3 γάμοι, 1 κηδεία και 2 ιστορίες από το Ιαπωνικό GP

bottas japan

Στο Ιαπωνικό GP ήταν μια από τις λίγες φορές που στο πόντιουμ τουλάχιστον, όλοι ήταν ευχαριστημένοι: ο Valtteri Bottas είδε πρώτος την καρό σημαία μετά από πολύ καιρό, ο Vettel – παρά την κακή εκκίνηση – πήρε μια δύσκολη δεύτερη θέση, και ο Hamilton απλά μετράει μέρες για τον 6ο τίτλο.

Αλλά ας τα πάρουμε από την αρχή: για 4η συνολικά φορά (και πρώτη στην υβριδική εποχή), είχαμε Super Sunday στο Ιαπωνικό GP: κατατακτήριες και αγώνα την ίδια μέρα, αν και σε βάρβαρη (για εμάς τους Ευρωπαίους) ώρα, και παρά την εικόνα της Παρασκευής, η Ferrari έκανε την έκπληξη και κατάφερε να κλειδώσει την πρώτη σειρά του grid, αλλά με τον Vettel poleman αντί του συνήθη ύποπτου Leclerc.

Τα πράγματα λοιπόν φαινόντουσαν ιδανικά για την Σκουντερία, ειδικά από την στιγμή που ο Sebastian Vettel πήρε την πρώτη του pole μετά από τον Καναδά – δυστυχώς όμως για την Ferrari, θα υπήρχε πάλι λάθος που θα του στερούσε την νίκη: στην συγκεκριμένη περίπτωση, ένα jump start.

Σύμφωνα με τους αγωνοδίκες, ο λόγος που ο Γερμανός δεν τιμωρήθηκε δεν ήταν επειδή δεν πήρε κάποιο πλεονέκτημα – ούτε ο Κίμι είχε πάρει στον προηγούμενο αγώνα αλλά τιμωρήθηκε – αλλά επειδή το μονοθέσιο του ήταν ακίνητο την στιγμή που έσβησαν τα κόκκινα φώτα + ότι ο αισθητήρας που έχει εγκαταστήσει η FIA σε όλα τα μονοθέσια, δεν έδειξε πως είχε περάσει την γραμμή.

Συνοπτικά, μπορούμε να πούμε ότι ο Bottas έκανε μια καλή εκκίνηση, ο Leclerc μια κακή, και ο Vettel…δεν έκανε – με φυσικό επακόλουθο ο Φιλανδός να περάσει σαν σταματημένους και τους δύο πιλότους της Ferrari και να πάρει την πρωτοπορία του αγώνα.

Πίσω του βέβαια, τα πράγματα ήταν πιο ρευστά: ο Hamilton δεν ακολούθησε το παράδειγμα του teammate του και έχασε την θέση του από τον Verstappen, ο οποίος πέρασε προσωρινά και τον Leclerc – μέχρι που ο Μονεγάσκος έπεσε πάνω του, οδηγώντας τον στην αμμοπαγίδα και καταστρέφοντας τον αγώνα του Ολλανδού, ο οποίος συνέχισε ασθμαίνοντας για μερικούς γύρους μέχρι η Red Bull να αποσύρει το μονοθέσιο του.

Κάπου εδώ, πρέπει να μιλήσουμε για την FIA, η οποία στο όλο ζήτημα «διαχείριση ενός αγώνα» πήρε για μια ακόμη φορά βαθμό κάτω από την βάση. Είναι γνωστό ότι ο Michael Masi έχει πολύ δύσκολο έργο στην αντικατάσταση του Charlie Whiting, ενός από τα λίγα πρόσωπα που ήταν υπεράνω ομάδων και συμφερόντων στον κόσμο της F1, αλλά για μια ακόμη φορά οι αποφάσεις των αγωνοδικών ήταν αμφισβητούμενες…από τους ίδιους!

Υποτίθεται πως μια απόφαση δεν μπορεί να αναιρεθεί ή/και να επανεξεταστεί εκτός άμα προκύψουν νέα δεδομένα, αλλά ο Charles Leclerc τιμωρήθηκε με 10+5 δευτερόλεπτα ώρες μετά την λήξη του αγώνα, παρά το γεγονός πως τα συμβάντα για τα οποία τιμωρήθηκε έγιναν στους πρώτους 3 γύρους!

