WRC

Η ιστορία των υπερειδικών διαδρομών του ράλλυ Acropolis

Το ράλλυ Acropolis ξεκινά την Πέμπτη 7 Σεπτεμβρίου με την υπερειδική διαδρομή στην Πλατεία Νερού και το f1racingnews.gr σας παρουσιάζει όλες τις υπερειδικές που διεξήχθησαν στην χώρα μας.

Έχουμε μπει για τα καλά στην τελική ευθεία για την διεξαγωγή του επετειακού ΕΚΟ Ράλλυ Acropolis. Ομάδες και οδηγοί από όλο τον κόσμο, θα έρθουν για τέσσερις ημέρες στην χώρα μας προκειμένου να τρέξουν στον πιο δύσκολο αγώνα του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλλυ. Από τις 7 μέχρι και τις 10 Σεπτεμβρίου, πρωτεύουσα του motorsport θα είναι η Λαμία και οι εικόνες από τον εθνικό μας αγώνα, θα φτάσουν στους δέκτες περισσότερων από 150 χωρών.

Το εναρκτήριο λάκτισμα του δέκατου αγώνα του WRC, θα δοθεί στην Πλατεία Νερού, σε μια υπερειδική διαδρομή, μήκους 1,48 χιλιομέτρων, η οποία θα περνάει δίπλα από τις παλιές ολυμπιακές εγκαταστάσεις. Συνολικά, έξι τοποθεσίες φιλοξένησαν σούπερ ειδικές διαδρομές, τις οποίες θα τις θυμηθούμε μια προς μια στο πρώτο από τα συνολικά επτά αφιερώματα, που θα ακολουθήσουν.

Ανάβυσσος (1987-1992,1999)

Η εποχή των σούπερ ειδικών διαδρομών ξεκίνησε από όταν τα περισσότερα ράλλυ στο WRC αποτελούσαν δοκιμασία μηχανών και ανθρώπων και το ράλλυ Acropolis δεν θα μπορούσε να λείψει σε καμία των περιπτώσεων.

Το 1987, ήταν η πρώτη φορά που τα αυτοκίνητα προδιαγραφών Group A , πέρασαν από την υπερειδική διαδρομή της (πολύπαθης από τις πρόσφατες πυρκαγιές) Αναβύσσου, στο νότιο κομμάτι της Αττικής. Βρισκόταν στο πρόγραμμα μέχρι το 1992. Επτά χρόνια αργότερα, το 1999 διεξήχθη με την μορφή που ξέρουμε σήμερα (εκκίνηση ανά ζευγάρια αυτοκινήτων), και μεταδόθηκε ζωντανά από την ΕΤ1.

Αναλυτικά οι νικητές

1987 – Markku Alen/Ilkka Kivimaki (Lancia Delta HF 4WD) (3:40)

1988 – Markku Alen/Ilkka Kivimaki (Lancia Delta Intergrale) (3:18)

1989 – Miki Biasion/Tiziano Siviero (Lancia Delta Intergrale) (3:11)

1990 – Markku Alen/Ilkka Kivimaki (Subaru Legacy RS) (3:33)

1991 – Carlos Sainz/Luis Moya (Toyota Celica GT-4) (3:44)

1992 – Didier Auriol/Bernard Occeli (Lancia Delta HF Intergrale) (3:41)

1999 – Marcus Gronholm/Timo Rautiainen (Peugeot 206 WRC) (2:15.6)

Οι Έλληνες νικητές

1987 – Γιάννης “Τζίγγερ” Βαρδινογιάννης/Κώστας Στεφανής (Lancia Delta HF 4WD) (3:47)

1988 – Γιάννης “Τζίγγερ” Βαρδινογιάννης/Κώστας Στεφανής (Lancia Delta Intergrale) (3:23)

1989 – Γιάννης “Τζίγγερ” Βαρδινογιάννης/Κώστας Στεφανής (Lancia Delta HF 4WD) (3:23)

1990 – Γιάννης “Τζίγγερ” Βαρδινογιάννης/Κώστας Στεφανής (Lancia Delta Integrale 16V) (3:39)

1991 – Γιάννης “Τζίγγερ” Βαρδινογιάννης/Κώστας Στεφανής (Lancia Delta Integrale 16V) (3:50)

1992 – Γιάννης “Τζίγγερ” Βαρδινογιάννης/Κώστας Στεφανής (Toyota Celica GT-4) (3:59)

1999 – Λεωνίδας Κύρκος/Γιάννης Σταυρόπουλος (Ford Escort WRC) (2:19.4)

Λιλαία-Παρνασσός (2003,2004)

Μετά την Ανάβυσσο, το ράλλυ Acropolis διατήρησε την κλασσική του μορφή (εκκίνηση στον ιερό βράχο της Ακρόπολης, και συνέχεια στα βουνά), το διάστημα 2000-2002, μέχρι που το 2003, οι διοργανωτές έβγαλαν και πάλι από το συρτάρι την ιδέα της διεξαγωγής μιας σόυπερ ειδικής διαδρομής.

