Jack Brabham – Black Jack

Σήμερα θα αναφερθώ σε έναν από τους κορυφαίους πιλότους του σπορ, τον 3 φορές παγκόσμιο πρωταθλητή Jack Brabham ή αλλιώς ”Black Jack”.

O Jack Brabham είναι ένας από τους καλύτερους οδηγους όλων των εποχών στην ιστορία του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Το ο΄νομα του είναι συνώνυμο με το σπορ για πάνω απο 70 χρόνια καθώς πέρα από 3 φορές παγκόσμιος πρωταθλητής, ήταν και ο ιδρυτής/οδηγός μιας εκ των κορυφαίων ομάδων της Formula 1, της Brabham.

Όλα ξεκίνησαν όταν ήταν στην παιδική ηλικία. Κατά τη διάρκεια των παιδικών του χρόνων στην Αυστραλία ήρθε σε επαφή με τον κόσμο των αυτοκινήτων καθώς έμαθε να οδηγεί όταν ήταν 12 χρονών παράλληλα με τη βοήθεια που προσέφερε στο μανάβικο του πατέρα του. Από εκείνη τη στιγμή χάραξε την δική του πορεία στην κορυφή του μηχανοκίνητου αθλητισμού και έγινε ένας από τους πιο επιτυχημένους οδηγούς.

Ο ”Βlack Jack” γεννήθηκε στις 2 Απριλίου του 1926 στο Hurtsville μια κοινότητα στην επαρχία του Σίδνεϊ. Η μητέρα του ήταν νοικοκυρά, ενώ ο πατέρας του είχε στην κατοχή του ένα μανάβικο. Στα 12 του χρόνια έμαθε να οδηγεί το οικογενειακό αυτοκίνητο και δούλεψε για λίγο καιρό στην οικογενειακή επιχείρηση ως οδηγός φορτηγού.

Στην ηλικία των 15 ετών πα΄ρατησε το σχολείο και γράφτηκε σε ένα τεχνικό κολλέγιο με την προοπτική να γίνει μεταλλουργός και ξυλουργός. Επιπλέον δούλεψε και ως μηχανικός σε ένα τοπικό συνεργείο ενώ παράλληλα παρακολουθούσε και μαθήματα μηχανολογίας. Ο Brabham στη συνέχεια αποφάσισε να δουλέψει ανεξάρτητα και χρησιμοποίησε το σπίτι του για να επισκευάζει μοτοσυκλε΄τες.

Πριν αγωνιστεί σε παγκόσμιο επίπεδο ο Αυστραλός πείστηκε να συμμετάσχει σε ένα αγώνα με Midget αυτοκίνητα τα οποία΄ ήταν πολύ δημοφιλοί στην Αυστραλία εκείνη την εποχή. Προκειται για αυτοκίνητα μικρά σε μέγεθος και με λίγα κυβικά όπου αγωνίζονταν σε χωμάτινες πίστες οβαλ. Παρ’όλο που αρχικά θεωρούσε τους οδηγούς σε αυτήν την κατηγορία τρελούς αποφάσισε να κατασκευάσει ε΄να αυτοκίνητο Midget και να συμμετάσχει.

Απέκτησε τον σεβασμό όλων καθώς κατέκτησε τη νίκη μόλις στον τρίτο του αγώνα και ενώ στην αρχή το θεωρούσε τρελό άλλαξε γνώμη λέγοντας ότι ένας εκπληκτικός τρόπος οδη΄γησης που επιβάλλεται να έχεις ακρίβεια και γρήγορα αντανακλαστικά για να κερδίσεις.

Μετά την επιτυχία του στους αγώνες Midget αποφάσισε να συμμετάσχει το 1953 σε κανονικούς αγώνες στο δρόμο Ήρθε σε επαφή με την αυτοκινητοβιομηχανία της Cooper με βάση τη Βρετανία και αγόρασε μερικά αυτοκίνητα. Ο Βrabham αγωνίστηκε σε πολλούς αγώνες σε όλη την Αυστραλία και έφτασε να αγωνιστεί ακόμα και στη Νέα Ζηλανδία κατακτώντας έναν μεγάλο αριθμό νικών από το 1953 έως το 1955. Στους αγώνες στις πίστες απέκτησε και το προσωνύμιο ”Black Jack” όπου ορισμέ΄νοι το αποδίδουν στο μαύρο του μαλλί, ενώ άλλοι στην σκληρότητα και την έλλειψη συμπόνοιας που έδειχνε μέσα στην πίστα.

Η επιτυχία του αυτή άνοιξε τον δρόμο να αγωνιστεί σε μερικούς Ευρωπαικούς αγώνες. Σε αυτό βοήθησε ο Dean Delamont πρόεδρος του Royal Automotive Club στην Μεγάλη Βρετανία. Αμέσως μετά ήρθε και πάλι σε επαφή με την Cooper όπου αγόρασε για μια ακόμη φορά αυτοκίνητο για να συμμετάσχει σε αγώνες. Όταν μια μέρα επισκε΄φθηκε το εργοστάσιο για να αγοράσει ορισμένα κομμάτια για το αυτοκίνητο συνάντησε τους ιδρυτές της Cooper, Charlie και John Cooper.

