Το “δίδυμο” που έχει πρωταγωνιστεί και έχει απασχολήσει θετικά την κοινή γνώμη στο φετινό πρωτάθλημα είναι οι Lewis Hamilton και Max Verstappen, ωστόσο βλέπουμε πως ΄όταν στους δύο μπαίνει και ένας τρίτος, εν προκειμένω η FIA, δυστυχώς τα πράγματα περιπλέκονται και συνήθως γεννούν περισσότερα ερωτήματα από όσα απαντούν.
Αυτή τη φορά, αφορμή για κριτική στον Michael Masi και την παρέα του στέκεται το συμβάν του 48ου γύρου, όπου οι δύο διεκδικητές του τίτλου, Lewis Hamilton και Max Verstappen, βρέθηκαν να μάχονται εκτός πίστας. Πρωτού προχωρήσουμε στο κυρίως μέρος του άρθρου, τονίζεται ότι στόχος του γράφοντος δεν είναι η επιλογή κάποιας πλευράς, ούτε η αμφισβήτηση της εγγυρότητας της απόφασης, ή της φερρεγυότητας των αγωνοδικών. Στόχος είναι η ανάδειξη των προβλημάτων που προκύπτουν ως απόρροια της απόφασης και της συνολικής αντιμετώπισης της FIA.
Η προϊστορία
Δεν είναι η πρώτη φορά φέτος που οι δύο πιλότοι απασχολούν την κοινή γνώμη για “νομικούς” και όχι για αγωνιστικούς λόγους, ελέω FIA. Ιταλία και Μεγάλη Βρετανία είναι τα δύο άλλα τρανταχτά παραδείγματα, όπου η αγωνιστική απόδοση επισκιάστηκε από τους κανονισμούς και την ασάφειά τους.
Για το συμβάν στο Ιταλικό GP, είχαμε τονίσει πως τα κενά που υπάρχουν στους κανονισμούς, οι γκρίζες ζώνες και οι πολλές ερμηνείες που επιδέχονται, δημιουργούν τεράστια προβλήματα στην συνοχή, την κρίση και την συνέπεια των αποφάσεων των αγωνοδικών. Η απόφαση της Βραζιλίας έρχεται να προστεθεί, λοιπόν, στο λεύκωμα με τις αναμνήσεις από τα “επιτεύγματα” του Michael Masi και της παρέας του.
Η άποψη του γράφοντος (και η ελάχιστη σημασία που αυτή έχει)
Σε αυτό το σημείο αξίζει να αναφερθεί η άποψη του γράφοντος μέχρι να βγει η απόφαση των αγωνοδικών, αναλύοντας φυσικά το σκεπτικό από το οποίο απορρέει.
Όσον αφορά τον Max Verstappen: Ο Ολλανδός πιλότος δεν άφησε καθόλου χώρο στον Lewis Hamilton, παρόλο που ο Βρετανός βρισκόταν σημαντικά δίπλα του, αναγκάζοντάς τον να βγει εκτός πίστας, όπως έκανε και ο ίδιος ο Max Verstappen. Όπως ανέλυσε ο Jolyon Palmer “δεν “πέτυχε” το apex της στροφής, δεν ήταν ποτέ σε θέση να πάρει κανονικά την στροφή” και ως εκ τούτου ήταν “καταδικασμένος” να βγει εκτός πίστας.
Ωστόσο, επειδή η κριτική ενός συμβάντος δεν γίνεται ποτέ με την λογική του εκάστοτε ατόμου, το πως εκείνο αντιλαμβάνεται το πρέπον και το σωστό, αλλά με βάσει τους κανονισμούς, αξίζει να δούμε τι λέει το Άρθρο 2 – παράγραφος d του Κεφαλαίου 4 στο παράρτημα L του Διεθνούς Αθλητικού Κώδικα (Chapter IV -> Article 2: International Sporting Code).
