ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑΓΙΩΡΓΟΣ ΤΣΙΑΚΑΛΟΣ

FIA: Αντανακλαστικά χρώματος πράσινου


Ενώ σχεδόν το σύνολο των εγχώριων και διεθνών αθλητικών διοργανώσεων ανά τον κόσμο έχει «τραβήξει χειρόφρενο» ή ακυρωθεί τελείως, η Formula 1 και η FIA τηρούν σιγή ιχθύος για το τι μέλλει γενέσθαι, ακόμα και με μια ομάδα μείον…

Ας τα πάρουμε από την αρχή: πριν καν υπάρξουν σκέψεις για την ματαίωση του αγώνα από την FIA, υπήρχε μείζον θέμα με τις δυο ιταλικές ομάδες (Ferrari-Alpha Tauri) οι οποίες δεν θα είχαν την δυνατότητα να επιστρέψουν στις βάσεις τους μετά το πέρας του τριημέρου, οδηγώντας τους σε (τουλάχιστον) πρωτόγνωρες λύσεις, όπως την παραμονή στην Βαρκελώνη ή σε άλλο ουδέτερο έδαφος, ή ακόμα και την απευθείας μετάβαση στο Μπαχρέιν – σε κάθε περίπτωση, μια άσχημη κατάσταση η οποία πολύ πιθανό να τις έφερνε σε μειονεκτική θέση συγκριτικά με το υπόλοιπο grid.

Πέρα από αυτό όμως, η κατάσταση με τον COVID-19 (το οποίο είναι και πολύ καλό όνομα industrial συγκροτήματος) έχει γίνει πολύ άσχημη πλέον στο μεγαλύτερο μέρος του πλανήτη, και η F1 δεν θα μπορούσε να  αποτελέσει εξαίρεση: 9 άτομα εξετάστηκαν, και από αυτά μόλις ένας βρέθηκε θετικός – αλλά ήταν αρκετό. Η μοναδική πλευρά η οποία έδειξε σωστά αντανακλαστικά εδώ ήταν η McLaren (στο προσωπικό της οποίας ανήκει ο παθών) η οποία ακαριαία ενημέρωσε – κατά τα φαινόμενα με δικιά της πρόθεση – τους αρμόδιους πως φεύγει τελείως από την Μελβούρνη για προληπτικούς λόγους.

(Δεν πρόκειται να κάνουμε το άρθρο ιατρικό ανακοινωθέν, αλλά απλά να πούμε ότι η γενική εκτίμηση για τον κορονοϊό επικεντρώνεται στην μεταδοτικότητα του και όχι τόσο στην θνησιμότητα του – γεγονός που κάνει ακόμα πιο σοφή την απόφαση της McLaren.)

Από την άλλη όμως, το παραπάνω θέτει προ τετελεσμένου και όλο το υπόλοιπο paddock: οι μηχανικοί των ομάδων περιφέρονται ελεύθερα εκεί και έρχονται συχνά σε επαφή με άλλους μηχανικούς/προσωπικό κατά την διάρκεια της ημέρας, οπότε είναι αρκετά πιθανό το ενδεχόμενο να υπάρχουν και άλλα κρούσματα – και όλοι ξέρουμε που θα καταλήξει αυτό…

…νομοτελειακά, σε ακόμα περισσότερα κρούσματα σε βάθος χρόνου, τα οποία θα αφορούν τους εμπλεκόμενους με την F1, τους κοντινούς τους ανθρώπους, και κυρίως, τους εκατοντάδες χιλιάδες θεατές που έχουν αγοράσει εισιτήριο.

melbourne gp fia

Ας κάνουμε μια υπόθεση εργασίας: έστω πως ο αγώνας προχωράει κανονικά και τουλάχιστον ένας θεατής ο οποίος τσεκάρει ένα ή περισσότερα από τα κουτάκια τα οποία τον κάνουν ευάλωτο στον ιό (μεταξύ άλλων η ηλικία και το βεβαρημένο ιατρικό ιστορικό) κολλάει μέσα στο Albert Park, και μέσα στις γεπόμενες μέρες βρίσκεται σε κρίσιμη κατάσταση. Δεν είναι πολύ δύσκολο να βρούμε σε ποιον θα πέσει το ηθικό αλλά και το νομικό βάρος σε αυτή την περίπτωση, έτσι δεν είναι;

