Ο θείος από το Κρεμλίνο

Η ιστορία πίσω από τις προσπάθειες του Bernie Ecclestone για την διοργάνωση αγώνα στο Ανατολικό Μπλoκ στις αρχές των 80’s…


Προς: Γ.Γ. ΚΚΣΣ, Λ. Ι. Μπρέζνιεφ, 21η Ιουνίου 1982

Σας ευχαριστούμε για την θερμή υποδοχή της πρότασής μας σχετικά με την πιθανότητα οργάνωσης ενός Grand Prix της Formula 1, μετά από την σχετική αλληλογραφία μας και τη συνάντηση με τον κ. Galanti στις 3.3.1982. 

Ευγενικά παρακαλούμε να υπάρξει μια συνάντηση στη Μόσχα προκειμένου να μπορέσω να σας εξηγήσω όλα τα πολιτικά και οικονομικά πλεονεκτήματα που μπορούν να υπάρξουν από μια εκδήλωση τέτοιου μεγέθους. Στην πολιτική, το πρεστίζ ενός αγώνα F1 είναι συγκρίσιμο μόνο με την Ολυμπιάδα.[…] Ακόμη ένα θετικό είναι […] πως δεν θα ασχοληθείτε με πολιτικούς αλλά με πολύ σοβαρούς ανθρώπους που σκέφτονται μόνο το σπορ και όχι την πολιτική.

[…]

Περιμένοντας να με προτιμήσετε με την ευγενική αποδοχή σας, 

Παραμένω ειλικρινά δικός σας, 

Bernard Ecclestone, πρόεδρος της FOCA

Τα παραπάνω είναι το…ζουμί από το γράμμα του Bernie Ecclestone προς τον πολιτικό αρχηγό της Σοβιετικής Ένωσης, με τον Βρετανό να έχει σκοπό να διοργανώσει το Σοβιετικό GP αρχής γενομένης από τη σεζόν του 1983.

Δεν ήταν μια ιδέα που δημιουργήθηκε πρόσφατα στο μυαλό του δαιμόνιου Bernie – αντιθέτως, την σκεφτόταν από τα τέλη των 70’s, όταν έμαθε για τα τεράστια πλήθη που μαζευόντουσαν από την άλλη πλευρά του Τείχους για τον μηχανοκίνητο αθλητισμό: 175.000 κόσμου είδαν το GP Τσεχοσλοβακίας στο Brno για το Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Τουρισμού, ενώ ακόμη και για έναν αγώνα motocross στο Leningrad (νυν Αγία Πετρούπολη), η προσέλευση έφτανε σε εξαψήφια νούμερα.

Βέβαια, αξίζει να τονιστεί πως η «πρώτη επαφή» είχε γίνει από τους Σοβιετικούς αρκετά χρόνια νωρίτερα, όταν αντιπροσωπεία της εγχώριας επιτροπής motorsport παραβρέθηκε στο Βρετανικό GP του 1964 στο Silverstone. Ο κύριος λόγος ήταν για την πιθανή διοργάνωση ενός αγώνα στο αεροδρόμιο Tushino, όπως και για να δουν τον ανταγωνισμό που θα είχε το δικό τους κρατικό project, το μονοθέσιο Moskvich-GD1.

Όπως και να ‘χει, ούτε η διοργάνωση αγώνα ούτε και το μονοθέσιό τους είχε ευτυχή κατάληξη (με την πρώτη να απαιτεί το υπέρογκο ποσό των 40.000.000 ρουβλίων), γεγονός που μας φέρνει πίσω στη δεκαετία του 1980, όταν ο Ecclestone έστειλε τον Mario Galanti να ελέγξει τις προθέσεις των Σοβιετικών. Άλλωστε, με την επιτυχή οργάνωση των Ολυμπιακών του 1980 (παρά το μποϊκοτάζ 66 χωρών), έδειξαν πως είχαν τη τεχνογνωσία για μεγάλου σκέλους θεάματα.

