Στο συναρπαστικό φινάλε της φετινής σεζόν, το πρωτάθλημα οδηγών κρίθηκε στον τελευταίο γύρο, με τον Max Verstappen να κατακτά τον παρθενικό του τίτλο και τον Lewis Hamilton να χάνει το ραντεβού με το απόλυτο ρεκόρ του αθλήματος.
Τα γεγονότα που συνέβησαν την Κυριακή που μας πέρασε, στο GP Άμπου Ντάμπι, είναι πλέον κομμάτι της ιστορίας, σε ένα πρωτάθλημα συναρπαστικό, με δύο εξίσου ικανούς διεκδικητές του πρωταθλήματος οδηγών, ένα συμβάν που άλλαξε τα δεδομένα του αγώνα και τις αποφάσεις του Michael Masi που έκριναν την έκβαση του.
Αλλά ας τα πάρουμε από την αρχή.
Μετά από τις κατατακτήριες του Σαββάτου, την πρώτη τριάδα της σχάρας εκκίνησης για τον αγώνα του GP Άμπου Ντάμπι σχημάτισαν οι Verstappen, Hamilton και Norris, με όλα τα σημάδια να δείχνουν πως ο αγώνας θα εκκινούσε με τον Ολλανδό να παίρνει την πρωτοπορία, φορώντας μαλακή γόμα.
Στον αγώνα της Κυριακής, παρ’ όλα αυτά, ο Hamilton έκανε καλύτερη εκκίνηση από τον Verstappen, έστριψε πρώτος και πήρε τα ηνία του αγώνα.
Με αμφισβητήσιμες αποφάσεις ξεκίνησε το GP Άμπου Ντάμπι από πλευράς διεύθυνσης αγώνα, αφού στη συνέχεια του πρώτου γύρου και στη στροφή 6, ο Ολλανδός επιτέθηκε από την εσωτερική, με τον Hamilton να αναγκάζεται να βγει εκτός πίστας, με σκοπό να αποφύγει το μοιραίο και να επιστρέφει στην επόμενη στροφή.
Επόμενο ήταν η Red Bull να ζητήσει την αλλαγή θέσεων και την πρωτοπορία του αγώνα όμως οι αγωνοδίκες αποφάνθηκαν ότι δεν χρειαζόταν έρευνα για το συγκεκριμένο συμβάν, καθώς είχαν την εντύπωση ότι ο Verstappen «εξανάγκασε αυτή την θέση».
Έτσι, ο Hamilton άρχισε να ανοίγει τη διαφορά και ο Verstappen έπρεπε σύντομα να μπει στα pits, αφού η μαλακή γόμα με την οποία είχε εκκινήσει είχε φθαρεί.
Στον 14ο γύρο, λοιπόν, ο Verstappen έκανε το πρώτο του pit για αλλαγή σε σκληρή γόμα. Στον 15ο γύρο ακολούθησε και ο Βρετανός για αλλαγή σε σκληρή γόμα (έχοντας εκκινήσει με μεσαία).
Ο Sergio Perez έμεινε εκτός, έχοντας πλέον τα ηνία του αγώνα, με σκοπό να καθυστερήσει τον Hamilton, κάτι το οποίο έκανε με μεγάλη επιτυχία.
Στους γύρους 20 και 21 είδαμε μία εξαιρετική μάχη μεταξύ των δύο, με τον Perez να αποδεικνύεται ο απόλυτος team player και να κρατάει πίσω του τον Hamilton για όσο περισσότερο μπορούσε. Φυσικά, στον 21ο γύρο ο Βρετανός πήρε και πάλι την πρωτοπορία του αγώνα, φορώντας φρέσκια γόμα. Ο Perez όμως κατάφερε να βοηθήσει τον Ολλανδό να μειώσει τη διαφορά του από τον Hamilton.
Όλα τα βλέμματα ήταν και πάλι στη μάχη μεταξύ Hamilton και Verstappen, με τον Hamilton να ανοίγει και πάλι τη διαφορά από τον Ολλανδό.
Στον 29ο γύρο, ο Kimi Raikkonen αναγκάστηκε να εγκαταλείψει μετά από πρόβλημα στο σύστημα πέδησης του μονοθέσιου του. Έτσι, ο τελευταίος αγώνας του σπουδαίου Φιλανδού στη Formula 1 δυστυχώς τελείωσε κάπως πρόωρα. Στον ίδιο γύρο εγκατέλειψε και ο George Russell, ο οποίος από το 2022 θα αγωνίζεται στο πλάι του Lewis Hamilton.
