Το χρονικό ενός FIAσκου

Αναλύοντας λεπτό προς λεπτό τα γεγονότα του…λειψού GP Βελγίου: η ανεπάρκεια των υπευθύνων, ο ρόλος του οικονομικού και οι άτυχοι θεατές…

14:27 – O Sergio Perez τρακάρει την Red Bull του στον γύρο εισόδου

Δυστυχώς για την Αυστριακή ομάδα, η κατάσταση του μονοθεσίου του Μεξικανού είναι χειρότερη από αυτή του Verstappen στο περσινό Ουγγρικό GP (όταν οι μηχανικοί πρόλαβαν να επιδιορθώσουν τις ζημιές κάνοντας υπερπροσπάθεια), και ο διευθυντής της RBR Jonathan Wheatley επιβεβαιώνει στον Michael Masi πως ο οδηγός του δεν θα εκκινήσει τον αγώνα.

14:48 – Το δελτίο καιρού επιβεβαιώνει πως η πιθανότητα βροχής καθόλη τη διάρκεια του αγώνα βρίσκεται στο 100%

15:00 – Το race control ανακοινώνει την καθυστέρηση της εκκίνησης

Η παραπάνω ανακοίνωση εξέπληξε πολλούς, όχι λόγω των συνθηκών αλλά του χρόνου στον οποίο αυτή κοινοποιήθηκε στους ενδιαφερομένους – κυριολεκτικά στιγμές πριν την προγραμματισμένη έναρξη του γύρου σχηματισμού. Ως αποτέλεσμα, το grid είχε σχεδόν καθαρίσει από τους μηχανικούς και οι κουβέρτες είχαν αφαιρεθεί από τα ελαστικά, μέχρι που έπρεπε να το ξανακάνουν όλο από την αρχή. Επιπρόσθετα, βάσει του άρθρου 5.4b των κανονισμών, ξεκινάει κανονικά η αντίστροφη μέτρηση τριών ωρών για την ολοκλήρωση του αγώνα.

15:05 – Το race control δίνει ως νέα ώρα εκκίνησης την 15:15

15:15 – Το race control δίνει ως νέα ώρα εκκίνησης την 15:25

15:22 – Ο μηχανικός αγώνα του Daniel Ricciardo Tom Stallard του μεταφέρει πως η πρόγνωση του καιρού λέει πως «αυτή η βροχή θα συνεχιστεί για 15-20 λεπτά και μετά θα ακολουθήσει δυνατότερη βροχή»

15:25 – Ξεκινάει ο γύρος σχηματισμού με προπορευόμενο το αυτοκίνητο ασφαλείας

Χρειάστηκαν λίγες στροφές για την αντίδραση των Verstappen, Hamilton και Norris, οι οποίοι κινήθηκαν στο ίδιο μήκος κύματος, μεταφέροντας στους μηχανικούς τους πως η ορατότητα δεν είναι απλά περιορισμένη, αλλά μηδενική. Λίγο αργότερα το ίδιο είπαν και οι Leclerc-Russell, μαζί με τον Antonio Giovinazzi.

15:31 – Ενώ τα μονοθέσια ετοιμάζονται να ολοκληρώσουν τον δεύτερο γύρο σχηματισμού, βγαίνει η κόκκινη σημαία και η εκκίνηση αναστέλλεται επ’ αόριστον. Απομένουν κάτι λιγότερο από 2.5 ώρες για την ολοκλήρωση του αγώνα

15:44 – Σε μια συνομιλία η οποία δημοσιοποιήθηκε τηλεοπτικά, ο Wheatley ρώτησε τον Michael Masi εάν ο Sergio Perez μπορεί να εκκινήσει τον αγώνα (προφανώς με την προϋπόθεση να έχει επιδιορθωθεί η ζημιά της RB16B), λαμβάνοντας όμως αρνητική απάντηση από τον αλυτάρχη