Η διεθνής απομόνωση της ΕΣΣΔ δεν έδειχνε να ανησυχεί ιδιαίτερα τον Ecclestone (βλ. και GP Αργεντινής, Νοτίου Αφρικής), και σε κάθε περίπτωση, ένας αγώνας Formula 1 θα μπορούσε να την σπάσει εν μέρη: για αυτό τον λόγο, ο Galanti συναντήθηκε με μέλη της Σοβιετικής ηγεσίας πλασάροντας την ιδέα του Bernie.

«Πατώντας» και πάνω στο γεγονός πως ο Brezhnev ήταν γνωστός λάτρης των αυτοκινήτων (με τεράστια συλλογή) και στο εμφανές από το παραπάνω γράμμα…γλείψιμο του Ecclestone, ο Ιταλός απεσταλμένος της FOCA φαίνεται πως είχε μια κάποια αποδοχή – με το αρχικό καλεντάρι της F1 για το 1983 να δηλώνει πως το Σοβιετικό Grand Prix θα διεξαγόταν στις 21 Αυγούστου. Θέλοντας να κλείσει το θέμα, o Βρετανός προσέφερε και άλλες παροχές, όπως την ύπαρξη εγχώριου οδηγού στο κόκπιτ της δεύτερης Brabham – το οποίο ως γνωστόν δεν πήγαινε στον καλύτερο οδηγό, αλλά στο καλύτερο πορτοφόλι – και στις 13 Οκτωβρίου, ο Galanti του έστελνε μέσω τηλεγραφήματος πως «όλα πάνε καλά», την ίδια στιγμή που η προτεινόμενη πίστα από τα 4 χλμ. που ήταν αρχικά πήγε στα…14!

Η πρόταση των Σοβιετικών για ένα νέo…Nürburgring

Δυστυχώς, δεν θα μαθαίναμε ποτέ αν η Μόσχα θα μετατρεπόταν σε νέο Nürburgring, αφού ο Brezhnev έφυγε από τη ζωή στις 10 Οκτωβρίου και ο αντικαταστάτης του Yuri Andropov δεν είχε ιδιαίτερες βλέψεις για πίστα στην F1 – συνεπώς, το θέμα έκλεισε κάπου εκεί…

(Περί αυτού, ο Ecclestone δεκαετίες μετά είπε το αμίμητο «ο τότε δήμαρχος της Μόσχας ήθελε να τρέξουμε πάνω στους λιθόστρωτους δρόμους της Κόκκινης Πλατείας και να βάλουμε όλα τα χρήματα στους λογαριασμούς της γυναίκας του!»)

…αν και λίγοι τότε ήξεραν πως ο Bernie ταυτόχρονα είχε εστιάσει και σε ένα ακόμη ενδεχόμενο: την οργάνωση ενός αγώνα 2100 χιλιόμετρα νότια της Μόσχας, στα περίχωρα του Ταλίν της Εσθονίας.

Ήταν μια έξυπνη κίνηση, αν αναλογιστεί κάποιος πως η Εσθονία αποτελούσε το επίκεντρο του μηχανοκίνητου αθλητισμού της ΕΣΣΔ, με τα φημισμένα μονοθέσια Estonia να πρωταγωνιστούν στα εθνικά πρωταθλήματα επί σειρά ετών.

Η χάραξη της πίστας Pirita Kose, στην οποία θα γινόταν το grand prix

Στη θεωρία, ο αγώνας θα πραγματοποιούταν στο σιρκουί πόλης Pirita-Kose, του οποίου οι δρόμοι θα άλλαζαν τελείως όψη, τόσο με νέα ασφαλτόστρωση όσο και με την αφαίρεση των δέντρων κατά μήκος αυτού. Σύμφωνα με τον Markus Kruuse, τότε πρόεδρο της Σοβιετικής ομοσπονδίας αυτοκινήτου, ο Ecclestone (δηλαδή η FOCA) θα χρηματοδοτούσαν εξ’ ολοκλήρου τα παραπάνω έργα, και το θέμα είχε προχωρήσει αρκετά – μέχρι που ο θάνατος του ηγέτη της ΕΣΣΔ ουσιαστικά πάγωσε το θέμα.

