Το πρωτάθλημα του 2021 είναι προ των πυλών και έχοντας ως γνώμονα τις δοκιμές στο Bahrain, μπορούμε να δούμε το επίπεδο που βρίσκεται η κάθε ομάδα.
Αρχικά, τονίζεται πως δεν πρόκειται για προβλέψεις σχετικά με την τελική κατάταξη των ομάδων τον Νοέμβριο, αλλά για συμπεράσματα μετά από ενδελεχή ανάλυση τόσο των δοκιμών όσο και της όλης “νεκρής” περιόδου. Οπότε, στις παρακάτω γραμμές θα δούμε σε τι επίπεδο βρίσκονται αυτή τη στιγμή οι ομάδες, δηλαδή το από που τις αναμένουμε να ξεκινήσουν τη σεζόν του 2021.
10) Haas
H ομάδα της Haas αναμένεται να εκκινήσει την σεζόν από την θέση του απόλυτου ουραγού. Δεν έγιναν αναβαθμίσεις πολλές, παρά μόνο τα απολύτως απαραίτητα για να είναι η ομάδα σύμφωνη με τους κανονισμούς του 2021, ενώ και η εξέλιξη που αναμένεται να γίνει θα είναι περιορισμένη. Όχι μόνο αυτό, αλλά η Haas αναμένεται να τερματίσει, κιόλας, στην τελευταία θέση (και αυτή θα είναι ίσως η μόνη πρόβλεψη για την τελική κατάταξη που θα διαβάσετε σε αυτό το άρθρο).
9) Williams
H ομάδα του Grove έκανε σημαντικά βήματα προς τα εμπρός φέτος. Φάνηκε τόσο από τα λεγόμενα των στελεχών της (“καταφέραμε να μειώσουμε πολύ το βάρος”) όσο και από την συνολική μετάβαση της ομάδας, αναφορικά με τα στελέχη, στην επόμενη μέρα. O Jost Capito και ο Dave Robson αποτελούν τους ανθρώπους κλειδιά για την ιστορική ομάδα της Μεγάλης Βρετανίας, και έχουν επωμισθεί το τεράστιο βάρος να την βγάλουν από τις συμπληγάδες. Από τις δοκιμές συμπεράναμε πως η ομάδα έχει σημειώσει βήματα προόδου, κάτι που φάνηκε κυρίως αν συγκρίνουμε με την αποκαρδιωτική Haas.
Διαβάστε για το εξάμηνο της Dorilton στο τιμόνι από τον Γιώργο Τσιάκαλο εδώ.
8) Alfa Romeo
Jan Monchaux, Frederic Vasseur, Kimi Raikkonen. Αυτοί είναι κατά κύριο λόγο οι 3 υπεύθυνοι για την βελτίωση της ομάδας. Οι βελτιώσεις που έχουν γίνει στο σασί της Alfa Romeo Racing ORLEN φαίνεται να αποδίδουν καρπούς, με αποτέλεσμα η Alfa Romeo να αναμένεται να εκκινήσει από την 8η θέση, δηλαδή προπορευόμενη του γκρουπ της ουράς. Συνολικά, το ένα εκ των τριών γκρουπ που έχουν δημιουργηθεί, αυτό της ουράς, αναμένεται να έχει φαβορί την Alfa Romeo, με τις Williams και Haas να ακολουθούν στις θέσεις 9 και 10 αντίστοιχα.
Και ερχόμαστε στα δύκολα! Οι ομάδες του midfield είναι και αυτές που θα χτυπηθούν περισσότερο με 5 συνολικά ομάδες να φαίνεται να εκκινούν από τις θέσεις 3 έως 7. Αν και δεν φαίνεται να ξεχωρίζει αρκετά κάποια ομάδα για την εκάστοτε θέση, αυτό που φαίνεται είναι πως η McLaren έχει το πλεονέκτημα να υπολογίζεται ως 3η δύναμη και να βρίσκεται πιο κοντά στην 2η θέση, με την Alpine να φαίνεται να ακολουθεί.
Έπειτα, ερωτηματικό αποτελεί η Aston Martin η οποία φαίνεται να βρίσκεται πολύ κοντά με την Alpine, ωστόσο έδειξε να έχει προβλήματα, ενώ η Ferrari με την Alpha Tauri φαίνεται να έχουν μπει δυναμικά φέτος στην διεκδίκηση των θέσεων του midfield και όχι να εκκινούν εμφανώς πιο αδύναμες όπως πέρσι. Οπότε.
