση του ύψους των δύο εσωτερικών στελεχών που βρίσκονται πλησιέστερα στον κεντρικό άξονα του μονοθεσίου στον διαχύτη.
  • Στεγανοποίηση των αυλακώσεων στο πάτωμα γύρω από τα bargeboards.
M256845 2021 Aero Regulation Change Graphics
Ξεκινώντας με το πάτωμα.

Βλέπουμε σημαντική αλλαγή σε σχέση με το περσινό. Όπως δήλωσε ο James Allison, “αν θες να κάνεις ένα μονοθέσιο πιο αργό, ο πιο φθηνός τρόπος είναι το πάτωμα”. Η συγκεκριμένη μετατροπή, επηρρεάζει τον τρόπο με τον οποίο μεταφέρονται οι στρόβιλοι στο πίσω μέρος του μονοθεσίου, αλλά και στα ελαστικά, δημιουργώντας οπισθέλκουσα. Κάνοντας το πάτωμα τριγωνικό, ουσιαστικά η αποδοτικότητα μειώνεται, καθώς αυξάνεται η ποσότητα αέρα που “χάνεται” ως αεροδυναμική αντίσταση, κυρίως λόγω του ότι ωθείται αρκετός αέρας προς τα ελαστικά και όχι σε άλλα ζωτικής σημασίας μέρη του μονοθεσίου. Ελπίζουμε η πρωταθλήτρια να μην “πληγεί” από το χτύπημα στην αεροδυναμική και να αντισταθμίσει την χασούρα με κάποιο τρόπο.

M256844 2021 Aero Regulation Change Graphics
Συνεχίζοντας με τους αεραγωγούς των φρένων.

Η Mercedes ανακοίνωσε μείωση των φτερών κατά μερικά εκατοστά. Αυτό μεταφράζεται σε λιγότερο ζεστό αέρα (ζεστός, καθώς διερχόμενος από τα φρένα, ο αέρας ζεσταίνεται αφού απορροφά την θερμότητα) να βγαίνει από τα φρένα προς το πίσω μέρος του μονοθεσίου. Όπως γνωρίζουμε ήδη από το 2010 και την ευρηματική δημιουργία του Adrian Newey με τον blown diffuser (για τον οποίον μπορείτε να διαβάσετε εδώ και εδώ), τα καυσαέρια και ο “άχρηστος” αέρας μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για να “παγιδέψουν τον καθαρό αέρα στον διαχύτη και στο πίσω μέρος του μονοθεσίου, αυξάνοντας την κάθετη δύναμη δίχως ιδιαίτερη επιρροή στην οπισθέλκουσα.

Το ότι μειώθηκε, λοιπόν, το άνοιγμα των φτερών, σημαίνει και λιγότερος ζεστός – βρώμικος αέρας στο πίσω μέρος ώστε να παγιδεύεται ο καθαρός αέρας στα σημεία που πρέπει για να παράγεται κάθετη δύναμη.

M256841 2021 Aero Regulation Change Graphics
Όσον αφορά τον διαχύτη.

Κρίνοντας από αυτήν την αλλαγή, βλέπουμε πως η FIA κατέβαλε σημαντικές προσπάθειες για να μειώσει τα αεροδυναμικά οφέλη των μονοθεσίων και να “κόψει” την απόδοσή τους. Από την αλλαγή στο πάτωμα, εκτιμάται ότι η χασούρα είναι γύρω στο 1 δευτερόλεπτο. Η συγκεκριμένη αλλαγή έρχεται να μειώσει την αεροδυναμική ισορροπία στο πίσω μέρος, αλλά και να αυξήσει την οπισθέλκουσα. Συγκεκριμένα, τα στελέχη δεν μπορούν να βρίσκονται κοντά στο έδαφος, που σημαίνει μικρότερο περιθώριο για λάθη στην ρύθμιση του rake, αλλά και μεγαλύτερη αεροδυναμική αστάθεια καθώς και αυξημένη οπισθέκουσα.

M256842 2021 Aero Regulation Change Graphics
Τέλος, τα bargeboards.

Όπως έχει τονίσει ο James Allison, αυτές οι αυλακώσεις προσέφεραν στην ομάδα μεγάλα οφέλη στην αεροδυναμική και στον τρόπο που μετέδιδαν τους στρόβιλους στο υπόλοιπο μονοθέσιο. Όπως δηλώνει ο μηχανικός της πρωταθλήτριας, η χασούρα είναι μεγάλη, ωστόσο, η ομάδα θα προσπαθήσει να ελαχιστοποιήσει την απώλεια αυτή όσο καλύτερα γίνεται.

Οι καινοτομίες

Προσωπικά εκτιμώ πως οι όποιες καινοτομίες φέρει η Mercedes θα την βοηθήσουν και φέτος να φτάσει στην κορυφή με σχετική άνεση όπως κάθε χρόνο από το 2014 και μετά. Κρίνοντας από τα μέχρι τώρα δεδομένα, προσωπικά εκτιμώ πως με βάσει το ιστορικό της ομάδας, οι καινοτομίες της, ειδικά στην κινητήρια μονάδα, αλλά και ο άμεσος εντοπισμός των προβλημάτων της με αποτέλεσμα την αντιμετώπιση αυτών (όπως για παράδειγμα τα νέα συστήματα ψύξης που φέρει, έχοντας αντιληφθεί το πρόβλημα υπερθέρμανσης-αξιοπιστίας που αναφέραμε πιο πάνω) εκτιμώ πως η ομάδα θα καταφέρει για ακόμα μία φορά να βρίσκεται με σχετική άνεση μπροστά από τους ανταγωνιστές της. Ερωτηματικό παραμένει το αν θα καταφέρει να λύσει το πρόβλημα με την φθορά στα ελαστικά, αφού το DAS με το οποίο έλυσε πέρσι το συγκεκριμένο πρόβλημα, καταργήθηκε.

Αυτή ήταν η τεχνική ανάλυση πάνω στις αλλαγές που έκανε φέτος η πρωταθλήτρια στο μονοθέσιό της. Μένει να δούμε κατά πόσο αυτές οι μικρές αλλαγές επηρέασαν αυτήν αλλά και τους ανταγωνιστές της.

Διαβάστε όλα τα νέα της Formula 1 εδώ, ενώ πλέον μπορείτε να μας βρείτε στο InstagramYouTubeTik Tok,Discord και Twitter.

Νίκος Δαφνομήλης

Μεγάλος φίλαθλος της Formula 1 από το 2005. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τον τεχνικό τομέα του αθλήματος και θαυμαστής όλων των ωραίων που έχει να προσφέρει. Μεγάλος φαν και του MotoGP. O μηχανοκίνητος αθλητισμός είναι ένας μαγικός κόσμος!