Το πρόβλημα εδώ δεν αποτελεί η τιμωρία καθαυτή (ήταν φανερό πως ο Μονεγάσκος έφταιγε, και προς τιμήν του το παραδέχτηκε και ο ίδιος μετά τον αγώνα) αλλά το timing αυτής: κατά την διάρκεια του αγώνα, οι αγωνοδίκες θεώρησαν πως δεν υπήρχε κάτι επιλήψιμο στο συμβάν και αθώωσαν τον Leclerc, ο οποίος από εκεί και πέρα πάλευε για να ξανανεβεί στις πρώτες θέσεις του grid μετά από την αλλαγή αεροτομής του.

Ομοίως, δεν τιμώρησαν τον Leclerc/την Ferrari, για το γεγονός πως επί 2 γύρους το μονοθέσιο του 22χρονου συνέχιζε να τρέχει παρά την καταφανή ζημιά που είχε από το συμβάν με τον Max – και φυσικά τα θραύσματα από αυτό, τα οποία πέρασαν σύριζα από τον επερχόμενο Lewis Hamilton (φέρνοντας μνήμες από το σοκαριστικό ατύχημα του Massa πριν από μια δεκαετία στην Ουγγαρία), αλλά 3 και πλέον ώρες μετά τον αγώνα θυμήθηκαν πως ναι, έπρεπε να τιμωρηθεί ο Μονεγάσκος και για τα δύο συμβάντα (αρχικά τερμάτισε 6ος), υποβιβάζοντας τον στην 7η θέση.

leclerc verstappen

Το θέμα είναι πως ο Leclerc θεώρησε – και απολύτως λογικά – πως από την στιγμή που οι αγωνοδίκες δεν τον τιμώρησαν, δεν θα είχε λόγο να ανησυχεί, για αυτό και συνέχισε κανονικά τον αγώνα του, κάνοντας και pit stop λίγο πριν το τέλος για να κυνηγήσει τον ταχύτερο γύρο – και αυτό το pit του στέρησε την 6η θέση και πολύτιμους βαθμούς στην μάχη για την 3η θέση στο Πρωτάθλημα Οδηγών – συνεπώς, δεν θα το έκανε άμα ήξερε πως είχε τιμωρηθεί, σε μια πιθανή αλλοίωση αποτελέσματος (για την οποία πάντως η Ferrari δεν κινήθηκε νομικά).

Πίσω στο κανονικό Ιαπωνικό GP πάντως, τα πράγματα κυλούσαν ομαλά μέχρι το πέρας των πρώτων pit stop, όταν όλες ανεξαιρέτως οι ομάδες – και εννοούμε όλες – συνειδητοποίησαν πως είχαν πέσει τελείως έξω στο μοντέλο της φθοράς των ελαστικών της Pirelli, πιθανότατα ως απόρροια της ματαίωσης του FP3.

Πουθενά δεν φάνηκε περισσότερο αυτό από την περίπτωση του Lewis Hamilton: η Mercedes επέλεξε να φορέσει την μεσαία γόμα στον 5 φορές παγκόσμιο πρωταθλητή μερικούς γύρους μετά από τον ομόσταυλο του, ως μέρος όμως μιας διαφορετικής στρατηγικής – «ο Bottas είναι στα 2 stop, εσύ στο 1» ήταν η ενημέρωση που του δώσανε – αλλά λίγους γύρους μετά όλοι καταλάβανε πως δεν υπήρχε περίπτωση τα ελαστικά του να αντέξουν μέχρι το τέλος, προς μεγάλη – και δημόσια – αγανάκτηση του Βρετανού, ο οποίος έβλεπε το ενδεχόμενο της 83ης νίκης του να χάνεται στον ορίζοντα…

williams pitstop

…όπως στον ορίζοντα είχε χαθεί και ο Valtteri Bottas, ο οποίος δεν είχε απειληθεί σε κανένα σημείο του αγώνα, μετά από την πρώτη στροφή, ενώ και ο Sebastian Vettel φαινόταν να κρατάει την δεύτερη θέση στα χέρια του, παρά την άθλια εκκίνηση του. Μόνο ένα αυτοκίνητο ασφαλείας θα μπορούσε να ανακατέψει την τράπουλα – αλλά η Suzuka είναι μια πίστα με τεράστιες αμμοπαγίδες και runoff areas, όπως και μια πίστα όπου 2 φορές τα τελευταία χρόνια έχουν τερματίσει όλοι οι συμμετέχοντες, συνεπώς η εμφάνιση του δεν συγκέντρωνε και μεγάλες πιθανότητες.

