Αναλύοντας τη σημερινή ανακοίνωση της FIA σχετικά με τα οικονομικά στοιχεία της πρώτης σεζόν στην εποχή του budget cap: οι παραβιάσεις, οι ποινές που μπορούν να δοθούν και γιατί κρίνεται η επιτυχία (ή η αποτυχία) του όλου εγχειρήματος…
Πριν από λίγες ώρες, η FIA ανακοίνωσε και επίσημα τα αποτελέσματα της έρευνάς της στα «βιβλία» των 10 ομάδων της Formula 1 όσον αφορά τα έξοδά τους κατά τη σεζόν του 2021. Από αυτές, εννιά βρέθηκαν να λειτουργούν κάτω από το όριο των 145.000.000 δολαρίων (οι Aston Martin και Williams έκαναν διαδικαστικές παραβάσεις) με τη μοναδική ομάδα η οποία το ξεπέρασε να είναι η Red Bull Racing, και αυτή για ένα ποσό το οποίο δεν δημοσιοποιήθηκε αλλά βρίσκεται κάτω από το 5% του cost cap.
Σε ποια κατηγορία εμπίπτει η παραβίαση της RBR – και τι ποινές μπορεί να δεχτεί;
Συνεπώς, μιλάμε για μια κατάσταση η οποία χαρακτηρίζεται στους Οικονομικούς Κανονισμούς της FIA ως μια παραβίαση ελάσσονος σημασίας (minor overspend breach), και οι ποινές που αρμόζουν σε αυτή είναι: (σε παρένθεση ποια χρονική περίοδο αφορούν)
- Δημόσια επίπληξη (άμεσα)
- Αφαίρεση βαθμών από την ομάδα ή/και τους οδηγούς της στα Πρωταθλήματα Κατασκευαστών και Οδηγών αντίστοιχα (αποκλειστικά για τη χρονιά του 2021)
- Αποκλεισμός από ένα ή περισσότερα σκέλη ενός τριημέρου, εξαιρουμένου του αγώνα (φετινή ή/και επόμενες σεζόν)
- Μείωση του χρόνου δοκιμών, συμπεριλαμβανομένου και του testing στη αεροσήραγγα (φετινή ή/και επόμενες σεζόν)
- Μείωση του χρηματικού ορίου (για το 2023)
Πρέπει βέβαια να σημειώσουμε και ένα άλλο ενδεχόμενο: από τη στιγμή που η παραβίαση είναι για ένα ποσό κάτω από το 5% του ορίου, η FIA και η Red Bull μπορούν να έρθουν σε μια συμφωνία (Accepted Breach Agreement), η οποία ουσιαστικά «προστατεύει» την δεύτερη από τις ποινές της αφαίρεσης βαθμών ή/και του αποκλεισμού από κάποια σκέλη ενός τριημέρου – αποκλείοντάς τες – «δίνοντας» ως αντάλλαγμα μια δημόσια παραδοχή λάθους σε συνδυασμό με αυστηρότερους ελέγχους στο άμεσο μέλλον. Παρόλα αυτά, μια τέτοια συμφωνία δεν είναι εμπιστευτική, με όλους τους όρους της να δημοσιοποιούνται.
Ποια θα είναι η ποινή; (και γιατί αυτό είναι σημαντικό)
Το συγκεκριμένο ερώτημα θα απαντηθεί στο μέλλον από την αρμόδια επιτροπή της FIA, η οποία αποφασίζει για το πως ακριβώς θα διαχειριστεί την κάθε περίπτωση. Υπάρχει λόγος άλλωστε που με εξαίρεση το όριο του 5%, δεν αναφέρεται στους κανονισμούς κάποιο ποσό το οποίο θα επιφέρει και την ανάλογη τιμωρία: το ποιες ποινές θα εφαρμοστούν βρίσκεται στην απόλυτη δικαιοδοσία της ομοσπονδίας.
