Formula 1RETRO F1ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑΝΙΚΟΣ ΔΑΦΝΟΜΗΛΗΣΠΡΩΤΑΘΛΗΜΑΤΑ

2007 season – “Μερικές φορές η ανικανότητα είναι η αιτία των πραγμάτων”

Μία σεζόν που ακόμα και σήμερα συζητιέται και μνημονεύεται, είτε για τα θετικά είτε για τα αρνητικά, είναι αυτή του 2007. Lewis Hamilton και Fernando Alonso ήταν αυτοί που «έκλεψαν» τα φώτα της δημοσιότητας, παρόλο που πρωταθλητής αναδείχθηκε στο νήμα ο Kimi Raikkonen με την ομάδα της Ferrari. Ποια ήταν όμως τα κομβικά γεγονότα της σεζόν για τις δύο McLaren;
Ιανουάριος 2007

Τα πρώτα σημάδια της επερχόμενης ενδοοικογενειακής καταστροφής φάνηκαν ήδη από τον Ιανουάριο του 2007. Ο Ron Dennis θα ανακοινώσει στον #1 πιλότο της ομάδας του, Fernando Alonso, πως αποφάσισε να βάλει στο δεύτερο μονοθέσιο έναν πρωτάρη, έναν άσημο, τον νικητή του πρωταθλήματος GP2 του 2006. To όνομα αυτού, Lewis Hamilton.

Η απάντηση του Ισπανού ήταν «Καλά, δεν θες να κερδίσουμε το κατασκευαστών;»

Η απάντηση αυτή είναι αιτία που ακόμα και σήμερα ο Fernando Alonso επικρίνεται, διότι «υποτίμησε τον ομόσταυλό του». Σύμφωνα με τα λεγόμενα του Ron Dennis περίπου μία 10ετία (πάνω-κάτω) μετά, αυτό είναι αλήθεια, δηλαδή ο Ron Dennis όντως πιστεύει πως ο Ισπανός υποτίμησε την απειλή του ομόσταυλού του.

Εικόνα
Αυστραλία 2007

Μόλις στην πρώτη στροφή ο Lewis Hamilton θα προσπεράσει τον ομόσταυλό του, αφού ο τελευταίος θα βρει εμπόδιο στον δρόμο του μία BMW. Σύμφωνα με τα λεγόμενα του Fernando Alonso, «είδα τον Nick Heidfeld δίπλα μου και εστίασα εκεί, με αποτέλεσμα να χάσω το σημείο φρεναρίσματος και να επιτρέψω στον Lewis να με περάσει». Στα πρώτα pit stops, ως όφειλε λόγω της πολιτικής του «free to race»,  η McLaren έβγαλε μπροστά τον Lewis Hamilton, ώστε να διατηρήσει το πλεονέκτημα που είχε αποκτήσει από την εκκίνηση έναντι του (θεωρητικά) #1 ομόσταυλού του.

Στον δεύτερο γύρο των pitstops, όμως, η ιστορία ήταν διαφορετική. Ο Fernando Alonso που είχε περισσότερο καύσιμο μπήκε δύο γύρους αργότερα από τον ομόσταυλό του στα pits με αποτέλεσμα να τον περάσει, κι έτσι ο Kimi Raikkonen είδε στο δεύτερο σκαλί του βάθρου τον πάλαι ποτέ αντίπαλό του, Fernando Alonso. Ταυτόχρονα, ο rookie sensation, Lewis Hamilton, ισοφάρισε την καλύτερη επίδοση ενός πρωτάρη από το 1996.

Μαλαισία 2007

Ο Felipe Massa θα πάρει την pole position με μία σχετική άνεση. Ωστόσο, στον αγώνα θα κάνει χείριστη εκκίνηση και έχοντας πίσω του τον ειδικό στον συγκεκριμένο τομέα, Fernando Alonso, θα δει την πρωτοπορία να χάνεται πριν την πρώτη στροφή. Ο Lewis Hamilton θα πραγματοποιήσει μία τέλεια εκκίνηση και θα προσπεράσει και τις 2 Ferrari. Πλέον τα πράγματα έμοιαζαν απλά για την Βρετανική ομάδα. Ο Fernando Alonso χανόταν στον ορίζοντα και ο Lewis Hamilton είχε την ευθύνη να υπερασπιστεί την θέση του.

Το έργο των δύο πιλότων της McLaren δεν θα είναι εύκολο. Ο Ισπανός θα χάσει την δυνατότητα ενδοεπικοινωνίας και θα αρκεστεί στην «νοηματική» για να συνεννοηθεί με την ομάδα του για τα pitstop. Ο Lewis Hamilton θα δει τον Felipe Massa να υποπέφτει σε λάθος και να θέτει πρακτικά εαυτόν εκτός διεκδίκησης βάθρου. Ωστόσο, ο Kimi Raikkonen ασκούσε πίεση στον νεαρό Βρετανό και οι όποιες ελπίδες της Ferrari για κάτι καλό είχαν εναποτεθεί σε εκείνον. Εν τέλει, ο Fernando Alonso θα πάρει την πρώτη νίκη για την McLaren από το 2005 και μαζί με αυτήν και τα εύσημα από τον Ron Dennis. Ταυτόχρονα, 17 δευτερόλεπτα πίσω, ο νεαρός rookie, Lewis Hamilton, θα κάνει το 1-2 για την ομάδα του και στο parc ferme ο πρώτος που θα τον συγχαρεί θα είναι ο ομόσταυλός του.

Η εικόνα των δύο να πανηγυρίζουν μαζί ήταν ένα σύνηθες φαινόμενο εκείνη την σεζόν, όπως θα τονιστεί και παρακάτω.

Εικόνα
Μπαχρέιν 2007

Το αγωνιστικό τριήμερο στο Μπαχρέιν ήταν μεικτών συναισθημάτων για την ομάδα της McLaren. Αρχικά, σε μία πίστα που φαινόταν πως η Ferrari θα ήταν η αποκλειστική κυρίαρχος, βρέθηκε μία McLaren να χωρίσει τους δύο «κόκκινους» στη μέση. Ο «ένοχος» ήταν ο Lewis Hamilton. Στον αγώνα, ο νεαρός rookie θα εκκινήσει και δεν θα κοιτάξει ξανά πίσω του, αφού θα επικεντρωθεί στην μάχη με τον τελικό νικητή του αγώνα, Felipe Massa, αφήνοντας τον τέταρτο τη κατάταξη ομόσταυλό του, Fernando Alonso, να παλεύει με τον τρίτο τη κατάταξη, Kimi Raikkonen. Μεικτών συναισθημάτων ήταν επειδή οι δύο πιλότοι δεν είχαν παρόμοια αποτελέσματα. Ο μεν rookie θα καταπλήξει τους πάντες αφού θα κυνηγήσει μέχρι τέλους τον Felipe Massa, ενώ ο Fernando Alonso θα κάνει πολύ κακό αγώνα, ειδικά μετά τα pitstop, από τα οποία βρέθηκε να χάνει έδαφος έναντι του Kimi Raikkonen, αλλά κυρίως επειδή θα χάσει την τέταρτη θέση από τον Nick Heidfeld.

Ένα ακόμα αξιομνημόνευτο συμβάν το οποίο θα επανέλθει και αργότερα στην σεζόν στο προσκήνιο είναι πως το βράδυ του Σαββάτου, κάτι φώτα θα πέσουν πάνω στο μονοθέσιο του Fernando Alonso προκαλώντας μερική ζημιά στην εμπρός αεροτομή του.

Ισπανία 2007

Οι κατατακτήριες θα είναι υπόθεση μεταξύ Fernando Alonso και Felipe Massa, όπου ο Βραζιλιάνος θα βγει νικητής. Στην εκκίνηση ο Fernando Alonso θα εκμεταλλευτεί τα κενά του Felipe Massa και θα επιχειρήσει το προσπέρασμα από την εξωτερική στην πρώτη στροφή. Η σύγκρουση μεταξύ των δύο είναι αναπόφευκτη, με αποτέλεσμα ο δύο φορές παγκόσμιος πρωταθλητής να βρεθεί εκτός πίστας και να κατρακυλά στην 4η θέση, από όπου και εν τέλει ανέκαμψε τερματίζοντας 3ος πίσω από τον ομόσταυλό του στην 2η θέση. Ο Kimi Raikkonen αντιμετώπισε πρόβλημα.

