Στην υπηρεσία του θεάματος

Το πιο συναρπαστικό και συνάμα αμφιλεγόμενο πρωτάθλημα των τελευταίων ετών, είχε το τέλος που του αναλογούσε…

Ας ξεκινήσουμε με μερικές βασικές παραδοχές: από την εποχή των μαχών Schumacher-Hakkinen στα τέλη του προηγούμενου αιώνα είχε η F1 να δει ένα δίδυμο ανταγωνιστών (σε διαφορετικές ομάδες) να παλεύουν για τον τίτλο με τόσο μεγάλη ένταση. Ακόμα και αν μερικές τακτικές του Verstappen ήταν…αμφιλεγόμενες, δεν υπάρχει αμφιβολία πως και αυτός αλλά και ο Lewis Hamilton άξιζαν να στεφθούν πρωταθλητές, ό,τι και να γινόταν στο τέλος.

Ο επτάκις παγκόσμιος Hamilton κυνηγούσε το ένα ρεκόρ που δεν είχε καταρρίψει ακόμη[i], θέλοντας να κάνει το 6/7 στην υβριδική εποχή και «πατώντας» πάνω στην σταθερή ανταγωνιστικότητα της Mercedes. Ο νεαρός στην ηλικία αλλά όχι στις πίστες Verstappen ήθελε να σπάσει την κυριαρχία των ασημί/μαύρων βελών, ελπίζοντας τα διαρκώς ανερχόμενα μοτέρ της Honda να ανεβάσουν επίπεδο την Red Bull.

Αν και οι δύο τους είχαν καλές αλλά και κακές στιγμές μέσα στη σεζόν, αποτελεί γεγονός πως στο σύνολο αυτής οδηγούσαν μόνοι τους, με τους teammates τους αρκετά μακριά και τα μονοθέσια τους κοντά σε απόδοση, αρχικά με καλύτερη την Red Bull και στους τελευταίους αγώνες την Mercedes.

Όσον αφορά τον χτεσινό αγώνα βέβαια, ένα πράγμα ήταν φανερό: πως ο συνδυασμός Hamilton-Mercedes ήταν σαφώς καλύτερος από τους Verstappen-Red Bull στο σύνολο του αγώνα. Πραγματικά, μετά από την προσπάθεια του Verstappen να βουτήξει στα φρένα της μεγάλης ευθείας (ανεπτυχώς), ο Βρετανός χάθηκε στον ορίζοντα, φαινομενικά στον δρόμο για τον όγδοο τίτλο του…

…κανείς όμως δεν ενημέρωσε τον Nicholas Latifi[ii].


latifi crash

Ας τα πιάσουμε από την αρχή: η κίνηση της Mercedes να μην βάλει για νέα ελαστικά τον Hamilton ήταν σωστή, για δύο λόγους – τόσο οι λίγοι γύροι που απέμειναν (και έκαναν πιθανό τον τερματισμό πίσω από SC) όσο και το γεγονός πως ο Verstappen ήταν 11 sec. πίσω και σίγουρα θα έμενε εκτός άμα έβλεπε τον αντίπαλό του να κάνει pit.

Όταν βρίσκεσαι λίγους γύρους πριν από το τέλος και σε θέση που δίνει τίτλο, δεν αφήνεις αυτή την θέση για κανέναν λόγο.

Κάπου εκεί πέρα, το feed μεταξύ Masi και ομάδων ξεκίνησε…τις υπερωρίες, με τον Wolff να παρακαλάει τον αλυτάρχη να μην βγάλει το αυτοκίνητο ασφαλείας, χωρίς να ξέρει πως σύμφωνα με το Βρετανικό Skysports, ο Masi είχε απαντήσει σε συγκεκριμένη ερώτηση για την συγκεκριμένη στροφή πως σε περίπτωση ατυχήματος «θα έβγαζε SC (εξαιτίας του πλάτους) και όχι κόκκινη σημαία».

Η Red Bull, μην έχοντας απολύτως τίποτα να χάσει, έβαλε τον Verstappen για ελαφρώς φθαρμένα κόκκινα, ποντάροντας στον έναν ή δύο γύρους που θα ξαναείχαμε αγώνα, αν βέβαια αυτό ήταν δυνατό.

Στον γύρο 56/58, το παραπάνω φαινόταν δύσκολο, αφού η εντολή από το race control έλεγε πως τα μονοθέσια που είχαν φάει γύρο δεν μπορούσαν να προσπεράσουν το SC – τυπική διαδικασία.

Στον γύρο 57/58, η εντολή από το race control άλλαξε στο πως «τα μονοθέσια των Norris, Alonso, Ocon, Leclerc και Vettel μπορούν να προσπεράσουν το SC» και δευτερόλεπτα μετά ανακοινώθηκε και η απόσυρση του αυτοκινήτου ασφαλείας σε αυτό τον γύρο.

Στον γύρο 58/58, όλοι ξέρουμε τι έγινε.


