ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑΓΙΩΡΓΟΣ ΤΣΙΑΚΑΛΟΣ

Ferrari: Ο διάβολος κρύβεται πίσω από τις λέξεις

Προσπαθώντας να καταλάβουμε την ανακοίνωση της FIA, και τους τρόπους με τους οποίους μπορεί να διαβαστεί. Spoiler alert: κανένας δεν είναι καλός για την Ferrari…

Αρχικά, λίγο context: Από το 2018 υπήρχαν διάφορες φωνές στο paddock οι οποίες μιλούσαν για παρατυπίες της Ferrari όσο αφορά την μονάδα ισχύος της, αφού σε μόλις 4 χρόνια, το Maranello είχε καταφέρει να φτάσει ή ακόμα και να περάσει την αντίστοιχη της Mercedes, την οποία ας μην ξεχνάμε χώριζε κυριολεκτικά ωκεανός από τους άλλους στην αρχή της υβριδικής εποχής.

Μπορεί οι έρευνες της FIA να έβγαζαν λάδι την Ferrari (και ταυτόχρονα να την φόρτωναν σένσορες), αλλά οι φωνές δεν σταματούσαν, με τον Max Verstappen μάλιστα να την κατηγορεί ευθέως (!), μια κίνηση η οποία μάλλον έκλεισε ότι διαύλους επικοινωνίας μπορεί να είχε ανοίξει η πλευρά του με την Scuderia – και κάπου εκεί, η FIA πήρε για πρώτη φορά ολόκληρο το ιταλικό μοτέρ, χωρίς όμως να βγάλει κάποιο αποτέλεσμα – μέχρι σήμερα.

“Η FIA ανακοινώνει πως, μετά από ενδελεχή έλεγχο, έχει ολοκληρωθεί η ανάλυση της λειτουργίας της μονάδας ισχύος της Scuderia Ferrari, έχοντας έρθει σε συμφωνία με την ομάδα. Οι λεπτομέρειες της συμφωνίας θα παραμείνουν μεταξύ των δύο μερών.
Η FIA και η Ferrari έχουν συμφωνήσει σε μία σειρά τεχνικών δεσμεύσεων οι οποίες θα βελτιώσουν τον έλεγχο όλων των μονάδων ισχύος της Formula 1 για επόμενα πρωταθλήματα, ενώ θα βοηθήσουν και τη FIA σε άλλες ερευνητικές δραστηριότητες της πάνω στις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και σε ανανεώσιμα καύσιμα.”

Ας πάμε όμως να δούμε τους δύο τρόπους με τους οποίους μπορεί να διαβαστεί αυτή η ανακοίνωση:

Α) Παραδοχή παρανομίας (χωρίς την συγκεκριμένη λέξη)

Η ανακοίνωση δεν αναφέρει σε καμία περίπτωση το αποτέλεσμα του ελέγχου, πράγμα παράξενο…για ένα κείμενο που υποτίθεται ότι θέλει να βάλει ένα τέλος (να αρμόζει) σε ένα σίριαλ που κρίνεται από τον πάνω έλεγχο. Για την ακρίβεια, η πρόταση «έχει συμφωνήσει με την ομάδα», είναι τουλάχιστον ύποπτη.

Η ταμπέλα του «cheater/κλέφτη» είναι πολύ βαριά στην Formula 1, μία λίγο παράξενη οπτική για ένα σπορ στο οποίο κανένας δεν πηγαίνει με το σταυρό στο χέρι, και πολλές καινοτομίες είναι στα όρια των κανονισμών – ή καλύτερα, της ερμηνείας αυτών. Για αυτό, πολλές φορές η FIA αποφεύγει εντέχνως να χρησιμοποιήσει τέτοιες εκφράσεις: από την Benetton το 1994 η οποία βρέθηκε πολλάκις με το όπλο στο χέρι (αλλά η κάννη δεν κάπνιζε) μέχρι την Mercedes το 2013, όταν χρησιμοποίησε τότε σύγχρονα μονοθέσια και δικούς της οδηγούς σε ένα τεστ ελαστικών για το οποίο δεν γνώριζε η FIA, υπάρχουν πολλά παραδείγματα στα οποία η ομοσπονδία δεν τιμώρησε/χαρακτήρισε κάποια ομάδα.

ferrari

Ας μην ξεχνάμε πως παρά τα αισίως 12 χρόνια χωρίς τίτλο, η Scuderia παραμένει η πιο «σημαντική» ομάδα στο grid από την άποψη της δημοφιλίας και κυρίως, του τζίρου – ενδεχόμενη επικύρωση της ενοχής της θα είχε ανυπολόγιστες συνέπειες στο οικοδόμημα της F1 – αν και ο ντόρος πέρσι ήταν τόσο μεγάλος (όπως και οι φωνές των ανταγωνιστών της), που δεν θα μας έκανε εντύπωση εάν σε περίπτωση ενοχής, υπήρχε σαφής επεξήγηση – και φυσικά τιμωρία.

