Με ανακοίνωσή της, η FIA έβαλε τέλος στην αναμονή του φίλαθλου κόσμου της F1, ο οποίος ανυπομονούσε να λάβει απαντήσεις σχετικά με το μείζον ζήτημα που απασχολεί τελευταία, δηλαδή εάν η Red Bull έχει παραβιάσει το budget cap, όπως αυτό είχε οριστεί για το 2021.
H απάντηση που έδωσε η FIA με την ανακοίνωση των ευρημάτων της ήταν ότι η Red Bull βρέθηκε να έχει προβεί σε “διαδικαστικές παραβιάσεις,” όπως η Aston Martin, αλλά και σε ήσσωνος σημασίας παραβιάσεις των οικονομικών κανονισμών, που είναι και αυτό που “ενδιαφέρει” το φίλαθλο κοινό του αθλήματος.
Η όλη ιστορία έχει φέρει στην επιφάνεια μία σωρεία προβληματικών καταστάσεων, οι οποίες σε συνδυασμό με κάποιους ομολογουμένως κακούς χειρισμούς των ιθυνόντων γενούν πολλά ερωτήματα, οι απαντήσεις στα οποία και οι σχετικές αποφάσεις των ιθυνόντων καλούνται να απαντήσουν, δημιουργώντας μάλιστα ένα προηγούμενο το οποίο μπορεί να καθορίσει και το μέλλον.
Οι οικονομικοί κανονισμοί
Σε αυτό το σημείο θα ήθελα να πω ότι, προσωπικά, αρέσκομαι να διαβάζω τους κανονισμούς της Formula 1. Όσον αφορά τους αγωνιστικούς κανονισμούς, τολμώ να πω ότι τους κατανοώ σε αρκετά καλό βαθμό, τέτοιο ώστε να μπορώ να αντιλαμβάνομαι πως θα κριθεί το εκάστοτε περιστατικό ή το τι λογική ακολουθούν γενικά οι αγωνοδίκες. Ωστόσο, όταν επιχείρησα να αναγνώσω τους οικονομικούς κανονισμούς, ώστε να μπορέσω να καταλάβω και σε αυτόν τον τομέα τι ισχύει και τι όχι, τι επιτρέπεται και τι όχι, ομολογώ ότι επιβεβαιώθηκε αυτό που δήλωσε η ίδια η FIA, ότι δηλαδή οι οικονομικοί κανονισμοί είναι “ένα μεγάλο σύνολο άκρως περίπλοκων / πολύπλοκων εννοιών που απαιτούν ιδιαίτερη προσοχή και χρόνο από τις ομάδες ώστε να κατανοηθούν στο έπακρο”.
Η όλη αυτή εισαγωγή έγινε ώστε να καταστεί σαφές ότι, σε αντίθεση με άλλα άρθρα που μπορεί να έχετε δει στην στήλη μου, σε αυτό το άρθρο δεν θα διαβάσετε κάποια παραπομπή σε κανονισμούς, ούτε θα γίνει ενδελεχής ανάλυση αυτών, καθώς όπως προείπα, δεν τους έχω κατανοήσει καθόλου (εδώ θα μου πείτε η FIA είπε ότι και για τις ομάδες είναι δύσκολο….). Αυτό που θα κάνουμε, ωστόσο, είναι να εστιάσουμε στα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί από όταν βγήκε η πρώτη “βρώμα” στον Τύπο σχετικά με τις παραβιάσεις, αλλά και με το βάρος που κουβαλάει η απόφαση των ιθυνόντων αναφορικά με τις ποινές που θα επιβληθούν!
Το απαράδεκτο φαινόμενο των διαρροών
Πριν καν ανακοινώσει η FIA τα ευρήματά της, σε όλον τον Τύπο κυκλοφορούσαν δημοσιεύματα ότι οι ομάδες των Red Bull και Aston Martin έχουν παραβιάσει το budget cap, μιλώντας μάλιστα συγκεκριμένα για “ελάσσονος σημασίας” παραβίαση. Θα πει κανείς “μα πάντα υπήρχαν διαρροές”. Λάθος! Εδώ δεν μιλάμε για μία “φήμη” σχετικά με το που θα συνεχίσει ένας πιλότος την καριέρα του, ούτε για την καταγραφή ενός γεγονότος. Εδώ μιλάμε για καθαρή διαρροή πληροφοριών. Εάν επρόκειτο για απλή καταγραφή γεγονότος, το μόνο που θα διαβάζαμε στον Τύπο θα ήταν ότι “Η FIA βρίσκεται σε διαδικασία έρευνας των οικονομικών στοιχείων των ομάδων” ή “Τα ευρήματα της FIA σχετικά με την έρευνά της αναμένονται την τάδε μέρα”.