Αυτό που αναφέρεται είναι κάποιοι παράγοντες οι οποίοι μπορούν να λειτουργήσουν είτε θετικά είτε αρνητικά στην εξέταση κάποιας παράβασης, όπως η πλήρης συνεργασία με τις αρχές ή η επαναλαμβανόμενη παραβίαση του ορίου σε συνεχείς σεζόν, μεταξύ άλλων. Η ανακοίνωση της FIA μας δείχνει πως το πρώτο μάλλον θα ληφθεί υπόψη της, καθώς αναφέρει ότι «το σύνολο των ομάδων συνεργάστηκε πλήρως με τις αρχές καθ’ όλη τη διάρκεια της διαδικασίας».
Κάπου εδώ ας θυμηθούμε την δήλωση του Ross Brawn σχετικά με το συγκεκριμένο μέτρο το 2019, στην οποία έλεγε ότι «οι νέοι κανονισμοί «δαγκώνουν»: όποια ομάδα βρεθεί πως παραβίασε με δόλο το χρηματικό όριο, θα χάσει το πρωτάθλημά της. Άρα, υπάρχουν σημαντικές επιπτώσεις άμα οι ομάδες παραβιάσουν τον συγκεκριμένο κανονισμό.»
Το σημαντικό στην όλη υπόθεση βέβαια δεν είναι άλλο από τη ποινή, και όχι τόσο για τη φύση της ή το ύψος της, αλλά για το προηγούμενο που αυτή νομοτελειακά θα ορίσει.
Όπως όλοι γνωρίζουμε, το 2021 ήταν η πρώτη χρονιά λειτουργίας του σπορ με αυτούς τους περιορισμούς. Την ώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές, η FIA δεν έχει δημοσιεύσει το ακριβές ποσό που ξόδεψε η Red Bull πέραν των 150.000.000$ – και είναι μάλλον απίθανο να το κάνει – όποτε σε συνδυασμό με τον διαχωρισμό σε ποινές «ελάσσονος» και «μείζονος» σημασίας, εύλογα μπορεί κάποιος να υποθέσει πως σημασία έχει κυρίως το εάν μια ομάδα βρίσκεται πάνω ή κάτω από το 5%.
Τουτέστιν, το ποια ποινή θα δώσει η αρμόδια επιτροπή ουσιαστικά θα ορίσει και το ύψος όλων των υπόλοιπων ποινών που θα δοθούν σε μελλοντικές παραβιάσεις του ίδιου τύπου, αλλάζοντας και τη συμπεριφορά όλων των ομάδων. Άμα η Red Bull δεχτεί μια τιμωρία (βάλτε όποια νομίζετε) η οποία θα αποτρέψει στο μέλλον τόσο αυτή όσο και τους άλλους συμμετέχοντες να ξεπεράσουν το εκάστοτε όριο, τότε μάλλον το budget cap ήρθε για να μείνει – και θα λειτουργήσει όπως έχει σχεδιαστεί.
Εάν όμως γίνει το αντίθετο, και η ποινή της RBR είναι τέτοια (βάλτε πάλι όποια νομίζετε) που δεν λειτουργήσει αποτρεπτικά για τους υπολοίπους, τότε είναι πολύ πιθανό το όριο να λειτουργήσει όχι όπως έχει σχεδιαστεί από την ομοσπονδία, αλλά με (περίπου) την ίδια αρχή που εφαρμόζεται σε αθλήματα των ΗΠΑ[i]: το να το ξεπεράσεις είναι απαραίτητη προϋπόθεση εάν θέλεις να διεκδικήσεις το πρωτάθλημα.
Και αν θέλουμε να είμαστε ειλικρινείς, με την FIA να βάλλεται από εκατό μεριές το τελευταίο διάστημα – συνήθως δικαίως – η πιθανή αποτυχία μιας από τις θεμελιώδεις αλλαγές των τελευταίων χρόνων μπορεί να προκαλέσει τεράστιους τριγμούς σε όλο το οικοδόμημα της Formula 1…
Όποιος θέλει να διαβάσει τους οικονομικούς κανονισμούς της FIA για το 2022, μπορεί να κάνει κλικ εδώ.
[i] Προφανώς, οι ομοιότητες με την αντίπερα όχθη του Ατλαντικού σταματούν εκεί – πέραν της χρηματικής επιβάρυνσης άλλωστε, το να ξεπεραστεί το cap εκεί δεν επιφέρει κάποια άλλη ποινή.