Αλλά ακόμα και αν γίνει ο αγώνας χωρίς θεατές (ένα μέτρο που εφαρμόστηκε ευρέως σε άλλες περιπτώσεις), πάνω από 1000 άτομα θα βρίσκονται στα πέριξ της πίστας το διήμερο εκείνο – και αυτά θα έχουν επίσης μεγάλο κίνδυνο να προσβληθούν από τον ιό, με τους ίδιους κινδύνους που αναφέραμε πιο πάνω – και φυσικά τις ίδιες επιπτώσεις.

Αυτή είναι η μια πλευρά του φεγγαριού. Η άλλη; Μα φυσικά το κόστος: σε χρήμα, σε προβολή, σε όλα. Η ματαίωση του αγώνα θα κοστίσει σίγουρα οκταψήφιο ποσό στην ομοσπονδία μόνο και μόνο για την αποζημίωση των θεατών, και από εκεί και πέρα ο λογαριασμός δεν σταματάει να ανεβαίνει. Είναι πολύ πιθανό κάποιοι εκ των χορηγών να ζητήσουν πίσω τα λεφτά τους (είτε μιλάμε για την πίστα είτε για τις ομάδες, στις οποίες η πληρωμή γίνεται σε race-by-race basis) ενώ σύμφωνα με το καταστατικό του σπορ, «σε περίπτωση μιας κατάστασης force majeure (λόγοι ανωτέρας βίας) η οποία θα οδηγήσει στην ματαίωση του event πριν τους ελέγχους της FIA (σ.σ. Παρασκευή πρωί τοπική ώρα), ο διοργανωτής του GP δεν είναι υποχρεωμένος να πληρώσει το αντίτιμο αυτού στην FIA», άρα όπως καταλαβαίνουμε η κάνουλα θα στενέψει ακόμα περισσότερο για την ομοσπονδία.

Συνεπώς, αυτός μπορεί να είναι ο λόγος για τον οποίο η FIA έχει δείξει τρομερά αργά (κάποιος κυνικός θα έλεγε μηδαμινά) αντανακλαστικά στην αντιμετώπιση του θέματος. Case in point: σήμερα στις 5:30 περίπου ώρα Ελλάδας, τα δυο κορυφαία ειδησεογραφικά κανάλια της Βρετανίας (BBC και Sky Sports) έβγαλαν με διαφορά λεπτών αντικρουόμενα ρεπορτάζ τα οποία δήλωναν πως ο αγώνας ματαιώνεται/θα γίνει αντίστοιχα. Την ίδια στιγμή, η FIA…δεν έκανε τίποτα, παρά το ρητό το οποίο λέει «σε στιγμές κρίσης, η σιωπή δεν είναι χρυσός». Μάλιστα (σύμφωνα με το BBC) αρχικά οι ομάδες συμφώνησαν να γίνει τουλάχιστον η Παρασκευή κανονικά και μετά…βλέπουμε (!), αλλά η GPDA (ένωση των οδηγών) ξεκαθάρισε μέσω του Sebastian Vettel ότι «θα πατήσουμε πόδι άμα χρειαστεί και δεν θα τρέξουμε», μια «thinly veiled» απειλή όπως ίσως θα έλεγε ο Chase Carey.

Και ο κύριος Carey, μαζί με τον Jean Todt, αποτελούν τους κύριους υπεύθυνους αυτού του φιάσκου. Η σύγκριση είναι αναπόφευκτη με άλλους οργανισμούς, όπως η FIFA ή το ΝΒΑ (το οποίο με το που έμαθε πως ο Rudy Gobert των Utah Jazz βρέθηκε θετικός στον κορονοϊό, διέκοψε τον αγώνα της ομάδας του με τους Thunder στιγμές πριν το τζάμπολ και ταυτόχρονα ανέστειλε όλους τους μελλοντικούς αγώνες) και βγάζει χαμένη την FIA και την Liberty.