Ο συγκεκριμένος αγώνας έφερε στην κορυφή της βαθμολογίας τον rookie sensation, Lewis Hamilton. Η εικόνα των δύο πιλότων να πανηγυρίζουν μαζί συνεχίστηκε και στην Καταλονία.

Μονακό 2007

Στον αγώνα που πραγματοποιήθηκε στους δρόμους του πριγκιπάτου συνέβησαν διάφορα που φαίνεται να έχουν χαραχτεί στην μνήμη της κοινής γνώμης, γύρω από τα οποία ωστόσο επικρατεί συχνά σύγχυση. Στις κατατακτήριες, ο Fernando Alonso που έμεινε μακριά από προβλήματα κατέκτησε την pole position, κερδίζοντας τον ομόσταυλό του σε μία πίστα που δεν συγχωρεί τα λάθη. Ο Kimi Raikkonen θα το νιώσει ο ίδιος αυτό, όταν ένα λάθος στο Q2 θα τον αναγκάσει να παρκάρει στο σημείο που είχε «παρκάρει» έναν χρόνο πριν ο προκάτοχός του, Michael Schumacher.

Ωστόσο, πιο σημαντικά είναι όσα ακολούθησαν. Το 1-2 στον αγώνα φαινόταν σαν βόλτα στο πάρκο για την McLaren, ωστόσο, ο Lewis Hamilton έδειχνε να έχει ρυθμό για να κερδίσει. Παρ ’όλα αυτά, εν τέλει «άφησε το πόδι από το γκάζι» και αρκέστηκε στην 2η θέση, με τον ομόσταυλό του να κατακτάει την νίκη. Πολλά έχουν ακουστεί για το συγκεκριμένο περιστατικό. Διάφορες απόψεις έχουν διατυπωθεί, όπως «η McLaren δεν ήθελε να εκθέσει τον Alonso» ή «για να μην γκρινιάζει ο Ισπανός». Ωστόσο, αξίζει να δούμε τι ακριβώς έγινε στην πραγματικότητα.

Εικόνα
Τι συνέβη!

Το πρώτο ερωτηματικό είναι «γιατί μπήκε νωρίτερα ο Lewis Hamilton από ότι έπρεπε;»

Αρχικά, ο Βρετανός δεν μπήκε καθόλου νωρίτερα από ότι έπρεπε. Η στρατηγική τον ήθελε να μπει 5 γύρους μετά τον Fernando Alonso. Ωστόσο, μπήκε μόνο 3. Ο λόγος δεν ήταν ότι η McLaren προστάτευε τον #1 πιλότο της. Ο λόγος ήταν, σύμφωνα και με τον ίδιο τον Fernando Alonso, αλλά και άνθρωπο μέσα από την McLaren που μιλάει στον Andrew Benson του BBC, πως ο ίδιος ο Ισπανός είχε εξοικονομήσει καύσιμο (μέσα από γύρους σχηματισμού κλπ) για περίπου δύο γύρους.

Οπότε, ο Lewis Hamilton μπήκε θεωρητικά στην ώρα του, ενώ ο Fernando Alonso μπήκε πιο αργά. Παρ’ όλα αυτά, ακόμα και αν δεχτούμε πως ο Lewis Hamilton μπήκε νωρίτερα από ότι έπρεπε, αν δούμε το γυρολόγιο με τους γύρους του Ισπανού όταν βγήκε «βαρύς» από τα pits με το γυρολόγιο του Lewis Hamilton την ίδια ώρα που ήταν «ελαφρύς» θα δούμε πως ο Βρετανός ήταν μετά βίας κατά 0.1 γρηγορότερος, οπότε ήταν πρακτικά απίθανο μέσα σε 2 ακόμα γύρους να μπορέσει να περάσει τον Ισπανό ομόσταυλό του μέσα στα pits.

Εικόνα
Τα team orders

Ένα ακόμα «μελανό σημείο» που δεν είναι ξεκάθαρο σε μεγάλη μερίδα του φίλαθλου κόσμου είναι τα team orders που φαίνεται να δέχτηκε ο Lewis Hamilton.

Όπως αναφέρει ηγετικό στέλεχος της McLaren στο BBC, “Υπήρχε μία σειρά. Για κάποιο λόγο, ο Lewis ένιωθε πως έπρεπε να κερδίσει τον αγώνα και δεν θυμάμαι να είμαι εντελώς πεποισμένος πως μπορούσε. Θυμάμαι πως ο σωστός τύπος κέρδισε.”

Γιατί, όμως, τα λεγόμενα του ανθρώπου της McLaren στον Andrew Benson παραπέμπουν σε κάτι άκρως αντίθετο με αυτό που πιστεύει μεγάλη μερίδα φιλάθλων να είδε στις οθόνες της?

Γεγονός είναι πως οι δηλώσεις του ισχυρού άνδρα της McLaren, Ron Dennis, ήταν εύκολα παρεξηγήσιμες και παρερμηνεύσιμες. «Δεν μου αρέσει, αλλά έτσι κερδίζεις στο Μονακό.» «Έπρεπε να αποφασίσω από πριν ποιος θα κερδίσει.» Τα λόγια του Ron Dennis παρερμηνεύτηκαν με ακόμα χειρότερο τρόπο, όταν ο Lewis Hamilton έριξε λάδι στην φωτιά δηλώνοντας «Είναι κάτι με το οποίο πρέπει να ζήσω. Έχω το νούμερο δύο στο μονοθέσιό μου και είμαι ο νούμερο δύο πιλότος»

Ωστόσο, το φιλμ του αγώνα μαρτυράει διαφορετική εικόνα από αυτό που αφήνεται να εννοηθεί. Ο Fernando Alonso έχοντας εκκινήσει από την 1η θέση θα χτίσει μέχρι τον 17ο γύρο διαφορά 8 δευτερολέπτων από τον Lewis Hamilton. Σε αυτό το σημείο, να επισημάνουμε πως για άλλη μία φορά τα ελαστικά του Lewis Hamilton υπέφεραν από εκτεταμένη φθορά, συγκεκριμένα graining (το πέλμα του ελαστικού είναι ζεστό, ενώ ο σκελετός κρύος, με αποτέλεσμα το πέλμα να δέχεται όλες τις δυνάμεις και να φθείρεται – κομματιάζεται και να κολλάει ξανά πάνω, με αποτέλεσμα να μειώνεται η πρόσφυση).

Η «λαστιχοφαγεία» του Lewis Hamilton

Σε αυτό το σημείο αξίζει να σταθούμε. Ο Lewis Hamilton ήταν πολύ επιθετικός με τα ελαστικά του και θα δούμε στην συνέχεια του πρωταθλήματος πως αυτό έπαιξε καθοριστικό ρόλο, τόσο υπέρ όσο και κατά του 7 φορές, πλέον, παγκόσμιου πρωταθλητή. Φυσικά, η «λαστιχοφαγία» που ταλάνιζε τον Lewis Hamilton δεν είναι ούτε άποψη ούτε διαπίστωση προσωπική. Όπως θα δούμε ενδελεχώς παρακάτω, οι Ted Kravitz και Will Buxton του SkySports είναι αυτοί οι οποίοι αναλύουν το συγκεκριμένο φαινόμενο στο pre race show του grand prix Αμερικής.

Συνεχίζοντας στο Μονακό

Αφού παρατέθηκε το τι συνέβη σχετικά με τα pit stop, ας δούμε πως ήταν το σκηνικό όταν και έγιναν τα λεγόμενα «team orders». Μετά τον 2ο γύρο των pit stops, ο Lewis Hamilton βρισκόταν 11 δευτερόλεπτα πίσω από τον ομόσταυλό του.

Όπως αναφέρει το BBC, τα φρένα των δύο μονοθεσίων ήταν γνωστό πριν τον αγώνα πως ήταν ευάλωτα στην υπερθέρμανση. Ο  Fernando Alonso λοιπόν σταμάτησε να πιέζει και προφύλλασε το μονοθέσιό του, ώστε να μην δημιουργηθεί πρόβλημα. Εν αντιθέσει, ο Lewis Hamilton είχε το πόδι στο γκάζι και έφτασε γρήγορα τον ομόσταυλό του.