Από εκείνη τη στιγμη ΄οι τρεις άνδρες συνεργάστηκαν και ο Brabham άρχισε να κατασκευάζει έναν κινητήρα Bobtail ο οποίος επρόκκειτο να χρησιμοποιηθεί στην Formula 1. To 1955 έκανε το ντεμπούτο του στη Formula 1 σε ηλικία 29 ετών. Ο κινητήρας Cooper Bobtail ήταν 2λιτρος αλλά ήταν ένα λίτρο κάτω από οτι όριζαν οι κανονισμοί. Ως αποτέλεσμα΄ ήταν πολύ αργός και αναγκάστηκε νωρίς να εγκαταλείψει. Η δεύτερη του προσπάθεια με μονοθέσιο Formula1 ήταν ένας φιλικός αγώνας με αντίπαλο τον Stirling Moss στην πίστα του Snetterton. Όπως ήταν φυσικό ο Moss κέρδισε καθ’ότι ΄ηταν καλύτερος οδηγός σε ένα καλύτερο μονοθέσιο αλλά ο Brabham απέδειξε ότι μπορεί να αγωνιστεί σε υψηλό επίπεδο.

Το 1956 ο Jack Brabham συμμετείχε για δεύτερη φορά στο πρωτάθλημα, αυτή τη φορά με μία μεταχειρισμένη Maserati 250F. Έπαθε βλα΄βη όμως στην αρ΄χη του αγώνα και αναγκάστηκε να π΄ληρώσει πολλά χρήματα για την επιδιόρθωση. Ευτυχώς πλήρωσε με τα χρήματα που είχε λάβει απο΄ τους αγώνες με την Cooper στα πρωταθλήματα Sports Car και Formula 2. To 1957 στα μισά του αγώνα στους δρόμους του πριγκηπάτου κατέρρευσε η αντλία καυσίμου. Έξαλλος ο Αυστραλός πίεσε σαν μανιακός και κατάφερε να τερματίσει 6ος.

Mετά από ένα μέτριο 1958 κατέκτησε το πρωτάθλημα το 1959 με την Cooper T51 με κινητήρα Climax.Κατέκτησε δύο νίκες αλλά ήταν αρκετά τυχερός καθώς ο Jean Behra με Ferrari και ο Stirling Moss με Cooper έχασαν αρκετου΄ς βαθμούς λόγω αξιοπιστίας. Ο Βrabham όμως ήταν σίγουρος πως το μονοθέσιο είχε πολλές ακόμα δυνατότητες και έτσι το 1960 συνεργ΄αστηκε με τον φίλο του, Ron Tauranac ώστε να φέρουν ορισμ΄ενες αναβαθμίσεις στο μονοθέσιο. Η Cooper Τ53 ήταν απλά φανταστική με τον Αυστραλό να κατακτάει 5 συνεχόμενες νίκες και σε συνδυασμό με τον τραυματισμό του Moss απέκτησε ένα τεράστιο πλεονέκτημα για την κατάκτηση του τίτλου. Κατέκτησε τελικά άνετα τον δέυτερο τίτλο του, αλλά το 1961 τα πράγματα θα άλλαζαν. Οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες που ακουγανε στο όνομα Porsche, Ferrari και Lotus εξέλιξαν τα μονοθέσια τους και ο Brabham με την Cooper T55 τερμάτισε μόλις 11ος κατακτώντας 4 βαθμούς.

Παράλληλα το 1961 ο ”Black Jack” συμμετείχε στο Indy 500 αγωνιζόμενος με μια πειραγμένη Cooper που απέδιδε 268 ίππους α΄πό τον 2,7 λίτρων κινητήρα της Climax. Παρ’όλο που οι αντίπαλοι του είχαν κινητήρα Offenhauser των 4,4 λίτρων που απέδιδε 430 ίππους ο Brabham είχε καλύτερη πρόσφυση στις στροφές. Στις κατατακτήριες τερμάτισε 7ος. Στον αγώνα τα μονοθέσια με κινητήρα Offenhauser όπως ήταν φυσικό ήταν πιο γρήγορα στις ευθείες αλλά ο Brabham πιο γρήγορος στο βόρειο και νότιο κομμάτι της πίστας. Παρ’όλο που τερμάτισε 17ος θεώρησε την συμμετοχή του με τον κινητήρα στο πίσω μέρος επαναστατική για τα Indy. Μέσα σε 5 χρόνια όλες οι ομάδες που συμμετείχαν στην Ινδιανάπολη χρησιμοποιούσαν τέτοιου είδους κινητήρα.