16:19 – Με την αντίστροφη μέτρηση για την ολοκλήρωση του αγώνα να φτάνει σχεδόν στα μισά, ο Masi επιτρέπει στον Perez να εκκινήσει το GP στην περίπτωση που επιδιορθωθεί το μονοθέσιό του, με τον διευθυντή της Mercedes Ron Meadows να ζητάει περαιτέρω εξηγήσεις

Οι κανονισμοί (για την ακρίβεια το άρθρο 38.1 αυτών) αναφέρουν πως «οποιοδήποτε μονοθέσιο που δεν ολοκληρώνει τον γύρο εισόδου και δεν φτάνει στην σχάρα εκκίνησης χωρίς εξωτερική βοήθεια (σ.σ. under its own power στο πρωτότυπο) δεν θα μπορεί να εκκινήσει από την σχάρα εκκίνησης.» Η RBR εστίασε (καλώς, εκ του αποτελέσματος) στο ότι ο κανονισμός αναφέρει πως ο Perez δεν μπορούσε να ξεκινήσει από το grid, αλλά δεν ανέφερε τίποτα για την εκκίνηση από το pitlane. Ένα πρόβλημα όμως βρίσκεται στις συνθήκες που αναφέρονται στο άρθρο 38.2, τουτέστιν «30 λεπτά πριν την προγραμματισμένη έναρξη του αγώνα, το pitlane κλείνει […] όποιο μονοθέσιο βρίσκεται ακόμα στο pitlane μπορεί να εκκινήσει από αυτό, αρκεί να έφτασε εκεί χωρίς εξωτερική βοήθεια.»

16:31 – Ο Michael Masi επιβεβαιώνει σε επικοινωνία του με την McLaren πως ο αγώνας όταν/άμα ξεκινήσει θα έχει διάρκεια 39 γύρων

Ο παραπάνω αριθμός βγήκε μέσω της πρόσθεσης των δύο γύρων σχηματισμού και των τριών συνολικά καθυστερήσεων της εκκίνησης (τουτέστιν, 5 γύροι) και της αφαίρεσής τους από το προγραμματισμένο σύνολο των 44 γύρων.

17:00 – Με μόλις μια ώρα να απομένει για την ολοκλήρωση του αγώνα, το race control ανακοινώνει πως για λόγους ανωτέρας βίας (force majeure) ο αγώνας διακόπτεται και σταματάει η αντίστροφη μέτρηση των τριών ωρών

Τα παραπάνω μέτρα πάρθηκαν βάσει του άρθρου 11.9.3.o των κανονισμών της FIA, οι οποίοι δίνουν το δικαίωμα στους αγωνοδίκες να σταματήσουν τον αγώνα «για λόγους ανωτέρας βίας», φράση που είχαμε να ακούσουμε από το αλήστου μνήμης Αυστραλιανό GP πέρσι. Βέβαια, κάπου εδώ υπάρχει ένα τεράστιο παράδοξο: από την στιγμή που ο συγκεκριμένος κανονισμός (ο οποίος μέχρι πέρσι είχε όριο 4 ώρες) μπήκε για να αποτρέψει φαινόμενα όπως π.χ. το διάρκειας 4+ ωρών GP Καναδά το 2011, δεν είναι τελείως ανορθόδοξο να παρακάμπτεται με τόση ευκολία για να επιτρέψει ακριβώς το αντίθετο, ακόμα και αν οι προθέσεις των αγωνοδικών ήταν «αγνές»;

17:29 – Το race control ανακοινώνει πως θα κοινοποιηθεί μια ενημέρωση για τον καιρό στις 17:45, η οποία μετά αναβάλλεται κατά σειρά για τις 17:55, 18:00 και 18:05

18:07 – Με μερικά λεπτά καθυστέρηση, η πολυαναμενόμενη ενημέρωση έρχεται: η επανεκκίνηση του αγώνα θα πραγματοποιηθεί στις 18:17, με την χρονική διάρκειά του να είναι ακριβώς μια ώρα

18:17 – Σχεδόν τρεις ώρες μετά την κόκκινη σημαία, τα μονοθέσια ξεκινάνε τον «αγώνα» πίσω από το αυτοκίνητο ασφαλείας, χωρίς την ύπαρξη γύρων σχηματισμού