H Alpha Tauri φαίνεται να έχει κάνει βήματα προς τα εμπρός. Έχει ακολουθήσει το σχεδιαστικό μοντέλο του high rake, για το οποίο μπορείτε να διαβάσετε εδώ, ενώ και ο κινητήρας της Honda φαίνεται σαφώς βελτιωμένος από πέρυσι. Παρ’όλα αυτά, είναι δύσκολο να περιμένουμε τεράστια βήματα προόδου, καθώς κατά πάσα πιθανότητα, στις δοκιμές είδαμε το καλύτερο που έχει να δείξει η Alpha Tauri.
H Ferrari φαίνεται να έχει κάνει βήματα προς τα εμπρός, ειδικά στον κινητήρα της. Ωστόσο, η Scuderia στερείται ανταγωνιστικού σασί εδώ και 3 χρόνια. Αυτό φάνηκε και φέτος στις δοκιμές, καθώς οι πιλότοι αντιμετώπιζαν σοβαρά θέματα υποστροφής και υπερστροφής. Το μονοθέσιο δεν έδειχνε να έχει τέλεια ισορροπία. Γενικά, η διαφορά του πέρσι με το φέτος είναι πως τόσο η Alpha Tauri όσο και η Ferrari έχουν μπει κανονικά στην διεκδίκηση των θέσεων 3, 4, 5 και δεν είναι αποστασιοποιημένες όπως πέρσι. Ωστόσο, η ομάδα από την Ιταλία δείχνει αυτή που χρειάζεται να καταβάλει την περισσότερη δουλειά, ενώ επιβάλλεται κάποια στιγμή να λύσει και τις παθογένειες της, για τις οποίες μιλήσαμε και στο GP2 Podcast…GP2, αλλά και εδώ.
Φτάνουμε στο μεγάλο ερωτηματικό, την Aston Martin
Η ομάδα που καλωσόρισε τον Sebastian Vettel στις τάξεις της αποτελεί το μεγαλύτερο ερωτηματικό. Ακολούθησε δικό της δρόμο στην εξέλιξη του μονοθεσίου, ωστόσο, όπως και άλλες ομάδες, έτσι και αυτή αντιμετώπιζε προβλήματα υποστροφής και υπερστροφής. Μπορούν εύκολα να αποδωθούν στο στήσιμο, όμως δεν είναι λογικό να ευθύνονται τα setup για όλα. H απόδοση της ομάδας αποτελεί ερωτηματικό, ωστόσο είναι δύσκολο από την 3η-4η θέση να σημειώσει σημαντική πτώση. Προσωπικά, βλέπω την Aston Martin να βρίσκεται πολύ κοντά με την Alpine και να παλεύουν στα ίσα στην αρχή της σεζόν για το ποιά ομάδα είναι η 4η δύναμη.
H Alpine έδειξε μία σταθερότητα τόσο στους χρόνους, όσο και σε όλους τους τομείς. Μαζί με την McLaren δείχνουν οι ομάδες που τα τελευταία χρόνια στο midfield κάνουν την πιο σοβαρή δουλειά, τόσο στην δομή και τον τρόπο λειτουργίας, όσο και στα σχέδια και τους στόχους που θέτουν. Η ομάδα έδειξε πλήρως αξιόπιστη, ενώ όλοι έδειχναν χαρούμενοι με τα αποτελέσματα. Ο Fernando Alonso έδειχνε να βρήκε άμεσα τα πατήματά του, και παρείχε στην ομάδα δεδομένα και εμπειρία. Κρίνοντας από την συνολική ανοδική πορεία και τις δίχως απρόοπτα δοκιμές της ομάδας, η Alpine φαίνεται να ξεκινάει από την 4η – 5η θέση, μαζί με την Aston Martin. Ωστόσο, εδώ αξίζει να τονιστεί πως θα χρειαστεί σημαντική εξέλιξη για να ανέβουν επίπεδο και να μπορέσει να ξεχωρίσει κάποια ομάδα στο midfield.