Μεταξύ άλλων, η παράγραφος d αναφέρει:
Η πρόκληση σύγκρουσης, επαναλαμβανόμενα συνεχόμενα λάθη ή απώλεια ελέγχου του μονοθεσίου (όπως η οδήγηση εκτός πίστας) θα αναφέρονται στους αγωνοδίκες και μπορούν να επιφέρουν την επιβολή ποινών έως και τον αποκλεισμό του οδηγού που εξετάζεται.
Μόνο από το παραπάνω, αλλά ίσως και από την παράγραφο b του ίδιου Άρθρου, αντιλαμβάνεται κανείς την τεράστια γκρίζα ζώνη που υπάρχει.
Η παράγραφος b αναφέρει:
Ωστόσο, κινήσεις οι οποίες μπορεί να εμποδίσουν άλλους οδηγούς, όπως η εσκεμμένη ώθηση μονοθεσίου εκτός πίστας ή οποιαδήποτε άλλη αφύσικη αλλαγή κατεύθυνσης, απαγορεύονται αυστηρά.
Με λίγα λόγια, οι παραπάνω διατάξεις αν διαβαστούν ολόκληρες και όχι μόνο τα κομμάτια που παρατέθηκαν, δίνουν κάποιες κατευθυντήριες γραμμές στο τι επιτρέπεται και τι όχι, όπως το ότι ο πιλότος που αμύνεται αφήνοντας την αγωνιστική γραμμή, πρέπει πάντα να αφήνει χώρο για ένα μονοθέσιο αν κινηθεί ξανά προς την αγωνιστική γραμμή.
Χρησιμοποιούμε τις παραπάνω παραγράφους των κανονισμών, καθώς η συντριπτική πλειοψηφία των αποφάσεων που αφορούν τις μάχες των πιλότων, τουλάχιστον από το 2019 και μετά, βασίζονται πάνω σε αυτές. Για του λόγου το αληθές, μπορεί ο οποιοσδήποτε να επαληθεύσει το παραπάνω μπαίνοντας στην ιστοσελίδα της FIA και κατεβάζοντας δειγματοληπτικά κάποιες αποφάσεις.
Ας επιστρέψουμε όμως στο θέμα του συγκεκριμένου άρθρου. Όπως απορρέει από τα παραπάνω, άποψη του γράφοντος ήταν ότι ο Max Verstappen ήταν υπαίτιος του ότι η μάχη βγήκε εκτός πίστας και άρα έπρεπε να τιμωρηθεί.
Όπως στο συμβάν της Ιταλίας είχαμε εξηγήσει τους λόγους που το θεωρούσαμε αγωνιστικό συμβάν, έτσι κάνουμε και εδώ. Το να αποκρύπτουμε την άποψή μας για λόγους δήθεν αντικειμενικότητας ή για να δείξουμε μετά Χριστόν προφήτες δεν είναι κάτι που θα δείτε ποτέ από τον γράφοντα.
Ας δούμε όμως και που στηρίζεται η άποψη του «αγωνιστικού συμβάντος».
Το κυριότερο στοιχείο είναι η τηλεμετρία του Lewis Hamilton, καθώς και το onboard πλάνο του. Από αυτά, μπορούμε να συμπεράνουμε ότι ο Lewis Hamilton δεν έκανε ποτέ καμία κίνηση αποφυγής. Προφανώς, ο Βρετανός 7 φορές παγκόσμιος πρωταθλητής δεν «κλείδωσε» ποτέ το τιμόνι τέρμα αριστερά για να πάρει την στροφή, κάτι που αποτελεί ένδειξη ότι 1) δεν μπορούσε να πάρει την στροφή γιατί αν «κλείδωνε» τέρμα αριστερά θα έκανε τετακέ 2) δεν ήθελε να χτυπήσει τον Max Verstappen. Ωστόσο, ο Βρετανός δεν έκανε και καμία κίνηση με το τιμόνι προς τα δεξιά, ώστε να αποφύγει τον Ολλανδό.