Στον 37ο γύρο εγκατέλειψε και ο teammate του Raikkonen, Antonio Giovinazzi, με αποτέλεσμα να έχουμε εικονικό αυτοκίνητο ασφαλείας, το οποίο η Red Bull εκμεταλλεύτηκε, καλώντας και τους δύο οδηγούς της στα pits.
Με τον Hamilton να προηγείται με 17 δευτερόλεπτα διαφορά, ο Ολλανδός άρχισε το κυνήγι για την πρωτοπορία αλλά φαινόταν δύσκολο να προλάβει τον Βρετανό πριν την καρό σημαία, εκτός απροόπτου. Στον 51ο γύρο η διαφορά μεταξύ τους ήταν ακόμα στα 11 δευτερόλεπτα, με 7 γύρους να απομένουν.
Ο Καναδός και η μοίρα του στέμματος
«The gods may throw a dice» λένε οι ABBA στο τραγούδι τους «The winner takes it all» και έτσι και έγινε, όταν οι «αγωνιστικοί θεοί» (όπως ανέφερε μετά το τέλος του αγώνα ο Christian Horner) έριξαν τη ζαριά τους υπέρ της Red Bull και το απρόοπτο ήρθε στον 53ο γύρο, με τη μορφή της εγκατάλειψης του αγώνα από τον Nicholas Latifi, μετά από σύγκρουση με τις μπαριέρες της στροφής 14, με μόνο 5 γύρους να απομένουν για την καρό σημαία.
Το συγκεκριμένο συμβάν ήταν αποτέλεσμα της μάχης του με τον Mick Schumacher, κατά τη διάρκεια της οποίας ο Καναδός έχασε τον έλεγχο του μονοθέσιου του. Αποτέλεσμα ήταν να βγει στην πίστα το αυτοκίνητο ασφαλείας και η Red Bull να καλέσει και πάλι τον Verstappen στα pits για αλλαγή σε μαλακή γόμα.
Η Mercedes κράτησε στην πίστα τον Βρετανό, με τον ίδιο να δηλώνει πως έπρεπε να μπει και αυτός για pit. Βέβαια, σε καταστάσεις σαν και αυτή, ο οδηγός που βρίσκεται στη πρωτοπορία του αγώνα είναι στην πιο δυσχερή θέση σχετικά με τέτοιες αποφάσεις, αφού θα κινδύνευε να χάσει μία σίγουρη νίκη μέσα από τα χέρια του, σε περίπτωση που ο αγώνας ολοκληρωνόταν υπό καθεστώς αυτοκινήτου ασφαλείας.
Όσα ακολούθησαν στο GP Άμπου Ντάμπι είναι πλέον ιστορία.
Η διεύθυνση του αγώνα ανακοίνωσε πως δεν θα επιτρεπόταν στα μονοθέσια τα οποία ήταν ένα γύρο πίσω να προσπεράσουν το αυτοκίνητο ασφαλείας, έτσι ώστε να βρεθούν στον ίδιο γύρο με τους πρωτοπόρους.
Αυτή η απόφαση στη συνέχεια άλλαξε, με τον αλυτάρχη του αγώνα, Michael Masi, να δηλώνει πως θα επιτραπεί μόνο στα μονοθέσια που βρίσκονται μεταξύ των δύο πρωτοπόρων να προσπεράσουν το αυτοκίνητο ασφαλείας.
Πολλά μπορούν να ειπωθούν σχετικά με τη συγκεκριμένη απόφαση. Το μόνο σίγουρο είναι πως ο κανονισμός της FIA σημειώνει ότι η προσπέραση πρέπει να γίνει από όλα τα μονοθέσια τα οποία βρίσκονται ένα γύρο πίσω, όπως και το ότι το αυτοκίνητο ασφαλείας πρέπει να επιστρέψει στα pits στον επόμενο γύρο και όχι στον ίδιο (όπως θα δούμε στη συνέχεια ότι συνέβη).
Σε αργότερη εξήγηση του Masi, μετά από ένσταση της Mercedes, επισημάνθηκε η δυνατότητα που δίνεται στον ίδιο να υπερισχύσει η απόφαση του σε θέματα σχετικά με τη χρήση του αυτοκινήτου ασφαλείας, όπως και την άτυπη συμφωνία μεταξύ των ομάδων και της FIA, κατά την οποία οι αγώνες πρέπει να ολοκληρώνονται υπό κανονικό καθεστώς, αν κάτι τέτοιο είναι εφικτό.