18:27 – Μετά από 10 λεπτά «racing», η κόκκινη σημαία πέφτει λίγο πριν ο Max Verstappen εισέλθει για δεύτερη φορά στην πίσω ευθεία, τελειώνοντας έτσι τον αγώνα – ο οποίος θεωρείται έγκυρος

Βάσει κανονισμών, χρειάζονται τουλάχιστον δύο ολοκληρωμένοι γύροι για να θεωρηθεί έγκυρος ένας αγώνας, με τα αποτελέσματα να είναι αυτά που υπήρχαν 2 γύρους πριν το τέλος. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, ο πρώτος γύρος θεωρήθηκε αυτός της εξόδου από τα pit μετά τις 18:17, και ο τελευταίος τελείωσε όταν ο Verstappen πέρασε την γραμμή εκκίνησης-τερματισμού μέσα στο pitlane – το κοντινότερο ιστορικό προηγούμενο αποτελεί η νίκη του Michael Schumacher στο Silverstone το 1998, η οποία ήρθε επίσης μέσα στο pitlane.

Κάπως έτσι, τα τελικά αποτελέσματα πάρθηκαν από το τέλος του «πρώτου γύρου», με την επίσημη απόσταση που διένυσαν τα μονοθέσια να είναι 6.680 χιλιόμετρα – μακράν ο μικρότερος αγώνας στην ιστορία του σπορ.

Και το μετά; Το μετά έφερε προφανώς αντιδράσεις από όλο το φάσμα του σπορ, με προεξάρχοντα τον επτάκις παγκόσμιο Lewis Hamilton, ο οποίος δήλωσε ευθέως πως «ήταν τα λεφτά στην μέση» όσον αφορά τη διεξαγωγή του αγώνα, γεγονός που παρά τις αντιδράσεις του Stefano Domenicali για την ορολογία του Hamilton, είναι πέρα για πέρα αληθινό.

Είναι γνωστό τοις πάσι πως από τις εποχές που ο Bernie Ecclestone ήθελε να πάρει με το μέρος του τους οργανωτές, είχε βάλει δρακόντιες οψιόν στα συμβόλαια τους με την FOCA/FOM όσον αφορά τη μη-διεξαγωγή ενός αγώνα. Το είδαμε άλλωστε και πέρσι στην Μελβούρνη, όταν χρειάστηκαν…10 ώρες για να ανακοινωθεί η ματαίωση του αγώνα, παρά το γεγονός πως αρκετές ομάδες και οδηγοί ήταν ήδη εν πτήσει για άλλες πολιτείες – το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα είχε ως αιτία τις πυρετώδεις διαπραγματεύσεις μεταξύ FIA-Liberty-οργανωτών, για να αποφευχθεί η πληρωμή δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ ως πρόστιμο.

Ο σκοπός πάντα αγιάζει τα μέσα, και στη συγκεκριμένη περίπτωση η πιθανότητα της καταβολής χρηματικών κυρώσεων έκανε την FIA να δημιουργήσει ένα θέαμα χειρότερο ακόμα και από την Ιντιανάπολη το 2005. Φυσικά, οι μεγάλοι άτυχοι δεν είναι άλλοι από τους θεατές, οι οποίοι έκατσαν υπό καταρρακτώδη βροχή για ώρες και δεν είδαν…απολύτως τίποτα.

Ευτυχώς ή δυστυχώς, το φετινό GP Βελγίου θα μείνει στην ιστορία για όλους τους λάθος λόγους, δείχνοντας με τον καλύτερο τρόπο (για μια ακόμη φορά μετά το Μπαχρέιν) πως όσο και να αλλάξουν οι κανονισμοί, άμα δεν αλλάξει η συμπεριφορά της διοργανώτριας αρχής, τα αρνητικά πρωτοσέλιδα δεν θα είναι ποτέ μακριά…

Διαβάστε όλα τα νέα της Formula 1 εδώ, ενώ πλέον μπορείτε να μας βρείτε στο InstagramYouTubeTik TokDiscord και Twitter.

Total
0
Shares
Related Posts