Κάπου εδώ πρέπει να δούμε δύο πράγματα: το πως έκανε ο Michael Masi ότι έκανε αλλά και το γιατί.

Η δεύτερη ένσταση της Mercedes που ακολούθησε τον αγώνα[iii] έδειξε το που «πάτησαν» οι αποφάσεις του αλυτάρχη, οι οποίες εξηγήθηκαν κυρίως από το άρθρο 15.3 των Αθλητικών Κανονισμών, το οποίο «δίνει στον race director την δυνατότητα να υπερισχύσει η απόφασή του» σε διάφορα ζητήματα, μεταξύ των οποίων και της χρήσης του αυτοκινήτου ασφαλείας.

Επιπρόσθετα, οι αγωνοδίκες δήλωσαν πως το αίτημα της Mercedes να γυρίσουν τα αποτελέσματα στον 57ο γύρο ουσιαστικά θα μείωνε την διάρκεια του αγώνα (και κατά συνέπεια θα τον έκανε άκυρο), κλείνοντας και αυτή τη νομική οδό.

Όσο για το γιατί το έκανε, υπάρχουν δύο σκέλη: το πρώτο αφορά μια συμφωνία μεταξύ όλων των εμπλεκομένων[iv] «να τελειώνουν οι αγώνες υπό κανονικό καθεστώς (σ.σ. green στο πρωτότυπο) όταν αυτό είναι δυνατό».

Το δεύτερο αφορά τις ίδιες τις προθέσεις του Masi, για τις οποίες μπορούμε απλά να κάνουμε εικασίες. Πολλοί, συμπεριλαμβανομένου του George Russell, μιλούν για αλλοίωση αποτελέσματος υπέρ του Max – ειδικά από την στιγμή που στο σύνολο σχεδόν του αγώνα, ο Hamilton ήταν ξεκάθαρα ταχύτερος.

Το ίδιο – προφανώς – πιστεύει και η μελλοντική ομάδα του Βρετανού, η οποία είναι έτοιμη να φτάσει και μέχρι το CAS (Αθλητικό Διαιτητικό Δικαστήριο) προκειμένου να αλλάξει το αποτέλεσμα του αγώνα και κατά συνέπεια του πρωταθλήματος.

Υπάρχει και μια άλλη οπτική: αυτή του θεάματος. Ο Masi, βλέποντας τα καλύτερα όνειρά του να γίνονται πραγματικότητα και τους δύο μονομάχους να μπορούν να πάνε την μάχη του τίτλου κυριολεκτικά μέχρι την τελευταία στροφή, αποφάσισε να χρησιμοποιήσει μια ξεχασμένη παράγραφο των κανονισμών, καταπατώντας κάθε προηγούμενο προς τέρψιν του φιλοθεάμονος κοινού.

Καθαρά προσωπική άποψη του γράφοντος: με την ιδιοκτησία της F1 να έχει κάνει ξεκάθαρη την προτίμησή της προς πιο θεαματικές διεξόδους και το Drive to Survive να αποτελεί πλέον βασικό επικοινωνιακό πόλο του σπορ, ο Masi είδε μπροστά του μια πραγματικά ανεπανάληπτη ευκαιρία για το πιο δραματοποιημένο τέλος που θα μπορούσε να υπάρξει – και θα έπραττε ακριβώς το ίδιο άμα οι ρόλοι στην πίστα είχαν αντιστραφεί, γιατί το δράμα δεν έχει χρώματα.

Είναι θετικό; Εξαρτάται από την σκοπιά του καθενός: δεν υπάρχει αμφιβολία πως ο τελευταίος γύρος χτες κόλλησε όλους τους θεατές στις οθόνες τους, τα βίντεο του επίσημου καναλιού έχουν ήδη δεκάδες εκατομμύρια προβολές συνδυαστικά και σχεδόν όλα τα ΜΜΕ παγκοσμίως έχουν πληθώρα άρθρων σχετικά με όλα τα χτεσινά συμβάντα.

Από την άλλη πλευρά όμως, υπάρχει και ένα πολύ μεγάλο θέμα σχετικά με την διοργανώτρια αρχή. Άμα αυτή λέει ευθαρσώς πως «οι κανονισμοί σχετικά με το αυτοκίνητο ασφαλείας δεν ακολουθήθηκαν πλήρως», δικαιολογώντας τα πάντα βάσει ενός υπάρχοντος μεν αλλά πολύ αμφισβητούμενου ηθικά κανονισμού, τότε δημιουργείται ένα επικίνδυνο προηγούμενο.

Πλέον, θα μπορούσε να θεωρηθεί σωστό ο αλυτάρχης του αγώνα να κάνει…ό,τι θέλει έχοντας ως γνώμονα το θέαμα ή/και κάποιον άλλο οδηγό, από την στιγμή που οι Αθλητικοί Κανονισμοί του δίνουν αυτό το δικαίωμα στα περισσότερα σκέλη ενός αγώνα – και επίσης, οι διευθυντές των ομάδων να του ουρλιάζουν δημοσίως στον ασύρματο, με όλα τα επικοινωνιακά και όχι μόνο προβλήματα που αυτό φέρνει.