Η κατεύθυνση που ακολουθήθηκε από την πλευρά του Michael Masi φαίνεται να είχε ως στόχο την απογείωση του θεάματος. Την ευκαιρία να εκμεταλλευτεί στο έπακρο το συμβάν με τον Latifi για να δημιουργηθεί το απόλυτο φινάλε, ένα που, ομολογουμένως, θα ταίριαζε ιδιαίτερα σε κινηματογραφική παραγωγή (ο Ron Howard σίγουρα θα ενδιαφερόταν για ένα ακόμα blockbuster σχετικό με την F1 μετά το «Rush» – αλλά ξεφεύγουμε).
Στον 57ο γύρο, το αυτοκίνητο ασφαλείας επέστρεψε στα pits και μετά από έναν απόλυτα συναρπαστικό γύρο, με αγωνία που όμοια της δεν έχουμε ξαναζήσει τις τελευταίες δεκαετίες στη Formula 1, ο Ολλανδός πήρε τα ηνία του αγώνα και όσο και αν πίεσε ο Hamilton (με ελαστικά 43 γύρων), ο Max Verstappen πέρασε πρώτος τη γραμμή τερματισμού, κατακτώντας τον παρθενικό του τίτλο ως παγκόσμιος πρωταθλητής.
Στο μεταξύ, σε live μετάδοση, όλοι μας ακούγαμε τις κραυγές απόγνωσης του team principal της Mercedes, Toto Wolff, προς τον αλυτάρχη του αγώνα Michael Masi…
Ήταν μία εκπληκτική σεζόν από τον Ολλανδό, μία που σίγουρα άξιζε το στέμμα, το οποίο όλοι μας γνωρίζαμε πως αργά ή γρήγορα θα ερχόταν. Ήταν όμως ένα στέμμα το οποίο άξιζε εξίσου και ο Lewis Hamilton, μετά από μία σεζόν κατά την οποία μας υπενθύμισε ξανά και ξανά γιατί βρίσκεται τόσο ψηλά, μεταξύ των υπόλοιπων «μεγάλων» που έχουν περάσει από τη Formula 1 και την έχουν στιγματίσει με την παρουσία τους.
Ίσως, όπως αργότερα δήλωσε ο Fernando Alonso, τη φετινή χρονιά, περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη, θα έπρεπε το τρόπαιο να «κοπεί στα δύο» γιατί και οι δύο οδηγοί ήταν απίστευτοι.
Ήταν ένα μεγάλο πλήγμα για έναν οδηγό που είναι ξένος με την ήττα και παρ’ όλα αυτά, μετά το τέλος του αγώνα, τόσο ο ίδιος όσο και ο πατέρας του, συγχάρηκαν τον Ολλανδό και τον δικό του πατέρα, Jos Verstappen, για τη νίκη, σε μία κίνηση που δείχνει επίπεδο και αξιοπρέπεια.
Όσα είπαμε παραπάνω αλλά και στο GP Σαουδικής Αραβίας για την FIA και τον Michael Masi ισχύουν. Είναι άραγε η Formula 1 η κορωνίδα του μηχανοκίνητου αθλητισμού ή ένα τηλεοπτικό σόου που συναγωνίζεται το Big Brother; Και μπορεί να συμφωνούμε όλοι στην απομάκρυνση του Michael Masi αλλά ποιος άλλος θέλει να πάρει το βάρος της ευθύνης που φέρει η θέση αυτή;
Φέτος έγιναν πολλά λάθη τα οποία στιγμάτισαν, ίσως χωρίς επιστροφή, την αξιοπιστία στην FIA.
Τώρα μένει να δούμε αν οι ασταθείς και αλλοπρόσαλλες αποφάσεις θα τελειώσουν εδώ, μετά από ριζικές αλλαγές που είναι υψίστης σημασίας να επέλθουν, ή αν αυτή είναι η νέα, θλιβερή εικόνα του αθλήματος που τόσο αγαπήσαμε.
Μετά το τέλος του αγώνα η Mercedes έκανε δύο ενστάσεις σχετικά με τα παραπάνω και τις ομολογουμένως ασταθείς αποφάσεις της FIA, οι οποίες απορρίφθηκαν, με την ομάδα όμως να θέλει να ασκήσει έφεση και το δράμα να μην έχει ακόμα τελειώσει.
Επιστρέφοντας στον αγώνα, την 3η θέση στο βάθρο κατέκτησε ο Carlos Sainz, σε μία εκπληκτική εμφάνιση όλο το τριήμερο αλλά και όλη τη σεζόν γενικότερα.