Υπό κανονικές συνθήκες, οι ιθύνοντες του σπορ θα έπρεπε να σκεφτούν όλους τους εμπλεκόμενους, από τις ομάδες μέχρι τους θεατές, και να ακυρώσουν το GP από την αρχή της εβδομάδας, πριν οι ομάδες (πλην Ferrari η οποία είχε έρθει από την προηγούμενη εβδομάδα) μεταφέρουν εξοπλισμό και προσωπικό στην Ωκεανία. Αλλά οι κανονικές συνθήκες απαιτούν και λογικά σκεπτόμενους οργανισμούς, και όπως είδαμε και πριν από λίγο καιρό, η FIA μάλλον δεν είναι τέτοιος…

Τι έπεται μετά; Κανείς δεν ξέρει: πέρα από τον πρώτο αγώνα της χρονιάς, το Μπαχρέιν επίσης φαίνεται πολύ δύσκολο να πραγματοποιηθεί, για το Βιετνάμ απομένουν μόνο οι ανακοινώσεις – οι οποίες υπάρχουν ήδη στην Κίνα. Άρα το απολύτως καλύτερο (για την F1), θα είναι η πρεμιέρα στις 3 Μαΐου – αλλά είναι αδύνατο να προβλεφθεί κάτι, είτε μιλάμε για την εξάπλωση του ιού, είτε για την εμπιστοσύνη που εύλογα (δεν) υπάρχει προς την διοργανώτρια αρχή.

Τέλος, την ώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές το ρολόι δείχνει 8:45, και παρά τις παραπάνω από 3 ώρες που έχουν περάσει από τα αρχικά ρεπορτάζ που αναφερόντουσαν στο θέμα, ακόμα η FIA τηρεί σιγή ασυρμάτου. Και το χειρότερο; Σε λιγότερο από τέσσερις ώρες, ανοίγουν οι πόρτες για το κοινό – και ποιος μπορεί να εγγυηθεί πως μέχρι τότε θα υπάρχει ενημέρωση για το θέμα;

Το κοντινότερο σε ενημέρωση που έχουμε (από ανεξάρτητο ρεπορτάζ και επουδενί από επίσημα χείλη) είναι πως μια «ομάδα κρίσης» θα συνεδριάσει στις 8 τοπική ώρα Μελβούρνης για το ζήτημα, δηλαδή τρία τέταρτα πριν από το άνοιγμα των θυρών και μόλις 4 ώρες πριν ανάψει το πράσινο φως στο pitlane για το FP1 – η όλη κατάσταση είναι τόσο σουρεαλιστική που φέρνει περισσότερο σε σκετσάκι των Monty Python παρά σε σοβαρή οργάνωση.

Δυστυχώς, αποτελεί μια ακόμα αποτυχία της FIA, σε σημείο που πολλοί το παρουσιάζουν ως «η Indianapolis 2005 της γενιάς μας» – μια αποτυχία η οποία γίνεται ακόμα μεγαλύτερη από την σύγκριση με άλλους οργανισμούς/ομοσπονδίες. Κανένας δεν το είπε καλύτερα από τον εξάκις πρωταθλητή, ο οποίος (με το θάρρος που έχει ως το αδιαμφισβήτητο πρόσωπο της F1) δεν μάσησε τα λόγια του: «Αν με ρωτάτε, είναι σοκαριστικό το γεγονός πως βρισκόμαστε εδώ πέρα αυτή την στιγμή, με όλα όσα γίνονται.

Από ότι φαίνεται, το χρήμα είναι βασιλιάς.»
Για περισσότερα νέα πατήστε εδώ. Ενώ μπορείτε να μας ακολουθήσετε και στο κανάλι μας στο youtube.

Γιώργος Τσιάκαλος

Η πρώτη του ανάμνηση από Formula 1 είναι να ρωτάει το 2003 αποσβολωμένος τον πατέρα του γιατί ο Barrichello δεν πήρε το πρωτάθλημα αν και κέρδισε στον τελευταίο αγώνα - και μετά από κάποιες αναγκαίες εξηγήσεις μετά, άρχισε το κόλλημα... Θα τον βρείτε να ποστάρει μεγάλα και δυσανάγνωστα κείμενα στο f1racingnews.gr και να (προσπαθεί να) ταλαιπωρεί κόσμο στο twitter.