3) McLaren
Η McLaren δείχνει φαβορί για την τρίτη θέση. Εδώ πρέπει να τονιστούν 2 πράγματα. Το ένα είναι ο διαχύτης της ομάδας. Τεχνική ανάλυση του διαχύτη έγινε στο 9ωρο GP2 Podcast…GP2 του Σαββάτου, ωστόσο, αξίζει απλά να τονίσουμε πως η νομιμότητα του εν λόγω διαχύτη αναμένεται να τεθεί εν αμφιβόλω, αν και προσωπικά δεν βλέπω τον λόγο να κριθεί ασύμφωνος με τους κανονισμούς. Για την ιστορία, να πούμε πως ο διαχύτης αυτός αναμένεται να δώσει στην ομάδα τα επίπεδα κάθετης δύναμης που κανονικά θα έχανε λόγω κανονισμών, κάτι το οποίο δεν θα μου έκανε εντύπωση να την φέρει και στην πρωτιά εντός της σεζόν, ωστόσο μέχρι στιγμής μπορούμε να πούμε με ασφάλεια ότι ξεκινάει την σεζόν από την 3η θέση.
Το δεύτερο που πρέπει να τονιστεί αφορά την κινητήρια μονάδα. Eίχαμε τονίσει και στο παρελθόν πως η Mercedes είχε θέματα με τον κινητήρα της, κυρίως με την ψύξη του, κάτι που προσπάθησε να λύσει και με τα καινούρια radiators που δοκίμασε στο Abu Dhabi το 2020, αλλά και με τις αλλαγές στον σχεδιασμό που έκανε η φέτος, σύμφωνα με τον James Allison. Το ότι η McLaren επέλεξε να έχει πιο μικρά sidepods σημαίνει πως πίστευε πως τα θέματα αυτά λύθηκαν. Ωστόσο, αν κρίνουμε από τα προβλήματα αξιοπιστίας που παρατηρήθηκαν, στο κιβώτιο κυρίως, μπορούμε μόνο να ελπίζουμε πως η ομάδα δεν θα αντιμετωπίσει προβλήματα αξιοπιστίας μέσα στο 2021, όπως και προσωπικά είχα προβλέψει.
2) Red Bull
H ομάδα του Milton Keynes έδειχνε να “πετάει” στην πίστα. Φάνηκε να παράτησε τον σχεδιασμό με την ακραία ρύθμιση στην κλίση (το high rake) και με σύμμαχο την ισχυρότατη κινητήρια μονάδα της Honda έσπασε τα χρονόμετρα και οριοθέτησε τον ρυθμό στο Bahrain. Ωστόσο, κάποια μικροπροβλήματα αξιοπιστίας δεν έλλειψαν από την ομάδα. Αυτό μας φέρνει στην Honda. Ο Ιαπωνικός κολοσσός θα φέρει ότι καλύτερο μπορεί φέτος, όπως εξάλου έχουν δηλώσει και οι ίδιοι οι Ιάπωνες, φέρνοντας αναβαθμίσεις που θα έφερναν του χρόνου, ωστόσο αυτό γεννάει ερωτηματικά. 1) Πόσο θα επηρεάσει την Honda ο ένας λιγότερος χρόνος εξέλιξης και τεχνογνωσίας 2) Τι εξέλιξη προλαβαίνει, αν προλαβαίνει, να κάνει η Honda και 3) Προλαβαίνει να λύσει εγκαίρως πιθανά προβλήματα;
1) Αξιοπιστία
Σύμφωνα με τα όσα είδαμε και όσα ειπώθηκαν από τους ανθρώπους της Red Bull, η απόδοση του κινητήρα είναι στα ύψη. Αυτό σημαίνει πως ΑΝ επηρεάστηκε κάτι, αυτό είναι η αξιοπιστία. Φάνηκε από τα filming day και τις δοκιμές να υπάρχουν μικροπροβλήματα για την ομάδα σε αυτόν τον τομέα. Το αγκάθι λοιπόν θα είναι να μπορέσουν να λυθούν αυτά τα θέματα εντός της χρονιάς.
2) Ελάχιστη
Ορμώμενοι από δηλώσεις των ίδιων, μπορούμε να συμπεράνουμε πως ότι καλύτερο διέθετε μέχρι στιγμής η Honda, το έδωσε. Αυτό σημαίνει πως ο χρόνος για έρευνα, εξέλιξη και ασφαλή – αξιόπιστη ενσωμάτωση αυτών των αναβαθμίσεων είναι περιορισμένος.
3) Τα προβλήματα
Όπως αναφέρθηκε, η Honda πρέπει να εξετάσει τα δεδομένα καθώς φαίνεται (τονίζεται το φαίνεται) να υπάρχουν μικρά θέματα στον κινητήρα. Επιβάλλεται αυτά να λυθούν το συντομότερο, οπότε αναμένουμε την Honda να αναλωθεί στην επίλυση προβλημάτων και την διαχείριση, παρά σε μεγάλες αναβαθμίσεις του κινητήρα, καθώς μην ξεχνάμε, πάντα υπάρχουν και τα απρόοπτα.