Όπως αναφέρει η πηγή του BBC

«O Lewis ασκούσε πίεση και ο Fernando έπρεπε να επιταχύνει και ήταν ενοχλημένος.»

Ο ίδιος είπε: «Αν τα φρένα μου αστοχούσαν. Που είναι το νόημα σε αυτό? Ποτέ δεν θα με προσπερνούσε. Απλά το πήγαινα»

«Οπότε ο Fernando δεν ήταν χαρούμενος που έπρεπε να πιέσει στο τέλος του αγώνα, λόγω προβλημάτων στην αξιοπιστία.»

Όταν ο Fernando Alonso βγήκε από το μονοθέσιο, συνάντησε τον Ron Dennis, ο οποίος του είπε ότι έπρεπε να «ελέγξει» τον αγώνα. Ωστόσο, σε αντίθεση με αυτό που κατάλαβε ο Fernando Alonso και ίσως ο καθένας στην θέση του, ο Ron Dennis εννοούσε απλά ότι «είναι δικό μου πρόβλημα, άσε με να το λύσω». Ο Fernando Alonso νόμιζε πως το αφεντικό του υπαινίχθη ότι κέρδισε μόνο λόγω της εντολής που έδωσε η ομάδα να μειώσουν ρυθμό τα μονοθέσια και διότι «έλεγξε» τα pit stops του Lewis Hamilton.

Εικόνα
Καναδάς 2007

Ο rookie sensation, Lewis Hamilton, θα δηλώσει βροντερό παρόν. Θα πάρει την pole position αλλά και την νίκη στον αγώνα, ωστόσο θα υπάρξουν ξανά σημαντικά γεγονότα που θα σημαδέψουν το τριήμερο.

Στις κατατακτήριες, ο Fernando Alonso φαινόταν πως θα στερήσει την πρώτη θέση εκκίνησης από τον ομόσταυλό του. Ωστόσο κάτι τέτοιο δεν συνέβη, διότι ο Ισπανός έκανε την αρχή σε μία σωρεία λαθών που χαρακτηρίζουν το τριήμερο ένα από τα χειρότερα στην καριέρα του. Λάθος στο τελευταίο σύμπλεγμα στροφών και ο δύο φορές παγκόσμιος πρωταθλητής θα μείνει μακριά από τον χρόνο του ομόσταυλού του.

Ωστόσο, το θετικό ήταν ότι ακόμα υπήρχε θετικό κλίμα μεταξύ των δύο. Σε ερώτηση για το αν έχει συμβουλή για τον νεαρό Βρετανό, ο Fernando Alonso είπε χαριτολογώντας «απλά να μην είναι πολύ επιθετικός και να με αφήσει να περάσω».

Στον αγώνα τα πράγματα ήταν διαφορετικά. Ο Lewis Hamilton έβγαλε εμπειρία χρόνων και ο Fernando Alonso συνέχισε το κακό…χείριστο τριήμερο οδηγώντας σαν πρωτάρης. Έχασε τα φρένα στην πρώτη στροφή (πολύ χαμηλές θερμοκρασίες) και καθ’όλη την διάρκεια του αγώνα έχανε τα σημεία του, είχε εξόδους, δεν έβγαζε άμυνες και ήταν γενικά χείριστος. Εν αντιθέσει, ο νεαρός Βρετανός πήρε την παρθενική του νίκη και κράτησε ψηλά την ομάδα της McLaren.

Ωστόσο, στα όλα δεινά που έφερε ο Fernando Alonso στον εαυτό του ήρθε να προστεθεί και ένας κακός υπολογισμός της ομάδας – ή κακό timing θα μπορούσαμε να πούμε –  σχετικά με την στρατηγική. Ο Ισπανός έπρεπε να μπει στα pits για ανεφοδιασμό, διότι το ντεπόζιτο είχε αδειάσει. Ωστόσο υπήρχε το πρόβλημα του αυτοκινήτου ασφαλείας που με τους τότε κανονισμούς σήμαινε και απαγόρευση εισόδου στα pits, με τους παραβάτες να δέχονται ποινή stop ‘n go 10 δευτερολέπτων (θύμα του κανονισμού έπεσε και ο Nico Rosberg).

Αμερική 2007

Όπως αναφέραμε πιο πάνω, η «λαστιχοφαγεία» του Lewis Hamilton ήταν γεγονός. Ο Βρετανός θα κατακτήσει την πρώτη θέση εκκίνησης, ωστόσο στο pre race show θα γίνει εκτενής τεχνική ανάλυση σχετικά με τις κατατακτήριές του. Ο τρόπος που ολισθαίνει τα ελαστικά του ο Βρετανός είναι αυτό που λέμε high risk, high reward. Είναι επικίνδυνος διότι είναι σχετικά εύκολο να χαθεί ο έλεγχος του μονοθεσίου, αλλά ταυτόχρονα τα κέρδη σε χρόνο είναι πολλά. Ως μεγάλο αρνητικό που ανέφεραν οι αναλυτές του sky sports ήταν ότι αυτή η ολίσθηση «έψηνε» τα ελαστικά και ο Lewis υπέφερε από εκτεταμένη φθορά.

Από τον αγώνα ξεχωρίζουν μερικά γεγονότα. Αρχικά, στην εκκίνηση, ο Felipe Massa έκανε ελαφρώς καλύτερο πέταγμα από τις δύο προπορευόμενες McLaren. Ωστόσο, ο Fernando Alonso είχε κάνει κι αυτός καλή εκκίνηση. Παρ’όλα αυτά ο Ισπανός αντί να προσπεράσει τον ομόσταυλό του, «έκλεισε» τον δρόμο στην Ferrari, με αποτέλεσμα οι δύο McLaren να ξεφύγουν χάρη στην άμυνα του Ισπανού.

Το δεύτερο σημαντικό συμβάν ήταν η αντίδραση του Fernando Alonso προς την ομάδα του. Η στρατηγική ήταν κακή. Στο πρώτο σκέλος μάλιστα ο Ισπανός είχε χάσει αρκετό χρόνο πίσω από τον ομόσταυλό του και εν τέλει βρέθηκε πίσω από τον Nick Heidfeld μετά τα πρώτα pitstops. Επιπλέον, 35 γύρους πριν το τέλος ο Ισπανός έκανε κίνηση να προσπεράσει τον ομόσταυλό του, ωστόσο ο Lewis Hamilton είχε πάρει την εσωτερική και μπόρεσε να αμυνθεί. Στο αμέσως επόμενο γύρο, ο Fernando Alonso θα κάνει νόημα στην ομάδα του και θα δείξει την δυσαρέσκειά του.

Το τρίτο σημαντικό είναι πως ακόμα οι δύο πιλότοι έδειχναν εκτίμηση και σεβασμό ο ένας στον άλλον. Ο Ισπανός κατά τον τερματισμό τοποθέτησε το μονοθέσιό του πλάι στον Lewis Hamilton και τον συνεχάρη, ενώ ο Βρετανός στην συνέντευξη μετά τον αγώνα μίλησε για το πόσο καθαρή μάχη είχαν οι δυό τους.

Εικόνα
Γαλλία 2007

Από τον αγώνα της Γαλλίας είναι λίγα που μπορεί να κρατήσει η McLaren, καθώς η ομάδα των κόκκινων έκανε παρέλαση. Ωστόσο, κάποια σχόλια των πιλότων και της ομάδας έδωσαν τροφή στον Τύπο ώστε να ρίξει λάδι στην φωτιά, ωστόσο ο Fernando Alonso προσπάθησε να ξεκαθαρίσει ο ίδιος την σημασία των λεγόμενών του. Σε ραδιοφωνικό σταθμό της πατρίδας του, ο Ισπανός είχε πει πως δεν νιώθει άνετα στην ομάδα του ακόμα και πως δεν έχει προσαρμοστεί πλήρως.

Αυτό δημιούργησε ντόμινο δηλώσεων, ωστόσο ο Ισπανός φρόντισε ο ίδιος στο press conference να διαλευκάνει την υπόθεση. Εν συνεχεία των δηλώσεων του Lewis Hamilton, ο οποίος είχε υποστηρίξει τον ομόσταυλό του λέγοντας πως «ο ερχομός του έδωσε κίνητρο στην ομάδα», ο Ισπανός είπε: «Η κατάσταση στην ομάδα είναι καλή. Πρόκειται μόνο για φήμες και είναι κάτι που δεν μπορεί να σταματήσει. Η πραγματικότητα είναι πως είμαι δεύτερος και όλες οι φήμες αφορούν εμένα. Θα ήταν το αντίθετο αν ήμουν πρώτος και ο συμπαίκτης μου δεύτερος, οι άνθρωποι θα έλεγαν διάφορα για εκείνον.»