Το ότι ο Βρετανός δεν έκανε καμία ξεκάθαρη κίνηση αποφυγής, ίσως έδειξε στους αγωνοδίκες ότι δεν ήταν ο Max που τον ώθησε εκτός, άλλα η δικιά του λάθος κρίση. Το ότι δεν έκανε κίνηση προς τα δεξιά, ίσως έδειξε στους αγωνοδίκες ότι δεν υπήρχε ποτέ το ενδεχόμενο πρόκλησης σύγκρουσης.
Εδώ όμως αξίζει να εξηγηθεί το εξής. Η FIA έχει δείξει ότι όταν μία μάχη είναι στα όρια του νόμιμου, τότε η FIA την θεωρεί «παράνομη» και την τιμωρεί. Οι αγωνοδίκες έχουν δείξει ότι οι κανονισμοί δεν είναι τίποτα παραπάνω από κατευθυντήριες γραμμές, ένα βιβλίο το οποίο δεν λέει τίποτα συγκεκριμένο, αλλά αφήνει ελευθερία στους αγωνοδίκες για το πως θα σκέφτονται και θα κρίνουν.
Στην Μεγάλη Βρετανία ο Lewis Hamilton τιμωρήθηκε καθώς προκάλεσε σύγκρουση, λόγω του ότι δεν μπορούσε ποτέ να πάρει την στροφή χωρίς να χτυπήσει τον Max Verstappen (και σωστά την δέχτηκε, σύμφωνα με την άποψη του γράφοντος). Στο Grand Prix της Ιταλίας, ο Max Verstappen δέχτηκε ποινή διότι έκανε τα πάντα σωστά σε μία μάχη, στην οποία όμως ενεπλάκη «πολύ αργά» για να μπορέσει αν την φέρει εις πέρας. Στην Βραζιλία δεν είχε ποτέ την στροφή, όπως ο Lewis Hamilton στην Μεγάλη Βρετανία, δεν άφησε χώρο στην αγωνιστική, αλλά σε αντίθεση με τα άλλα συμβάντα, οι αγωνοδίκες έλαβαν υπόψιν τους και τα όποια «ψεγάδια» στον Lewis Hamilton.
Συμπέρασμα
Προς αποφυγήν παρεξηγήσεων, δεν μιλάμε για «λάθος αποφάσεις» ούτε για κάποια μεροληψία της FIA. Κάθε άλλο! Έχουμε πολλάκις τονίσει ότι αυτά ανήκουν στον κάλαθο των αχρήστων μαζί με άλλες θεωρίες συνομωσίας και δεν θα τα δείτε από τον γράφοντα. Αυτό που λέμε και ξαναλέμε είναι ότι η ασυνέπεια της FIA καθιστά το άθλημα δυσκολονόητο στον μέσο θεατή ως προς τους κανονισμούς του, ενώ δημιουργεί πολλές «απορίες» και στους οδηγούς.
Νόμιμη ή παράνομη, η μάχη των δύο διεκδικητών δεν θυμίζει σε τίποτα τις μάχες ρόδα με ρόδα που πολλοί λησμονούν. Το σίγουρο λοιπόν είναι, πως με την απόφασή της αυτή, η FIA ανοίγει τον ασκό του Αιόλου και δημιουργεί ένα επικίνδυνο προδεδικασμένο σύμφωνα με το οποίο κάθε πιλότος θα βρίσκει νόμιμο πάτημα για να βγάζει τον αντίπαλό του εκτός.
ΥΓ: Είναι κρίμα οι δύο αυτοί αδιαμφισβήτητα ταλαντούχοι πιλότοι να «μην μπορούν» να κρατήσουν τις μάχες τους εντός πίστας, τόσο αγωνιστικά, όσο και παρασκηνιακά.
YΓ2: Το άρθρο γράφτηκε ηθελημένα την συγκεκριμένη χρονική στιγμή, ώστε να έχουμε στα χέρια μας την τελεσίδικη απόφαση των αγωνοδικών και να έχουν παρέλθει και τα του αγώνα στο Qatar.
Διαβάστε όλα τα νέα της Formula 1 εδώ, ενώ πλέον μπορείτε να μας βρείτε στο Instagram, YouTube, Tik Tok, Discord και Twitter.