Το 1962 μαζί με τον φίλο του, Tauranac ίδρυσαν την Motor Racing Department όπου θα κατασκεύαζε τα μονοθέσια της Brabham Racing Organization. Όμως οι κανόνες στην Formula 1 για το 1962 άλλαξαν καθώς όλοι οι κινητήρες αντικατάστηθαν με 1,5 λίτρων. Οι νέοι κινητήρες Climax ήταν αναξιόπιστοι και από το 1962 έως το 1965 η Brabham είχε μέτρια αποτελέσματα κατακτώντας μόλις 4 βάθρα. Επιπλέον το 1965 ο Dan Gurney πήρε τη θέση του πρώτου οδηγού από τον Αυστραλό αλλά στις αρχε΄ς το 1966 αποχώρησε για να ιδρύσει και αυτός τη δική του ομάδα. Ο Brabham δεν τα παράτησε όμως και συνέχισε την προσπάθεια.

Το 1966 αλλάξαν εκ νέου οι κανόνες με την εισαγωγή των 3.0 λίτρων κινητήρων και οι ομάδες ανέπτυξαν το πιο δυνατό κινητήρα που είχε κατασκευαστεί ποτε΄ με 12 κιλύνδρους. Όμως ήταν κοστοβόρος, βαρύς και αναξιόπιστος. Ο Brabham ακολούθησε τελέιως διαφορετική τακτική. Ζήτησε από την Αυστραλιανή εταιρία Repco να κατασκευάσει έναν καινούργιο 3λιτρο 8κίλυνδρο κινητήρα για το μονοθέσιο του 1966. Επειδή η εταιρία δεν είχε καμία εμπειρία στην κατασκευή τέτοιου κινητήρα ο Brabham τους έστειλε κινητήρες από μερικά Oldmobile 215 ως παράδειγμα.

Το 1966 διέλυσε το συναγωνισμό κατακτώντας 4 συνεχόμενες νίκες σε Γαλλία, Μεγάλη Βρετανία, Ολλανδία και Γερμανία κατακτώντας το τρίτο τίτλο του με 42 βαθμούς. Έγινε μάλιστα ο πρώτος οδηγός που κατακτάει το πρωτάθλημα με τη δική του ομάδα. Το 1967 ήταν μια ακόμη επίσης εξαιρετική χρονιά αλλά τερμάτισε δέυτερος πίσω από τον πρωταθλητή εκέινεη της χρονιάς, τον Νεο Ζηλανδό Denny Hulme.

Δυστυχ΄ως το 1968 θα εξελιχθεί πολύ άσχημα για τον Brabham και την ομάδα του καθώς εγκατέλιψε στους πρώτους 7 αγώνες κατακτώντας 2 βαθμούς στο Γερμανικό Grand Prix πριν εγκαταλείψει και στους εναπομέινατες 4. Το 1969 και το 1970 δεν εξελίχθηκαν επίσης καλά για την ομάδα με τον Βrabham να κατακτάει την τελευταία του νίκη στο Grand Prix της Νότιας Αφρικής. Στο τέλος του 1970 αποσύρθηκε από την ενεργό δράση ενώ πούλησε και όλες τις μετοχές της ομάδας του στον φίλο του, Ron Tauranac. Η ομάδα πέρασε στα χέρια του Bernie Ecclestone και κατέκτησε δύο τίτλους ακόμα με τον Νelson Piquet (1981, 1983) αλλά δυστυχώς διαλύθηκε το 1992.

Mετά την απόχώρηση του μετακόμισε μαζί με τα παιδία και τη γυναίκα του σε μια μικρή φάρμα ανάμεσα στο Σίδνεϊ και την Μελβούρνη. Ο Αυστραλός δεν ήθελε να φύγει από την Ευρώπη αλλά έβαλε την οικογένεια του πάνω από ολα. Η γυναίκα του επίσης ήλπιζε πως τα παιδιά τους δεν θα ασχοληθούν με τον μηχανοκίνητο αθλητισμό όπως ο πατέρας τους. Τελικά όμως αυτό δε συνέβη καθώς όλα ασχολήθηκαν με τον μηχανοκίνητο αθλητισμό ενώ ο μόνος που αγωνίστηκε στην Formula 1 ήταν ο David Brabham.

Καθώς μεγάλωνε ο Brabham αντιμετώπιζε σοβαρά προβληματα υγείας. Στα τέλη της δεκαετίας του 2000 έπαθε κώφωση λόγω της συμμετοχής του στους αγώνες χωρίς την χρήση ωτοασπίδας και επιπλέον έχασε ένα μέρος της όρασης του. Επιπλέον είχε πρόβλημα με τα νεφρά του όπου από το 2009 και μετά έκανε διάλυση 3 φορε΄ς την εβδομάδα. Δυστυχώς στις 19 Μαιου του 2014 απεβίωσε σε ηλικία 88 ετών στο σπίτι του στην Χρυσή Ακτή στην Αυστραλία.

Η κληρονομιά του Jack Brabham θα μείνει στο πέρασμα των χρόνων και ότι έχει επιτύχει θα μείνει για πάντα στις μνήμες όλων όσων ασχολούνται με τον μηχανοκίνητο αθλητισμό.

Διαβάστε όλα τα νέα της Formula 1 εδώ, ενώ πλέον μπορείτε να μας βρείτε στο InstagramYouTubeTik TokDiscord και Twitter.

F1RACINGNEWS