Εν αντιθέσει, στον Τύπο διέρρευσαν συγκεκριμένα στοιχεία και στοχοποιήθηκαν – κατηγορήθηκαν συγκεκριμένες ομάδες, το οποίο σημαίνει, εφόσον εν τέλει αυτές οι “πληροφορίες” απεδείχθησαν αληθείς, ότι κάποιος “εκ των έσω” τα διέρρευσε. Σε αυτό θα πρέπει να προσθέσουμε και το γεγονός ότι οι Toto Wolff και Mattia Binotto, Επικεφαλής των Mercedes και Ferrari αντίστοιχα, μιλούσαν εδώ και καιρό για παραβιάσεις της Red Bull επί του budget cap. Εδώ μία παύση! Το πρόβλημα δεν είναι ότι μιλούσαν για παραβίαση πριν την επίσημη ετυμηγορία, αυτό καθεαυτό. Ίσα ίσα, κάθε σωστός επικεφαλής ομάδας οφείλει να βάζει πάνω από όλα τα συμφέροντα της ομάδας του, κάτι για το οποίο ο Toto Wolff ξεχωρίζει και είναι ένα χαρακτηριστικό που τον καθιστά κορυφαίο στην θέση του. Το πρόβλημα είναι στο ποιός του διαμοίρασε την συγκεκριμένη πληροφορία!
Πληροφορίες και πορίσματα – ευρήματα, τα οποία θα έπρεπε να είναι γνωστά μόνον στους ανθρώπους της FIA, είχαν διαρρεύσει στον Τύπο και σε ανθρώπους άλλων ομάδων. Όταν λοιπόν έχει γίνει κάτι τέτοιο, ποιός εγγυάται στο μέλλον την αξιοπιστία και την φερρεγγυότητα όσων ασχολούνται με την διερεύνηση τέτοιων ζητημάτων? Ποιός εγγυάται ότι στο μέλλον δεν θα διαρρεύσουν πληροφορίες για το μονοθέσιο της πρωτοπόρου ομάδος του πρωταθλήματος? Με απλά λόγια, ποιός εγγυάται ότι δεν θα υπάρξει ένα καινούργιο Spygate με “υπαίτιο” την FIA, το επίσημο, ανεξάρτητο και επιβλέπον Σώμα της F1……
H παραβίαση του budget cap
Πρωτού σχολιάσουμε την παραβίαση αυτή καθεαυτή, θα πρέπει να επισημάνουμε κάτι. Σε καμία περίπτωση δεν κατηγορούμε την FIA για εύννοια και συμπαιγνίες. Ούτε κατηγορούμε τον Toto Wolff και τον Mattia Binotto για την οποιαδήποτε παρανομία (υπάρχουν αρμόδιοι να ερευνήσουν εάν το κρίνουν). Αυτά ανήκουν στον οπαδικό κάλαθο των αχρήστων και στα comment sections στα social media! Αυτό όμως που λέμε είναι ότι αυτό που ξεκίνησε από πέρυσι και συνεχίζεται και φέτος, όπου γίνονται τα πάντα ώστε να δημιουργηθεί ίντριγκα και να φτιαχτεί τεχνητά ένα ωραίο story, ένα σενάριο, ένα ωραίο show (με όλα τα στραβά που κουβαλάει η λέξη αυτή πάνω της), βάζοντας το άθλημα σε 2η μοίρα, εμένα και θέλω να πιστεύω την πλειονότητα του φίλαθλου κόσμου της F1 θα μας βρίσκει πάντα σε αντίπαλο στρατόπεδο! Εν ολίγοις, κατηγορούμε την FIA ότι βάζει μπροστά τα PRλίκια και τις δημόσιες σχέσεις, ώστε να δώσει στον κόσμο την ίντριγκα που θέλει να δει στην F1 (λες και το άθλημα είναι κάποιο τηλεοπτικό σόου), ώστε οι οπαδοί (και όχι φίλαθλοι) να “μάχονται” στα social media (και όχι να συζητούν και να ανταλλάσουν απόψεις, ώστε να μαθαίνουν καλύτερα το άθλημα και να το απολαμβάνουν περισσότερο) και να “δένονται” (όχι να θαυμάζουν και να εκτιμούν) με τους “πρωταγωνιστές” (και όχι τους πιλότους).