1) Mercedes
Η πρωταθλήτρια μας εξέπληξε δυσάρεστα. Έδειχνε πολλά προβλήματα, τα οποία δεν μπορούν να αποδωθούν στο “sandbagging” δηλαδή στο ότι “κρύβεται”. Έδειχνε προβληματική στο πίσω μέρος, ειδικά με τον Lewis Hamilton να κάνει συνέχεια ανάποδα τιμόνια και λάθη. Το κυριότερο πρόβλημα, ωστόσο, ήταν η αναξιοπιστία. Όπως έχουμε πει πολλάκις, η ομάδα αντιμετώπιζε προβλήματα ήδη από το 2019 με την αναξιοπιστία μερών του κινητήρα. Φέτος, όπως είπαμε και στην τεχνική ανάλυση της W12, την οποία μπορείτε να διαβάσετε εδώ, έγιναν κομβικές παρεμβάσεις στον κινητήρα, τόσο με καινοτομίες, όσο και στην σχεδίαση. Δυστυχώς, φαίνεται μέχρι στιγμής η ομάδα να μην βρίσκεται σε σωστό δρόμο. Όσο για την απόδοση αυτή καθεαυτή, αρκεί να αναφέρουμε τις δηλώσεις του Valtteri Bottas.
O λόγος που δεν βλέπω την Mercedes να εκκινεί από την δεύτερη θέση, αφήνοντας σε θέση ισχύος την Red Bull, είναι ότι οι πρωταθλητές έχουν δείξει ανά τα χρόνια πως έχουν τόσο την τεχνογνωσία, όσο και το ανθρώπινο δυναμικό, αλλά και την θέληση να μπορούν να εντοπίζουν και να επιλύουν άμεσα τα προβλήματά τους. Οπότε, περιμένω την ομάδα να έχει λύσει την πλειονότητα των προβλημάτων της μέχρι τον πρώτο αγώνα, τουλάχιστον έως έναν σημαντικό βαθμό, ώστε να μπει στον δρόμο εξέλιξης σιγά σιγά που είχε επιλέξει εξ’αρχής.
Συμπερασματικά
Αρχικά θα πρέπει να επισημάνουμε πως η παραπάνω ανάλυση αφορά το που βρίσκονται τώρα και σε ποιό επίπεδο αναμένεται να βρίσκονται οι ομάδες στην αρχή της σεζόν του 2021, και όχι πρόβλεψη της τελικής κατάταξης. Συνολικά, λοιπόν, φέτος αναμένεται να έχουμε 3 βασικά γκρουπ. Αυτό των πρωτοπόρων, με την Mercedes και την Red Bull να βρίσκονται ίσως πιο κοντά από ότι πέρσι. Έπειτα, αυτό του midfield με τις McLaren, Alpine, Aston Martin, Ferrari, Alpha Tauri, όπου αναμένουμε την McLaren να ξεχωρίσει στις αρχές ως φαβορί και να ξεφεύγει, με τις Alpine και Aston Martin να ξεχωρίζουν πιο πολύ για τις θέσεις 4 και 5 παρά για την τρίτη. Οι Ferrari και Alpha Tauri αναμένεται να βρίσκονται στις θέσεις 6 και 7, ωστόσο με πιο ρεαλιστικές πιθανότητες να διεκδικήσουν παραπάνω θέσεις. Τέλος, έχουμε τους ουραγούς, όπου προσωπικά ξεχωρίζω την Alfa Romeo, με τις Williams και Haas να ακολουθούν.
Τέλος, να επισημάνουμε πως ο απλός λόγος που είναι λάθος, αλλά και αδύνατον να γίνουν προβλέψεις για τελικό πρωταθλητή και κατατάξεις, είναι ότι κανείς δεν μπορεί να γνωρίζει το κατά πόσο θα εξελίξει μία ομάδα το μονοθέσιό της, αλλά φυσικά και οι όποιες προβλέψεις γίνονται ακόμα και για την αρχή της σεζόν (καλή ώρα) κάλιστα μπορούν να διαψευστούν και να βρεθούμε να συζητάμε με καινούρια βάση.
Καλή αγωνιστική σεζόν να έχουμε!
Διαβάστε όλα τα νέα της Formula 1 εδώ, ενώ πλέον μπορείτε να μας βρείτε στο Instagram, YouTube, Discord και Twitter.