Ουγγαρία 2007 – Spygate

Fast forward στην Ουγγαρία, όπου ο υγιής ανταγωνισμός μεταξύ Lewis Hamilton και η «βρείτε τα μεταξύ σας (στην πίστα)» νοοτροπία που θεωρητικά είχε η  McLaren θα αποτελέσουν παρελθόν με την σεζόν να παίρνει άσχημη τροπή για όλους.

Ωστόσο, γυρνώντας πίσω στον Ιούλιο, η FIA θα χτυπήσει την πόρτα της McLaren ασκώντας ερωτήσει για κάτι σελίδες που φαίνεται να είχε στην κατοχή της με την ευγενική χορηγία του Nigel Stepney της Ferrari, σελίδες οι οποίες εμπεριείχαν ευαίσθητες πληροφορίες για το μονοθέσιο της Ferrari. Αυτή η μικρή «επίσκεψη» της FIA ήταν η αρχή της έρευνας για το επονομαζόμενο «Spygate.»

Εν περιλήψει, στις 26 Ιουλίου και οι δύο ομάδες παρουσιάστηκαν στο δικαστήριο για να υπερασπιστούν τα συμφέροντά τους.

Η McLaren υποστήριζε ότι καμία πληροφορία δεν είχε χρησιμοποιηθεί για την κατασκευή του μονοθεσίου και πως οι σελίδες αυτές εβρίσκοντο μόνο στην κατοχή του Mike Coughlan, ενώ πριν τις 3 Ιουλίου κανένας άλλος υπάλληλος της  γνώριζε για την ύπαρξη τους.

Η ομάδα βρέθηκε ένοχη για κατοχή των εν λόγω σελίδων, ωστόσο δεν τιμωρήθηκε για της πράξεις του Mike Coughlan. Ο Ron Dennis είπε πως αν και δεν είναι χαρούμενος με το αποτέλεσμα, η FiA έκανε λεπτομερή έρευνα και η τιμωρία είναι η σωστή για το έγκλημα.

Στα του αγώνα

Αρχικά θα πρέπει να δούμε την κατάσταση αγωνιστικά μεταξύ των δύο ομόσταυλων – αντιπάλων. Ο νεαρός rookie έδειχνε πως δεν είχε διάθεση να μείνει δεύτερος, κάτι που κανείς δεν του ζήτησε ποτέ, ενώ με το σπαθί του είχε κερδίσει από την ομάδα του να τον εμπιστεύονται και να τον υπολογίζουν και ως #1. Ωστόσο, υπήρχε ένα πρόβλημα στον νεαρό Βρετανό. Το πρώτο ότι ήταν rookie, κάτι το οποίο θα δούμε παρακάτω πως και γιατί στάθηκε εμπόδιο, ενώ το δεύτερο ήταν τα ελαστικά. Ο Βρετανός όπως είπαμε, ορμώμενοι από το skysports, καθώς και τα όσα συνέβαιναν στους αγώνες, έκαιγε με ευκολία τα ελαστικά του. Αυτό έδειχνε ότι ναι μεν διαθέτει αστείρευτο ταλέντο και την ικανότητα να ελέγχει το μονοθέσιο και να το πηγαίνει στο όριο, αλλά και πως η διαφορά του με τον ομόσταυλό του ήταν πλασματική.

Κι αυτό γιατί ο Ισπανός κατάφερνε να είναι κοντά στα αποτελέσματα του ομόσταυλού του, δίχως να ταλαιπωρεί τα ελαστικά του, κι αυτό διότι ο Fernando Alonso διέθετε την εμπειρία να αντιληφθεί πως το να πηγαίνεις στο όριο ταλαιπωρώντας τα ελαστικά σου (όπως έκανε ο Βρετανός σε πολλούς αγώνες) ή θυσιάζοντας εν γένει την αξιοπιστία του μονοθεσίου σου (Μονακό) δεν είναι πάντα αυτό που απαιτείται για να κερδίσεις και να πάρεις πρωτάθλημα.

Άλλα δύο σημαντικά στοιχεία που πρέπει να προστεθούν στην εξίσωση είναι η αντιμετώπιση του Fernando Alonso στην όλη κατάσταση και ο πατέρας του Lewis Hamilton. Ο Ισπανός έλεγε συνεχώς πως δεν πρέπει να παλεύουν μεταξύ τους, διότι κόβουν βαθμούς ο ένας από τον άλλον και η Ferrari είναι πολύ κοντά. Μάλιστα είχε φτάσει στο σημείο να πει ότι αν συνεχιστεί αυτό, θα έρθει ένας Kimi Raikkonen από το πουθενά και θα τους στερήσει έναν τίτλο που κανονικά θα έπρεπε να κατακτήσουν.

Ο Ισπανός είχε πει πριν τον αγώνα του Καναδά ότι όντας συμπαίκτες δεν έχει πρόβλημα ακόμα κι αν του ζητηθεί του ίδιου να οπισθοχωρήσει για τον συμπαίκτη του. Κάτι τέτοιο επιβεβαιώθηκε στην Αμερική, όταν στην εκκίνηση ο Ισπανός διάλεξε να εμποδίσει την Ferrari παρά να προσπεράσει τον συμπαίκτη του, καθώς και στο τέλος του αγώνα που όταν είδε ότι δεν είχε περάσει στις αρχές τον συμπαίκτη του, σταμάτησε να προσπαθεί και απλά «το έφερε σπίτι».

Ο μάνατζερ του rookie sensation φρόντιζε να προωθεί σωστά τον γιο του – πελάτη του. Βλέποντας τις πολύ καλές του εμφανίσεις, ζητούσε επίμονα, ειδικά στους πρώτους αγώνες, από τον Ron Dennis να δείξει καλύτερη αντιμετώπιση στον γιο του.

Σε ρόλο πυροσβέστη λοιπόν, ο Ron Dennis διάλεξε να εφαρμόσει ένα σύστημα στις κατατακτήριες όπου σε κάθε grand prix αυτός που θα επωφελούταν από την στρατηγική και τον fuel burning lap θα ήταν διαφορετικός, θα πήγαιναν εναλλάξ.

Εικόνα
Κατατακτήριες

Φτάνοντας στις κατατακτήριες, ήταν η σειρά του Fernando Alonso να επωφεληθεί από την στρατηγική. Οπότε, ο Lewis Hamilton είχε σαφή εντολή από την ομάδα να αφήσει τον ομόσταυλό του να περάσει. Ωστόσο κάτι τέτοιο δεν συνέβη, παρά τα επαναλαμβανόμενα μηνύματα της ομάδας στην ενδοεπικοινωνία του Βρετανού. Ερχόμενοι στα pits, o Fernando Alonso θα καθυστερήσει τον ομόσταυλό του και πρακτικά θα του απαγορέψει να διεκδικήσει την pole position με έναν άκρως αντιεπαγγελματικό τρόπο.

Ο Anthony Hamilton ζητούσε την τιμωρία του Ισπανού, μάλιστα πήγε ο ίδιος στους αγωνοδίκες και ζήτησε πεισματικά να τιμωρηθεί ο δύο φορές παγκόσμιος πρωταθλητής. Αφότου οι αγωνοδίκες άκουσαν και τις δύο πλευρές, αποφάσισαν πως οι πράξεις του Fernando Alonso ήταν ποινικά κολάσιμες και επέβαλαν ποινή 5 θέσεων στην σχάρα εκκίνησης. Αναφορικά με την «νομιμότητας» και τους κανονισμούς δεν τίθεται η παραμικρή αμφιβολία για το αν ο Ισπανός έπρεπε να τιμωρηθεί. Όπως επίσης ο αντιεπαγγελματισμός του ήταν από μόνος του κάτι για το οποίο έπρεπε ίσως ο Ron Dennis να του τραβήξει το αυτί. Ωστόσο, ήταν αυτός ο αντιεπαγγελματισμός η αιτία ή το αποτέλεσμα?