Φτάνουμε στο κύριο θέμα που είναι η παραβίαση του budget cap από την Red Bull. Η FIA ανακοίνωσε ότι πρόκειται για “ήσσωνος σημασίας παραβίαση”, ήτοι έως 5% του budget cap, δηλαδή έως και 7.25 εκατομμύρια δολλάρια, όπως μας λέει ο γνωστός δημοσιογράφος του BBC Sport, Andrew Benson. Όπως έγραψε στο εξαιρετικό του (και παραδόξως περιεκτικό) άρθρο ο Γιώργος Τσιάκαλος, οι ποινές που προβλέπονται είναι οι κάτωθι:
- Δημόσια επίπληξη (άμεσα)
- Αφαίρεση βαθμών από την ομάδα ή/και τους οδηγούς της στα Πρωταθλήματα Κατασκευαστών και Οδηγών αντίστοιχα (αποκλειστικά για τη χρονιά του 2021)
- Αποκλεισμός από ένα ή περισσότερα σκέλη ενός τριημέρου, εξαιρουμένου του αγώνα (φετινή ή/και επόμενες σεζόν)
- Μείωση του χρόνου δοκιμών, συμπεριλαμβανομένου και του testing στη αεροσήραγγα (φετινή ή/και επόμενες σεζόν)
- Μείωση του χρηματικού ορίου (για το 2023)
Σύμφωνα με τον Andrew Benson και το Sky Sports, οι ποινές που προβλέπονται φαίνονται στα παρακάτω tweets:
Όπως αντιλαμβάνεται κανείς, η ειδοποιός διαφορά στις ποινές που μπορούν να επιβληθούν, μεταξύ “ελάσσονος” και “σοβαρής” παραβίασης είναι ότι σε περίπτωση σοβαρής παραβίασης (ήτοι πάνω από 5%) η FIA δύναται να επιβάλει όλες τις ποινές που μπορούσε σε περίπτωση ελάσσονος σημασίας παραβίαση συν τον αποκλεισμό από μία ολόκληρη διοργάνωση ή το πρωτάθλημα.
Η ανακοίνωση που έβγαλε η FIA (την οποία μπορείτε να διαβάσετε εδώ) αναφέρει μερικά πολύ ενδιαφέροντα πράγματα. Μέσα σε άλλα, τονίζει ότι η ομάδα που έκανε την όποια παραβίαση μπορεί, εάν θέλει, να έρθει σε συμφωνία με το ελεγκτικό Σώμα, εάν το Σώμα το κρίνει αυτό, οι όροι και οι δεσμεύσεις της οποίας θα γνωστοποιηθούν στο ευρύ κοινό εν ευθέτω χρόνω. Εάν δε, το Σώμα κρίνει ότι δεν δύναται να κάνει συμφωνία με την ομάδα, μπορεί να παραπέμψει την υπόθεση σε ένα άλλο σχετικό Σώμα, το οποίο θα επιβάλει ποινές, σύμφωνα και με τον πίνακα που δείξαμε παραπάνω (το σχετικό tweet του Sky Sports).