Αντίθετα, μεγάλες πιθανότητες συγκέντρωνε ένα δεύτερο συνεχόμενο 1-2 της Mercedes (και μετά από ένα δεύτερο συνεχόμενο 1-2 της Ferrari στις κατατακτήριες, δίνοντας του ακόμα μεγαλύτερη αξία), αφού ο Hamilton είχε βάλει την μαλακή γόμα στο 2ο και τελευταίο pit του, σε αντίθεση με τον προπορευόμενο Vettel o οποίος, λόγω του νωρίτερου – χρονικά – pit του, είχε μια σκάλα σκληρότερα ελαστικά, δίνοντας στον Βρετανό λιγότερους από 10 γύρους πριν το τέλος στο Ιαπωνικό GP για να φτάσει και να προσπεράσει τον Γερμανό…

…αλλά όπως ξέρει κάθε οδηγός που σέβεται τον εαυτό του, το να φτάσεις και το να ξεπεράσεις τον αντίπαλο σου είναι δύο τελείως διαφορετικά πράγματα: μπορεί στον 47ο γύρο ο Hamilton να ήταν κυριολεκτικά κολλημένος πίσω από τον τετράκις παγκόσμιο πρωταθλητή και να περίμενε την ευκαιρία του, αλλά αυτή η ευκαιρία δεν ήρθε ποτέ, με τον Vettel να εκμεταλλεύεται πλήρως το φανερό πλέον πλεονέκτημα του Ιταλικού μοτέρ έναντι του Γερμανικού, παρά τα παρακάλια του αντιπάλου του για «περισσότερη δύναμη».

(Και επειδή υπήρξαν πολλές θεωρίες συνωμοσίας, ο Hamilton ζητούσε άδεια από την ομάδα του να γυρίσει τον διακόπτη στο τιμόνι του και να αλλάξει το mode του κινητήρα του και όχι από το pitwall να γυρίσει εκείνο έναν διακόπτη (που δεν υπάρχει) και να δώσει περισσότερη ισχύ. Ναι, το micromanagement των οδηγών έχει φτάσει σε τέτοια επίπεδα που η ομάδα ελέγχει σε πραγματικό χρόνο ακόμα και αυτό, άμεση απόρροια φυσικά του ορίου των 3 κινητήρων ανά σεζόν.)

Κάπως έτσι, οι 3 οδηγοί που ανέβηκαν στο podium στο Ιαπωνικό GP είχαν όλοι τους λόγους να χαμογελούν: ο Valtteri Bottas αύξησε αρκετά την διαφορά του στο πρωτάθλημα οδηγών από τον Leclerc, ο οποίος είχε αρχίσει να κρυφοκοιτάει την 2η θέση, ενώ πήρε και μια νίκη-βάλσαμο η οποία μπορεί να του ανεβάσει ψυχολογία.

Ο Sebastian Vettel, μπορεί να έκανε μια κάκιστη εκκίνηση η οποία εκμηδένισε τις (πολλές) πιθανότητες του για την πρωτιά, αλλά στο τέλος ήταν αρκετά γρήγορος – και ας προσθέσουμε, αρκετά καλός στην διαχείριση των ελαστικών του – για να κρατήσει τον Hamilton πίσω του.

Και τέλος, μπορεί ο Lewis Hamilton αρχικά να μην μιλιόταν, αλλά μάλλον κατάλαβε γρήγορα ότι είχε αρκετούς λόγους να είναι χαρούμενος: πέρα από την εξασφάλιση του 6ου συνεχόμενου τίτλου Κατασκευαστών για την Mercedes (η οποία ισοφάρισε το ρεκόρ που είχε η Ferrari την περίοδο 1999-2004), πλέον μπήκαμε σε «title season», αφού ο Βρετανός μπορεί να πάρει και μαθηματικά τον 6ο του τίτλο από τον επόμενο αγώνα στο Austin.