Η πηγή του BBC αναφέρει χαρακτηριστικά: «Τα προβλήματα είχαν ξεκινήσει από πριν. Αυτή ήταν απλά η τελευταία έκρηξη. Όμως, ο Lewis το ξεκίνησε. Ας μην το ξεχνάμε αυτός. Αν είχε αφήσει τον Fernando να περάσει, δεν θα υπήρχε η έκρηξη.»

Μετά την νίκη που κατέκτησε, η εξήγηση που έδωσε ο ίδιος ο Lewis Hamilton για την ανυπακοή του το Σάββατο δεν έβγαζε και πολύ νόημα (κυριολεκτικά).

«Το προηγούμενο βράδυ η ομάδα μου ζήτησε να αφήσω τον Fernando να περάσει, αλλά δεν μου έδωσαν πειστική εξήγηση και δεν μου έβγαζε νόημα η εντολή. Ναι πρέπει να ακούς και να κάνεις ότι λέει το αφεντικό, αλλά υπερασπίζομαι τα πιστεύω μου.»

Μετά από όλα αυτά, ο Ron Dennis έπραξε το λογικό. Κάλεσε τους πιλότους του για «κουβέντα» ώστε να τους επισημάνει τα λάθη τους και να τους βάλει στην θέση τους. Διόρθωση, κάλεσε τον Fernando Alonso για να του επισημάνει τα λάθη του και να του επιρρίψει τις ευθύνες για το συμβάν.

Ακολούθησε σωρεία γεγονότων και εξελίξεων. Ο Fernando Alonso αφηνιασμένος και όντας εκτός εαυτού θα ενημερώσει τον Ron Dennis για διάφορα mails που έχει στην κατοχή του με τον επικεφαλής της ομάδας να καλεί αμέσως στο δωμάτιο τον Martin Whitmarsh, το δεξί του χέρι, τον νούμερο 2 πίσω από τον Ron Dennis. Τα υπόλοιπα μπορείτε να τα διαβάσετε στο εξαιρετικό κείμενο του Γιώργου Τσιάκαλου για το spygate.

Τουρκία 2007

Στην Τουρκία ο Felipe Massa θα αναδειχθεί για ακόμα μία φορά νικητής στην Πόλη και η Ferrari θα κάνει σχετικά εύκολα το 1-2. Ωστόσο, ο Lewis Hamilton θα δώσει τα πρώτα δείγματα rookie. Όντας στο κυνήγι των δύο κόκκινων μονοθεσίων, ο νεαρός Βρετανός θα ξεπεράσει τα όρια και θα υποπέσει σε λάθος και θα βγει εκτός πίστα, ενώ θα υποφέρει από μία διάτρηση στο ελαστικό του. Αυτό θα τον αναγκάσει να μπει εσπευσμένα για αλλαγή και εν τέλει να πέσει στην 5η θέση με τον ομόσταυλό του να άνεβαίνει στο τρίτο σκαλί του βάθρου.

Βέλγιο 2007

Η πολύ καλή εμφάνιση της Βρετανικής ομάδας στην Ιταλία δεν επανελήφθη, αφού η Ferrari κλείδωσε την πρώτη σειρά εκκίνησης. Ο Fernando Alonso κέρδισε την μάχη των κατατακτηρίων με τον ομόσταυλό του στον αγώνα να μην ακολουθεί τον ρυθμό και να τερματίζει 9 δευτερόλεπτα πίσω. Ωστόσο, την πρώτη μέρα του τριημέρου, αυτό που κέντρισε το ενδιαφέρον ήταν άλλο.

Ο Ron Dennis έδινε συνέντευξη όπου εξηγούσε στον Τύπο τον λόγο που η ομάδα του τιμωρήθηκε με 100.000.000€ πρόστιμο, αποκλεισμό από το παγκόσμιο πρωτάθλημα και πως βρέθηκε ένοχη για χρήση πληροφοριών από τις «σελίδες» για την κατασκευή του μονοθεσίου της.

Αυτό που δημιούργησε εντύπωση είναι ότι ο ισχυρός άνδρας της Βρετανικής ομάδας ανέφερε πως η FIA πήρε δηλώσεις από όλους του υπαλλήλους και τους οδηγούς της ομάδας οι οποίοι τόνισαν ότι ουδέποτε κάποια πληροφορία χρησιμοποιήθηκε, ενώ για ακόμη μία φορά είπε πως στόχος είναι η κατάκτηση του πρωταθλήματος, αφού η ομάδα έχει «τους καλύτερους οδηγούς και το καλύτερο μονοθέσιο.»

Ιαπωνία 2007

Σειρά του Lewis Hamilton να νικήσει ευθέως τον ομόσταυλό του. O Βρετανός θα κατακτήσει την pole και θα είναι αυτός που θα ηγηθεί της επίθεσης της McLaren. Ο Fernando Alonso θα αντιμετωπίσει σοβαρά προβλήματα στον αγώνα του. Μετά από λάθος ο Ισπανός θα εγκαταλείψει. Ωστόσο, όπως ειπώθηκε στην αρχή, θα κάνουμε αναφορά στα γεγονότα και όχι στείρα παράθεση απόψεων. Ο Ισπανός αντιμετώπιζε σοβαρό πρόβλημα με την κάθετη δύναμη, καθώς είχε πληγώσει το μονοθέσιό του σε μία επαφή με τον Sebastian Vettel. Ωστόσο, αυτό δεν αναιρεί το προσωπικό λάθος που έκανε ο Ισπανός στην προσπάθειά του να πιέσει. Ποιο ήταν αυτό? Όπως αναφέρεται, φαίνεται από την τηλεμετρία πως ο Ισπανός έκανε μία αλλαγή στις ταχύτητες στην στροφή που στους προηγούμενους γύρους δεν είχε κάνει.

Εικόνα
Κίνα 2007

Ο αγώνας της Κίνας εκείνη τη χρονιά αποτελεί αντικείμενο συζήτησης ακόμα και σήμερα αναφορικά με το πόσο «άτυχος» ήταν ο Lewis Hamilton και πόσο «κακή στρατηγική» είχε η ομάδα. Ας δούμε όμως τι και κατά πόσο ισχύει.

Ξεκινώντας από τις κατατακτήριες, θα δούμε το πρώτο «λάθος» εκείνου του τριημέρου. Ωστόσο δεν θα είναι θύμα ο Lewis Hamilton, αλλά ο Fernando Alonso. Για κάποιον ανεξήγητο λόγο (όχι δεν είναι ειρωνικό, θα δούμε παρακάτω πως όντως πρόκειται για σύμπτωση), η πίεση στο ελαστικό του Ισπανού ήταν ανεβασμένη με αποτέλεσμα να είναι πρακτικά αδύνατον να κάνει καλό γύρο για να απειλήσει τον ομόσταυλό του.

Ο Ισπανός θα «μιλήσει» (σε έντονο ύφος….) με την ομάδα του σχετικά με το «γιατί συνέβη αυτό».

Σημαντικός ωστόσο ήταν και ο αγώνας, στον οποίο θα δούμε αν τελικά ισχύει ότι η McLaren είχε κακή στρατηγική ή αν η «λαστιχοφαγία» για την οποία μιλούσαν στα pre race show του sky sports ήρθε για ακόμα μία φορά να στοιχήσει στον Lewis Hamilton.

Η στρατηγική ήταν απλή. O Βρετανός έπρεπε απλά να τερματίσει μπροστά από τον συμπαίκτη του για να στεφθεί πρωταθλητής. Αυτό όχι μόνο ήταν αυτό που χρειαζόταν ο Βρετανός, αλλά όπως θα δούμε και στην συνέχεια με δήλωση του ίδιου του Ron Dennis, ήταν και ο στόχος της ομάδας.

Ο Lewis Hamilton λοιπόν έπρεπε να μπει αργά στα pits. Ωστόσο, ο Βρετανός είχε διαλύσει τα ελαστικά του, διότι όπως προαναφέραμε, τον διακατείχε η «λαστιχοφαγία». Εκτός από αυτό, η απειρία του νεαρού Βρετανού φαίνεται και από τα γυρολόγια. Οι ταχύτεροι γύροι του έγιναν στους πρώτους γύρους, όντας «βαρύς», ενώ οι Kimi Raikkonen και Fernando Alonso έκαναν τους γρήγορους γύρους τους πιο μετά στο πρώτο τους σκέλος, όντας ελαφρείς και με τα ελαστικά καλοδιατηρημένα. Ειδικά ο Ισπανός είχε τα ελαστικά του στην καλύτερη κατάσταση από τους πρώτους 4, παρ’όλο που βρισκόταν 15-20 δευτερόλεπτα πίσω από την κορυφή.