Αξίζει να σημειώσουμε επίσης ότι η FIA τονίζει διαρκώς το “ότι όλες οι ομάδες συνεργάστηκαν με καλή πίστη και διαφάνεια”. Πολύ εύκολα αφήνει να εννοηθεί ότι (με απλά λόγια), “εάν αναγνωρίσεις από μόνος σου ότι έκανες παραβίαση και είσαι ειλικρινής, τότε θα σε ‘συγχωρέσουμε’ “. Ταυτόχρονα, η FIA πέφτει σε πληθώρα αντιφάσεων, αφού από την μία ευχαριστεί τις ομάδες για την συνεισφορά τους στο δύσκολο έργο, τονίζοντας το πόσο “ενδελεχή” έρευνα έχει κάνει, ενώ παράλληλα αναφέρει ότι “επειδή είναι η 1η χρονιά εφαρμογής των κανονισμών, η FIA αρκέστηκε μόνο στην αξιολόγηση των οικονομικών δεδομένων των ομάδων και δεν προέβη σε πλήρη διερεύνηση”. Επί της ουσίας, δίνει το δικαίωμα στην Red Bull (και την κάθε Red Bull) να πει ότι δεν έκανε σωστά την δουλειά της, για κάτι μάλιστα που είναι τόσο σοβαρό!
Η ποινή
Η απόφαση αυτή της FIA, λοιπόν, έχει πολύ μεγαλύτερο βάρος από όσο μπορεί να φαντάζεται ο καθένας! Ο λόγος είναι ότι θα θέσει ένα προηγούμενο, ένα προδεδικασμένο. Εάν για παράδειγμα επιβάλει μία ποινή της τάξης “Δεν θα συμμετάσχετε στο FP1 της Αυστραλίας” ή ακόμα και δημόσια επίπληξη (δύο πιθανές ποινές εξ όσων αναφέραμε παραπάνω), επί της ουσίας θα διακομοδήσει τον ίδιο της τον κανονισμό, αφού μετά θα πηγαίνουν όλες οι ομάδες και θα παραβιάζουν “ελαφρώς” το budget cap, δίχως καμία ουσιαστική συνέπεια, αφού οι ποινές που θα επιβάλλονται θα είναι αυτές (διότι δεν γίνεται για το ίδιο πράγμα να επιβληθούν διαφορετικές ποινές, επειδή είναι άλλος ο υπαίτιος). Εάν πάλι, επιβάλει “βαριά” ποινή, όπως για παράδειγμα αφαίρεση βαθμών από το πρωτάθλημα οδηγών, τότε στέλνει το μήνυμα ότι “αν αντί για 7.25 εκατομμύρια σπαταλήσετε 7.26, θα σας αποκλείσουμε και θα σας αφανήσουμε από προσώπου γης”.
Με απλά λόγια, ο τρόπος που διαχειρίζεται τους κανονισμούς της (εκτός των αγωνιστικών, όπου παραδόξως φέτος γίνεται αρκετά καλή δουλειά), η FIA, είναι το λιγότερο ερασιτεχνικός. Προσωπικά είχα ταχθεί από την πρώτη στιγμή απέναντι από το budget cap. Ήμουν και είμαι κάθετα αντίθετος και επιθυμώ την απόλυτη και οριζόντια κατάργησή του (τους λόγους τους έχω αναλύσει εδώ). Ωστόσο, από την στιγμή που η FIA το έχει θέσει σαν κανονισμό του αθλήματος, δεν έχει κανείς δικαίωμα να το παραβιάζει, οπότε θα πρέπει να κρίνουμε αναλόγως.
Αυτό στο οποίο θέλω να καταλήξω είναι το εξής: Η FIA οφείλει όταν εισάγει έναν κανονισμό, να τον υπερασπίζεται όπως πρέπει και να τον καθιστά απολύτως σαφή στους εμπλεκόμενους, μην αφήνοντας κανένα περιθώριο αμφισβήτησης. Μέχρι στιγμής, σε αυτό το κομμάτι οι ιθύνοντες σημειώνουν την μία αποτυχία πίσω από την άλλη. Η απόφασή τους φέρει τεράστιο ειδικό βάρος και τους “δεσμεύει” για το μέλλον. Ωστόσο, όποια κι αν είναι αυτή, είτε είναι σωστή είτε λάθος στα μάτια του φίλαθλου κόσμου και των ομάδων, οι αποτυχίες στους χειρισμούς, τις ανακοινώσεις, τις διαρροές και τις δηλώσεις της θα βαραίνει πάντα την FIA, μέχρι επιτέλους να βάλει μπροστά το άθλημα!
Διαβάστε όλα τα νέα της Formula 1 εδώ, ενώ πλέον μπορείτε να μας βρείτε στο Instagram, YouTube, Tik Tok, Discord και Twitter.