Αυτή τη φορά, ήταν η σειρά της Λιλαίας, η οποία απέχει περίπου 45 λεπτά από την βάση του φετινού Acropolis, την Πανελλήνια Έκθεση Λαμίας. Ήταν εξ’ολοκλήρου χωμάτινη με το θέαμα να είναι μοναδικό από την σκόνη που σήκωναν τα αυτοκίνητα. Το 2003, ήταν προγραμματισμένη να διεξαχθεί δύο φορές, με την μία ωστόσο να ακυρώνεται καθώς συγκεντρώθηκαν υπεράριθμοι θεατές.

Η συγκεκριμένη υπερειδική διαδρομή, μεταφέρθηκε στο γνωστό video-game WRC 4 για το PS2, με αλλαγμένη φυσικά την ονομασία της για λόγους πνευματικών δικαιωμάτων.

Αναλυτικά οι νικητές

2003 – Carlos Sainz/Marc Marti (Citroen Xsara WRC) (1:57.6)

2004 – 1o πέρασμα, Marcus Gronholm/Timo Rautiainen (Peugeot 307 WRC) (1:53.1), 2ο πέρασμα, Francois Duval/Stephane Prevot (Ford Focus RS WRC) (1:54.9), 3ο πέρασμα, Petter Solberg/Phil Mills (Subaru Impreza S10 WRC) (1:53.6)

Οι Έλληνες νικητές

2003 – Γιάννης Παπαδημητρίου/Allan Harryman (Ford Focus RS WRC ‘01) (2:00.7)

2004 – 1o πέρασμα, Γιάννης Παπαδημητρίου/Allan Harryman (Ford Focus RS WRC ‘03) (1:58.1), 2ο πέρασμα Άρης Βωβός/Λώρης “Ελ-Εμ” Μελετόπουλος (Ford Focus RS WRC ‘03) (2:01.2), 3ο πέρασμα Άρης Βωβός/Λώρης “Ελ-Εμ” Μελετόπουλος (Ford Focus RS WRC ‘03) (1:58.0)

ΟΑΚΑ (2005,2006,2022)

Την τριετία 2004-2006, η Ελλάδα διένυε τον “χρυσό αιώνα” της σε όλα τα επίπεδα. Διεξαγωγή των Ολυμπιακών Αγώνων, κατάτκηση του Euro, χρυσό μετάλλιο στο Eurobasket, νίκη επί των ΗΠΑ στο Μουντομπάσκετ κλπ.

Στην φαρέτρα του WRC μπήκε και το ανακαινισμένο Ολυμπιακό Στάδιο, στο οποίο διεξήχθησαν οι υπερειδικές του ραλλυ Αcropolis το 2005, το 2006 και το 2022. Με εξαίρεση το 2006, το στάδιο ήταν γεμάτο και οι οδηγοί έζησαν μια πρωτόγνωρη εμπειρία. Συγκριτικά με την Λιλαία και την Ανάβυσσο, η ειδική ήταν ασφάλτινη, αλλά τα αυτοκίνητα έτρεχαν με χωμάτινο setup, κάνοντας το έργο των οδηγών πιο δύσκολο.

Άξιο αναφοράς, είναι το ατύχημα του Andreas Mikkelsen το 2022. Ο Νορβηγός, χτύπησε με το μπροστινό μέρος του Skoda Fabia RS Rally2, με συνέπεια να εγκαταλείψει τον αγώνα και να αφήσει τον αντίπαλο του Yohan Rossel μόνο του.

Αναλυτικά οι νικητές

2005 – Sebastien Loeb/Daniel Elena (Citroen Xsara WRC) (2:15.4)

2006 – 1ο πέρασμα, Sebastien Loeb/Daniel Elena (Citroen Xsara WRC) (2:21.4), 2ο πέρασμα, Marcus Gronholm/Timo Rautiainen (Ford Focus RS WRC ‘06) (2:21.7)

2022 – Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1) (1:58.4)

Οι Έλληνες νικητές

2005 – Λεωνίδας Κύρκος/Γιώργος Πολυζώης (Mitsubishi Lancer Evo VIII) (2:23.0)

2006 – 1ο πέρασμα, Άρης Βωβός/Λώρης “Ελ-Εμ” Μελετόπουλος (Subaru Impreza S11 ‘05) (2:32.0), 2ο πέρασμα, Πάνος Ζήσης/Βασίλης “Βας” Ζήσης (Mitsubishi Lancer Evo VIII) (2:38.0)

2022 – Λάμπρος Αθανασούλας/Νίκος Ζακχαίος (Hyundai i20 N Rally2) (2:02.4)

Ιππόδρομος Μαρκόπουλου (2007,2018)

Η επιτυχή διεξαγωγή στο ΟΑΚΑ, οδήγησε την ΕΛΠΑ στο να διοργανώσει σούπερ ειδική διαδρομή και το 2007 και πάλι σε Αττικό έδαφος, στον Ιππόδρομο Αθηνών στο Μαρκόπουλο της Αττικής.