Οι επιλογές λοιπόν ήταν οι εξής. Ή θα μπει ο Lewis νωρίς και θα αναγκαστεί να περιμένει μέχρι την Βραζιλία, ή θα κάνει καλή διαχείριση για να μπει την στιγμή που είχε αρχικά υπολογιστεί. Η ομάδα σε συνενόηση με τον πιλότο της διάλεξε το δεύτερο. Ωστόσο, ο Lewis Hamilton έμεινε μόνο στα λόγια, καθώς στην πράξη δεν έκανε καμία διαχείριση. Το συγκεκριμένο συμπέρασμα βγαίνει από το γεγονός πως έδινε αχρείαστες μάχες με τον Kimi Raikkonen καταπονώντας τα ήδη καταπονημένα ελαστικά του εναντίον του Kimi Raikkonen που διέθετε καλύτερης κατάστασης ελαστικά. Εν τέλει ο Φινλανδός έβαλε την McLaren στους καθρέφτες του.

Ταυτόχρονα, ο Fernando Alonso θα μαζέψει επικίνδυνα την διαφορά (ακόμα και 3.5 δευτερόλεπτα σε έναν γύρο, ίσως και παραπάνω), το οποίο θα είναι και το σήμα ότι πρέπει η ομάδα να βάλει τον Lewis Hamilton για αλλαγή ελαστικών. Ωστόσο, ο Βρετανός θα κάνει μεγάλο λάθος αφού δεν θα υπολογίσει την εκτεταμένη φθορά στα ελαστικά του και θα βρεθεί στην αμμοπαγίδα.

Εικόνα
Ο Lewis Hamilton στην Κίνα
Η μικρογραφία της σεζόν

Πριν συνεχίσουμε στον αγώνα της Βραζιλίας, αξίζει να κάνουμε μία μικρή ανάλυση των μέχρι τώρα συμβάντων.

Αρχικά, ένα πράγμα που φαίνεται να συμβαίνει κατά κόρον στην F1 είναι πως η ιστορία επαναλαμβάνεται και ξαφνικά βλέπουμε ίδια σκηνικά με άλλους πρωταγωνιστές και καλούμαστε με το μάτι της αντικειμενικότητας να είμαστε συνεκτικοί στην κρίση μας (κάτι που πολλοί κατηγορούν σήμερα την FIA ότι δεν ακολουθεί αναφορικά με τα όρια της πίστας, αλλά αυτό είναι άλλη κουβέντα).

Ας ξεκινήσουμε από την υποτίμηση του Βρετανού από τον ομόσταυλό του στις αρχές του Ιανουαρίου.

Ο ίδιος ο Michael Schumacher είχε «υποτιμήσει» μετέπειτα τον εξαιρετικό rookie που μαγεύει στην πίστα. «Νομίζω αυτό που δεν περίμενε κανείς είναι να φέρνει τέτοια αποτελέσματα με τόση συνεκτικότητα» είχε πει μεταξύ άλλων ο Γερμανός θρύλος.

Ο Lewis Hamilton σε συνέντευξή του όταν η Mercedes έψαχνε να του βρει παρτενέρ, μετά την αποχώρηση του Nico Rosberg, είχε δηλώσει μεταξύ άλλων: «Φέρτε μου τον Sebastian, φέρτε μου τον Fernando, φέρτε μου όποιον θέλετε. Οδήγησα εναντίον του Fernando την πρώτη μου χρονιά και τον κέρδισα, οπότε δεν με ανησυχεί»

Συμπέρασμα: Κρίνοντας εν συνόλω τις παραπάνω περιπτώσεις, φαίνεται πως η «υποτίμηση» μερικώς ή ολικώς του ενός πιλότου από έναν άλλον είναι ένα γενικό φαινόμενο, είτε ο «θύτης» είναι δις παγκόσμιος πρωταθλητής, είτε τρις, είτε επτάκις και είτε το «θύμα» είναι ένας rookie, είτε τετράκις παγκόσμιος πρωταθλητής είτε δις παγκόσμιος πρωταθλητής.

Προς αποφυγήν παρεξηγήσεως, σε καμία των περιπτώσεων αυτό δεν δικαιολογεί την στάση του Ισπανού απέναντι στην επιλογή της ομάδας του, ούτε και «μειώνει» την σημασία της. Η υποτίμηση του οποιουδήποτε είναι το λιγότερο κατακριτέα! Ωστόσο, αυτό που δείχνει είναι ότι η κατακριτέα αυτή πράξη θα βρεθεί στο «ποινικό μητρώο» κάθε πιλότου, οπότε δεν μπορεί να αποτελέσει ειδικό κριτήριο επίκρισης κάποιου συγκεκριμένου.

Υπάρχουν διάφορες στιγμές και περιστατικά που μαρτυρούν πως η ομάδα δεν εμπιστεύτηκε ουδέποτε τον πιλότο της, πολύ πριν το σκάνδαλο του spygate βγει στην επιφάνεια. Ο πατέρας του Lewis Hamilton ζητούσε συνεχώς από την ομάδα καλύτερη μεταχείριση για τον γιο του. Το «περίεργο» στην όλη υπόθεση είναι πως ο Ron Dennis δεν προστάτεψε τον πιλότο του και δεν έβαλε φρένο στις επελάσεις του πατέρα Hamilton. Ταυτόχρονα, ο Ισπανός ζητούσε, όπως γράφτηκε παραπάνω, να μην μάχονται μεταξύ τους διότι θα κόβουν βαθμούς ο ένας από τον άλλον και θα χάσουν έναν τίτλο που πρέπει να πάρουν από τον Kimi Raikkonen, και ας είναι ο Ισπανός που θα πρέπει να κρατάει την άμυνα. Γεγονός είναι πως κάτι τέτοιο το έκανε πράξη στην Αμερική.

Το θέμα του «να μην μαχόμαστε μεταξύ μας» στην συγκεκριμένη περίπτωση αλλά και γενικά είναι πολύ πρακτικό και εφαρμόσιμο. Όταν μάχεσαι, τα ελαστικά σου φθείρονται. Οι δύο McLaren έχοντας την Ferrari να ακολουθεί κατά πόδας, έπρεπε να εστιάσουν εκεί, και όχι μεταξύ τους.

‘Επειτα, η Ουγγαρία είναι ένα ακόμα περιστατικό που μαρτυρά πως ο Fernando Alonso δεν απολάμβανε την πλήρη εμπιστοσύνη της ομάδας του, ή για να τεθεί καλύτερα, δεν είχε την ίδια εύνοια.

Αναφορικά με την Κίνα, συνέβη το εξής. Οι Ron Dennis και Lewis Hamilton, σε ένδειξη ομαδικότητας προσπαθούσαν ο καθένας να αναλάβουν την ευθύνη για την «ατυχία» στo pitstop. Ωστόσο, εντύπωση προκάλεσε η δήλωση του Ron Dennis σύμφωνα με την οποία «ο αγώνας μας δεν ήταν εναντίον του Raikkonen, o αγώνας μας ήταν εναντίον του Fernando.»

Εικόνα
Βραζιλία 2007

Με την Βραζιλία να είναι και ο αγώνας που θα αναδείξει τον πρωταθλητή, η ενδοοικογενειακή αντιπαλότητα στην McLaren είχε φτάσει στο ζενίθ. Ο άνθρωπος της FIA που είχε οριστεί για να διασφαλιστεί ότι και οι δύο πιλότοι θα έχουν «ίδιο εξοπλισμό και αντιμετώπιση» δεν βρήκε τίποτα το μεμπτό. Ωστόσο, στις αρχές του τριημέρου είχε έρθει ένα άλλο γεγονός να ταράξει τα νερά.

