Τέσσερις μήνες έπειτα από την έγκριση του φακέλου αίτησης της Andretti-Cadillac από την FIA, η F1 έδωσε ένα τέλος στις τελευταίες ελπίδες που είχε η υποψήφια ομάδα να ενταχθεί βραχυπρόθεσμα στην κορωνίδα του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Ωστόσο, η ‘πόρτα’ παραμένει ανοιχτή για το 2028.
‘Φρένο’ για το πρότζεκτ Andretti αφού η Formula 1 δήλωσε επίσημα αυτήν την Τετάρτη ότι οι διαπραγματεύσεις με την Αμερικανική οντότητα, η οποία είχε δηλώσει ενδιαφέρον με την συνεργασία της General Motors (GM) via την μάρκα αυτοκινήτων της, Cadillac, δεν συνεχίστηκαν για την ένταξη της ομάδας βραχυπρόθεσμα στην κατηγορία το 2025 ή το 2026.
Έπειτα από ένα μεγάλο δελτίο τύπου με μορφή απόφασης, η F1 εξήγησε έτσι τους λόγους για τους οποίους απέρριψε την αίτηση για άφιξη της ομάδας το πολύ το 2026:
- “Η διαδικασία αξιολόγησης που πραγματοποιήσαμε μας έδειξε ότι η παρουσία μιας ενδέκατης ομάδας δεν θα έφερνε αξία στο πρωτάθλημα. Ο πιο αξιόλογος τρόπος που θα μπορούσε μία ομάδα να φέρει αξία στο πρωτάθλημα θα ήταν να είναι ανταγωνιστική. Δεν πιστεύουμε ότι ο αιτών θα ήταν ανταγωνιστικός.
- “Η ανάγκη για οποιαδήποτε νέα ομάδα να προμηθεύεται υποχρεωτικά μονάδες ισχύος, ενδεχομένως για μια περίοδο αρκετών σεζόν, θα ήταν επιζήμια για το κύρος και τη φήμη του πρωταθλήματος.”
- “Αν και το όνομα Andretti αναγνωρίζεται από τους οπαδούς της F1, η έρευνά μας δείχνει ότι η F1 θα φέρει αξία στη μάρκα Andretti και όχι το αντίστροφο.”
- “Η προσθήκη μιας ενδέκατης ομάδας θα θέσει ένα λειτουργικό βάρος στους διοργανωτές αγώνων, θα επιβάλει σημαντικό κόστος σε ορισμένους από αυτούς και θα μειώσει τον τεχνικό, λειτουργικό και εμπορικό χώρο άλλων ανταγωνιστών.”
Όλα αυτά οδηγούν στο ακόλουθο συμπέρασμα: “Με βάση την αίτηση ως έχει, δεν πιστεύουμε ότι ο αιτών έχει αποδείξει ότι θα προσθέσει αξία στο πρωτάθλημα. Καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι η αίτηση του αιτούντος για συμμετοχή στο πρωτάθλημα δεν πρέπει να γίνει δεκτή.”
Ωστόσο, η πόρτα παραμένει ανοιχτή για μια πιο μακρινή ημερομηνία, η GM έχοντας τον περασμένο Νοέμβριο, ανακοινώσει επίσημα ότι έχει δεσμευτεί να γίνει πλήρης κατασκευαστής κινητήρων μέχρι το 2028.
“Θα εξετάζαμε διαφορετικά μια αίτηση για μια ομάδα να εισέλθει στο πρωτάθλημα του 2028 με μια μονάδα ισχύος GM, είτε ως εργοστασιακή ομάδα GM είτε ως ‘εταιρεία πελάτης’ που να σχεδιάζει όλα τα εξουσιοδοτημένα εξαρτήματα εσωτερικά”, αναφέρει το τελικό σημείο των ευρημάτων της δήλωσης της F1. “Σε αυτή τη περίπτωση, θα υπήρχαν πρόσθετοι παράγοντες που πρέπει να ληφθούν υπόψη όσον αφορά την αξία που θα φέρει ο υποψήφιος στο πρωτάθλημα, ιδιαίτερα σε σχέση με την άφιξη ενός νέου κατασκευαστή κύρους στον κλάδο ως προμηθευτή μιας μονάδας ισχύος.”
Αυτή η απόρριψη έρχεται σχεδόν τέσσερις μήνες μετά την επικύρωση της αίτησης της Andretti από την FIA, ως μέρος της πρόσκλησης υποβολής αιτήσεων για είσοδο στη Formula 1 έως το 2025 ή το 2026 που ξεκίνησε η οντότητα στις αρχές του 2023.
Το ενδιαφέρον του Michael Andretti για μία άφιξη στη Formula 1 δεν χρονολογείται από την πρόσκληση υποβολής αιτήσεων, αλλά από το 2021. Εκείνη την χρονιά, η αμερικανική ομάδα είχε ξεκινήσει διαπραγματεύσεις για την αγορά της Sauber και φαινόταν στα πρόθυρα της επιτυχίας πριν τελικά να μην δώσουν συνέχεια. Το 2022, ο Andretti υπέβαλε πραγματικά αυθόρμητα αίτηση στη FIA, ενώ ανακοίνωσε δημόσια την προθυμία του να πληρώσει το ‘εισιτήριο’ ύψους 200 εκατομμυρίων δολαρίων που επιβάλλεται σε οποιονδήποτε νεοεισερχόμενο.
Αυτή η υποχρεωτική πληρωμή, που δημιουργήθηκε στο πλαίσιο των συμφωνιών (οι οποίες διέπουν την εμπορική σχέση μεταξύ της F1 και των ομάδων) που ισχύουν από το 2020, στοχεύει να αντισταθμίσει την απώλεια εσόδων που θα προκαλούσε η άφιξη μιας νέας ομάδας, προσθέτοντας ένα επιπλέον μερίδιο στην αναδιανομή των εσόδων των ομάδων. Ωστόσο, από τότε, η αξία του πρωταθλήματος και των ομάδων έχει αυξηθεί.
Σε αυτή τη βάση, πριν αλλά κυρίως μετά την πρόσκληση υποβολής προσφορών, οι περισσότερες από τις ομάδες που ήταν ήδη παρούσες στη Formula 1 υιοθέτησαν μια επικοινωνία η οποία ήταν γενικά πολύ εχθρική προς την άφιξη του Andretti, συχνά με την F1 να ακολουθεί.
Όχι μόνο μια 11η ομάδα θα σήμαινε ότι η ‘πίτα’ θα κόβεται πλέον σε 11 κομμάτια αντί για 10 όσον αφορά τα έσοδα, αλλά το ‘εισιτήριο’ 200 εκατ. δολαρίων που υποτίθεται ότι θα ανταποκρινόταν σε αυτό το πρόβλημα θεωρούνταν πλέον ανεπαρκή για να αντισταθμίσει το οτιδήποτε.
Παρά τις ομιλίες αυτές, η FIA υπό την προεδρία του Mohammed Ben Sulayem είχε αποφασίσει να προχωρήσει σε αυτό το θέμα, τόσο με την έναρξη της πρόσκλησης υποβολής προσφορών όσο και με την επικύρωση της υποψηφιότητας του Andretti έπειτα. Ο επικεφαλής της FIA δήλωνε βέβαιος για ένα θετικό αποτέλεσμα και εποικοδομητικές διαπραγματεύσεις μεταξύ της αμερικανικής ομάδας και της FOM τον περασμένο Οκτώβριο.
Διαβάστε όλα τα νέα της Formula 1 εδώ, ενώ πλέον μπορείτε να μας βρείτε στο Instagram, YouTube και Twitter.