Σε ένα στοίχημα που πέτυχε τόσο πολύ που ούτε η ίδια η Ferrari μπορεί να το πιστέψει. Ο Ισπανός κατάφερε έτσι να ανέβει στην 5η θέση στο πρωτάθλημα οδηγών, πάνω από τον πρώην teammate του, Lando Norris, αλλά και τον Charles Leclerc, ο οποίος φέτος, αν και εκπληκτικός και ικανός όπως πάντα, δεν είχε ακριβώς την τύχη με το μέρος του, τερματίζοντας 7ο στο πρωτάθλημα οδηγών, με 159 βαθμούς (ένα βαθμό λιγότερο από τον Norris).
Ο Norris, το Σάββατο, είδαμε να έχει μία από τις καλύτερες εμφανίσεις του grid, παίρνοντας την 3η θέση στη σχάρα εκκίνησης για τον αγώνα της Κυριακής, στον οποίο δυστυχώς μετά από μία κακή εκκίνηση και μία αστοχία ελαστικού τερμάτισε 7ος και δεν κατάφερε να κλείσει τη σεζόν με ένα πολυπόθητο βάθρο. Παρ’ όλα αυτά, με 4 podium και 160 βαθμούς για φέτος, ο Norris ολοκλήρωσε τη σεζόν 6ος στο πρωτάθλημα οδηγών.
Ο teammate του, Daniel Ricciardo, ολοκλήρωσε τη σεζόν με ένα απογοητευτικό race weekend στο GP Άμπου Ντάμπι, έχοντας μία κακή εμφάνιση στις κατατακτήριες και τερματίζοντας 12ος στον αγώνα της Κυριακής. Βρέθηκε 8ος στο πρωτάθλημα οδηγών, σε μία σεζόν ιδιαίτερα δύσκολη για τον ίδιο, που παρ’ όλα αυτά του χάρισε μία εκπληκτική νίκη, η οποία μας αφήνει να περιμένουμε περισσότερα και καλύτερα από έναν οδηγό στις δυνατότητες του οποίου δεν έχουμε σταματήσει ακόμα να πιστεύουμε.
Ο Valtteri Bottas τερμάτισε 6ος στον αγώνα, σε ένα τριήμερο κατά το οποίο η αποστολή του ήταν να βοηθήσει τον teammate του, στην οποία δυστυχώς δεν τα πήγε καθόλου καλά.
Έκανε μία κακή εκκίνηση, χάνοντας θέσεις, και από εκεί και πέρα φάνηκε σαν απλά να τα παράτησε, με εξαίρεση μία προσπέραση στον Leclerc. Παρ’ όλα αυτά, βρέθηκε 3ος στο πρωτάθλημα οδηγών με 226 βαθμούς, έναντι των 190 του Perez.
Ο Sergio Perez, όπως αναφέραμε και πιο πάνω, ήταν εκπληκτικός στο GP Άμπου Ντάμπι, διαχειρίστηκε άψογα τα ελαστικά του και πάλεψε θαρραλέα με τον Hamilton, βοηθώντας τον teammate του. Δυστυχώς δεν κατάφερε να τερματίσει καθώς χρειάστηκε να εγκαταλείψει τον αγώνα μετά από προβλήματα με το μονοθέσιο του. Αν εξαιρέσει κανείς την παροδική πτώση της απόδοσης του μετά τα μέσα της σεζόν, είχε μία εξαιρετική πρώτη χρονιά στη Red Bull, την οποία ολοκλήρωσε 4ος στο πρωτάθλημα οδηγών.
Στο πρωτάθλημα κατασκευαστών πρώτη βρέθηκε η Mercedes, με 613.5 βαθμούς έναντι των 585.5 της Red Bull.
Την 3η θέση στο πρωτάθλημα κατασκευαστών κατοχύρωσε η Ferrari, με 323.5 βαθμούς ενώ η McLaren πήρε την 4η θέση με 275 βαθμούς.
Η νέα σεζόν θα φέρει καινούρια μονοθέσια και πολλές αλλαγές τόσο εντός όσο και εκτός του grid. Ο χειμώνας μπροστά μας φαίνεται μεγάλος αλλά η επόμενη σεζόν είναι κοντά, πολλά υποσχόμενη και με έναν καινούριο πρωταθλητή στο θρόνο.
Διαβάστε όλα τα νέα της Formula 1 εδώ, ενώ πλέον μπορείτε να μας βρείτε στο Instagram, YouTube, Tik Tok, Discord και Twitter.