Ένα αίτημα υπογεγραμμένο από 130.000 άτομα θα εμφανιστεί, σύμφωνα με το οποίο οι 130.000 αυτοί άνθρωποι ισχυρίζονταν πως ο Fernando Alonso ήταν θύμα διαφόρων «ανωμαλιών» στην ομάδα. Με απλά Ελληνικά (ή Αγγλικά) ο ισχυρισμός ήταν πως η Βρετανική ομάδα μεροληπτούσε εναντίον του. Ασφαλώς κάτι τέτοιο δεν μακροημέρεψε καθώς όχι μόνο η FIA αλλά και ο ίδιος ο Ισπανός διέψευσαν τις κατηγορίες. Στα «επιχειρήματα» αναφερόταν μέχρι και το φως που είχε πέσει πάνω στο μονοθέσιό του στο Bahrain…

To «ισχυρότερο» επιχείρημα που επικαλούνταν ήταν η Κίνα και ή «ύποπτη» αύξηση στην πίεση των ελαστικών, καθώς επίσης και η δήλωση του Ron Dennis («ο αγώνας μας δεν ήταν εναντίον του Raikkonen, o αγώνας μας ήταν εναντίον του Fernando»).

Ας δούμε όμως τι είπε ο ίδιος ο Fernando Alonso για τα παραπάνω.

Αναφορικά με τα ελαστικά στις κατατακτήριες: «Συνηδειτοποίησα πως οι πιέσεις ήταν πολύ υψηλές και αυτό μπορεί να συμβεί στις κατατακτήριες. Ήταν σύμπτωση και λίγο κακή τύχη.»

Αναφορικά με την δήλωση του Ron Dennis: «Εξεπλάγην, όμως νομίζω πως είναι δύσκολο να καταλάβεις τι αληθεύει, ότι είναι απλά φυσιολογικές κουβέντες που λες μετά τον αγώνα και αν τις πάρεις με διαφορετικό τρόπο μπορούν να δημιουργηθούν προβλήματα. Δεν βλέπω κάτι περίεργο, εξεπλάγην αλλά δεν ανησύχησα.”

Φτάνουμε στον αγώνα. Ακόμα και σήμερα, μεγάλη μερίδα φιλάθλων στέκεται στην ατυχία του Lewis Hamilton αναφορικά με το κιβώτιο ταχυτήτων του. Ωστόσο, λίγοι θυμούνται πως πριν συμβεί αυτό, ο ίδιος ο νεαρός Βρετανός είχε θέσει εαυτόν σε δύσκολη θέση. Πολύ κακή εκκίνηση και αχρείαστη μάχη με τον ομόσταυλό του, με αποτέλεσμα να βρεθεί εκτός πίστας και να επανέλθει έχοντας χάσει θέσεις. Όσον αφορά το πρόβλημα, ο Paddy Lowe είπε πως κομμάτι είχε μπει και δημιούργησε το πρόβλημα μέχρι να το αποβάλει το μονοθέσιο. Ο ίδιος τόνισε πως για 5 δευτερόλεπτα παραπάνω, ο Lewis Hamilton στερήθηκε τους βαθμούς που ήθελε.

Μία αντιπαλότητα άνευ προηγουμένου στο σύνολό της και η ιστορία που τείνει να επαναλαμβάνεται συνεχώς

Η σεζόν αυτή αποτελεί ορόσημο, τόσο συνολικά για την Formula 1, όσο και για όλους τους εμπλεκόμενους. Ακόμα και σήμερα υπάρχουν πολλές παρανοήσεις γύρω από διάφορα γεγονότα της σεζόν, ενώ τα στρατόπεδα των φιλάθλων δίνουν διάφορες ερμηνείες για το δέντρο, αγνοώντας το δάσος.

Κίνα 2007 – Λάθος της ομάδας ή του πιλότου

Στην πλειονότητα του φίλαθλου κόσμου έχει μείνει στο μυαλό ο συγκεκριμένος αγώνας ως ένα τραγικό διάβασμα στρατηγικής της ομάδας. Έστω λοιπόν ότι κάτι τέτοιο ισχύει.

Fast forward 11 χρόνια μετά μερικές χιλιάδες χιλιόμετρα μακρυά από την Σανγκάη, στην Γερμανία, πίστα του Χόκενχαιμ. Ο πρωτοπόρος Sebastian Vettel οδηγεί σε περίεργες συνθήκες με ελαστικά που έχουν «λιώσει.» Ο Γερμανός δεν θα φρενάρει σωστά και θα βρεθεί εκτός αγώνα, χαρίζοντας έτσι την νίκη, την ψυχολογία και το μομέντουμ για το πρωτάθλημα στον Lewis Hamilton. Το δεύτερο περιστατικό θα μπορούσε να είναι και remake του πρώτου. Παρ’ όλα αυτά, ο ίδιος φίλαθλος που επέκρινε την McLaren για την «κακή στρατηγική» στην Κίνα, είναι αυτός που θα επικρίνει τον Sebastian Vettel για το κακό φρενάρισμα.

Φυσικά υπάρχει μία σημαντική διαφορά που δικαιολογεί τον πρώτο σε σχέση με τον τελευταίο. Ο Lewis Hamilton έκανε το λάθος αυτό, όντας rookie, όντας στην πρώτη του χρονιά, ενώ ο Sebastian Vettel έφερε περγαμηνές και εμπειρία στην πλάτη του. Το παραπάνω ασφαλώς και ισχύει και είναι και η προσωπική άποψη, εν μέρει, του γράφοντος. Ωστόσο, εδώ γεννάται το άλλο ερώτημα. Εφόσον ο Βρετανός ήταν rookie και τέτοια λάθη ήταν λογικό και επόμενο να γίνουν, με τι σκεπτικό η ομάδα του τον εμπιστεύτηκε για να διεκδικήσει πρωτάθλημα? Ναι, οι εμφανίσεις του ήταν το λιγότερο καταπληκτικές, ναι, διεκδίκησε και κέρδισε να μην είναι #2, αλλά εφόσον η ομάδα σου σε εμπιστεύεται για πρωταθλητισμό, τότε θα κρίνεσαι και ως υποψήφιος πρωταθλητής και όχι ως rookie.

Όσον αφορά τον Lewis Hamilton συνολικά

Ο Βρετανός κέρδισε επάξια τον ρόλο του στην ομάδα και με τις εμφανίσεις του έδειξε στο αφεντικό του ότι μπορεί να βασιστεί πάνω του για το μέλλον (τον δικαίωσε κιόλας). Εκμεταλλεύτηκε πλήρως το ότι ήταν αυτός ο έμπειρος στην McLaren και ο ομόσταυλός του rookie και κέρδισε εξαρχής την εύννοια της ομάδας. Αυτό φαίνεται σε μικρά πράγματα όπως η ανοχή που του έδειχνε το αφεντικό του, ή η ελαστικότητα που απολάμβανε σε περιπτώσεις που θα μπορούσε ο Ron Dennis να του «τραβήξει το αυτί» (βλ. Ουγγαρία)

Κοινώς, ο Βρετανός ήρθε, έμεινε και εξαρχής έδειξε ότι δεν είναι απλά ένας Βρετανός σε μία Βρετανική ομάδα, αλλά ένας πιλότος με μεγάλες δυνατότητες (που τις εκπλήρωσε κιόλας).

Όσον αφορά τον Fernando Alonso

O Ισπανός είχε ανάμεικτα συναισθήματα από την σεζόν. Στα αρνητικά του κρατάμε τα εξής.
Επέτρεψε στα συναισθήματά του να τον καταβάλουν. Όσο κι αν νιώθεις αδικημένος, παραγκωνισμένος ή οτιδήποτε, η στάση στην Ουγγαρία, τόσο ως προς τον ομόσταυλο στα pits, όσο και ως προς την ομάδα είναι το λιγότερο απαράδεκτη και αντιεπαγγελματική. Ο Ισπανός πλήρωσε τις αντιδράσεις του, αυτό είναι το συμπέρασμα του γράφοντος.

Ωστόσο, λέξη κλειδί είναι το «αντιδράσεις». Για τον συγκεκριμένο πιλότο και το ταμπεραμέντο του έχουν γραφτεί πολλά και θα συνεχίσουν να γράφονται. Ωστόσο, στο συγκεκριμένο άρθρο θα προσπαθήσουμε να μείνουμε μακρυά από στείρα επίκριση ή κολακία και θα σταθούμε σε γεγονότα. Γεγονός είναι πως ο Ισπανός φαίνεται σε πολλές των περιπτώσεων να υπερασπίζεται την ομάδα του, παρά την γενική κοινή γνώμη που έχει δημιουργηθεί. Τόσο στην Βραζιλία, όσο και σε άλλες περιπτώσεις φαίνεται πως όσο «αντιεπαγγελματίας» ήταν στην Ουγγαρία, άλλο τόσο επαγγελματικά φέρθηκε σε άλλες περιπτώσεις.