Το γεγονός πως η Mercedes ήρθε με τον δικό της δικηγόρο στο Abu Dhabi (!) δείχνει το επίπεδο της εμπιστοσύνης των ομάδων στον Michael Masi και κατ’ επέκταση στους διοργανωτές της F1, και οι κατά καιρούς δηλώσεις της Red Bull αλλά και άλλων ομάδων δείχνουν πως η δυσαρέσκεια είναι ευρύτερη. Συνεπώς, δεν υπάρχει άλλος δρόμος από την άμεση καθαίρεση του Masi.

Ναι, είναι μια πολύ δύσκολη δουλειά η οποία έχει τεράστια πίεση από όλους τους εμπλεκομένους, με αυτό να εξηγεί έως ένα βαθμό γιατί ο αρχικά προσωρινός Masi κράτησε τελικά την θέση σε βάθος χρόνου. Παρόλα αυτά, οι αποφάσεις του στους τελευταίους αγώνες είναι αμφισβητούμενες, και το γεγονός πως επηρέασε (θετικά ή αρνητικά ανάλογα με το ποια πλευρά παίρνει κανείς) το πιο συναρπαστικό πρωτάθλημα των τελευταίων πολλών ετών δεν μπορεί να παραληφθεί.

Το πρόβλημα δεν εξαντλείται στον Masi – οι Αθλητικοί Κανονισμοί της FIA είναι αισίως 98 σελίδες γεμάτες παραγράφους, άρθρα και περιορισμούς, αλλά άμα ο κάθε αλυτάρχης έχει στην τελική υπερεξουσίες βάσει των κανονισμών, ποιος ο λόγος να υπάρχουν;

Με τις εκλογές της ομοσπονδίας να βρίσκονται προ των πυλών και την «παλιά φρουρά» των Brawn και Symmonds να αποσύρεται μετά την έναρξη της νέας εποχής το 2022, η παρούσα κατάσταση αποτελεί μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για την FIA όχι μόνο να αλλάξει πρόσωπα, αλλά και καταστάσεις, προκειμένου να αποφευχθούν άλλα συμβάντα σαν το χτεσινό.

Ευτυχώς ή δυστυχώς, το εκπληκτικό φετινό πρωτάθλημα θα στιγματιστεί από τα συμβάντα στον τελευταίο αγώνα του. Και αν αυτό είναι άδικο για τον Max Verstappen, ο οποίος μπορεί να μην ήταν στα συνηθισμένα υψηλά στάνταρ του αλλά έκανε μια εκπληκτική σεζόν γενικά (και δεν φέρει και ευθύνη για τα χτεσινά), είναι και άδικο για τον Lewis Hamilton, ο οποίος τα έκανε όλα σωστά χτες, εκμεταλλεύτηκε στο έπακρο την άνοδο της Mercedes κάνοντας ένα αλάνθαστο τελευταίο ¼ της σεζόν, και είδε το πρωτάθλημα να φεύγει από τα χέρια του την τελευταία στιγμή.

Ευχή όλων, η νέα εποχή με τα ολοκαίνουρια μονοθέσια να είναι καλύτερη, τόσο σε επίπεδο ανταγωνιστικότητας και μονομαχιών όσο και σε επίπεδο κανονισμών και οργάνωσης. Άλλωστε, θα ήταν κρίμα για τα εκατομμύρια νέων φίλων του σπορ…


[i] ΟΚ, και στους ταχύτερους γύρους ο Schumi είναι μπροστά, αλλά (και) λόγω κανονισμών είναι αδύνατον να τον ξεπεράσει o Hamilton.

[ii] Αν υπάρχει κάτι θετικό (όσο μπορεί να υπάρξει σε μια σύγκρουση) είναι πως ο Latifi δεν μπορεί να θεωρηθεί ως…βαλτός από την RBR.

[iii] Η πρώτη ένσταση γρήγορα απορρίφθηκε και δεν είχε και ιδιαίτερα στέρεες βάσεις – ο Verstappen αν πέρασε τον Hamilton κατά την διάρκεια του SC το έκανε για μερικά εκατοστά.

[iv] Σύμφωνα με τον δημοσιογράφο Mark Hughes, βρίσκεται σε ισχύ εδώ και μερικά χρόνια.

Γιώργος Τσιάκαλος

Η πρώτη του ανάμνηση από Formula 1 είναι να ρωτάει το 2003 αποσβολωμένος τον πατέρα του γιατί ο Barrichello δεν πήρε το πρωτάθλημα αν και κέρδισε στον τελευταίο αγώνα - και μετά από κάποιες αναγκαίες εξηγήσεις μετά, άρχισε το κόλλημα... Θα τον βρείτε να ποστάρει μεγάλα και δυσανάγνωστα κείμενα στο f1racingnews.gr και να (προσπαθεί να) ταλαιπωρεί κόσμο στο twitter.

F1RACINGNEWS