Επίσης, και η πρόταση «οι λεπτομέρειες της συμφωνίας θα παραμείνουν μεταξύ των δύο μερών» δεν είναι ακριβώς εγγύηση για αυτές, ακόμα και αν πάρουμε υπόψιν μας το πως λειτουργεί η FIA. 

Όμως, αποτελεί μια εξαιρετική πάσα για την άλλη οπτική της συμφωνίας…


Β) Η Ferrari έκανε κάτι τόσο «γκρίζο» που η FIA δεν μπορούσε να καταλάβει ή/και να ελέγξει – συνεπώς το απαγόρευσε.

Η παραπάνω άποψη έχει τεθεί από αρκετούς Ιταλούς δημοσιογράφους, οι οποίοι μπορεί (ή και όχι) να έχουν επαφές μέσα στο Maranello. Το σκεπτικό είναι απλό: η μη παραδοχή ενοχής ή αθωότητας είναι επειδή…δεν υπάρχει καμία από τις δύο έννοιες εδώ – η μέθοδος της Ferrari ήταν ξεκάθαρα γκρίζα, εκμεταλλευόμενη ένα παραθυράκι στους κανονισμούς – αλλά αυτό από μόνο του δεν είναι κάτι παράνομο.

leclerc hamilton

Το θέμα είναι πως η FIA δεν μπορούσε να ελέγξει την παραπάνω μέθοδο όσο αφορά την διαδικασία αλλά κυρίως το αποτέλεσμα αυτής, και για αυτό αποφάσισε να την καταργήσει, αφού όμως πρώτα πάρει τα πλήρη σχέδια – για αυτό άλλωστε και το μισό κείμενο αναφέρεται σε «βοήθεια της Ferrari στις μεθόδους ελέγχου» και άλλα συναφή, μάλλον αναφερόμενο στα ευρήματα της ανάλυσης του κινητήρα.

(Απαραίτητη διευκρίνηση για την FIA: όταν μια ομάδα φέρνει μια δικιά της καινοτομία, όπως το DAS, η FIA το ελέγχει και δίνει το ναι/όχι, αλλά δεν ενημερώνει τις υπόλοιπες ομάδες. Αντιθέτως, όταν απαγορεύεται/αλλάζει κάτι, η ομοσπονδία είναι υποχρεωμένη να κοινοποιήσει τα πλήρη σχέδια στο σύνολο των ομάδων, προκειμένου αυτές να μην σπαταλήσουν υλικά/χρήμα/εργατοώρες.)

Αυτό είναι και το έτερο παράξενο της ανακοίνωσης: γιατί οι λεπτομέρειες της συμφωνίας, εφόσον η Ferrari άλλαξε το μοτέρ της (όπως θα δούμε πιο κάτω), γιατί δεν δημοσιοποιήθηκαν οι λεπτομέρειες στις υπόλοιπες ομάδες αλλά παρέμειναν μεταξύ των δύο μελών; Ίσως επειδή μέρη της μεθόδου μπορούν να χρησιμοποιηθούν νόμιμα σε υπάρχουσες κινητήριες μονάδες;

Η απάντηση δεν υπάρχει, αλλά κάτι που σίγουρα υπάρχει είναι νέο μοτέρ σε κόκκινο μονοθέσιο, μετά και από ρεπορτάζ του γερμανικού AMuS το οποίο αναφέρει πως στο Maranello χτίστηκε ένας ολοκαίνουριος κινητήρας μέσα στον χειμώνα – δίχως άλλο άμεση απόρροια του παραπάνω ελέγχου.

Ένα είναι σίγουρο: πως όποια και από τις δυο περιπτώσεις ισχύει, μιλάμε για μια μεγάλη πολιτική ήττα της Ferrari. Ο τρόπος με τον οποίο είναι γραμμένος η ανακοίνωση (κανένα αποτέλεσμα) είναι ξεκάθαρα επιθετικός και με κριτική διάθεση προς την Scuderia, και μάλλον διαιωνίζει τα ερωτήματα για τον κινητήρα της παρά τα απαντάει. Άμα δούμε και την (κακή) εικόνα του κόκκινου μονοθεσίου στις δοκιμές, μάλλον δεν θα θέλαμε να βρισκόμαστε στην θέση του Mattia Binotto…

Για περισσότερα νέα πατήστε εδώ. Ενώ μπορείτε να μας ακολουθήσετε και στο κανάλι μας στο youtube.

Γιώργος Τσιάκαλος

Η πρώτη του ανάμνηση από Formula 1 είναι να ρωτάει το 2003 αποσβολωμένος τον πατέρα του γιατί ο Barrichello δεν πήρε το πρωτάθλημα αν και κέρδισε στον τελευταίο αγώνα - και μετά από κάποιες αναγκαίες εξηγήσεις μετά, άρχισε το κόλλημα... Θα τον βρείτε να ποστάρει μεγάλα και δυσανάγνωστα κείμενα στο f1racingnews.gr και να (προσπαθεί να) ταλαιπωρεί κόσμο στο twitter.