Τα περάσματα από αυτήν ήταν τρία, ένα για κάθε ημέρα και έγιναν σε χωμάτινη επιφάνεια. Το μήκος της ήταν 3,2 χιλιόμετρα, ενώ στο πρόγραμμα εκείνης της χρονιάς έγινε μια ακόμη ειδική δίπλα ακριβώς από τις εγκαταστάσεις του ιπποδρόμου.

Νικητές στο πρώτο πέρασμα ήταν οι Mikko Hirvonen/Jarmo Lehtinen με Ford Focus RS WRC (2:50.8), στο δεύτερο οι Sebastien Loeb/Daniel Elena (Citroen C4 WRC) (2:52.8) και στο τρίτο οι Dani Sordo/Marc Marti (Citroen C4 WRC) (2:55.4).

Όσον αφορά τα ελληνικά πληρώματα, και τα τρία σκέλη της υπερειδικής στο Μαρκόπουλο ήταν υπόθεση των Άρη Βωβού/Λώρη “Ελ-Εμ” Μελετόπουλου, με επιδόσεις 3:02.4, 3:01.1 και 3:01.6 αντίστοιχα.

Τατόι (2008)

Η παγκόσμια οικονομική κρίση που είχε ξεσπάσει λίγους μήνες νωρίτερα είχε ήδη κάνει την εμφάνιση της, ωστόσο στην Ελλάδα ήταν ακόμα η περίοδος της ευημερίας. Το 2008, ήταν η τελευταία χρονιά που έγινε σούπερ ειδική διαδρομή, σε μια περιοχή που έγραψε την δική της ιστορία στον ελληνικό μηχανοκίνητο αθλητισμό στο Τατόι.

Αυτή η ειδική έγινε δύο φορές, με το συνολικό της μήκος να ανέρχεται στα 4.60 χιλιόμετρα. Οι Urmo Aava/Kuldar Sikk (Citroen C4 WRC) έκοψαν πρώτοι το νήμα του τερματισμού στο πρώτο πέρασμα (3:31.3) και οι Dani Sordo/Marc Marti στο δεύτερο, επίσης με Citroen C4 WRC, με επίδοση στα 3:33.0

Στα των Ελληνικών πληρωμάτων νικητές ήταν οι Άρης Βωβός/Λώρης “Ελ-Εμ” Μελετόπουλος (3:36.9) και οι Γρηγόρης Νιώρας/Τάσος Γουσσέτης (3:51.4).

Πλατεία Συντάγματος (2021)

Μέσα σε διάστημα 13 ετών άλλαξαν κυριολεκτικά τα πάντα. Η οικονομική κρίση διείσδυσε σε κάθε ελληνικό σπίτι, εκατομμύρια άνθρωποι έμειναν άνεργοι και οι ζωές όλων άλλαξαν ριζικά. Αυτό δεν άφησε ανεπηρέαστο το ράλλυ Acropolis, το οποίο αποβλήθηκε από το WRC το 2014 λόγω οικονομικών προβλημάτων.

Το 2021, η Χιλή ακύρωσε τον αγώνα της λόγω των περιορισμών που ίσχυαν στην χώρα για τον κορονοϊό, και πρώτη επιλαχούσα ήταν η χώρα μας. Αυτή τη φορά η σούπερ ειδική έγινε μέσα στους δρόμους του κέντρου της Αθήνας, και συγκεκριμένα της Πλατείας Συντάγματος.

Για την ιστορία, νικητής αυτής της ειδικής ήταν οι Sebastien Ogier/Julien Ingrassia, με Toyota Yaris WRC (51,5 δευτερόλεπτα), και πρώτο ελληνικό πλήρωμα ήταν οι Λάμπρος Αθανασούλας/Νίκος Ζακχαίος με Hyundai i20 N Rally2 με χρόν 58.9 δευτερόλεπτα.

Απέχουμε κάτι λιγότερο από μια εβδομάδα από την υπερειδική στην Πλατεία Νερού, και ευχή είναι η άρτια διεξαγωγή του ράλλυ Acropolis σε τέτοιο βαθμό, ούτως ώστε να διατηρηθεί στο πρόγραμμα του WRC και μετά το 2025, όταν και θα λήξει το συμβόλαιο με τον Promoter.

Διαβάστε όλα τα νέα της Formula 1 εδώ, ενώ πλέον μπορείτε να μας βρείτε στο InstagramYoutube και Twitter.

Χρήστος Κονδύλης

Λάτρης του ποδοσφαίρου και του βόλεϊ με ιδιαίτερη αδυναμία στο WRC. Η αγάπη μου για το σπορ με έφερε άλλωστε στο f1racingnews.gr. Από την στήλη αυτή θα ενημερώνεστε για οτιδήποτε συμβαίνει στο WRC και όχι μόνο!