Ποιός δεν ήταν καθόλου χαρούμενος; Ο Charles Leclerc, ο οποίος είδε μετά από την κακή εκκίνηση του και τον Max Verstappen να τον περνάει, και μετά (φανερά από κεκτημένη ταχύτητα) έπεσε πάνω του, ουσιαστικά καταδικάζοντας τον εαυτό του να κυνηγάει χίμαιρες όλο το grid μετά το απαραίτητο pitstop του, το οποίο πάντως ο ίδιος προσπάθησε – βλακωδώς – να αποτρέψει όσο μπορούσε.

Πλέον, η προοπτική της 2ης θέσης φαίνεται απίθανη, με την μάχη της 3ης να κορυφώνεται ανάλογα – αν και η πραγματική μάχη που μετράει για τον Μονεγάσκο δεν είναι στις λίστες της FIA, αλλά μέσα στο Maranello: το head-to-head μεταξύ των δύο οδηγών της Σκουντερία θα παίξει τεράστιο ρόλο στην ιεραρχία της επόμενης χρονιάς, και αυτό το ξέρουν καλά όλοι – εντός και εκτός Ferrari.

+1 Ίσως ήρθε η ώρα για την FIA να σκεφτεί σοβαρά το ενδεχόμενο να μειωθεί ο αριθμός των ελεύθερων δοκιμών από 3 σε 2 – αυτός ο αγώνας, μαζί με το Austin πέρσι, αποτελούν παραδείγματα για το πως η μείωση των δοκιμών (και η αύξηση της αβεβαιότητας) μπορούν να δώσουν περισσότερο θέαμα και μεγαλύτερη ποικιλία στρατηγικών, σε ένα άθλημα που χρειάζεται απεγνωσμένα και τα δύο. Φυσικά, δεν υπάρχει αμφιβολία πως οι ομάδες θα βρούνε τον τρόπο για να μεγιστοποιήσουν τα δεδομένα τους και να μειώσουν στο ελάχιστο τους άγνωστους παράγοντες, τουλάχιστον μετά από μια περίοδο προσαρμογής στα νέα ήθη και έθιμα, αλλά με απλά μαθηματικά, λιγότερος χρόνος για συλλογή δεδομένων ισούται με μεγαλύτερο ρίσκο στο setup του μονοθεσίου.
+2 Και Τώρα Για Κάτι Τελείως Διαφορετικό: πέρσι στο Καναδικό GP, μια τελείως λάθος συνεννόηση οδήγησε τους υπευθύνους του αγώνα να ρίξουν την καρό σημαία πριν ο πρωτοπόρος Vettel συμπληρώσει τον 69ο και προτελευταίο γύρο – φέρνοντας έτσι την FIA σε δύσκολη θέση (παρά το γεγονός πως δεν υπήρχε καμία ουσιαστική αλλαγή στον αγώνα) και οδηγώντας την να εγκαταστήσει ένα νέο, πλήρως αυτοματοποιημένο σύστημα τερματισμού…το οποίο, σε μια υπέροχη δόση ειρωνείας, έκανε φέτος στην Ιαπωνία το ίδιο ακριβώς λάθος το οποίο υποτίθεται θα διόρθωνε. Εδώ πέρα, όμως, υπήρχαν επιπτώσεις: παρά το γεγονός ότι ο Sergio Perez βγήκε εκτός αγώνα στον τελευταίο γύρο, κράτησε την 9η θέση, και άντε να εξηγήσεις στον teammate του Lance Stroll πως και γιατί έχασε την θέση του στην βαθμολογούμενη δεκάδα…

Για περισσότερα νέα πατήστε εδώ. Ενώ μπορείτε να μας ακολουθήσετε και στο κανάλι μας στο youtube.

Total
0
Shares
Related Posts
Περισσότερα

Red Bull RB6 Renault – Η κάθετη δύναμη και ο ‘blown diffuser’

Ένα ακόμα αγαπημένο μονοθέσιο αρκετών φιλάθλων, ένα μονοθέσιο σταθμός στην ιστορία του αθλήματος, ένα μονοθέσιο που αποτέλεσε την…