FIAFormula 1ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΣΙΑΚΑΛΟΣ

DAS: Απορρίφθηκε η ένσταση της Red Bull

Στις 12:45 τοπική ώρα οι αγωνοδίκες ανακοίνωσαν ότι η ένσταση της Αυστριακής ομάδας για το επίμαχο σύστημα DAS της Mercedes απορρίφθηκε. Τι σημαίνει αυτό για την μελλοντική χρήση του.

Μπορεί να πήρε πάνω από 6 ώρες, αλλά η τελική απόφαση των αγωνοδικών είναι προς όφελος της Mercedes, καθώς είναι πλέον ελεύθερη να χρησιμοποιήσει το σύστημα Διεύθυνσης Διπλού Άξονα (Dual Axis Steering – DAS).

Μερικά μεταφρασμένα σημεία από την απόφαση των αγωνοδικών παρατίθενται παρακάτω, με το πρώτο να αφορά τον χαρακτηρισμό του DAS ως μέρος του συστήματος διεύθυνσης ενός μονοθεσίου:

  • Όσο αφορά την απαγόρευση επαναευθυγράμμησης (realignment) παραπάνω των δύο τροχών, αναφέρουν πως ναι μεν οριοθετείται ο αριθμός των τροχών αλλά όχι ο τρόπος με τον οποίο μπορούν να κινηθούν.
  • Για την χρήση του DAS, αναφέρεται ότι το realignment των δυο εμπρόσθιων τροχών γίνεται μέσω του ίδιου μηχανισμού ο οποίος χρησιμοποιείται και σε ένα τυπικό σύστημα διεύθυνσης, όπως φαίνεται και από το γεγονός ότι χρησιμοποιεί το track rod (ράβδος που ενώνει τους δύο εμπρόσθιους τροχούς).
  • Επίσης, είναι ένα καθόλα υδραυλικό σύστημα το οποίο χειρίζεται εξ’ ολοκλήρου ο οδηγός, ακριβώς όπως και ένα τυπικό σύστημα διεύθυνσης.

Όσο αφορά την άποψη της Red Bull ότι το DAS καταπατά τους κανονισμούς της FIA περί συστημάτων ανάρτησης, οι αγωνοδίκες απαντούν ότι:

  • Η ευθυγράμμηση του κάθε εμπρόσθιου τροχού (δηλαδή η γωνία στροφής/steering angle) επηρεάζει ούτως ή άλλως την ανάρτηση ενός μονοθεσίου, με το Άρθρο 10.2.1 να αναφέρεται περί του θέματος.
  • Ως αποτέλεσμα των παραπάνω, το DAS είναι νόμιμο βάσει των άρθρων 10.1.2, 10.2.2 και 10.2.3, τα οποία καλύπτουν και ένα τυπικό σύστημα διεύθυνσης.
  • Τέλος, όσο αφορά την νομιμότητα του DAS βάσει άλλων μερών του κανονισμού (όπως ο χαρακτηρισμός του ως κινούμενο αεροδυναμικό βοήθημα και η αλλαγή του ύψους του μονοθεσίου), αυτή επιτυγχάνεται ακριβώς με τον ίδιο τρόπο όπως και ένα τυπικό σύστημα διεύθυνσης, ειδικά από την στιγμή που το DAS θεωρείται (από την FIA) ως μέρος αυτού.

Συνεπώς, σύμφωνα με τους αγωνοδίκες, η νομιμότητα του DAS οφείλεται στο γεγονός ότι “είναι βάσει χρήσης και θέσης μέρος του συστήματος διεύθυνσης, και ως αποτέλεσμα οι όποιες αλλαγές που γίνονται από αυτό στο σύστημα ανάρτησης του μονοθεσίου καλύπτονται από τους κανονισμούς που αφορούν το σύστημα διεύθυνσης.”

Νωρίτερα μέσα στη Παρασκευή, η Red Bull ανέφερε πως θα έκανε ένσταση επειδή κατά την γνώμη της “το DAS έχει ως κύριο σκοπό την διαχείριση των θερμοκρασιών στα ελαστικά” και συνεπώς “δεν πρέπει να χαρακτηρίζεται ως μέρος του συστήματος διεύθυνσης“, όπως επίσης και επειδή “η πορεία του μονοθεσίου δεν αλλάζει μέσω της χρήσης του DAS“.

Πρέπει να αναφέρουμε πως όσο αφορά την χρήση του DAS, πλέον η Mercedes είναι ελεύθερη να το χρησιμοποιήσει σε όλους τους αγώνες της φετινής σεζόν, αν και είναι γνωστό ότι το πάγωμα των κανονισμών για το 2021 δεν θα αναιρέσει και την απαγόρευση του DAS η οποία ούτως ή άλλως προγραμματιζόταν για την ίδια σεζόν.

Το πλήρες κείμενο των αγωνοδικών δίνεται παρακάτω (στα Αγγλικά):

Γιώργος Τσιάκαλος

Η πρώτη του ανάμνηση από Formula 1 είναι να ρωτάει το 2003 αποσβολωμένος τον πατέρα του γιατί ο Barrichello δεν πήρε το πρωτάθλημα αν και κέρδισε στον τελευταίο αγώνα - και μετά από κάποιες αναγκαίες εξηγήσεις μετά, άρχισε το κόλλημα... Θα τον βρείτε να ποστάρει μεγάλα και δυσανάγνωστα κείμενα στο f1racingnews.gr και να (προσπαθεί να) ταλαιπωρεί κόσμο στο twitter.