Εικόνα
Φαίνεται ωστόσο, πως το γυαλί είχε ραγίσει πολύ πριν το spygate και όπως είδαμε παραπάνω, γι αυτό δεν ευθύνεται κανένας Fernando Alonso και κανένας Lewis Hamilton.

Όσον αφορά το spygate, ακόμα και σήμερα θεωρείται πως αυτός είναι ο λόγος που ο Fernando Alonso δεν έχει την παραμικρή σχέση με την Mercedes. Τον ισχυρισμό αυτό φαίνεται να επιβεβαιώνουν και οι δηλώσεις του Toto Wolff, όπου αναφέρει πως ο Ισπανός «έχει μία ιστορία με την Mercedes». Είναι όμως έτσι? Δηλαδή, μπορούμε με ασφάλεια να συμπεράνουμε ότι οι Γερμανοί δεν θέλουν να έχουν σχέση με τον Ισπανό λόγω αυτού του κατάπτυστου συμβάντος? Αρχικά θα πρέπει να τονίσουμε πως ο Toto Wolff κάνει εξαιρετικά την δουλειά του ως επικεφαλής, δηλαδή να βγάζει ομαδικότητα προς τα έξω και να υποστηρίζει τους πιλότους του, όπως και είχε κάνει με τις εν λόγω δηλώσεις στηρίζοντας των Valtteri Bottas (στις αμέσως επόμενες γραμμές μετά την παραπάνω δήλωση εξηγεί τον λόγο που είναι ικανοποιημένος με την επιλογή του Valtteri Bottas).

Όπως θα διαβάσατε στο εξαιρετικό άρθρο του Γιώργου Τσιάκαλου, σημαντικότατο ρόλο στην εξέλιξη του σκανδάλου έπαιξε ο Pedro De la Rosa. Σύμφωνα λοιπόν με τον παραπάνω ισχυρισμό, θα έπρεπε ο Ισπανός να βρισκόταν σε εξορία μετά το σκάνδαλο από τον Γερμανικό κολοσσό. Και έτσι κι έγινε…περίπου. Ο Ισπανός παρέμεινε στην ομάδα μέχρι και το 2009 ως δοκιμαστής, βγήκε παμψηφεί πρόεδρος της GDPA, ενώ στην Mercedes ήταν τόσο αντίθετοι με την παραμονή του στην McLaren Mercedes που το 2011 επέστρεψε για μία ακόμα θητεία στην ομάδα ως δοκιμαστής και αναπληρωματικός οδηγός.

Τέλος, από δηλώσεις ανθρώπων της ομάδας, όπως του Martin Whitmarsh και του ίδιου του Ron Dennis φαίνεται πως το όποιο φταίξιμο για την καταστροφή εκείνης της σεζόν βαραίνει περισσότερους και είναι πιο βαθύ από όσο πιστεύει ο καθένας. Ενδεικτικά να αναφέρουμε την δήλωση του Martin Whitmarsh όταν ανέλαβε την θέση του Ron Dennis: «Τεράστιο λάθος για εμένα είναι το ότι χάσαμε ένα αστέρι σαν τον Fernando.  Είναι ένας από τους καλύτερους πιλότους. Μετανιώνω που δεν μπορέσαμε να το κάνουμε να δουλέψει. Αποτύχαμε να διαχειριστούμε την κατάσταση. Αυτή είναι καλή ομάδα, αυτός είναι καλός οδηγός. Θα μπορούσαμε να πετύχουμε πολλά περισσότερα από όσα πετύχαμε. Μερικές φορές ήμασταν πολύ αλαζόνες, πρέπει να το αποδεχτούμε. Πάντα ήμουν ανοιχτός στην εταιρία, το στυλ μου είναι εντελώς ανοιχτό»

Συμπέρασμα

Η σεζόν έβγαλε στην φόρα διάφορα προβλήματα που μπορούν να προκληθούν από διάφορες πρακτικές που ακολουθούνται στην Formula 1.

  1. Αντικρουόμενα συμφέροντα: O επικεφαλής (Flavio Briattore) μίας ομάδας (Renault) έχει για πελάτη (Fernando Alonso) έναν πιλότο που αγωνίζεται σε μία αντίπαλη ομάδα (McLaren) και πρέπει να «διασφαλίσει» πως και ο πελάτης του θα πάρει πρωτάθλημα και η ομάδα της οποίας είναι επικεφαλής………………
  2. Team orders: Οι εντολές υπάρχουν για κάποιον λόγο. Κακώς έχουν δαιμονοποιηθεί. Οι ομόσταυλοι είναι ομόσταυλοι. Ο μόνος λόγος για να παλέψουν μεταξύ τους, είναι μόνο αν «τρέχουν μόνοι τους», όπως το 1989, αλλιώς θα καταλήξουν να κόβουν βαθμούς ο ένας από τον άλλον. Όχι, δεν δείχνει αδυναμία του ενός ή του άλλου, ούτε αποδεικνύεται κάτι βάζοντας δύο συμπαίκτες να παλεύουν. Πολύ απλά, οι Fernando Alonso και Lewis Hamilton έπρεπε να «τρώνε» τα ελαστικά τους παλεύοντας με τις Ferrari, όχι μεταξύ τους. Αναλυτικά η σημασία του να υπάρχουν ξεκάθαροι ρόλοι σε μία ομάδα έχουν αναλυθεί εδώ.
  3. Δύο πιλότοι με την στόφα του #1: Φαινόμενα κατά τα οποία μία ομάδα έχει δύο πιλότους παρόμοιας δυναμικής να «σφάζονται» έχουν δείξει πως δεν μακροημερεύουν. Αυτό δεν δείχνει αδυναμία ή υποχώρηση ή φόβο. Αυτό δείχνει αυτοσεβασμό. Ένας πιλότος που είναι φτασμένος, έχει αποδείξει ποιος είναι και τι αξίζει, αν κληθεί να αποδείξει εκ νέου τι αξίζει, αυτό δείχνει ασέβεια της ομάδας προς το πρόσωπό του. Αυτό μας οδηγεί στο συμπέρασμα πως στο τέλος του 2007, είτε συνέβαινε το σκάνδαλο ή όχι, ένας εκ των δύο πιλότων θα έπρεπε να αποχωρήσει, πολύ απλά επειδή έπρεπε να κερδίζουν και οι δύο, αλλά μπορούσε να κερδίσει μόνο ένας. Αυτός είναι και ο λόγος που Nico Rosberg και Lewis Hamilton, Sebastian Vettel και Lewis Hamilton δεν χωράνε σε μία ομάδα μαζί. Ενώ είναι και ο λόγος που είναι λάθος η λογική του να καλούμε τον Lewis Hamilton να αποδείξει την αξία του με ομόσταυλο τον George Russell. Η δήλωση του Mika Hakkinen για τον Michael Schumacher («Αν ήμασταν στην ίδια ομάδα τότε θα χωριζόταν στην ‘δικιά μου μεριά’ και την ‘δικιά του μεριά’») συμπυκνώνει το παραπάνω σκεπτικό σε μία πρόταση.
Εικόνα

Κλείνοντας, το όλο άρθρο περίπου 7650 λέξεων θα μπορούσε να συμπεριληφθεί σε μία φράση που γράφτηκε πριν 13 χρόνια στο racefans για τον Ron Dennis και την όποια ευθύνη φέρει στα γεγονότα της Ουγγαρίας του 2007.

«Μερικές φορές η σκληρή πραγματικότητα είναι πως η αιτία των πραγμάτων είναι απλά η ανικανότητα, παρά ο δόλος»

Διαβάστε όλα τα νέα της Formula 1 εδώ, ενώ πλέον μπορείτε να μας βρείτε στο InstagramYouTubeTik TokDiscord και Twitter.

Νίκος Δαφνομήλης

Μεγάλος φίλαθλος της Formula 1 από το 2005. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τον τεχνικό τομέα του αθλήματος και θαυμαστής όλων των ωραίων που έχει να προσφέρει. Μεγάλος φαν και του MotoGP. O μηχανοκίνητος αθλητισμός είναι ένας μαγικός κόσμος!