Ο Kruuse προσπάθησε βέβαια να το προχωρήσει, φτάνοντας μέχρι και στο σημείο να μηνύσει (!) τους ανωτέρους του για κωλυσιεργία. Προφανώς αυτοί τον καθαίρεσαν άμεσα, αν και η εμπειρία του με τη F1 τον βοήθησε να προχωρήσει διοργανώνοντας το πρώτο διεθνές πρωτάθλημα στην Εσθονία το 1984.

Ομοίως προχώρησε και ο Bernie: ο αστικός μύθος λέει πως στην πτήση της επιστροφής από την Μόσχα, ο συνεργάτης του Tomas Rohonyi του είπε πως θα μπορούσε να διοργανώσει GP στην Ουγγαρία – και όταν ο Ecclestone τον ρώτησε που ακριβώς ήταν αυτή η χώρα, ο Μαγυάρος του είπε πως…βρισκόταν από κάτω τους εκείνη την στιγμή.

Μετά από τρία περίπου χρόνια, το μεγάλο χρηματικό ποσό που χρειαζόταν για την κατασκευή ενός σιρκουί βρέθηκε, τόσο από περίπου 20 κρατικές εταιρείες όσο και από την πανταχού παρούσα Philip Morris (με προφανές αντίτιμο την χορηγία του αγώνα), και μέσα σε οχτώ μόλις μήνες, η πίστα του Hungaroring ήταν έτοιμη να δεχτεί κόσμο, με 175.000 κόσμου από όλο το Ανατολικό Μπλοκ να συρρέουν στο πρώτο Ουγγρικό GP το 1986.

Κάπως έτσι, η αποστολή του Bernie Ecclestone να καταφέρει να επεκτείνει τη Formula 1 στην Ανατολική Ευρώπη στέφθηκε με επιτυχία, αν και σε διαφορετικό χρόνο και τόπο από την αρχική του επιθυμία. Ούτως ή άλλως, για όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές τα πράγματα εξελίχθηκαν θετικά στο πέρασμα των χρόνων: η Ουγγαρία βρίσκεται ανελλιπώς στο καλεντάρι μέχρι σήμερα, η Εσθονία έχει όχι μόνο rally στο WRC από το 2020 αλλά και παγκόσμιο πρωταθλητή (Ott Tänak), ενώ και η Ρωσία διοργανώνει εδώ και χρόνια το δικό της grand prix στο Sochi.


Το πλήρες γράμμα του Ecclestone στον Μπρέζνιεφ βρίσκεται παρακάτω:


Πηγές:

https://epl.delfi.ee/artikkel/50812248/brezhnevi-surm-kustutas-eestlaste-lootused-rajale

https://ekspress.delfi.ee/artikkel/69048809/vormel-uhed-kihutasid-tallinnas

https://motori.fanpage.it/f1-gp-russia-storia-di-un-sogno-durato-un-secolo/

Τα βιβλία “No Angel: The Secret Life of Bernie Ecclestone” και “King of Sport: Bernie Ecclestone” των Tom Bower και Terry Lovell αντίστοιχα

Γιώργος Τσιάκαλος

Η πρώτη του ανάμνηση από Formula 1 είναι να ρωτάει το 2003 αποσβολωμένος τον πατέρα του γιατί ο Barrichello δεν πήρε το πρωτάθλημα αν και κέρδισε στον τελευταίο αγώνα - και μετά από κάποιες αναγκαίες εξηγήσεις μετά, άρχισε το κόλλημα... Θα τον βρείτε να ποστάρει μεγάλα και δυσανάγνωστα κείμενα στο f1racingnews.gr και να (προσπαθεί να) ταλαιπωρεί κόσμο στο twitter.

F1RACINGNEWS